selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 08:45

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Det där med att det ska gå att justera in efter rummet låter ju superintressant.

Sen är ju frågan hur väl återförsäljaren lyckas med det? Känns spontant att det kommer ställa höga krav på ÅFen (alltså högre än i dagsläget). Eller det kanske blir lättare att få till det? Ska bli intressant att läsa mer om detta.


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 19:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Hela tekniken kring detta bygger på digitala filter. Rumskorrigering och källa i högtalare. Vi har en ljus framtid framför oss. Och jag har fyra nya lådor hemma. Att börja med:p

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 20:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
mm, synd bara att priset är 310 tusen, känns lite svårt att motivera

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Har ni några länkar, pris 310k?? hos vem länk???

Jag har hittat lite kul här



http://www.crushco.net/news/index/?id=29



Min upplevelse tidigare har vart att Linn varit imot digital rumskorrigering. Min egen erfarenhet är väl att det är bättre att korrigera själva rummet med diverse tiltag. Desvärre har de flesta (Mig själv inräknad) inte alltid möjligheten att göra nåt där.

Det betyder då att en källa som LP12 måste göras om till först digitalt, sen eventuellt korrigeras efter rum sen tillbaka til analogt efter filtren...


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 22:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Sat Jan 29, 2005 23:36
Posts: 156
Location: Luleå
Så det blir en helt annan produktserie rakt igenom? Enbart digital ut, med AD-omvandling på de analoga ingångarna.

Min vill-ha-faktor är noll, egentligen utan vettig motivering. Tur är väl det, med tanke på de antydda prisnivåerna...

_________________
EADSM & LP12 (Ittok II, Karma, Lingo I) - AEB 10 - 2xC4200/D - Keltik

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
130 tuse3n för den digitala tuneboxen och så måste man ha en ny KDSM, för den gammla saknar linkanslutningen

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Sep 21, 2013 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
The Archangel wrote:
Hela tekniken kring detta bygger på digitala filter. Rumskorrigering och källa i högtalare. Vi har en ljus framtid framför oss. Och jag har fyra nya lådor hemma. Att börja med:p

Har du kvar Komri? Kanske du har lust att ta ett par närbilder till i morgon!!! Har du fått hem saker gissar jag att du kan berätta lite mer om detta???? Ingår det alltid försteg/DSM i själva Exakt grejen???

Nån skriver November till komri? Keltik?

Det kommer väl iof till andra tillverkares högtalare också, men jag tycker det är surt om man kommer kunna uppgradera K350 oche inte K320.

Som jag förstår det så kommer Linn också arbeta med att kunna lägga upp till detta i SURROUND också. Det är faktiskt inte så himmla svårt. De kan ge helt Fxx i bild delen. Et serverprogram som sender ljudet digitalt och sen delas upp och avkodas i var högtalare. Det kräver antagligvis inte så mycket kraft då varje högtalare bara behöver nog inte blir dekoda en kanal... Ganska naturligt :wink: den ända frågan är väl om de krävs nåt program för att göra om signalen til PCM eller liknande när man avkodar DVD/BLURAY vad du eventuellt blir. I värsta fall blir det bara DD/DTS då Sony har massa ideer om hur man får lov att rippa Bluray, och Linn vil nog inte bli stämda heller.

Edit: med tanke på priser tror jag en 5.1 lösning kommer dröja många år.... Jag är helt säker på att det hade gått att göra med nuvarande DS teknologi också, men då kräva minst 6kanaler istället för 2... vilket gör det hela rätt så dyrt, och om då Linn har detta som 10e prio så kommer det aldrig hamna resurser för att få till det även om det praktiskt är lösligt
När jag för en tid sedan (nåt år kanske eller två) såg på KALEIDESCAPE var man tvungen att ha i själv skivan från filmen man redan hade rippat om man skulle se bluray...


Last edited by Comstedt on Sun Sep 22, 2013 13:21, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sun Sep 22, 2013 11:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Individual clocks in the speakers.
1.8 nano seconds clock sync accuracy. This is equivalent to getting both speakers located to within 1/100th thickness of sheet of paper distance from the listening position.

Exakt will be available in stand alone version for older speakers. Komri and Keltik for certain.
Signal from Exakt KDSM to Exakt speakers along cat5 using proprietary Exakt link protocols. Its not ethernet. Lossless, guaranteed delivery and ultra accurate clock sync.
CD12 jitter 41ps
KDSM jitter 11ps
Exakt jitter 6.3ps

Exakt KDSM has analogue, digital and ethernet inputs. Only ethernet style outputs. Cat5e cables to speakers.
Speakers have DAC and amps.
Software driven room compensation to adapt the speakers to the room and to compensate for manufacturing varations.
£ 16k for KDSM
£ 35k for 350 Exakt


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Mon Sep 23, 2013 11:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 15, 2010 14:01
Posts: 188
The Archangel wrote:
Det är digitalfilter. Har redan bokat till mina. Förutom att det blir bättre så kan filtren justeras i efterhand med mjukvara. Det är därför jag har sålt all min gamla elektronik
Vad är det du har bokat? EDSM och uppgradering till ett par 350A? Dela gärna med dig av lyssningsintryck när du fått leverans!

Vilket system hade du innan försäljningen?


Top
   
 Post subject: Re: Linn hemsida
PostPosted: Sat Oct 12, 2013 02:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Sep 26, 2004 17:14
Posts: 684
Comstedt wrote:
The Archangel wrote:
Hela tekniken kring detta bygger på digitala filter. Rumskorrigering och källa i högtalare. Vi har en ljus framtid framför oss. Och jag har fyra nya lådor hemma. Att börja med:p

Har du kvar Komri? Kanske du har lust att ta ett par närbilder till i morgon!!! Har du fått hem saker gissar jag att du kan berätta lite mer om detta???? Ingår det alltid försteg/DSM i själva Exakt grejen???

Nån skriver November till komri? Keltik?
Haft mycket på sistone så har inte haft tid på forumet som önskat. Men nu här igen!

Och jag gissade bara på digitala filter. Jag vill ju inte skryta men jag var hejdundrande bra på att gissa :). Men det kändes som ett naturligt steg.

De fyra lådorna hemma har inget med exakt att göra, tyvärr. För jag tror det är sjukt bra.

_________________
The perverted fear of violence
Chokes the smile on every face


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited