selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:55

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 10:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Ja siffernisse jag vet också att fördelningslådan endast sitter på fyrhjulsdrivna bilar, dock så missade jag med något år med 124 modellen men om du inte förstår vad jag försöker förklara , utan endast försöker hitta oväsentlig fakta fel i texten istället för att försöka förstå liknelsen, så förstår jag att du griper efter halmstrån för försöka vinna på att förlöjliga hela diskutionen,bara en fråga anser du att Mercedes inte har tappat i trovärdighet genom åren?
Det var det som det hela handlade om

Parallellen till Mercedes används för att vi är rädd att samma sak ska hända med Linn hoppas allt är klart nu så kanske vi kan gå vidare i diskutionen?

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Magnus wrote:
Misstänker att det är ur ett Tunedem-perspektiv frågan är ställd.

...och då är det inte "hur många som helst av som spelar skjortan av Linn".
(citeringen krympt beroende på att forumet inte tillåter fler än tre nivåer. Vv läs tidigare inlägg)

Jo, faktiskt. Enligt tunedem/linn-modellen är det högtalaren som är det minst viktiga ("source first" om jag tillåts påminna). Och även om Linn tar bra betalt för sina högtalare så märks det att det inte är där hjärtat ligger. För att uttrycka det snällt, Linn är absolut ambivalenta när det gäller vad en högtalare ska prestera. Framför allt prestera i ett system, det borde tex Haraldurs insatser vittna om. Linn har mycket att bevisa här och ska de inte blandas ihop (och bli passerade av) med ett antal andra sk high-end-företag så får de nog skärpa sig.

Apropå tunedem. Min tidigare redovisade upplevelse, där till och med en sönderkomprimerad inspelning med RHCP lät bra innehöll inte till någon del en Linn-komponent. Linn har inte någon ensamrätt till begreppet musikalitet, inte heller till något så basalt som att "stampa takten". Linn har förtjänstfullt mutat in ett område inom hifi som de flesta andra tillverkare inte ens förstått, dvs musikalisk förståelse. Men frågan är om denna inställning idag mer är en marknadsföringsmässig sådan och att de idag snarare tillber mammon? Att Radikal är bättre än Lingo 3 är förmodligen ställt utom allt tvivel. Men är en LP12:a med Radikal det bästa du kan handla för pengar?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 12:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Misstänker att det är ur ett Tunedem-perspektiv frågan är ställd.

...och då är det inte "hur många som helst av som spelar skjortan av Linn".
(citeringen krympt beroende på att forumet inte tillåter fler än tre nivåer. Vv läs tidigare inlägg)

Det är inlägg av den här typen som gör att jag tröttnat på Linn (vilket i sig är både barnsligt och korkat då det ju inte har något med Linn att göra...)

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Perka: Menar du mitt eller Bills inlägg?

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 15:14 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
En uppmaning till alla. Låt gärna debatten bli het, men håll en allmänt god ton i era inlägg. Det har inkommit synpunkter på att det finns inlägg i tråden som brister något i detta avseende.


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Bill50x wrote:
Magnus wrote:
Misstänker att det är ur ett Tunedem-perspektiv frågan är ställd.

...och då är det inte "hur många som helst av som spelar skjortan av Linn".
(citeringen krympt beroende på att forumet inte tillåter fler än tre nivåer. Vv läs tidigare inlägg)

Det är inlägg av den här typen som gör att jag tröttnat på Linn (vilket i sig är både barnsligt och korkat då det ju inte har något med Linn att göra...)

//Per
Du har rätt, och du har fel :-) För ganska många år sedan fick jag för mig att köpa ett par begagnade Carlsson-högtalare och renovera upp dessa till absolut senaste standard. Jag köpte lådor, nya element och nya komponenter till delningsfilter. Och började bygga. Mitt huvudforum för detta projekt var CarlssonPlanet där jag då kunde inhämta all nödvändig information kring mitt renoveringsprojekt. Men där, som på många andra håll, gick debattens vågor för höga och jag tappade förtroendet för forumgänget. En debatt som på intet sätt påverkade prestanda på de högtalare som jag skulle renovera men som fick mig att totalt tappa intresset. Jag valde sedan att sälja grejorna till en något mer motiverad person.

Nu vet jag ju inte om det var min eller Magnus kommentar du tog som intresseminskande exempel men jag håller med dig om att det kan bli för trist i många fall.

Ber om ursäkt om det är jag som bidragit till det trista, det var absolut inte min mening.

Mvh / B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Sat Apr 20, 2013 19:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Det finns som vanligt många åsikter om vad Linn ”borde göra och inte borde göra”. Jag tycker att Linn gjorde ett stort misstag när man i och med sin AV-serie började satsa på multimedia. Och det var också här som Linn – enligt min åsikt – började göra produkter som var ”bra nog”. Tidigare när Linn släppte en ”top-of-the-line” produkt så var den alltid bättre än sin föregångare.

Exempelvis var Komri klart bättre än Keltik och Sondek CD12 klart bättre än Karik/Numerik. Men ersättarna till dessa var/är inte klart bättre. Jag har aldrig haft förmånen att lyssna på Komri men efter vad man kan läsa av många omdömen så är Komri fortfarande bättre än sin efterträdare Klimax 350A/P. Vad det gäller CD12ans efterträdare, Unidisk 1.1 (som släpptes 2003) har jag ägt/äger båda modellerna med tillverkningsår 2003. CD12an är enligt mig mycket bättre än de första Unidisk 1.1. Sedan att de olika Unidisk-modellerna också drogs med grava kvalitetsproblem gjorde inte saken bättre. Jag tycker heller inte att 2250-förstärkaren var så mycket bättre än Klout.

Dock tycker jag att Linn fortfarande är mycket bra på sina källor (DS-/skivspelare) och förstärkare (i Klimax-serien), men vad det gäller högtalare är deras konstruktioner onödigt komplicerade. Tror nog att femvägshögtalare ställer till med mer problem än lösningar och Linn har ju en längre tid också haft problem med att tillverka fullregisterhögtalare som går djupt ner i registret. Hoppas att de nya Akubarik är en lösning på det problemet, men för mig finns det bättre högtalare (ställt till relationen pris/prestanda) att hämta på annat håll.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 12:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Först av allt skall jag be alla om ursäkt (och speciellt dig Bill!) för min totala inkompetens att "citera" tidigare inlägg - det blev galet fel!

Mitt svar var avsett för Magnus eller kanske inte dig personligen Magnus - men den typen av inlägg! "Linn är bäst", "Inga andra tillverkare kan göra musikaliska återgivare" osv osv. Dessa bidrar till min stora trötthetskänsla på Linn och deras produkter - tyvärr!

Tillbaka till grundfrågan - där jag vidhåller det jag skrev i mitt första inlägg!

//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
men den typen av inlägg! "Linn är bäst", "Inga andra tillverkare kan göra musikaliska återgivare" osv osv. Dessa bidrar till min stora trötthetskänsla på Linn och deras produkter - tyvärr!
Förstår. Det är alltså imagen kring märket (typ hjärntvättade religiösa anhängare) som får dig avtänd?

Jag har samma känsla kring vissa bilar. Att ett visst klientel ofta kör några år gamla sänkta BMW, MB med breda hjul mm får mig avtänd.
Dessutom skapar ofta dessa bilar avund som leder till högre risk för vandalisation/stöld.
Har dock inga problem att köra lågprisbilar tex Skoda eller Kia, men ovan märken...njae.
Visst är det löljigt!


Men du Perka...det är ju FÅ som ser din HIFI?


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Perka wrote:
Först av allt skall jag be alla om ursäkt (och speciellt dig Bill!) för min totala inkompetens att "citera" tidigare inlägg - det blev galet fel!

Mitt svar var avsett för Magnus eller kanske inte dig personligen Magnus - men den typen av inlägg! "Linn är bäst", "Inga andra tillverkare kan göra musikaliska återgivare" osv osv. Dessa bidrar till min stora trötthetskänsla på Linn och deras produkter - tyvärr!

Tillbaka till grundfrågan - där jag vidhåller det jag skrev i mitt första inlägg!

//Per
Det kan jag i o f s förstå. Men ur Tune-dem-perspektiv finns det inte "hur många som helst" som är så mycket
bättre.

Det dyker ibland upp prylar som är riktigt bra eller bättre (Bonnec, Lejonklou etc) än Linn. Men de är, så vitt jag
vet, inte i majoritet bland alla lådor av olika slag som finns på marknaden. Det var det jag ville förtydliga med mitt
inlägg. Det finns säkert ett antal bra apparater som jag inte känner till kanske jag ska tillägga, är inte helt uppdaterad
med allt som hänt de senaste åren.

Tittar vi på andra hifi-aspekter så finns det gott om märken där Linn blir omkörda.

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 15:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Magnus: OK!

Sportbilsentusiasten: Förstår dessvärre inte riktigt din liknelse med bilar. Jag är dock rimligt ointresserad av bilar (kör Volvo) men jag skulle varken välja Skoda eller en sänkt å breddad BMW...Nja inte så värst många som behöver tvingas se min hifianläggning men jag har själv ganska höga krav på detta faktum dvs att det skall se bra ut - också! Musikåtergivningen är dock överst på kravlistan!



//Per


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Mon Apr 22, 2013 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Sportbilsentusiasten: Förstår dessvärre inte riktigt din liknelse med bilar. Jag är dock rimligt ointresserad av bilar (kör Volvo) men jag skulle varken välja Skoda eller en sänkt å breddad BMW...Nja inte så värst många som behöver tvingas se min hifianläggning men jag har själv ganska höga krav på detta faktum dvs att det skall se bra ut - också! Musikåtergivningen är dock överst på kravlistan!
ok prestanda och design är viktigt för dig, men även vad andra tycker/skriver om produkterna eller missförstog jag ditt tidigare inlägg?

Skulle det finnas en nivå på prestanda/design (=hög) som skulle fått dig att välja Linn oavsett andras åsikter om märket?


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Thu May 02, 2013 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Dec 08, 2003 16:26
Posts: 679
Location: Stockholm
Tack för en bra tråd, tycker i det stora hela att Akubarik och Bra nog diskursen är det mest intressanta som vi nördkonsumenter kan ägna oss åt. Nämligen att försöka förklara och förstå vad som gör oss lojala eller otrogra mot ett märke. Smaken kommer alltid att vara olika, men vi kommer längre om vi förstår vad vi gillar...

Många intressanta erfarenheter har återgets och jag gillar verkligen ni som har guts att säga vilka produkter som var bättre förr eller produkter från andra märken som är bättre en vilka Linn produkter. Men att blanda diksussionen med gubbsveriges största vattendelare: bilar, och krydda debatten med att anmärka på andras stavning gör i alla fall mig lite led.

Jag tillhör en konsumentgrupp som är villig att betala ganska mycket för design och konstruktion. Jag kan tänka mig en sämre högtalare om den är vacker att se på men inom vissa gränser. Så nu till min fundering: min tolkning är att Linn står och ballanserar mellan en rad kundkategorier. Att räkna ut vinstmarginalen efter utvecklingskostnader är inte så svårt, är det någon som vet vad linn har för kan försäljningssiffror? Jag skulle vilja veta hur många produkter Linn säljer från LOW/MID/Highend sortimentet.

Jag har lite vårt att förstå hur människor som lägger tid på att skriva på detta forum samtidigt kan försvara att Linn gör avkall på kvalitet tillförmån produkter som riktar sig till en bredare publik. Jag tycker att det sved i skälen när Linn gick över till den gamla AV-lådan, att så dyra produkter som Unidisk 1.1 mfl levererades så enkla och plastiga konstruktioner borde vara nog för mig att vara otrogen. Mitt problem är att jag är för lat för att lära mig om andra märken.

Sen har jag har hört rykten om att NAIM har en helt annan personalpolitik än LINN, vilket gjort att många flera drivande ingenjörer bytt arbetsplats och att linn har varit anklagade för att vara ojust mot montörerna längst ut på linan? Är det någon som vet något om det?

_________________
LP12-Ekos-Klyde-Lingo I
AEDSM-10CH AE-4200D-Interims Kaber annars Keltik


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited