Erik wrote:
Tekniskt utveckling är bra men det är hur det används som är avgörande, inte tekniken i sig. Det är helt ointressant att Exakt tar bort fasfel om det samtidigt låter dött. Att bygga sin trovärdighet på att använda senaste tekniken låter som japansk marknadsföring från 80-talet.
Vad är viktigast: att det låter bra eller att det mäter bra?
I en ideal värd, båda. Tekniken behövs för att utveckla produkterna, man kan inte sitta och förändra enligt konceptet "trial 'n' error" i lyssning och tro att man kan bli världsledande. Om man sedan väljer tekniken eller resultatet i sin marknadsföring är en annan sak.
Uppenbart har Linn själva tyckt att Exakt-tekniken är en positiv utveckling, annars skulle de väl inte lanserat konceptet? Om kunderna håller med - tja, därom tvista vi
Som jag skrivit tidigare, Exakt är Linns absolut bästa ljud och till halva priset mot tidigare toppsystem. Men, jag tycker nog inte att den förmedlade musikaliteten har förbättrats i samma grad, kanske tom inte alls. Och de topptrimmade systemen som några här har (och hänvisar till), de har jag aldrig hört så den referensramen har jag inte. Jag har däremot hört ett annat system, totalt utan Linn-grejor, som smiskar allt vad Exakt heter så jag vet att det kan bli bättre.
Vad Linn gjort är att i hög grad flytta utvecklingen från hårdvaran till mjukvaran. Och där är dom inte riktigt hemma än. Men det är som med tonkontroller för typ 100 år sedan, kan man ratta fram bättre ljud kan man också förstöra det totalt. Exakt har gett oss nya möjligheter, låt oss hoppas att det kommer någon form av "advanced settings" där man i högre grad kan styra resultatet efter de egna förutsättningarna. Idag känns inställningarna (utan egen erfarenhet, så ta det med en nypa/skopa salt) ganska grova och lite av "hur man lurar en automatkamera för att få bra bilder".
/ B