selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:28

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Startar en ny tråd, föreslår fortfarande att moderatorn flyttar hit resten av OT-diskussionen från Akubariktråden
siffernisse wrote:
-Vem har sagt detta på Linn, en enskild anställd eller är det företagets officiella ståndpunkt?
Jag har aldrig hört begreppet någon annanstans än på selleri i Linn-sammanhang.
Om du söker på Selleri ser du att jag har skrivit om detta förut.
Jag rekomenderar att alla som vill ha en seriös diskussion med Linn besöker fabriken.
De är väldigt öppna med vad de tycker och lika intressrade av input från kunder. BRA :!:

Där träffar man både R/D personal och toppchefer (marketing, sales, tillverkning o support, Ivor, Gilad m flera) - samt andra Linnkunder.
Är i princip bara svenskar som snackar tweaks, kabelriktningar, åtdragningsmoment och att krama ut max prestanda. Olika Ethernetkablar/NASplacering har även demats för Linnchefer.
Vid dessa diskussioner är budskapet - too complicated...not important...good enough...tweaks scare away customers...must be simple to install and looking good...
Tune dem och source first är nedtonat.

Jag inser att Linn ändrar inställning för att inte skrämma iväg kunderna. Gilad har bra fingertoppskänsla för vad marknaden vill ha och har ju räddat företaget! Men vi har lite olika syn på en del saker.

Ivor och de som varit anställda massa år är lika principfasta som förr, full fokus på prestanda!!!
Troligen inte så lyckat komersiellt idagsläget (få vill ha massa burkar/kablar i v-rummet där allt ska specialtunas på specialrack), men jag tror man skulle kunna kombinera det gamla synsättet med dagens kundkrav för att skapa ÄNNU bättre produkter.


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 14:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Ibland får jag känslan att vissa (företrädesvis svenskar med stort intresse för prestandahöjande tweaks) tror att Linn har något som helst annat syfte än att tjäna pengar till sina ägare! Så är det såklart inte!

Att dom då i detta läget går (delvis) mot mer lifestyle prylar och "rätt ur lådan" är fullt naturligt - det är där pengarna finns (bortsett från dessa relativt köpstarka svenskar...enligt ovan) generellt. Kund och marknadsanspassning 1A!

Efter i mitt tycke misstaget att flöda marknaden med ofärdiga produkter (på sw sidan!) i termer av högt prissatta DS maskiner där det faktiskt ibland inte räckte med god utbildning eller stort support från leverantör för att få det att spela - var (eller åtminstone borde varit) högst på styrelsens agenda - misstaget alltså. Att i det läget gå mer mot ovanstående LS prylar och färdiga paket är såklart en självklar strategi - möjligen bland andra.

Gällande bra nog...och övriga exempel på liknande tänk så kan det ju såklart dels bero på tuffa effektiviseringskrav, kanske i kombination med att dom "nya" köparna faktiskt tycker att det ÄR good enough.

Eller så är så de olika tweaks som gjorts och görs faktiskt inte är/ger någon skillnad alt marginellt. Kanske har dom blindtestat med tune dem och kommit fram till att det inte är "värt" den extra kostnad av vända en kabel eller skruva ett visst moment på högtalarna?

Nu har jag endast en splittad K400 kvar i anläggningen då jag i någon mån "tröttnat" på Linn, men det är inte utan att jag tänker tillbaka på Ikemi->Kikkin->aktiva Ninka med 85:or. Mycket glädje till begränsat pris!

Per


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 18:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Jag har hört termen "good enough" från Linn-representant(er). Kommer dock bara ihåg en specifik gång.

Det var när jag frågade varför de använde Aston Martins orginal-CD-spelare (från Alpine) till bilstereo-
systemet de gjorde till A M.

Svaret jag fick var att 1: Linn inte kunde göra något bättre för samma pengar. 2: Den var "good enough".

Tyckte att det verkade lite konstigt ur en source first-vinkel med tanke på att det satt Klimax-förstärkare
och 3K-array-högtalare i bilarna. I o f s så har jag inte hört spelaren eller bilstereon över huvud taget...

/M

EDIT: Det verkar inte ha varit Klimax-förstärkare, bara "Chakra" av olika slag...
http://www.carpages.co.uk/aston_martin/ ... -05-04.asp

Image

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
problemet som jag ser är att den äldre kundskaran som Linn byggt upp känner inte igen sig i Linn nå mera, risken att dessa personer lämnar märket för t.e.x Naim eller Lejoncloue där jag har fått kännslan att man fortfarande vill utveckla max prestanda och helt plötsligt så har man bara Lifestyle kunderna kvar som inte bryr sig vad det står på dekalen utan som köper det som känns rätt för stunden.

Som sportis tidigare skrev, förut kunnde man köpa en produkt ohört bara genom att se prissättningen visste man vart den låg till prestanda mässigt mot andra produkter

Ta bara Artikulat 350A när den lanserades, priset var högt men hur presterade den jämfört med ett par aktiva 242 med majiksteg?

Som jag ser det på högtalarfronten så var Komri den sista Linnburken där man inte lämnade något åt slumpen, den skulle vara bättre på allt än tidigare tophögtalare tror den är det fortfarande trots att utvecklingen har fortsatt.

Kompromisser har inte varit Linns ledord tidigare, vilket har gett dem det goda rykte de förtjänar, idag lever man på sitt gammla rykte som tyvärr blir mer och mer skamfilat

Vad jag gärna skulle vilja se hos Linn är 2 avdelningar en lifestyle och en så bra vi kan, det kanske inte är möjligt ekonomisk men det skulle göra att de skulle behålla sitt goda rykte

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Perka wrote:
Ibland får jag känslan att vissa (företrädesvis svenskar med stort intresse för prestandahöjande tweaks) tror att Linn har något som helst annat syfte än att tjäna pengar till sina ägare! Så är det såklart inte!
Du kanske inte har läst de tidigare inläggen där jag beskrev att framgångsrika företag hittar sin egen nisch och största misstaget är att försöka konkurrera på en planhalva där andra är starka. Där stod det även hur Linn nästan gick under då de lämnade den gamla strategin...
Perka wrote:
Eller så är så de olika tweaks som gjorts och görs faktiskt inte är/ger någon skillnad alt marginellt. Kanske har dom blindtestat med tune dem och kommit fram till att det inte är "värt" den extra kostnad av vända en kabel eller skruva ett visst moment på högtalarna?
Om du själv testar skulle du upptäcka vilken STOR vinst det ger prestandamässigt om man optimerar alla småsaker. Tillsammans ger dessa optimeringar en avsevärd effekt.
Plus: det är inte dyrare att vända kablar rätt vid montering! Samma sak gäller moment.

Flera verkar tro att det råder ett motsattförhållande mellan "attention to detail" - och att tjäna pengar (samt att man behöver lifestyleprodukter för att bli framgångsrik).
Inte alls!
Inte behöver man ha strategin "bra nog" för att tjäna pengar.

Se förövrigt Pekka's utmärka inlägg.
Quote:
Kompromisser har inte varit Linns ledord tidigare, vilket har gett dem det goda rykte de förtjänar"
"Bra nog" är att veta var man kompromissar och vad man INTE kompromissar med - INTE att rent allmänt sänka nivån överallt.
En sådan allmän kvalitetssänkning märker ju kunden direkt.
Bra exempel är MB vars bilar en gång stor för spitzenklasse. Toyota är på väg att göra samma sak.


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Wed Apr 17, 2013 22:16 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
Quote:
Bra exempel är MB vars bilar en gång stor för spitzenklasse. Toyota är på väg att göra samma sak.
Hänvisa gärna till statistik som stärker dina påståenden. För det stämmer inte heller detta.

Japanska bilar har fortfarande bäst kvalité och Mercedes är långt bättre än tex BMW och WAG gruppen som håller låg kvalité tillsammans med Amerikanska bilar som alltid . Porsche har haft stora problem med RS 4.0 motorn som rasar på löpande band vilket de inte fått ordning på ännu.
Länsförsäkringars statistik från 2011, bl.a
Image

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Bra nog...
PostPosted: Thu Apr 18, 2013 06:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Aug 15, 2005 23:12
Posts: 2166
Location: Boden
Allt går att bevisa med statistik, Jag har en vän som har handlat mycket med tyska bilar och som även har goda kontakter i Tyskland .

Förfallet på Mercedes började redan med 124 karrosen från 84 och framåt då man lanserade 190 som senare fick öknamnet östtysk Mercedes
Mercedes var fortfarande en riktigt bra bil de riktiga problemen började -98 med lakeringsproblem vilket gjorde att nästan alla modeller rostade i dörrlister och baklucka efter 98 kommer ett par svarta år hos Mercedes som nästan får märket att gå under med alla möjliga problem med fördelningslådor och annat 2004 bestämmer sig Mercedes att försöka återta sin kvalitet stämpel på sina bilar och enligt min vän så är det en helt annan bil från 2004 och framåt, dock tror jag Mercedes aldrig kommer få tillbaka sitt rykte

_________________
källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,


Last edited by pekka71 on Thu Apr 18, 2013 07:47, edited 1 time in total.

Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Thu Apr 18, 2013 06:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
siffernisse wrote:
Quote:
Bra exempel är MB vars bilar en gång stor för spitzenklasse. Toyota är på väg att göra samma sak.
Hänvisa gärna till statistik som stärker dina påståenden. För det stämmer inte heller detta.

Japanska bilar har fortfarande bäst kvalité och Mercedes är långt bättre än tex BMW och WAG gruppen som håller låg kvalité tillsammans med Amerikanska bilar som alltid . Porsche har haft stora problem med RS 4.0 motorn som rasar på löpande band vilket de inte fått ordning på ännu.
Länsförsäkringars statistik från 2011, bl.a
Image
Om du är nöjd att din anläggning bara låter, så visst, hänvisa till maskinskador. Men istället för statistik på detta; åkte du taxi för 5-10 år sedan? Hittade du någon som körde Mercedes som var nöjd? I Umeå gjorde man det i princip inte. Väldigt många kör numera andra märken pga stora problem under de åren med; rost, återkommande problem med rasande automatlådor mm mm. Och det de nästan var mest missnöjda med var att de upplevde att Mercedes inte tog problemen på allvar. Antar de (Chrysler/Mercedes) därmed ansåg att de (Chrysler/Mercedes) var tillräckligt bra. På papret tyckte de säkert att de var mer lönsamma och under några år var det säkert lönsamt. Tills de trogna kunderna upptäckte förändringarna och bytte märke.

Jag har aldrig ägt Mercedes, men under de åren förändrades mitt intryck av märket radikalt. Tidigare hade de allra flesta taxichaufförer talat varmt om Mercedes, men nu upplever jag det mer som en mycket dyr bil som de på sin höjd är något bättre än ett genomsnittsmärke. Måhända att de ryckt upp sig sedan dess, men vad har dylika felstrategier kostat Mercedes? Enormt mycket tycker jag. Om de sedan fortfarande tjänar mycket pengar kan knappast användas som bevis för att de gjorde rätt. Det intressanta är hur mycket de tjänat om de inte svärtat ner sitt solida rykte.


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Thu Apr 18, 2013 08:01 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Tue Apr 27, 2010 17:35
Posts: 12
Vilket annat företag inom hifi branschen gör bättre produkter än Linn ?
menar då företag som funnits några år och jobbar med det som enda försörjningen


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Thu Apr 18, 2013 22:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
lindberg wrote:
Vilket annat företag inom hifi branschen gör bättre produkter än Linn ?
menar då företag som funnits några år och jobbar med det som enda försörjningen
Inget.

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Thu Apr 18, 2013 23:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Tendaberry wrote:
lindberg wrote:
Vilket annat företag inom hifi branschen gör bättre produkter än Linn ?
menar då företag som funnits några år och jobbar med det som enda försörjningen
Inget.
Det är väl ändå lite trångsynt? Audio Research gör fantastiskt bra förstärkare, så gör även Erik Andersson med sin The Dream. Nottingham Audio gör otroligt bra skivspelare och högtalare finns det ju hur många som helst av som spelar skjortan av Linn.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 01:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:09
Posts: 452
Location: Övik
pekka71 wrote:
Allt går att bevisa med statistik, Jag har en vän som har handlat mycket med tyska bilar och som även har goda kontakter i Tyskland .

Förfallet på Mercedes började redan med 124 karrosen från 84 och framåt då man lanserade 190 som senare fick öknamnet östtysk Mercedes
Mercedes var fortfarande en riktigt bra bil de riktiga problemen började -98 med lakeringsproblem vilket gjorde att nästan alla modeller rostade i dörrlister och baklucka efter 98 kommer ett par svarta år hos Mercedes som nästan får märket att gå under med alla möjliga problem med fördelningslådor och annat 2004 bestämmer sig Mercedes att försöka återta sin kvalitet stämpel på sina bilar och enligt min vän så är det en helt annan bil från 2004 och framåt, dock tror jag Mercedes aldrig kommer få tillbaka sitt rykte
W124 kom -85 och W201 introducerades -82, rosten startade inifrån bakluckan och dörrarna och har då inte huvudsakligen med lacken att göra som ligger på utsidan. Mercedes har egna färger men köper komponenterna av stora färgtillverkare som Glasurit, PPG t.ex. Samma som de andra biltillverkarna.
Fördelningslåda finns bara på fyrhjulsdrivna bilar(4-matic). Vet du vad du pratar om?

Jag är häller inte intresserad av att höra "mitt livs historia" kring bilmärket Mercedes Benz. Kul dock att läsa hur folk resonerar kring saker de inte har en aning om.

_________________
Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 07:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Fri Oct 21, 2005 08:45
Posts: 127
Location: Umeå
siffernisse wrote:

Jag är häller inte intresserad av att höra "mitt livs historia" kring bilmärket Mercedes Benz. Kul dock att läsa hur folk resonerar kring saker de inte har en aning om.
Trevlig ton.. Vad jag såg nämndes bara Mercedes som ett exempel på märken som tappat i anseende. Du valde att börja argumentera mot detta och fick sen några motargument. Vad är problemet??


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 08:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
siffernisse wrote:
Jag är häller inte intresserad av att höra "mitt livs historia" kring bilmärket Mercedes Benz.
Det stavas väl "heller"?

Min enda erfarenhet av Mercedes (ja, förutom att ha åkt i någon då och då) var/är min sambos -96:a. En präktig bil på många sätt, förutom då de inbyggda "felen" som följer med bakhjulsdrift. I vårt vinterväglag fungerar den principen inte så bra men jag ser det som ett systemfel, inte något som gäller specifikt Mercedes. Det värsta med sambons bil var dock rosten. Sambon lade ner över trettio tusen på att reparera rostskadorna (för typ 5 år sedan) men efter två år blommade de ut för fullt igen. För knappt två år sedan blev bilen underkänd i besiktningen med ett antal grava brister som skulle kostat minst 20-25 tusen att åtgärda, förutom då de nytillkomna rostskadorna. Bilen såldes "i befintligt skick" och sedan dess äger hushållet en Golf Plus. En bil som i alla avseenden är bättre än Mercan förutom värmeanläggningen.

Jag är naturligtvis medveten om att ett enda exemplar av en bil är ett dåligt underlag rent statistiskt, men detta är min erfarenhet. Men att Mercedes gått kräftgång kvalitetsmässigt är noga dokumenterat i ett antal kvalitetsundersökningar, bland annat har man haft stora problem med elektroniken på senare modeller. Huruvida man lyckats åtgärda problemen vet jag inte.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: Bra nog...
PostPosted: Fri Apr 19, 2013 08:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Aug 30, 2005 12:12
Posts: 2495
Location: Norr
Bill50x wrote:
Tendaberry wrote:
lindberg wrote:
Vilket annat företag inom hifi branschen gör bättre produkter än Linn ?
menar då företag som funnits några år och jobbar med det som enda försörjningen
Inget.
Det är väl ändå lite trångsynt? Audio Research gör fantastiskt bra förstärkare, så gör även Erik Andersson med sin The Dream. Nottingham Audio gör otroligt bra skivspelare och högtalare finns det ju hur många som helst av som spelar skjortan av Linn.

/ B
Misstänker att det är ur ett Tunedem-perspektiv frågan är ställd.

...och då är det inte "hur många som helst av som spelar skjortan av Linn".

/M

_________________
Take Care to get What you Want or you Will be Forced to Like What You get


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited