Lupus wrote:
Quote:
Det är bara att ersätta 5125 med ett par Solos så är du hemma.
Inga filterproblem, inga dränerade nätdelar, inga drivor med k400.
Sant men redan gjort. Jag är rädd att det handlar om att jag så gärna vill att Kan ska vara tillräckligt bra då den är så snygg. Fick samma känsla när jag hade ditt gamla Twin hemma sist!
Jätte roligt i början men sen märker man att man blir sittandes med lättlyssnad Jazz och SS, då man egentligen borde ha en högtalare som får allt att låta bra.
Iom att du Lupus besökte mig så fick du en ny inblick i skillnaderna mellan aktivt vs passivt system.
Båda är bra på olika saker.
Enl mig - med Solo får man ljudmässiga fördelar samt ett musikaliskt flyt. Men ett aktivt med Majik/Akuratesteg ger mer drag, dynamik och hanterar komplex musik bättre.
Man ska ju helst ha externa Klimaxfilter o en dröse Solo...för att få allt.
Dock finns det många risker med alla desa lådor o kablar. Hög komplexitet leder till flera fällor som sänker prestandan. Hur många dåliga aktiva system har man inte hört genom åren?
Det har Linn insett och då även kunderna nu föredrar enkla system därför ser vi sedan 10år? helaktiva talare. Enklare att sätta upp och mindre spridning i prestanda hos kund.
Dock blir högsta prestandanivån inte lika hög. Å andra sidan blir inte lägsta nivån lika katastrofdålig!
Tidiga talare Artikulat/Klimax har trots det en mängd lösa kretskort o kablar i kabinettet (vilket leder till prestandaskillnader mellan examplar och totalt sänkt prestanda oftast) men NU med Akubarik o Exakt har Linn drastiskt minskat på röran i talarna. BRA!
Ja menar, hela fördelen med att ha allt i EN låda är ju att man har en bra kretskortdesign så man slipper mellankopplingar som som bara skapar problem.
Problemet med vibrationer och interna störningar kvarstår givetvis men med smart intern design kan man åtminståde dra nytta av helintegreringen. Kanske kan dessa fördelar uppväga nackdelarna med vibrationer/störningar. Helt klart är det rätt väg att gå för "normalkonsumenten" som inte har tid, plats etc att husera lösa lådor/lablar i rumet.
För oss med mer extrama krav på prestanda är det mer treksamt.
Och man kan enkelt uppgradera enskilda komponenter i systemet.
Bra att Linn erbjuder Exakt i två olika verstioner och visar att de stödjer båda kundgrupperna. Det externa filtret är ju högintressant om Linn kan erbjuda filterinställningar till valfri talare. Även icke Linn.
Lite OT men man bör bygga sitt system så man inte kommer in i en återvändsgränd.
Hade varit trist om Linn med Exakt helt stängde dörren för de som vill bygga systemet steg för steg i egen takt.