selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Mon May 26, 2014 19:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min post handlade bara om skillnaden på KEDSM och AEDSM. Alltså inte någon jämförelse av högtalare.

Det återstår att testa skillnaden i verkligenheten mellan de två källorna på samma högtalare.

PostPosted: Mon May 26, 2014 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Min post handlade bara om skillnaden på KEDSM och AEDSM. Alltså inte någon jämförelse av högtalare.

Det återstår att testa skillnaden i verkligenheten mellan de två källorna på samma högtalare.
Ja, det vore intressant. Om nu inte elektroniken i EDSM är anpassad för respektive högtalare.

/ B

PostPosted: Mon May 26, 2014 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
Vad gäller högtalare så tycker jag passiva Akubarik är lika bra som passiva 350s. Fantastiska högtalare, men det är en smaksak vilken typ av basåtergivning man föredrar.
Kan du utveckla avseende skillnaderna?

PostPosted: Mon May 26, 2014 22:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Kravm wrote:
Vad gäller högtalare så tycker jag passiva Akubarik är lika bra som passiva 350s. Fantastiska högtalare, men det är en smaksak vilken typ av basåtergivning man föredrar.
Kan du utveckla avseende skillnaderna?
Akubarik har ju basporten nedåt och ger en fyllig bas som jag tycker smälter in mer naturligt i musiken. 350 har en kraftigare bas riktad framåt som ger mer slagkraft och fysisk känsla. Jag föredrar Akubarik, men kan absolut förstå att andra uppskattar kraften i 350 basen.

PostPosted: Tue May 27, 2014 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En av de ansvarig för Exakt prosjekten (iaf klimax och akubarik) sa til mig att KEDSM skulle kunna användas till aktiva Akubarik Exakt.

Han rekommenderade mig att köpa KEDSM då jag kör film,tv, spel osv genom en prossesor in analogt i försteget. Han menade att det kommer göra stor skillnad för de som önskar detta eller som har tänkt koppla in en LP12a in i EDSM'en.
Edit: sen är förståss stor skillnad relativt

När det kommer till att enbart användas systemet för streaming av musik, menade han att det mera var en smaksak, men att det kommer vara en viss skillnad, presis som med Radikal i olika låder.

Detta var dock just när KEDSM och Exakt 350A var på väg så det kan förståss ha ändrat sig, men lite troligt att gundtanken om att kunna mixa komponenter ändrat sig.

Som jag förstod det så önskar Linn att du skall kunna börja med AEDSM och Akubarik Exakt och gå vidare til 350 Exakt eller Klimax Exakt i steg. Beroende på vad som är viktigast för kunden.

PostPosted: Tue May 27, 2014 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
Det klarnar en aning : ang. installation av Exakt-system
Vad klarnar?
Det var just det kravm skriver. Exakt är nytt för alla inblandade och det tar tid att lära sig sätta upp ett system när det erbjuder och kräver optimering på ett nytt sätt. Anders på Tonläget är inne på samma spår och att Ekakt skulle kunna installeras på nolltid och att rumskompensationsfunktionen skulle ge perfekt matchning till alla rum bara genom att ange rummens mått och vioala... Inte så troligt.

Återstår att höra hur bra det blir när handlarna väl börjar få kläm på hur man kramar ur max prestanda.
I denna post på Linns forum får man en aning om hur mycket mer man kan få ur systemet, om man tunar vidare och inte nöjer sig med standardinställningarna, som föreslås av Exakt: http://forums.linn.co.uk/bb/showthread.php?tid=27032

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00