selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Tue Dec 31, 2013 01:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjena Lupus,
Här har du en som kör med Keltik och 4 x 2250. Och är otroligt nöjd! Tidigare hade jag 2 x 5125 och fick allt installerat av Kalle, och kanske var det mitt system han menade när han pratade med bose, för det lät ruggigt bra det med. Förvånansvärt mycket tryck och spelglädje, men det orkade inte hela vägen upp i toppvolym förstås innan det kroknade. Men Kalle lyckades krama varenda droppe ur de stegen genom att öppna dem och trimma kabelriktningar under skalet och få ordning på resten av anläggningen. Men efter att ha varit på en spelning med Candlemass då jag blev helt mörbultad av bastrycket mot bröstkorgen kunde jag inte sluta att tänka på att jag ville ha mer kraft hemma :lol: Så då skaffade jag stegvis 2250:or. Med en bra källa (i mitt fall en KDS) och dessa slutsteg och högtalare saknar man inget!

Hade tidigare Katan och 5125 och skulle nog beskriva det på liknande sätt som hcl, att det var lite trött på något sätt. Katan och Espek är ju i samma familj antar jag? Men 5125 med Keltik är en helt annan femma. Rockar på fint utan samma negativa tendenser som med Katan.

Lupus, köp slutsteg av Kalle och se till att få installationshjälp av honom. Han är så otroligt duktig och har nog installerat många Keltik-system i sina dagar. Vi ska vara glada att det finns en så kompetent kille i stan! Innan han fick fart på mitt system var det inte samma grej faktiskt.

Och om du behöver lyssna innan du går vidare, så hör av dig så kan vi nog ordna något!

Bose, ditt system måste vara speciellt, med klimax-slutsteg till Keltik! Jag hoppas få höra något sådant någon gång.

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 07:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul att läsa om era erfarenheter.
Jag har själv kört Keltik med 5125 och tyckte att det var en bra lösning.
Jag bodde då i lägenhet och 5125 räckte då längre än vad jag vågade spela md hänsyn till grannar.
5125/dynamik tror jag skulle rocka på bra.

@monkeydevil Har du dynamik på dina 2250?

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej xanlin,
Nej jag har inte dynamik på dem! Många på Linns forum verkar ju tycka att det är en perfekt kombo och som lyfter 2250 rejält! Vågar nog inte köpa det ohört dock, 4 x dynamik kostar ju en del. Har du hört 2250 med dynamik?

Kör du fortfarande keltik, och hur driver du dem då?

Ja 5125 är ett riktigt prisvärt slutsteg idag, och det funkar förvånansvärt bra med keltik. :)

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som Pekka skriver, Keltik var konsturerade för att drivas med Klout.
Och ska man spela redigt högt är nätdelen i 4200 till slut en begränsning. Även 2200 har svagare nätdel än Klout.
Men 200W chakra är en klart bättre förstärkare (musikalitet o ljudkvalitet) än Klout/2250 om man kan leva med att inte spela ashögt.

Man ska dock inte glömma att efterföljaren till Klout är Solo. Sedan kom Twin som en budgetlösning (nåja). Senare kom chakrastegen, som var kompromisser för att möjliggöra en moduluppbyggnad.

Topphögtalare som Keltik och efterföljaren Komri kräver kraft och kontroll av slutstegen.

På Keltik med Klimaxfilter skulle jag använda 5125 som budgetlösning (ev med någon 2250) eller 2*4200 (löjligt prisvärda idag) som mellanbudget, för att sedan gå på 4st Tundra om pengar finns.
Med slutmålet Solos och/eller Tundra Mono.
Twin ser jag ingen anledning alls att använda då Solo/Tundra finns till vettiga pengar.

Men Akuratetalare passivt med Solos eller Tundra är klart mer musikaliska och låter snyggare. Men saknar trycket.
Blir dyrt om man ska ha allt. :D

PostPosted: Wed Jan 01, 2014 20:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

5125 och 2250 har väl samma nätdel så 2250 har hyffsat med marginal och i praktiken betydligt bättre kraft och kontroll än 5125. Skillnaden är stor(!) och dessutom har 2250 och Twin kraftigare nätdel än Klout (840 VA jämfört med 1000 W max). Möjligen låter Klout mindre illa när den klipper, men inte heller den är opåverkad då det krävs lite mer. Jämför en ensam mot två Klout på Keltiks basar. Tundra på Keltik låter är nog mindre bra om man vill kunna spela rimligt högt. Kanske låter Tundra någorlunda även då den klipper (vet ej), men med den extra förstärkning som ges Keltik-basarna (8 dB om jag kommer ihåg rätt) så behövs bassteg som låter vettigt även då de klipper alternativt rejält med headroom och tillhörande nätdel. Headroom är väl f.fa. det som saknas med Tundra så det återstår att den låter hyggligt även då den klipper...

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jäklar vad roligt med all respons runt mitt keltik köp. Efter att ha snackat lite med dig Pekka kände jag mig först lite moloken. Men nu känner jag en nytändning runt att ta keltik in i 2014.

Vore roligt att höra den med tundra men min väg blir nog enl Sportis förslag. Med 5125or och samla på sig 2250. Handlar gärna av HF då de alltid är en fröjd att ha med dem att göra.

Monkydevil och Bose: jag är oerhört sugen på att höra era system. Känner ni för att ta en 3k fri 3keltik dag. Kanske börja hos mig med 5125 vi 2250 till klimax?

