selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jan 08, 2014 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Hade varit trist om Linn med Exakt helt stängde dörren för de som vill bygga systemet steg för steg i egen takt.
Exakt (:-)). Och så kände jag det när CD-systemet kom. Nu kunde vi vanliga konsumenter inte längre meka själva med skruvmejsel och linjal :-)

Generellt tycker jag nog att lägstanivån har höjts rejält när det gäller musikåtergivning. En iPad med lite nerladdat från Linnrecords, kopplat direkt till en "stereo" presterar trots allt bättre än en svindyr anläggning gjorde på 70-talet - oftast.

Personligen tycker jag Exakt just nu är ett slutet system men jag hoppas verkligen att teknologin kan komma alla till del. Bara det att man kan mata in sina rumsdimensioner och styra högtalarna efter detta är fantasieggande. Tidigare system, där man med mikrofon mäter upp rummet, har för mig aldrig varit ett alternativ, dessa system låter helt enkelt inte bra nog. Eller rättare, de låter sämre än att bara köra på som vanligt. Att mata in rumsdimensioner (och i framtiden andra variabler) och låta systemet anpassa sig efter detta är för mig en helt ny syn på saken. Med tanke på hur Linn Exakt låter, en mycket lovande väg.

Ska man hårdra det hela, i ett perfekt rum behövs inte Exakt, det kommer låta bättre utan. Men hur många rum är perfekta? Totalt kommer de flesta att uppleva bättre musik även om de som kör sitt eget race (a la F1) förmodligen kan trolla fram ännu bättre återgivning.

/ B

PostPosted: Wed Jan 08, 2014 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
...
Ska man hårdra det hela, i ett perfekt rum behövs inte Exakt, det kommer låta bättre utan. Men hur många rum är perfekta? Totalt kommer de flesta att uppleva bättre musik även om de som kör sitt eget race (a la F1) förmodligen kan trolla fram ännu bättre återgivning.
Du missar nog då den viktigaste poängen med Exakt-systemet d.v.s. kompensering för högtalarelementvariationer tillsammans med digitala filter, som tillsammans ger kontroll över högtalarens egenskaper på en nivå tidigare mycket svår (eller sannolikt omöjlig) att nå.

Möjlighet till rumskompensation får man "på köpet".

PostPosted: Wed Jan 08, 2014 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Bill50x wrote:
... Ska man hårdra det hela, i ett perfekt rum behövs inte Exakt, det kommer låta bättre utan. Men hur många rum är perfekta? Totalt kommer de flesta att uppleva bättre musik även om de som kör sitt eget race (a la F1) förmodligen kan trolla fram ännu bättre återgivning.
Du missar nog då den viktigaste poängen med Exakt-systemet d.v.s. kompensering för högtalarelementvariationer tillsammans med digitala filter, som tillsammans ger kontroll över högtalarens egenskaper på en nivå tidigare mycket svår (eller sannolikt omöjlig) att nå.

Du har säkert rätt, men den kontrollen kan man få på annat sätt, tex genom snävare produktionskontroll/sortering av elementen. Jag vet att Linn anser det mycket viktigt att kunna kontrollera varje element för sig, det är bl a därför man byter ut 3k-array'en i A350 vid uppgradering. Men denna justering av delningsfiltret borde kunna göras på varje högtalare innan leverans, vid produktionen. Rumskorrigeringen kan ju inte göras förrän kundens rumsdimensioner är kända.

/ B

PostPosted: Thu Jan 09, 2014 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
HCL wrote:
Bill50x wrote:
... Ska man hårdra det hela, i ett perfekt rum behövs inte Exakt, det kommer låta bättre utan. Men hur många rum är perfekta? Totalt kommer de flesta att uppleva bättre musik även om de som kör sitt eget race (a la F1) förmodligen kan trolla fram ännu bättre återgivning.

Du har säkert rätt, men den kontrollen kan man få på annat sätt, tex genom snävare produktionskontroll/sortering av elementen. Jag vet att Linn anser det mycket viktigt att kunna kontrollera varje element för sig, det är bl a därför man byter ut 3k-array'en i A350 vid uppgradering. Men denna justering av delningsfiltret borde kunna göras på varje högtalare innan leverans, vid produktionen. Rumskorrigeringen kan ju inte göras förrän kundens rumsdimensioner är kända.

/ B
Nej, det tror inte jag. Det är nog i praktiken omöjligt att göra samma korrigering analogt kombinerat med selektering av element.

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Då börjar denna saga få sitt slut

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 15:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lupus wrote:
Image

Tror du verkligen på det :wink:

Vad blev det till slut? Keltik solos ...?

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 15:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Och hur låter det då? Kör du med 5125 + 2250 som slutsteg eller?

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, för att göra en lång historia halvlång:

Igår hade jag Harald på besök, tanken var att vi skulle få höra 3 olika Keltikriggar för att sedan besluta hur jag skulle göra med förstärkeriet.

Vi började dagen med att äta kardemummalängd, leka med katter och spela hårdrock hemma hos Monkydelvil. Mycket trevligt besök och en fantastiskt fin anläggning. Där lyssnade vi på keltik med 4x2250 som stod för powern. Kanontrevligt system men jag kände att jag själv saknade en del diskant samt att de inte levererade fullt så mycket HIFI parametrar som jag skulle önska (detta med bakgrund att jag fått mina Kaber att lira riktigt HIFI).
Dessa egenskaper är ju delvis placeringsrelaterade men framför allt en vanesak.

Därefter for vi till highfidelity och lånade ett 2250, då mitt ena 5125 som jag ämnat använda brunnit under olyckliga förhållanden.

Nästa stopp blev sushi-lunch som låg invid ett HIFI klubben som hade en rigg med B&W 802 (tror jag) och någon fetare Classé kombo där försteget hade streamer. Det var ett knepigt rum men lät faktiskt rätt bra, långt mycket mer musikaliskt är många andra klassiska HIFI uppsättningar.

Därefter kikade vi på ett rack till Harald, han gick tomhänt därifrån men jag fyndade en liten Audiotechmöbel.

Slutligen var det dags för upphämtning av Keltik, tanken från min sida var att börja med 5125 för att därefter samla på sig 2250 att driva keltikarna med. Men när jag hörde denna KK-KDS-4200-Keltik rigg så kände jag direkt att detta lät mycket mer likt mina Kaber-6100 än vad det gjorde hos Monkydevil.

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 17:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, för att göra en lång historia halvlång:

Igår hade jag Harald på besök, tanken var att vi skulle få höra 3 olika Keltikriggar för att sedan besluta hur jag skulle göra med förstärkeriet.

Vi började dagen med att äta kardemummalängd, leka med katter och spela hårdrock hemma hos Monkydelvil. Mycket trevligt besök och en fantastiskt fin anläggning. Där lyssnade vi på keltik med 4x2250 som stod för powern. Kanontrevligt system men jag kände att jag själv saknade en del diskant samt att de inte levererade fullt så mycket HIFI parametrar som jag skulle önska (detta med bakgrund att jag fått mina Kaber att lira riktigt HIFI).
Dessa egenskaper är ju delvis placeringsrelaterade men framför allt en vanesak.

Därefter for vi till highfidelity och lånade ett 2250, då mitt ena 5125 som jag ämnat använda brunnit under olyckliga förhållanden.

Nästa stopp blev sushi-lunch som låg invid ett HIFI klubben som hade en rigg med B&W 802 (tror jag) och någon fetare Classé kombo där försteget hade streamer. Det var ett knepigt rum men lät faktiskt rätt bra, långt mycket mer musikaliskt är många andra klassiska HIFI uppsättningar.

Därefter kikade vi på ett rack till Harald, han gick tomhänt därifrån men jag fyndade en liten Audiotechmöbel.

Slutligen var det dags för upphämtning av Keltik, tanken från min sida var att börja med 5125 för att därefter samla på sig 2250 att driva keltikarna med. Men när jag hörde denna KK-KDS-4200-Keltik rigg så kände jag direkt att detta lät mycket mer likt mina Kaber-6100 än vad det gjorde hos Monkydevil.

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 17:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hela tiden våndats för att gå från ett par pigga kaber till trötta Keltik. Så jag insåg att det var lika bra att skrida till verket och köpa hela playbacken trots min f.n konkursmässiga ekonomi.

Japp, den relativt nya 945an kom väl till pass då hela skuffen blev fylld av skotska gobitar. Hem och koppla!

Under inmundigandet var varsin GT frustade och stönade jag och Harald under glada hejarop från min fru (som simultant slängde ut granen). När alla kablar var på plats ficka Harald välja låt och...

Det lät bra... inte bara bra utan bättre på allt än vad Kaber levererat. Men med makalöst mycket stående basvågor och skorrande rutor mm.

Vi påbörjade en kort men målinriktad tune stund, och allt bara växte och växte. Jag var från början inställt på att det skulle låta riktigt illa om Keltik, det gjorde det inte. Men fram växte ett riktigt fulldressat HIGH-END system som jag aldrig vågat hoppats på. Det blev katten bara bättre och bättre. Vi la max 30min på tunandet och flyttade bara in och ut från väggen. Men det var lätt att höra skillnad på CM på ett sätt jag aldrig upplevt hos en annan högtalare.

Slutresultatet blev enl min mening betydligt bättre än hos förra ägaren. I dagsläget så vågar jag påstå att det är det bästa system jag någonsin hört. (Jag vet att det kommer att straffa sig att utrycka sig så absolut men det är så jag känner just nu). Med det menar jag inte att detta är det system som spelar mest tune-dem av alla jag hört. Men, det är i dagsläget det systemet som i stört utsträckning får mig att vilja spela musik. :twisted:

För mig känns det som jag köpt en Porsche men fått en Ferarri för er som gillar bilmetaforer. Det blev bättre än vad jag vågat hoppats på.

För er som ställer er frågande till de dubbla budskapen kring 4200 förmåga att driva Keltik så har jag en teori. Den får jag återkomma till.

Tack för all hjälp och alla glada tillrop. Ser fram emot att höra Boses keltik system! Det får vi ta framöver.

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Daniel wrote:
Lupus wrote:
Image

Tror du verkligen på det :wink:

Vad blev det till slut? Keltik solos ...?
Katten två saker till, de är de aktiva filtren på bilden. Keltik kräver 8 solos om det ska låta något de Keltik endast drivs aktivt.
Och nej jag tor inte att att den sagan får något slut, men nu får jag lugna mig ett tag.

Jag kör FÖ LP12 (ekos-arkiv-t-kabel-cikus-trampolin-lingo-linto)-KRDS-KK-4200d-Ketlik :twisted: :twisted: :twisted:

PostPosted: Sun Jan 12, 2014 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul att du verkar tycka Keltikriggen fungerar hos dig. Min erfarenhet är också att Akuratestegen ligger närmare Majikserien ljudmässigt än 2250, som jag tolkar dina kommentarer. Majik och Akurate är ju samma Chakra grundkonstruktion. Medans 2250 är en ren IC lösning på samma sätt som LK85/140.

Så kan du fylla på med en 2200 till för basarna, om du tycker anläggningen tappar andan någon gång framöver.

Mycket god lyssning nu. Det vore kul att få hälsa på någon gång.

Med vänlig hälsning, Mats

PostPosted: Mon Jan 13, 2014 07:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du är välkommen hit Mats hör av dig om du rör dig utanför tullarna. Jag har en del installation kvar men jag tycker som sagt att det blivit riktigt bra redan.

PostPosted: Thu Jan 16, 2014 21:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det blev ju ganska tyst efter min affär, vet inte om jag ska tolka tystnaden som talande...

Till helgen ska jag försöka stuva om lite i racken, är det någon som har erfarenhet ang vilka enheter som inte skall stå i samma rack? Jag skulle vilja ha 12an och slutstegen i samma rack och filter med Ds och försteg i ett rack. Några tankar runt detta?

PostPosted: Sat Jan 18, 2014 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

en ingenjör skulle säga känslig småsignalelektronik för sig och kraftelektronik för sig.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00