selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:20

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: K40
PostPosted: Fri Feb 15, 2013 23:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
don Tomaso wrote:
Jag har flätat och testat men det var mååånga år sen. Jag jämförde då med en Van den Hul och den senare vann i mina öron, sen är det som Bill säger flätan blir gräslig att hantera och ful lite snyggare blev den med strumpa.

http://www.svalander.se/tips_fakta/hifi ... atarskola/
Tack för länken, då behöver jag inte skriva mer :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
 Post subject: Re: K40
PostPosted: Sat Feb 16, 2013 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Dec 04, 2003 11:45
Posts: 1956
Location: Norra Sverige
Nej precis bara att börja fläta.

Mina flätade kablar blev aldrig bra för att jag inte lyckades löda dit kontakter på ett bra sätt. Jämförelsen jag gjorde var dock båda med bananer som jag skruvade fast men det är ju inte direkt optimalt.

Slutsatsen då var att jag som jag sa föredrog Van den Hul cs122 och körde med den tills jag skaffade K400 sen bytte jag till K600 och nu kör jag med K20.

_________________
You can release yourself but the only way you go is down -RJD
Rega P3 / Linn Silver IC / Exotik + DA/D / LK140 / K20 / Espek


Top
   
 Post subject: Re: K40
PostPosted: Wed Feb 20, 2013 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Jul 14, 2005 21:05
Posts: 767
Location: Göteborg
Man behöver inte använda en "flätad" EEK-kabel för att det ska fungera bra. En bra utgångspunkt att börja ifrån är att använda den kabel som högtalartillverkaren rekommenderar.

Min tillverkare rekommenderar EEK. Jag har tidigare alltid använt Linns kablar till mina Linn-anläggningar. I min lilla anläggning bestående av blandade fabrikat och som för några år sedan bestod av Nait 1 och Kan 1, hade jag först K400 (använde endast ett par). Bytte sedan till Naims NACA5, som jag tyckte lät bättre i just den anläggningen. När jag senare bytte högtalare fortsatte jag använda NACA5, men eftersom högtalartillverkaren rekommenderade EEK, provade jag och fann den vara ytterligare något bättre.

EEK finns i olika konfigurationer. Exempelvis två, tre, fyrlediga med höljen eller enkellediga utan hölje (lämpliga för den som vill fläta kabel) och olika tjocklekar (ex 1,5 eller 2,5mm). I den lilla anläggningen har jag tvåledig kabel, 2,5mm. I den stora anläggningen har jag fyrledig kabel, parkopplad (jag kommer inte ihåg om de är 1,5 eller 2,5mm). Båda köpta i en vanlig järnaffär (Frölunda Järn). Har ingen aning om serienummer eller tillverkningsår. Skulle jag fråga högtalartillverkaren om det har någon betydelse, skulle jag troligtvis få en smärre utskällning. Dock är det svårare att få tag på fyrledig kabel. EEK är ju en vanlig elkabel som oftast säljs med två (för ojordade uttag) eller tre (för normala jordade uttag) ledare.

Har inte jämfört om det är någon ljudmässig skillnad mellan två eller fyrledig EEK. De är ju som tidigare skrivits, lite svårhanterliga (dock inte värre än NACA5) och i min andra anläggning används Neutrik-kontakter på förstärkardelen emedan i den andra används banankontakt jäms över. Har dock noterat att det blir en klar förbättring om man använder bra banankontakter. I en av anläggningarna så satt inte hankontakten tillfredställande hårt fast i högtalaren utan man kunde vrida den lite. Bytte då till Furutech FP-202 (R), som har en fastspännande funktion. Blev rätt stor skillnad.

/mvh

_________________
Inget är självklart


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited