selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1423 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn Exakt
PostPosted: Fri Jan 09, 2015 02:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag känner mig mest förtvivlad för att Linn inte skapar känslan när jag lyssnar på något nytt " hur fan ska jag finasera detta inköp" jag hoppades för allt i värden att Exakt skulle vara det stora lyftet, men de gånger jag hört exakt har bara en obehaglig kännsla av att Linn inte bryr sig sitt gamla ideal som gjort dem unika i hifi träsket

Akudorik gav lite hopp, men ingen mer än jag hoppas att de exakt system jag hört har varit fel på att de ska prestera bättre än Linn någonsin tidigare gjort, kommer inte Linn med nya grejer som även presterar så att även de mera svårflörtade Linnisterna blir glad tror jag tyvärr att entusiasterna försvinner från märket och kvar är de som bara vill ha en Lifestyle produkt som spelar helt ok men det unika som gjort Linn till Linn går i graven för alltid och det gör mig väldigt ont att se eftersom jag har gillat deras produkter

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 08:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:

Personligen anser jag att positiva och negativa upplevelser är lika mycket värda, men jag uppskattar inte den drivkraften hos människor som ser som sin plikt att förpesta sociala mötesplatser med ständigt negativa åsikter oavsett IRL eller på internet.
.
Jag blir besviken om du räknar in mig där.
siffernisse wrote:

Jag vill gärna att LINN fortsätter marknadsföra sina produkter med just tekniska argument då jag anser att det är teknisk utveckling som ger prestanda, inte "Guds hand". Självklart måste även "LINN -Just listen" fortfarande vara ledordet. Men jag ser inte att det finns någon konflikt här ännu.
Tekniskt utveckling är bra men det är hur det används som är avgörande, inte tekniken i sig. Det är helt ointressant att Exakt tar bort fasfel om det samtidigt låter dött. Att bygga sin trovärdighet på att använda senaste tekniken låter som japansk marknadsföring från 80-talet.
Vad är viktigast: att det låter bra eller att det mäter bra?

/Erik

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Tekniskt utveckling är bra men det är hur det används som är avgörande, inte tekniken i sig. Det är helt ointressant att Exakt tar bort fasfel om det samtidigt låter dött. Att bygga sin trovärdighet på att använda senaste tekniken låter som japansk marknadsföring från 80-talet.
I en ideal värd, båda. Tekniken behövs för att utveckla produkterna, man kan inte sitta och förändra enligt konceptet "trial 'n' error" i lyssning och tro att man kan bli världsledande. Om man sedan väljer tekniken eller resultatet i sin marknadsföring är en annan sak.

Uppenbart har Linn själva tyckt att Exakt-tekniken är en positiv utveckling, annars skulle de väl inte lanserat konceptet? Om kunderna håller med - tja, därom tvista vi :-)

Som jag skrivit tidigare, Exakt är Linns absolut bästa ljud och till halva priset mot tidigare toppsystem. Men, jag tycker nog inte att den förmedlade musikaliteten har förbättrats i samma grad, kanske tom inte alls. Och de topptrimmade systemen som några här har (och hänvisar till), de har jag aldrig hört så den referensramen har jag inte. Jag har däremot hört ett annat system, totalt utan Linn-grejor, som smiskar allt vad Exakt heter så jag vet att det kan bli bättre.

Vad Linn gjort är att i hög grad flytta utvecklingen från hårdvaran till mjukvaran. Och där är dom inte riktigt hemma än. Men det är som med tonkontroller för typ 100 år sedan, kan man ratta fram bättre ljud kan man också förstöra det totalt. Exakt har gett oss nya möjligheter, låt oss hoppas att det kommer någon form av "advanced settings" där man i högre grad kan styra resultatet efter de egna förutsättningarna. Idag känns inställningarna (utan egen erfarenhet, så ta det med en nypa/skopa salt) ganska grova och lite av "hur man lurar en automatkamera för att få bra bilder".

/ B

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 11:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du skriver att det är halva priset mot tidigare toppsystem hur räknar du då?
Bill50x wrote:
Erik wrote:
I en ideal värd, båda. Tekniken behövs för att utveckla produkterna, man kan inte sitta och förändra enligt konceptet "trial 'n' error" i lyssning och tro att man kan bli världsledande. Om man sedan väljer tekniken eller resultatet i sin marknadsföring är en annan sak.

Uppenbart har Linn själva tyckt att Exakt-tekniken är en positiv utveckling, annars skulle de väl inte lanserat konceptet? Om kunderna håller med - tja, därom tvista vi :-)

Som jag skrivit tidigare, Exakt är Linns absolut bästa ljud och till halva priset mot tidigare toppsystem. Men, jag tycker nog inte att den förmedlade musikaliteten har förbättrats i samma grad, kanske tom inte alls. Och de topptrimmade systemen som några här har (och hänvisar till), de har jag aldrig hört så den referensramen har jag inte. Jag har däremot hört ett annat system, totalt utan Linn-grejor, som smiskar allt vad Exakt heter så jag vet att det kan bli bättre.

Vad Linn gjort är att i hög grad flytta utvecklingen från hårdvaran till mjukvaran. Och där är dom inte riktigt hemma än. Men det är som med tonkontroller för typ 100 år sedan, kan man ratta fram bättre ljud kan man också förstöra det totalt. Exakt har gett oss nya möjligheter, låt oss hoppas att det kommer någon form av "advanced settings" där man i högre grad kan styra resultatet efter de egna förutsättningarna. Idag känns inställningarna (utan egen erfarenhet, så ta det med en nypa/skopa salt) ganska grova och lite av "hur man lurar en automatkamera för att få bra bilder".

/ B

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Diver wrote:
Du skriver att det är halva priset mot tidigare toppsystem hur räknar du då?
350 med Klimax aktiv drivning kostar ungefär dubbelt så mycket som motsvarande högtalare med Exakt. I alla fall när jag kollade för ett år sedan, idag kan det se annorlunda ut. Men ett par 350 som drivs aktivt kräver 5 Solo per kanal, förutom ds/försteg/delning - nog blir det dubbelt upp mot en Exakt DSM med tillhörande aktiva högtalare?

/ B

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Solos och de steg som sitter i i 350 är inte i närheten av varandra i prestanda, det som ska jämföras är lösa akurate steg till basen och majik i toppen med klimax analoga tuneboxar

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man får nog jämföra ett Exakt Klimax 350 system idag med ett par Klimax 350A + Klimax DS + Klimax Kontrol. Så det du sparar in på är ett separat försteg. Enligt Tonlägets prislista kostar Klimax Exakt system med 350, 545 TKR och Klimax DS+kontrol +350A, 640 TKR så 95 TKR lägre är priset.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Solos och de steg som sitter i i 350 är inte i närheten av varandra i prestanda, det som ska jämföras är lösa akurate steg till basen och majik i toppen med klimax analoga tuneboxar
Må så vara, du har säkert rätt. Jag har mera gått efter namnet "Klimax".

Oavsett vilket, jag har uppskattat Exakt mycket och precis som Tonläget i Gbg tycker jag Exakt Akubarik är det som varit bäst hittills.

/ B

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 15:19 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

pekka71 wrote:
Hur har du fått den kunskapen om att det är så ?

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 16:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Handlare, nu ska säjas att det har skett en förändring på nya exakt 350 mot föregångaren a350, och det är de A350 som jag refererar till

Har aldrig förstått varför Linn valt 100 watts stegen i A350 till 3karryen, dock med senare insikt förstår jag mycket väl varför de gjort det valet, men det är en annan historia

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 16:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Har aldrig förstått varför Linn valt 100 watts stegen i A350 till 3karryen, dock med senare insikt förstår jag mycket väl varför de gjort det valet, men det är en annan historia
Det är jätteknepigt att begripa vad du menar här, kan du förklara vad det är du förstår/förstod respektive inte förstår/förstod?!?

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 16:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag tycker iaf att det låter märkligt att man använder Majik slutsteg och kallar högtalarna för Klimax.

Då kan jag kalla mina Kaber för Komri :mrgreen:

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 16:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Pekka71 uppgifter är felaktiga så det är inte så konstigt.
Uppgifterna om att det sitter Majik slutsteg i A350 är också felaktiga.

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Uppgifterna om att det sitter Majik slutsteg i A350 är också felaktiga.
Njae...
Konstruktöran av K350 har för något år sedan sagt via PM till mig att de bygger stegen på chakra-teknik (den som finns i C-serien) och har olika effekt beroende av vilket element de driver. Kvaliteten är "motsvarande chakrs-steg". Linn R/D har inte velat gå in på kvalitetsnivån.
Solo/Twin var för stora och hade dragit allt för stor effekt för dåtidens nätdel.
Så om det är Majik eller Akuratsteg kan således debateras!
Helt fel är det inte om man påstår det. Halvrätt skulle jag påstå.

I alla Exakttalare är nätdelen förstorad då de nu har lärt sig göra biffigare Dynamik-nätdelar, samt förbättringar i slutsteg = Större effekt.
I Exakt350 jft med K350A enl Linn R/D i PM höst 2013): två nya PSU baserade på Solos Dynamiknätdelar och helt nya stärkarkort. = allt nytt internt.
I Exakt är det färre separata KORT för att minska antalet interna kablar. BRA!

(samma förbättring i Exakt Akubarik)

PS
Var tvungen att kolla med R/D förra året avseende Komri med Exaktbox vs Exakt 350, då konstruktören haft Komri som referens under 350-utvecklingen.
Quote:
I would take Komri first, there is just something about those 10" servos :D

PostPosted: Fri Jan 09, 2015 18:12 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Om man tittar på på slutstegen så ser man att det varken är Majik eller akurate
Gäller både klimax exakt och o exakt

Post new topic  Reply to topic  [ 332 posts ]  Go to page Previous 110 11 12 13 1423 Next

All times are UTC+02:00