selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 09:51

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 09:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Trevligt som vanligt på P&S igår.
Martin hade ett analogt Abubariksystem. AKDSM + aktiva Akubarik, samt Exakt Akubarik.
I var sitt rum och båda systemen hastigt uppställda pga kunddemo.
Exaktsystemet levererades till butik och Martin fick fart på det just som eentet startade. Dvs HELT nytt - det hördes.
Första timmen gjordes en snabbjustering av Exakt.

Båda systemen är väldigt lika i musikalisk prestanda, Exakt är mer...ja exakt o precist.
Som tidigare med Exakt Klimax blev Akubarikprestandan sämre med rumskorrigering PÅ. Men Martins erfarenhet är att man inte enbart ska mata in de värden i Exakt som rummet ger utan lyssna sig fram. Det tror jag med!

Mina erfarenheter med Klimax Exakt står sig, Exakt som koncept har potential men är inte framme ännu.
Jag ska låta Martin spela in systemet och justera några veckor, därefter återvända. Det blir mer rättvist då!!! Man ska egentligen inte bedöma grejer oinspelade och ej till fullo injusterade.

En annan tanke...får intrycket att det är ÄN MER pill med Exakt, om man ska får till den verkligt ultimata prestandan då det finns i det närmast oändligt antal justeringsmöjligheter i Exakt.
Dvs behovet av en ERFAREN handlare ÖKAR...
Intressant och BRA tycker jag :!:


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 09:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Kul med intryck och kommentarer. Hoppas (möjligen redan på plats?) att Hifidelity får något uppställt i Stockholm så man lite enklare kan få sig en demo.

Blir dock iskall av din kommentar kring "ännu mer pill"...det är något som åtminstone jag inte är det minsta sugen på. Inser dock att vi alla har lite olika intressen och inriktningar på vårt intresse. Tror dessutom stenhårt på att det är helt fel väg att gå för Linn. Ska man sälja system i 500'klassen så bör det vara väldigt nära maxprestanda out from the box, självfallet med hjälp av säljare där så är efterfrågat - men inte installationer som tar dagar i anspråk!

Någon som vet vad Kalle har uppställt just nu?

Häls Per


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Blir dock iskall av din kommentar kring "ännu mer pill"...det är något som åtminstone jag inte är det minsta sugen på.
Det slipper du ju göra, det gör din handlare.
Kalle är dessutom en av de allra bästa på det!

Man kan få uppfattningen att jag sitter o pillar hela dagarna, det är fel. Jag tunar in en ny pryl snabbt, därefter lyssnar jag i månader. Sedan kort koll att allt är ok...
Be din handlare komma hem en ggr per år för översyn.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Mon Jun 25, 2007 00:37
Posts: 723
Location: Stockholm
Igår höll High Fidelity på att skruva ihop (inget ljud än) sina Exakt Akubarik i svart piaonolack när vi hälsade på.

mvh, Mats

_________________
Primärt: CH Klimax LP12, Klimax DSM/2, 3xChakra Twin/D, hemkörda dipolära aktiva högtalare
I köket: Sneaky DS, Sonab OD-11
På landet: Axis, Basik Plus, Benz MC20, Linto, Sneaky DS, Classik Music, Klout, Sonab OA-12


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 10:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Ska man sälja system i 500'klassen så bör det vara väldigt nära maxprestanda out from the box, självfallet med hjälp av säljare där så är efterfrågat - men inte installationer som tar dagar i anspråk!
Det tar några få timmar för en erfaren, inte dagar.
Men ett sprillans nytt system behöver oftast ett återbesök för finjustering efter inspelning.

Jag tror att Exakt har en högre lägstanivå (mindre grejer som kan gå fel) så JA du får troligen mer prestanda "out from the box" med Exakt.
Men även om Linns prylar har en hög prestanda "out from the box", kommer det alltid att finnas mer prestanda att hitta.

