Kravm wrote:
Jag har hört KEDSM vi några tillfällen och varit imponerad, men när jag hörde AEDSM nu senast på Akubariks blev jag inte helt övertygad.
För mig är det tvärtom. KEDSM (trist med bokstavskombinationer, men visst är det Klimax Exakt vi talar om?) är väldigt imponerande i många avseenden, men för mig spelar Akubariks bättre. Det tycker jag även gäller de "vanliga" Klimax- resp Akubarik-högtalarna.
Jag tyckte likadant senast jag hörde Komri. Oerhört imponerande men faktiskt för mycket "HiFi" för min smak. Supertydligt, superstort, superdynamiskt - men det kändes som att titta ner i halsen på en operasångare och se tonsillerna fladdra. Den musikaliska prestationen saknades. Och så är det lite med Exakt.
Ljudet är absolut i toppklass, vilket är nytt (för mig) när det gäller Linn. Men spelar det bättre?
Alla som är ute och lyssnar på musik live vet vad jag menar. Nu kan jag ha råkat ut för taskiga installationer (= mindre än perfekta) men ibland har jag känslan av att även med TuneDem kan man hamna snett om man fokuserar för mycket på "fel" sak.
Jag har senaste tiden (året) sprungit runt på en hel del Linn-demonstrationer och ofta blivit imponerad av vad jag hört. Det låter ofta fantastisk bra och jag är bara en fet Lotto-vinst från att beställa. Men när jag vaknar upp nästa morgon är jag inte helt övertygad. Det känns liksom överdrivet.
I helgen hade grannarna en bit bort utomhusparty med jazz-orkester. Det hördes direkt att det inte handlade om högtalare i trädgården eller en kompetent anläggning som spelade inför öppna fönster. Skillnaden mot en anläggning är grym. Denna skillnad kan man beskriva på olika sätt - i tekniska termer eller musikaliska. Men uppdelningen fungerar bara när det gäller återgiven musik, IRL är det svårt att säga "spelar bättre"

Men denna "homogenitet" som jag upplever med live-musik, den är svårslagbar. Skillnaden mellan live och återgivet, det är lika svårt att beskriva med TuneDem-termer som med tekniska diton. Men som någon sa, om man kunde beskriva musik med ord, då behöver vi ingen musik!
För att återgå till Exakt Akubarik, det börjar bli bra. Det är väldigt långt från IRL men det är minst lika nära som Klimax Exakt (jag pratar nu om kompletta system, kanske elektroniken från Klimax Exakt skulle bli ännu bättre tillsammans med Akubarik-högtalarna?).
Oavsett vilket, Linns nya satsning är oerhört intressant och det ska bli spännande att se vart det leder!
/ B