selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 06:42

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Sep 07, 2012 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Thu Nov 06, 2003 11:48
Posts: 888
Location: Hamburg
Detta intressanta samarbete mellan den tyska möbeltillverkaren Interlübke och Linn presenterades nyligen hos min Linn-handlare i Mainz. Det var premiärvisningen av en prototyp, tyvärr har jag ingen närmare information. Det funkade inte att ladda upp filen så här är en URL:
http://www.klangstudio.de/index.php?eID ... I7fQ%3D%3D

_________________
LP12/Keel/K-Radikal 2/Urika 1/Ekos 2/Akiva // Akurate DSM Katalyst // QNAP 219P II // Cisco WS-C2960-8-TC-L // Akurate tuner // Majik 4100/6100 // Akubarik (externt aktiva) // Grado PS500e


Top
   
PostPosted: Fri Sep 07, 2012 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Image

Med inbyggd elektronik så kan det väl bli en trevlig möbel i vardagsrummet istället för stora högtalare, massa lådor och kablar....
Undrar dock vad en LP12:a gillar att stå på denna?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 16:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Måste väl ändå vara ett skämt? Men det är klart med lite sköna blomkrukor på så... :D


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 17:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 24, 2008 23:45
Posts: 845
Location: Oslo
Det är en prototyp, inte ett skämt. Eller kanske ett möbel/musikanläggningsdesignstudium, hur man nu ser det.

finns i gul också, er lite som en Clickmöbel på stativ med inbyggda högtalare på vä/hö sida




"Wir hatten im Klangstudio im August für einige Tage einen Prototypen des neuen HiFi-Tonmöbels LINN / Interlübke "Musicbox" im Test. Und wir waren überzeugt. Die Serienausführung wird ca. September/Oktober bei ausgesuchten LINN und Interlübke-Händlern stehen. Natürlich auch bei uns.

In MUSICBOX sind zwei LINN 3-Wege-Lautsprecher eingebaut sowie ein LINN DSM Netzwerk-Musiksystem. MUSICBOX ist in seiner Art als hochwertiges Möbel mit integrierter hochwertiger HiFi-Anlage ein einzigartiges Produkt. Es wird lieferbar sein in vielen Farben und mit drei Fächern in der Mitte sowie in einer schmaleren Version mit zwei mittleren Fächern. Diese Fächer klappen nach oben auf und und sind frei nutzbar. Breite 2,5 bzw. 2.0 m.

Kommt als Standmodell wie auf den Fotos wahlweise mit oder ohne die runden Tellerfüße und als Wandmodell zum aufhängen.

DieTechnik inclusive Verstärker mit Netzwerkstreamer befindet sich in den beiden Seiten-Segmenten. MUSIKBOX spielt Musik aus dem Internet, dem Heimnetzwerk, drahtlos vom Computer/iPhone/iPod/iPad und hat digitale, analoge und HDMI-Eingänge für zusätzliche Quellen. Es gibt Apps dazu für alle Computer/Netbooks/Notebooks (Windows/Apple/Linux) und iPad/iPhone/Android."

http://www.linnhaus.de


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 17:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Wed May 16, 2007 16:12
Posts: 108
Location: Stockholm
Bill50x wrote:
Image
/ B
Jag verkligen vill att det här ska funka. Det vore fantastiskt med en sådan lösning till TV:n i stället för tre majik och en IKEA glasbänk till 5103 och c5100 (iofs hyggligt snyggt :-), men ändå rörigt i jämförelse med en bänk som har en del inbyggt).
Men hur mycket jag än anstränger mig så känns den här bänken inte bra.

Ok, det är en prototyp, och jag utgår ifrån att det är därför det inte finns en center i den.

Det kan vara så att jag står inför ett skifte i hur jag ser på de nya stereobänkarna, och ivrigt kommer förneka att jag tyckte den här var hemsk om ett år :-)


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 21:20 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Sun Mar 19, 2006 20:04
Posts: 409
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
Jag kommenterade det hela med att att man väl inte måste ha en massa lådor och kablar för att det ska låta bra, att vi borde ha kommit längre nådens år 2012. Och med undermeningen att om någon försöker ta fram en ren och snygg anläggning så är väl det positivt.
Oldies, goodies...
http://www.agatf.se/images/RO_009_Present..jpg


Top
   
PostPosted: Mon Sep 10, 2012 21:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
pejo wrote:
Oldies, goodies...
Image
Ja, vilka tider :-) Bara att koppla in nätsladden och lägga på en skiva. Snyggt var det också.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue Sep 11, 2012 09:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Joined: Thu Mar 04, 2010 09:58
Posts: 228
Selleri i ett nötskal :wink: Minsta lilla kritik och vips så dyker försvarsadvokaterna upp. Linn Mgmt borde överväga någon typ av ersättning....

Jag trodde nog länge att det var ett skämt alt photoshop. Tänkte på Ikeas "medialösningar"....och deras försök att göra sk livstilsanläggningar. Har förvisso inget emot den typen av lösningar om det fungerar och låter bra. Jag tycker dock denna skapelse var sjukt ful - ledsen grabbar! Tror helt säkert att den fyller sitt syfte att spela bra musik eller så men inte skulle jag vilja ha den i mitt vardagsrum.

Per


Top
   
PostPosted: Tue Sep 11, 2012 09:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Perka wrote:
Jag trodde nog länge att det var ett skämt alt photoshop. Tänkte på Ikeas "medialösningar"....och deras försök att göra sk livstilsanläggningar. Har förvisso inget emot den typen av lösningar om det fungerar och låter bra. Jag tycker dock denna skapelse var sjukt ful - ledsen grabbar! Tror helt säkert att den fyller sitt syfte att spela bra musik eller så men inte skulle jag vilja ha den i mitt vardagsrum.
Smaken är som baken.... Inte jag heller finner den så otroligt vacker, men jag uppskattar försöken att integrera anläggningen på ett bättre sätt i normalt boende. Visst, en Klimaxlåda eller två är ganska snyggt (om man har råd) men tio stycken?

Problemet kommer dock med placering av högtalarna. Med sidosystemen fixt placerade, blir det inte alltid en kompromiss? Eller finns det ett idealt avstånd och sedan kan man flytta hela möbeln till rätt ställe?

Jag har sett varianter där man byggt in basdelen (sub) i möbeln och sedan placerar de då mindre sidosystem mer fritt. Men enligt min ringa erfarenhet är subbarna minst lika placeringskänsliga som resten.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 11:29 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2785
Location: Uppsala
Lite rensning för att få bort OT-poster. Dessa återfinns i Bill50x's medlemspresentation istället.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Ayn wrote:
Lite rensning för att få bort OT-poster. Dessa återfinns i Bill50x's medlemspresentation istället.
Tack! Och placerat på rätt ställe, tänkte inte på den möjligheten :oops:

Nu kanske jag kan få svar på de frågor jag har i inlägget ovan ditt :-)

Tycker absolut att dessa frågor är värt en diskussion och vilka möjligheter man har/inte har.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Bill50x wrote:
Nu kanske jag kan få svar på de frågor jag har i inlägget ovan ditt :-)
Och även dessa frågor vet du redan svaret på eller hur?
Du vet ju redan att det blir en kompromiss.

Intressantare är ju om någon hört systemet...hur mycket sämre det är jämfört med om man skulle placera grejjerna optimalt...vad det kostar...

Precis som Kiko erbjuder detta system troligen klart mer kvalitet än alla andra "lifestyle"-system. Det torde räcka som köpargument för flertalet.
Tror Linn gör helt rätt med satsning på snygga kompakta system samt grejjer för inbyggnad. De som är ok med synliga prylar/kablar blir allt färre.


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
sportbilsentusiasten wrote:
Bill50x wrote:
Nu kanske jag kan få svar på de frågor jag har i inlägget ovan ditt :-)
Och även dessa frågor vet du redan svaret på eller hur?
Du vet ju redan att det blir en kompromiss.
Onödig kommentar, lägg dessa i min medlemstråd är du bussig.

Men visst, en kompromiss. Men för vem? För alla? För de som inte vill kompromissa med möbleringen?

Om man tittar på de olika möbleringar man ser, och förutsätter att dessa är gjorda ur ett TuneDem-perspektiv, så kan de se väldigt olika ut. Jag har tidigare tagit upp ämnet men inte fått några svar. Alltså, min tanke/teori är att det inte finns bara ett (1) ställe som är det optimala, utan ett antal. Det säger mig min ringa erfarenhet i alla fall. Dvs, man placerar högtalarna ungefär där det verkar lämpligast (ur andra synvinklar) och sedan testar man ut den lämpligaste placeringen av respektive högtalare i detta närområde. Jag har en stark känsla av att detta har med rumsresonanser, peakar/dippar, och liknande att göra.

Min erfarenhet med delade anläggningar (subbar/sidosystem) är begränsad, min erfarenhet gäller enbart placering av kompletta högtalare (även om de nog ofta skulle må bra av en kompletterande sub...). Därför vore det intressant att veta om det är placeringen av subbar eller sidosystemen som är det viktigaste (i en ideal anläggning är det väl båda) om man nu betänker att man önskar bygga/köpa någon av dem i en fixt modul.

Jag är för övrigt inte säker på att detta skulle bli en kompromiss, snarare kan "kravet" på en fixt placering (inbördes vä/hö alt subbar) leda utvecklingen i en annan riktning där man kanske kan garantera en jämnare och högre nivå på återgivningen för "gemene man".

Någon som har synpunkter/erfarenheter på detta?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 21:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem
User avatar

Joined: Sat Apr 24, 2010 00:12
Posts: 405
Location: Luleå
Meh, den var ju ful som stryk :(

Lär väl låta bättre andra liknande system men så där ful får den bara inte vara, designmässigt katastrofalt, tänkte kanske att det bara är jag som ogillade den och visade bilden för syrran som jobbar på väldigt hög nivå med design och koncept/strategi, hon garvade bara :(

Saker som kostar vad Linn kostar får inte se ut hur som helst, jag hoppas verkligen slutprodukten ser radikalt annorlunda ut i slutändan.

_________________
Akurate Exakt DSM, Akubarik Exakt
//Alexander


Top
   
PostPosted: Wed Sep 12, 2012 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5287
Location: Bromma-Stockholm
Aleann wrote:
Meh, den var ju ful som stryk :(

Lär väl låta bättre andra liknande system men så där ful får den bara inte vara, designmässigt katastrofalt, tänkte kanske att det bara är jag som ogillade den och visade bilden för syrran som jobbar på väldigt hög nivå med design och koncept/strategi, hon garvade bara :(

Saker som kostar vad Linn kostar får inte se ut hur som helst, jag hoppas verkligen slutprodukten ser radikalt annorlunda ut i slutändan.
Ja, det kan man hoppas. Men visst är det lite 60-talsstuk över det hela? Se här, äkta 60-tal...
Image

eller baserat på 60-talet...
Image

Båda skulle ju mycket lätt kunna konverteras till något ljudalstrande.

Frågan är dock, fortfarande, kan man få ett välljudande system där (vä-hö)högtalarna är fixerade i avstånd till varandra och där man då måste flytta kombinationen för att få till ett bra ljud?

Ytterligare ett exempel från 60-talet (eller möjligen slutet 50-talet), JBL Metregon. En komplett höger/vänsterhögtalare som är något av det snyggaste jag sett. Tänk er sådan med inbyggda slutsteg och som sedan matas direkt från nätverket med hjälp av en iPad!
Image

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Last edited by Bill50x on Wed Sep 12, 2012 22:17, edited 2 times in total.

Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited