selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 26, 2025 01:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1723 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Sat Jan 10, 2015 20:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Lindbergh wrote:
Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.
Nej Pekka är inte fel ute.
Varför läser inte du o siffernisse vad jag skriver? Vad jag otydlig?

Men skit samma, det intressanta är ju hur resultatet blir - och det är i Klimaxklass. Räcker inte det för er båda?
Förstår inte varför det är så känsligt för er...liksom vad vissa tycker om Exakt.
Rätt ska väl vara rätt tycker ivf jag.

Förstärkarna i Klimax 350A är Chakra teknologi baserat på Akurate . Akurate låter som bekant klart bättre än Majik på alla punkter, dock finns ett dimensioneringsproblem av nätdelen på de största multikanalsstegen, vilket finns på alla multikanalssteg med få undantag. Man gör en ansatts av maximal effektförbrukning som då bestämmer nätdelen storlek, vilket då är mindre effekt än alla stegen kan leverera teoretiskt maximalt.
Förstärkarna i Komri bygger inte på Chakra teknik från Akurate/chakra twin som i Klimax utan på föregående teknolog från 2250 och gamla twin. Nätdelarna för servosystemet i Komri o 350P & 350A är dock ratade till samma effekt. Sedan finns en till separat nätdel till de andra 4 stegen i 350A.

mina upplevelser IRL
Har haft 5125:aktivt på 242 och de "knäade" när volymen närmade sig 75-80, körde sedan 4200 på basar o 6100 och det var inga problem att spela dessa nivåer men sedan började de låta lite ansträngt över 80-85 typ. Med K350A hörs ingen degradering alls, den bara matar på, har dock inte spelat max men varit uppe över 90 om jag inte mins fel vid några alltför trevliga tillfällen. Men här är ju källan rätt viktig är min erfarenhet, Allt kört på Akurate CD.

Last edited by siffernisse on Sun Jan 11, 2015 03:43, edited 1 time in total.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Men här är ju källan rätt viktig är min erfarenhet, .........
Absolut. Det går att spela högre med bättre källa. Hur ska det förklaras?

/Erik

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 21:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag tycker att också rätt skall vara rätt, och när någon skriver felaktigheter måste man väl få säga det. Om någon av er sett förstärkarmodulerna fysiskt så skulle ni se att det är förstärkare som
har likheter med Akurate och klimax twin, men självklart är det en förstärkar layout som är anpassad för att sitta i högtalaren, det begriper till och med jag.

Har inga problem att vissa tycker olika om exakt, men när man spärpå med felaktigheter tycker jag
Det blir tråkigt för då låter det mer som syftet är något annat än att föra diskussionen framåt.

Tack för ordet och tack för mig

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Lindbergh wrote:
Imponerande lista, men den styrker ju inte ditt påstående att det sitter Majik och Akurate slutsteg
I Klimax högtalarna, så vad det gäller den frågan är det du som är lite fel ute.
Nej Pekka är inte fel ute.
Varför läser inte du o siffernisse vad jag skriver? Vad jag otydlig?

Men skit samma, det intressanta är ju hur resultatet blir - och det är i Klimaxklass. Räcker inte det för er båda?
Förstår inte varför det är så känsligt för er...liksom vad vissa tycker om Exakt.

Förstärkarna i Klimax 350A är Chakra teknologi baserat på Akurate . Akurate låter som bekant klart bättre än Majik på alla punkter, dock finns ett dimensioneringsproblem av nätdelen på de största multikanalsstegen, vilket finns på alla multikanalssteg med få undantag. Man gör en ansatts för maximal effektförbrukning som då är lägre än vad nätdelen kan leverera.
Förstärkarna i Komri bygger inte på Chakra teknik från Akurate/chakra twin som i Klimax utan på föregående teknolog från 2250 och gamla twin. Nätdelarna för servosystemet i Komri o 350P & 350A är dock ratade till samma effekt. Sedan finns en till separat nätdel till de andra 4 stegen i 350A.

mina upplevelser IRL
Har haft 5125:aktivt på 242 och de "knäade" när volymen närmade sig 75-80, körde sedan 4200 på basar o 6100 och det var inga problem att spela dessa nivåer men sedan började de låta lite ansträngt över 80-85 typ. Med K350A hörs ingen degradering alls, den bara matar på, har dock inte spelat max men varit uppe över 90 om jag inte mins fel vid några alltför trevliga tillfällen. Men här är ju källan rätt viktig är min erfarenhet, Allt kört på Akurate CD.
Det var nytt för mig att det sitter 2.1kw nätdelar till basen i 350A enligt Linns egen manual kan en 350A max ta 600W kontinuerligt och 350P 300w alltså samma som effektförbrukning som en dynamiknätdel till akurate/majik serien

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lindbergh wrote:
Jag tycker att också rätt skall vara rätt, och när någon skriver felaktigheter måste man väl få säga det. Om någon av er sett förstärkarmodulerna fysiskt så skulle ni se att det är förstärkare som
har likheter med Akurate och klimax twin, men självklart är det en förstärkar layout som är anpassad för att sitta i högtalaren, det begriper till och med jag.

Har inga problem att vissa tycker olika om exakt, men när man spärpå med felaktigheter tycker jag
Det blir tråkigt för då låter det mer som syftet är något annat än att föra diskussionen framåt.

Tack för ordet och tack för mig
Jag vet inte mer än handlarna talat om vad det gäller slutstegen i 350A och att de bygger på akuratestegen som i sin tur bygger på majik, och utav någon anledning använder man 100w till att driva toppen 350A och vad jag vet så finns det inga akurate 100 watt så förmodligen är det en hybrid majik som förmodligen är putsad på för att prestera på Klimaxnivå

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tog bort utsiktslös agitation.

Last edited by HCL on Sat Jan 10, 2015 23:49, edited 2 times in total.

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 23:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Lindbergh wrote:
Jag tycker att också rätt skall vara rätt, och när någon skriver felaktigheter måste man väl få säga det.
Jo vi har förstått det.
Då föreslår jag att ni åker över till Linn o snackar med han som konstruerat K350.
Ni kommer troligen få samma svar som jag fått...

Ärligt, vad är problemet? Rasar er värld om det inte är helt Exakt (trådämnet :wink: ) som ni trodde?
siffernisse wrote:
Konstruktören av K350 har för något år sedan sagt via PM till mig att de bygger stegen på chakra-teknik (den som finns i C-serien) och har olika effekt beroende av vilket element de driver. Kvaliteten är "motsvarande chakra-steg".
Konstruktören av vad? Högtalaren består av ett hundratal delar så det krävs ett större team på säkert 10-20 konstruktörer av olika typ, främst Elektro, Mekanik, Beräkning e.t.c. för att ro iland ett sådant projekt.
Klart inte konstruktören av K350 gör allt själv (han får givetvis elektronikmodulen) men åk över o kolla själv!
De är FÅ.
Och en av dessa FÅ på R/D ansvarar för utveckling av talare inkl filter/mm. Därför släpper inte Linn drösvis av talare.
Därför tog det år innan Dynamik kom till Klimaxstegen...
Och därför tar det tID innan Linn har fixat till Exaktfilter till deras talare.

Hade de varit en stab som utvecklade talare/filter hade de ju lanserat alla Exakttalare, aktiva filter o filterprogram direkt.
Hur många nya/moddade för o slutsteg släpper Linn på en 10årsperiod?

Men känns det jobbigt om det skulle vara ett fåtal som finns på R/D? Blir produkterna mindre "high tech" eller mindre fräcka?
Detta är ju bara fånigt :!:

Lejonklou är ensam, Anders/Tonläget utvecklar Harmonihylla o Klångadang själv.

siffernisse wrote:
Chakra layouten finns i alla LINNs pris segment så konstigt vore om detta inte fanns i de integrerade stegen i klimaxserien. Att det är "Chakra" säjer ju inget om vilken "nivå" det är på dessa således.
Just det, men jag har ju redan skrivit att konstruktören menade 100/200wattarna.

Kan vi återgå till att snacka Exakt nu eller?