PostPosted: Thu Jan 02, 2014 21:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det låter kul. Jag brukar inte vara uppbokad på helger. Kom med förslag när det passar.

MVH

Bose

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bose och lupus,

Låter riktigt kul att ta en liten Keltik-runda, jag är nog också rätt flexibel de närmaste helgerna. Jag är ledig nu på måndag t.ex.

Har för mig att Per här på forumet kör Keltik med chakrasteg, om du läser detta Per? :wink:

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

synd att man bor så långt bort

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 04, 2014 22:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du borde komma ner Pekka!

Nu känner jag mig lite mer positiv inför Keltik köpet. Jag kommer att hämta dem nästa helg men har fortfarande inte spikat förstärkeriet.

Jag har minst sagt haft ett par HIFI-täta mellandagar med besök hos Jonas på forumet kombinerat med upphämtning av ett KK som nu spelar med min interimsrigg (Kan II och 5125). Jag är mycket imponerad, vilken snygg och välljudande produkt, nästan så att jag skulle kunna leva med kan...

Därefter besök hos sportis med många nya intryck. Fantastiskt fin anläggning! Nu efter lite installation och källarsnickerier med Harald så längtar jag efter nästa helg. Är det någon som sitter på vettiga slutsteg så får ni höra av er!

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 01:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Måndag kan också passa mig.

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 12:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lupus wrote:

Jag har minst sagt haft ett par HIFI-täta mellandagar med besök hos Jonas på forumet kombinerat med upphämtning av ett KK som nu spelar med min interimsrigg (Kan II och 5125). Jag är mycket imponerad, vilken snygg och välljudande produkt, nästan så att jag skulle kunna leva med kan...
Det är bara att ersätta 5125 med ett par Solos så är du hemma.
Inga filterproblem, inga dränerade nätdelar, inga drivor med k400. :wink:

Kanske inte lika mycket punsch dock

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Inga filterproblem, inga dränerade nätdelar, inga drivor med k400.
Sant men redan gjort. Jag är rädd att det handlar om att jag så gärna vill att Kan ska vara tillräckligt bra då den är så snygg. Fick samma känsla när jag hade ditt gamla Twin hemma sist!

Jätte roligt i början men sen märker man att man blir sittandes med lättlyssnad Jazz och SS, då man egentligen borde ha en högtalare som får allt att låta bra.

PostPosted: Sun Jan 05, 2014 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Måndag kan också passa mig.
Det passar bra för mig med, men jag har ju inte fått mina högtalare än och det kanske kan bli lite mycket med tre adresser på en dag med tanke vi ju inte är ensamma på gatorna som så många andra på det här forumet... :roll:

Ska vi börja hos dig monkydevil?

PostPosted: Wed Jan 08, 2014 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lupus wrote:
Quote:
Inga filterproblem, inga dränerade nätdelar, inga drivor med k400.
Sant men redan gjort. Jag är rädd att det handlar om att jag så gärna vill att Kan ska vara tillräckligt bra då den är så snygg. Fick samma känsla när jag hade ditt gamla Twin hemma sist!

Jätte roligt i början men sen märker man att man blir sittandes med lättlyssnad Jazz och SS, då man egentligen borde ha en högtalare som får allt att låta bra.
Iom att du Lupus besökte mig så fick du en ny inblick i skillnaderna mellan aktivt vs passivt system.
Båda är bra på olika saker.
Enl mig - med Solo får man ljudmässiga fördelar samt ett musikaliskt flyt. Men ett aktivt med Majik/Akuratesteg ger mer drag, dynamik och hanterar komplex musik bättre.
Man ska ju helst ha externa Klimaxfilter o en dröse Solo...för att få allt. :D
Dock finns det många risker med alla desa lådor o kablar. Hög komplexitet leder till flera fällor som sänker prestandan. Hur många dåliga aktiva system har man inte hört genom åren?
Det har Linn insett och då även kunderna nu föredrar enkla system därför ser vi sedan 10år? helaktiva talare. Enklare att sätta upp och mindre spridning i prestanda hos kund.
Dock blir högsta prestandanivån inte lika hög. Å andra sidan blir inte lägsta nivån lika katastrofdålig!

Tidiga talare Artikulat/Klimax har trots det en mängd lösa kretskort o kablar i kabinettet (vilket leder till prestandaskillnader mellan examplar och totalt sänkt prestanda oftast) men NU med Akubarik o Exakt har Linn drastiskt minskat på röran i talarna. BRA!
Ja menar, hela fördelen med att ha allt i EN låda är ju att man har en bra kretskortdesign så man slipper mellankopplingar som som bara skapar problem.
Problemet med vibrationer och interna störningar kvarstår givetvis men med smart intern design kan man åtminståde dra nytta av helintegreringen. Kanske kan dessa fördelar uppväga nackdelarna med vibrationer/störningar. Helt klart är det rätt väg att gå för "normalkonsumenten" som inte har tid, plats etc att husera lösa lådor/lablar i rumet.
För oss med mer extrama krav på prestanda är det mer treksamt.
Och man kan enkelt uppgradera enskilda komponenter i systemet.

Bra att Linn erbjuder Exakt i två olika verstioner och visar att de stödjer båda kundgrupperna. Det externa filtret är ju högintressant om Linn kan erbjuda filterinställningar till valfri talare. Även icke Linn.

Lite OT men man bör bygga sitt system så man inte kommer in i en återvändsgränd.
Hade varit trist om Linn med Exakt helt stängde dörren för de som vill bygga systemet steg för steg i egen takt.

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00