Glöm inte att i köpet ingår installation av handlare så du FÅR ju "maxprestanda out from the box" :D


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed Apr 30, 2014 12:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Har väldigt bra minne - så det har jag inte glömt :wink:

Ska gå förbi Karlavägen och förhöra mig om läget även om jag hellre besöker Uppsala, Täby och Växjö numera....

Jag tycker det ska bli spännande att se vad detta kommer att leda Linn och kommande utveckling - vad blir nästa steg? men kanske framförallt vad kommer hända med de gamla vanliga set-upsen? Är klimax K det sista renodlade försteget eller vad händer...att legat i framkant på kvalitativt strömmande källor är det väl ingen som ifrågasätter längre även om konkurrenterna (och alla andra segment) nu har detta på menyn.

Lite OT så over and out

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 02, 2014 00:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Per: Växjö? Vad händer där?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 02, 2014 10:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Jag tycker det ska bli spännande att se vad detta kommer att leda Linn och kommande utveckling - vad blir nästa steg?
Verkligen! Men jag hade hellre sett att Linn löpte linan ut, och byggde in allt i talarna för maximalt utnyjjande av integrationfördelen. Vad jag förstår är den lösa Exaktlådan bara en konvertering mellan TCP/IP till Linns protokoll Exakt Link + ADomvandling och annan ingångshantering.
Kan enkelt göras i talaren istället.

Perka wrote:
men kanske framförallt vad kommer hända med de gamla vanliga set-upsen? Är klimax K det sista renodlade försteget eller vad händer...att legat i framkant på kvalitativt strömmande källor är det väl ingen som ifrågasätter längre även om konkurrenterna (och alla andra segment) nu har detta på menyn.
Tror det alltid kommer finnas en marknad för lösa komponenter för de som söker maximal prestanda. Detta möjliggör även för fler att stegvis bygga upp systemet!
Finns FÅ som slantar upp flera hundratusentals kronor på ett bräde. Som jag ser det är detta en av de stora nackdelarna med Exakt.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 02, 2014 11:58 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Att Exakt har en Exakt DSM-låda är väl kanske i viss mån en eftergift till alla kunder med skivspelare. Det skulle kanske inte bli så lyckat att dra sju meters lågnivåkablar från LP12an till baksidan på ena högtalaren. I viss mån även problem att dra HDMI och andra ingångar som kanske används.

Jag hoppas på varianter av Exakt i framtiden där även "Exakt Engine", dvs signalprocessorn och den flerkanaliga DA-omvandlaren är inbyggd i samma låda som ingångarna. Den produkten vill jag köpa.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 02, 2014 15:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Tror det alltid kommer finnas en marknad för lösa komponenter för de som söker maximal prestanda. Detta möjliggör även för fler att stegvis bygga upp systemet!
Finns FÅ som slantar upp flera hundratusentals kronor på ett bräde. Som jag ser det är detta en av de stora nackdelarna med Exakt.
Detta är en klart viktig aspekt. Vad är (hypotetiskt) nästa steg för t ex mig? Lejonklou Sagatun för nånstans drygt 30 tkr (gissar) eller ett Akurate Exakt-system för nånstans 280 tkr. Visst kan jag med AE-alternativet räkna av vad jag får om jag säljer mina nuvarande prylar men prisskillnaden blir ändå snudd på larvig...

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Fri May 02, 2014 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Tror det alltid kommer finnas en marknad för lösa komponenter för de som söker maximal prestanda. Detta möjliggör även för fler att stegvis bygga upp systemet!
Finns FÅ som slantar upp flera hundratusentals kronor på ett bräde. Som jag ser det är detta en av de stora nackdelarna med Exakt.
Håller helt med. Ska man nå en större marknad måste det finnas någon form av enklare/billigare insteg och/eller uppgradering. Det handlar ju inte bara om pengar (även om Exakt-systemen är dyra), utan även att "känna på", att få utvecklas. Det kan finnas många anledningar till att vilja starta i mindre skala och senare uppdatera. Bara känslan av att kunna uppgradera utan att behöva sälja och köpa nytt (tex aktivering av högtalarna) kan ju vara en del i det hela. I en "normal" anläggning kan man dessutom blanda med andra fabrikat, det kan man inte med Exakt. Inte än iallafall, och inte förrän systemet åtminstone blir en defactostandard. Som typ flac, fast med en annan prislapp :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 08:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Lyssnade på HF igår. Som ofta(st) lät det väldigt trevligt. Demolåten med An Perlé var omtumlande, hittade skivan i London för en massa år sedan och gillar musiken men har alltid ansett den som ganska illalåtande. Igår kväll lät det fantastiskt bra.

Exakt Akubarik var ett mycket välljudande system, frågan är om jag inte tyckte det var bättre än Klimax Exakt?

Som jag ser det är Exakt ett system med mer precision och ljudet blir absolut i toppklass. Men rent musikaliskt vet jag inte om det blir så mycket bättre än vad tidigare toppsystem presterat. Men det är väl inget fel med bättre ljud?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 12:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
Jag har hört både KEDSM på 350s och AEDSM på Akubarik. Visst är det bättre än de gamla integrerade systemen, men inte banbrytande mycket bättre. Exakt-tekniken är lovande, men jag har aldrig gillat Linns högtalare med inbyggda slutsteg. Exakt Tunebox med externa Twin borde bli riktigt bra, tyvärr är det inte lätt att hitta ett system för demo.


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 13:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Kravm wrote:
... men jag har aldrig gillat Linns högtalare med inbyggda slutsteg.
Troligen är det så att med separata enheter och maximalt optimerad installation så kan man alltid nå ett bättre resultat än med kompletta/sammanbyggda system. Samtidigt så ökar lägsta-nivån på bra kompletta system och för den som "bara" köper/lyssnar är det naturligtvis en bra utveckling. Precis som att en vanlig standardbil ("off the shelf") idag är snabbare än en ihopplockad/trimmad racer från 50-60-talet. Köp världens snabbaste bil - men om du plockar ihop delarna själv och optimerar konstruktionen så kommer resultatet ändå bli (ännu) bättre. Så kommer det alltid att se ut.

Rent prestandamässigt kanske passiva högtalare (här i betydelsen utan intern förstärkning) med extern förstärkning är ett bättre val. Men om man inte tycker om ett rack med 10 Solo-steg, Tunebox, KK och DS utan vill ha något som passar i ett vanligt vardagsrum, då kanske Exakt Akubarik är en bra lösning?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Exakt Akubarik
PostPosted: Wed May 14, 2014 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Som jag ser det är Exakt ett system med mer precision och ljudet blir absolut i toppklass. Men rent musikaliskt vet jag inte om det blir så mycket bättre än vad tidigare toppsystem presterat.
Exakt samma intryck har jag.
Dock ska man komma ihåg att systemen ännu inte är inspelade och handlarna inte ännu lärt sig alla installationstrix!
Linn har dessutom redan släppt mjukvaruuppdateringar som förbättrar prestandan.
Så detta är nog bara början.
Men visst hade jag förväntat mig totalkross - speciellt som vi jämförde med ett icke optimalt uppställt "analogt" Akubariksystem.

Jag kommer dock att köra vidare på mitt "icke Exakt"-system tills jag hör ett superbra Exaktsystem.
Och om jag byter vill jag helst ha Tuneboxar, för då kan man ha allt på BRA rack och använda vilka slutsteg som helst (för max prestanda) - och med mjukvara köra VILKEN TALARE SOM HELST aktivt :!:

Sedan skulle jag vilja att Linn i nästa version av Exakt integrerar huvudenheten i högtalare eller tuneboxen för att integrera maximalt o slippa kablar mm. Synd att de inte gick hela vägen direkt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited