selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue Jun 04, 2024 16:44

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kairn och MM pickuper
PostPosted: Wed Mar 05, 2014 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tänkte höra om det är någon som har erfarenhet av MM pickuper till kairn?

Jag körde nyss i DV20 xx2(mc) på min kairn och det funkade riktigt bra, tyvärr har det hänt något med den så jag fick dist i ena kanalen från puppan :(

Jag tänkte att en AT95e skulle få tjänstgöra på min 12á en stund, at95 spelar riktigt roligt och bra för sitt pris på Lk1 tyvärr så var inte fallet med min kairn skillnaden mellan kairn och LK1 är inte liten på MM riaat, med Lk1 håller elementen på att lämna högtalaren, drivet och rockenroll känslan som LK1 ger är helt enormt och det är nästan svårt att inte stå på knä och spela luft gittar :)
Med Kairn blir det något helt annat, som en avslagen efterfest känns riktigt trött och oangagerande :(
Vi testade med en gammal sliten K18 och då har nog fortfarande LK1 mera boggiefaktor, dock så vaknat kairn till liv och spelar riktigt bra och snyggare än Lk1, en k18 skulle helt klart funka på kairn, men det går ju inte att få tag på nya k18 :(

Vi testade även en ny at95 nål på K18, moddifierad för att passa, och det funkade, dock så försvann mycket dynamik jämfört med orginalnålen till k18

Så nu är frågan om man ska köra MM på kairn, är adikt bra anpassad till kairns riaa? LK1 och at95e är som handen i hansken medans Kairn/at95 inte är kul

Kollar man specar så ligger AT95e på 3.5mv Linn K18 4.5mv och adikt på 6.5mv alla andra specar är i princip samma

Kanske finns det fler alternativ i andra märken, kom gärna med input

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Thu Mar 06, 2014 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Feb 17, 2011 20:51
Posts: 157
Jag kör med Kairm och Adikt till min LP12:a som har samma spec som din förutom Urikan. Jag har testat mot Uphrik ock Slipsik 5.1 vid ett tillfälle med Adikt. Jag tyckte då att Kairn var sämre en dessa två. Uphorik tyckte jag lät något bättre än Slipsik. Jag skulle kanske inte gå så långt att Kairn låter som en avslagen efterfest... men den låter lite luddigare och får inte riktigt fram känslan lika bra i musiken. Det saknas lite detaljer också. Helt okey ändå. Kairn finns ju i olika ålder och utförande så det kan säkert vara skillnad mellan olika exemplar min har tex bara Brilliant och inte Slimline. Testa också Matrix utgången jag tycker den låter aningen bättre än tape out om du använder ett annat försteg. Jag tycker annars Adikt är en superbra pickup! Hur tycker du DV20xx2 är i jämförelse? Hur upplever du MC steget i Kairn jämfört med Urika?


Top
   
PostPosted: Thu Mar 06, 2014 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Nov 03, 2003 21:00
Posts: 540
Location: Luleå
Vi kan testa med min Kairn hos dig om det är någon skillnad på MM stegen.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 07, 2014 00:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Tja jag föredrar kairn med dv20 framför urika, kairn är sämre på allt utom draget och drivet med dv20
Att kairn inte rockar med adikt beror förmodligen på dålig handslag mellan riaa/adikt, är grymt kännslig när det kommer till biten spelglädje och nerv inga detaljer i värden kan rädd dess frånvaro

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
PostPosted: Fri Mar 07, 2014 18:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Wed Feb 01, 2006 22:10
Posts: 313
Location: Norrbotten, Boden
Kairn och adikt funkar alldeles utmärkt ihop och har både spelglädje och nerv. Jag föredrar den kombinationen jämfört med många nyare försteg. Faktiskt lite åt Naim-hållet som är en favorit hos mig. Finns det andra PU som passar bättre ihop med Kairn skulle det vara intressant att höra.


Top
   
PostPosted: Fri Mar 07, 2014 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sat Feb 04, 2006 18:37
Posts: 524
En billig och bra pickup som rockar bra är faktiskt en Rega Carbon pickup som kan fås här t ex.

http://www.ebay.co.uk/itm/Rega-Carbon-C ... 43c5b37e54

Tycker t om subjektivt att den är bättre än AT 95 och passar i min setup med en Kairn.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited