selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 04:50

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 22:10 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Bill, rummet är vad rummet är, och det påverkar alltid och högtalare interagerar med rummet oavsett hur man än bygger dom. Det går helt enkelt inte att garantera en "jämnare nivå" som du uttrycker det. Fysiken sätter ju stopp för det. Man kan jobba lite med rummet utan att döda musiken eller så flyttar man högtalarna till den plats dom spelar musik bäst. En låst produkt blir i alla lägen sämre än en öppen lösning, det går inte att komma ifrån.

Det finns egentligen bara två saker som kan råda bot på rum-högtalares interagerande och det är EQ eller att flytta högtalarna. EQ är satan själv i mitt hem och kommer inte innanför dörrarna igen. EQ kan få saker att låta snyggt och "fint" eller "hi-fi" men, musiken dör och det blir lika roligt som att se färg torka. Hi-Fi får andra tokar hålla på med, jag är nöjd med att vara en tok som lyssnar på musik och då råkar Linn vara bäst på att spela upp musik på det sätt jag föredrar av allt jag hört hittils.

(sorry för liiite ot i posten)

edit: Dom där prylarna är också skitfula Bill :) 60's eller inte, spelar ingen roll. Tycker du dom där är snygga så har vi helt enkelt inte samma smak alls :)

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 23:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Aleann wrote:
Det finns egentligen bara två saker som kan råda bot på rum-högtalares interagerande och det är EQ eller att flytta högtalarna. EQ är satan själv i mitt hem och kommer inte innanför dörrarna igen. EQ kan få saker att låta snyggt och "fint" eller "hi-fi" men, musiken dör och det blir lika roligt som att se färg torka. Hi-Fi får andra tokar hålla på med, jag är nöjd med att vara en tok som lyssnar på musik och då råkar Linn vara bäst på att spela upp musik på det sätt jag föredrar av allt jag hört hittils.

(sorry för liiite ot i posten)

edit: Dom där prylarna är också skitfula Bill :) 60's eller inte, spelar ingen roll. Tycker du dom där är snygga så har vi helt enkelt inte samma smak alls :)
Inte alls OT, tycker jag är det väl bäst att tillägga. Det är ju inte min tråd.

Smaken är alltid olika och vad du tycker är snyggt behöver ju inte vara någon annans pilsner. Själv är jag mycket förtjust i ArtDeco, gammal B&O och liknande. När det gäller musik så måste (f´låt...) dock prestanda gå före, i alla för mig. Jag försöker helt enkelt göra det bästa möjliga med de medel som står till buds. Personligen skulle jag tycka att en Klimax DSM och ett par Klimax 320A (med en NAS i garderoben) skulle bli en smutt och skitsnygg kompaktanläggning :-)

Lite dyrt kanske och jag har inte heller hört högtalarna. Ska man plocka på en LP12:a med Klimax Radikal vrider sig plånboken i magsmärtor, för att inte tala om man vill komplettera med ett par subbar. Men då kan man knappast kalla det för minimalistisk kompaktanläggning längre!

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited