Jag har hela tiden våndats för att gå från ett par pigga kaber till trötta Keltik. Så jag insåg att det var lika bra att skrida till verket och köpa hela playbacken trots min f.n konkursmässiga ekonomi.
Japp, den relativt nya 945an kom väl till pass då hela skuffen blev fylld av skotska gobitar. Hem och koppla!
Under inmundigandet var varsin GT frustade och stönade jag och Harald under glada hejarop från min fru (som simultant slängde ut granen). När alla kablar var på plats ficka Harald välja låt och...
Det lät bra... inte bara bra utan bättre på allt än vad Kaber levererat. Men med makalöst mycket stående basvågor och skorrande rutor mm.
Vi påbörjade en kort men målinriktad tune stund, och allt bara växte och växte. Jag var från början inställt på att det skulle låta riktigt illa om Keltik, det gjorde det inte. Men fram växte ett riktigt fulldressat HIGH-END system som jag aldrig vågat hoppats på. Det blev katten bara bättre och bättre. Vi la max 30min på tunandet och flyttade bara in och ut från väggen. Men det var lätt att höra skillnad på CM på ett sätt jag aldrig upplevt hos en annan högtalare.
Slutresultatet blev enl min mening betydligt bättre än hos förra ägaren. I dagsläget så vågar jag påstå att det är det bästa system jag någonsin hört. (Jag vet att det kommer att straffa sig att utrycka sig så absolut men det är så jag känner just nu). Med det menar jag inte att detta är det system som spelar mest tune-dem av alla jag hört. Men, det är i dagsläget det systemet som i stört utsträckning får mig att vilja spela musik.
För mig känns det som jag köpt en Porsche men fått en Ferarri för er som gillar bilmetaforer. Det blev bättre än vad jag vågat hoppats på.
För er som ställer er frågande till de dubbla budskapen kring 4200 förmåga att driva Keltik så har jag en teori. Den får jag återkomma till.
Tack för all hjälp och alla glada tillrop. Ser fram emot att höra Boses keltik system! Det får vi ta framöver.