PostPosted: Sat Jan 10, 2015 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag vet inte mer än handlarna talat om vad det gäller slutstegen i 350A och att de bygger på akuratestegen som i sin tur bygger på majik, och utav någon anledning använder man 100w till att driva toppen 350A och vad jag vet så finns det inga akurate 100 watt så förmodligen är det en hybrid majik som förmodligen är putsad på för att prestera på Klimaxnivå
Du menar alltså att en en tillverkare bara kan ha ett slutsteg per effektnivå. Om jag kommer ihåg rätt så har Lejonklou skrivit något om att ingångssteget i Akurate är annorlunda (bättre) än ingångssteget i Majik-stegen. Detta har inget med vilken uteffekt steget har.

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Du menar att jag skall bevisa något om något som du påstått?

Grejen är att du påstår saker som skulle kunna vara korrekta, men det kan även finnas andra förklaringar. Det finner jag otillfredsställande och att du dessutom ältar detta i varje tråd är helt enklet tröttsamt. Denna tråd t.ex. Handlar om Exakt, men det hindrar inte dig från att ta upp ditt favoritämne...
Nja det enda jag önskar av dig är möjligviss att du skulle kunna ha en liten trevligare ton :)
Men läs gärna tråden så ser du att jag försökte undvika det du påstår är mitt favoritämne, dock ville folk ha förklaring sen började tråden handla om annat än exakt, för att andra spann vidare på inslagen väg, undra om du hade del i det eller?
förresten har du nå mätdata som stödjer dina intryck av att EKDSM skulle vara bättre än KDS/KK, för stämmer inte med mina intryck (ironi)

Hur som helst så planerar vi här i norr en resa söder ut för att bilda oss en större bild av exakt, vart ska vi åka där vi kan få en rättvis bild av ett bra installerat exaktsystem, gärna i hem miljö

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här med förstärkare som funkar hos vissa men inte på andra ställen:

Lyckas man fintrimma in anläggningen OCH har ett rum som ger bra skjuts så håller jag med om att man kommer längre med de nämnda klena som nämnts i tråden. Hos Jonas och Andreas verkar effekten räcka till,jag har inte hört dina Kaber Jonas men Xanlinn rapporterade att det inte saknades något hos Dig? Jag hoppas jag inte blandar ihop personer nu.

Keltik med (Pekka71´s gamla 4200) och chakrafilter i basen fungerar hos Andreas,dock så boostade, som ni säkert minns Pekka det med en extra dynamiknätdel innan den ens var värd namnet slutsteg. Det orkade aldrig ge det headroom som Keltik krävde hos honom,utan lät snudd på illa. I Antes stenkåk får Keltik svar och spöar de Komriupplevelser jag hört hittills. Kaber var också magisk hos honom,dock så funkade Klout bättre där med Kaber.

Vi fann även att det är snuskig skillnad i att låta filtren drivas av slutstegen jmf med egen försörjning. När dessa finfina slutsteg tappar musten(eller myggnätdelarna om man så vill) så gör inte filtren heller något vidare jobb...

Jag säger därmed att,chakrasteg kan fungera om man har flyt. Att de slår tidigare slutsteg på fingrarna på alla punker är påstående som är väldigt verklighetsfrånvända. Snabba steg som ger bra fart så länge lasten inte är för svår och bandbredden högst begränsad. Låter lite som ett tidigt nittiotalsbilslutsteg från Alpine. (med skillnaden att jag föredrar Alpinesteget)

Liknelsen med Alpine 3544 tar jag just för att det var grymt tillsammans med exempelvis 2 12" JBL basare men kräktes illa genom ett bättre framsystem(ex som vi gjorde och tog kaber 007 och diskanten. Samma framsystem med ett lokalproducerat slutsteg med ambitioner liknande Fredrik Lejonklou ,spelade sjukt bra på framsystemet när Alpineklotsen fick mangla basarna.

Känns bara så väldigt O Linn likt att köra undermotoriserat och låta rumssvar och ödet avgöra om systemet ska fungera. Men kunden få som vanligt göra som de vill..

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 15:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

siffernisse wrote:
Lindbergh wrote:
Jag tycker att också rätt skall vara rätt, och när någon skriver felaktigheter måste man väl få säga det.
Jo vi har förstått det.
Då föreslår jag att ni åker över till Linn o snackar med han som konstruerat K350.
Ni kommer troligen få samma svar som jag fått...

Ärligt, vad är problemet? Rasar er värld om det inte är helt Exakt (trådämnet :wink: ) som ni trodde?
siffernisse wrote:
Konstruktören av K350 har för något år sedan sagt via PM till mig att de bygger stegen på chakra-teknik (den som finns i C-serien) och har olika effekt beroende av vilket element de driver. Kvaliteten är "motsvarande chakra-steg".
Konstruktören av vad? Högtalaren består av ett hundratal delar så det krävs ett större team på säkert 10-20 konstruktörer av olika typ, främst Elektro, Mekanik, Beräkning e.t.c. för att ro iland ett sådant projekt.
Klart inte konstruktören av K350 gör allt själv (han får givetvis elektronikmodulen) men åk över o kolla själv!
De är FÅ.
Och en av dessa FÅ på R/D ansvarar för utveckling av talare inkl filter/mm. Därför släpper inte Linn drösvis av talare.
Därför tog det år innan Dynamik kom till Klimaxstegen...
Och därför tar det tID innan Linn har fixat till Exaktfilter till deras talare.

Hade de varit en stab som utvecklade talare/filter hade de ju lanserat alla Exakttalare, aktiva filter o filterprogram direkt.
Hur många nya/moddade för o slutsteg släpper Linn på en 10årsperiod?

Men känns det jobbigt om det skulle vara ett fåtal som finns på R/D? Blir produkterna mindre "high tech" eller mindre fräcka?
Detta är ju bara fånigt :!:

Lejonklou är ensam, Anders/Tonläget utvecklar Harmonihylla o Klångadang själv.

siffernisse wrote:
Chakra layouten finns i alla LINNs pris segment så konstigt vore om detta inte fanns i de integrerade stegen i klimaxserien. Att det är "Chakra" säjer ju inget om vilken "nivå" det är på dessa således.
Just det, men jag har ju redan skrivit att konstruktören menade 100/200wattarna.

Kan vi återgå till att snacka Exakt nu eller?

Min tekniska information kommer från Daniel E. Electronics Enginner på LINN. Informationen finns att läsa på LINNs hemsida.

Sedan är det som Lindbergh säjer, det är inte Akurate kort utan det är en klon av dessa anpassad för sitt speciella ändamål.
Visst har du rätt i att det intressanta är att resultatet blir "Klimaxklass" på klimaxgrejer, det betyder inte att man kan acceptera att folk springer runt och sprider rena felaktigheter. Dock att dessa personer fortfarande inte förstår fast man förklarar, det är inget att göra något åt.

Du ingen aning vad som krävs för att utveckla produkter det är tydligt igen. Linn Products hade 173 anställda(2014), ett sådant teknikföretag har då troligen minst 35-50 ingenjörer på R&D, förhoppningsvis över 30%. Det Lejonklou gör, eller att Anders utvecklat en Hylla under 15-20 år går inte att jämföra med ett företag som LINN med deras komplexa sortiment/produkter. Har försökt förklara detta många gånger för dig och det börjar bli tröttsamt, så lägg ner dina fantasier nu.

Last edited by siffernisse on Sun Jan 11, 2015 16:46, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 16:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linns utvecklingsavdelning har mellan 30 - 40 anställda
Uppgifterna kommer från Linn

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 21:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Siffernisse när har nätdeluppdateringen till 350A kommit på basarna? det har jag helt missat

Komri Ligger ju på 2.1 kw, nätdelen som tidigare satt i 350A kunde som max ta 300w till basen

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 21:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Siffernisse när har nätdeluppdateringen till 350A kommit på basarna? det har jag helt missat

Komri Ligger ju på 2.1 kw, nätdelen som tidigare satt i 350A kunde som max ta 300w till basen
Effektförbrukning för K350P (enligt spec):
300 W maximal kontinuerlig effektförbrukning (alltså inte toppeffekt. Max toppeffekt specas bara för K345, där den är dubbel jämfört med den kontinuerliga effekten)

Effektförbrukning för K350P (enligt spec):
600 W maximal kontinuerlig effektförbrukning (alltså inte toppeffekt)

PostPosted: Sun Jan 11, 2015 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse skrev "Nätdelarna för servosystemet i Komri o 350P & 350A är dock ratade till samma effekt"

det är därför jag skrev frågan

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 1723 Next

All times are UTC+02:00