selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 16:27

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1823 Next
Author Message
PostPosted: Sun Apr 08, 2012 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
LP_tolv wrote:
Jo, det låter olika beroende på var mitt huvud är i rummet eller i vilken riktning jag har öronen. Konstigt vore det förstås annars, för det gör det även i en konsertsal eller vid ett liveframträdande på en arena, inte sant? Det är därför jag blir så förvånad över att så små förflyttningar som 2 mm kan vara utslagsgivande, t o m för hur det låter i rummet bredvid. Var hittar jag mer om den forskningen?
FAQ's and further information on Kunchur's research on temporal resolution of human hearing and audio reproduction: > LÄNK <
LP_tolv wrote:
För att "bekämpa" tidiga reflexer brukar jag använda en tjock matta och så har jag gjort hörnen bakom högtalarna runda, även om jag inte tror det har så stor betydelse.
De åtgärder som ger bra resultat är givetvis bra. Problemet är att det är svårt att på förhand veta vilka knep som faktiskt är bra, f.f.a när det gäller dämpning. Man får prova helt enkelt. Runda härn låter vanskligt, men funkar det så funkar det.


Top
   
PostPosted: Wed Apr 18, 2012 18:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Att små förändringar i högtalarplaceringen har betydelse, även om man lyssnar ute i köket, är inte så konstigt. Det har helt enkelt med högtalarens samspel med rummet att göra.. Och det samspelet förändras inte, oavsett var du sitter och lyssnar. Om du upplever samma skillnad att vrida på huvudet i en konsertsal som hemma betyder bara att du har uppnått en korrekt återgivning.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Tue May 22, 2012 17:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Det hörs på namnet vad tune- method är.

Bara att översätta.

Maximal upplevelse av musiken kan aldrig vara första prioritet, utan tydligheten i melodierna.
Finns det tydlighet i dessa så blir det maximal upplevelse.

Jag tycker sportbilsentusiasten och the archangel har snarlik filosofi som naim har.

Men det är inte tunemethod, utan något annat.

Varför använder linn termen " pitch - accurate " om sina signalkällor ?

Det är bara att översätta. Pitch accurate betyder inte maximal musikupplevelse ( även om det leder till det ) utan " tonhöjds- korrekt."


Top
   
PostPosted: Tue May 22, 2012 19:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Maximal upplevelse av musiken kan aldrig vara första prioritet, utan tydligheten i melodierna.
Finns det tydlighet i dessa så blir det maximal upplevelse.
Vad menar du? Tydlighet ger maximal upplevelse men ändå är inte maximal upplevelse prio ett?

Jag förstår inte...

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2012 08:22 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Maximal upplevelse av musiken kan aldrig vara första prioritet, utan tydligheten i melodierna.
Finns det tydlighet i dessa så blir det maximal upplevelse.
Vad menar du? Tydlighet ger maximal upplevelse men ändå är inte maximal upplevelse prio ett?

Jag förstår inte...

/ B
Det är lätt att komma på avvägar om du först justerar högtalarna efter " maximal upplevelse av musiken " och inte istället justerar efter melodiers tydlighet först. Då är det lätt att börja lyssa på " klangen" och i värsta fall, den tekniska ljudkvaliteten som ju inte har något alls med det musikaliska framträdandet att göra.

Där melodierna återges tydligast ger det också maximal upplevelse av musiken.


Top
   
PostPosted: Wed May 23, 2012 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Det är lätt att komma på avvägar om du först justerar högtalarna efter " maximal upplevelse av musiken " och inte istället justerar efter melodiers tydlighet först. Då är det lätt att börja lyssa på " klangen" och i värsta fall, den tekniska ljudkvaliteten som ju inte har något alls med det musikaliska framträdandet att göra.

Där melodierna återges tydligast ger det också maximal upplevelse av musiken.
Uppenbarligen finns det lite olika åsikter om vad TuneDem är. Eller menar du något annan bedömning/synsätt?

Och varför har den "tekniska ljudkvaliteten" inte med det musikaliska framträdandet att göra? Tekniken är ju faktiskt grunden och förutsättningen till det som du lyssnar på.

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 25, 2012 11:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Det är lätt att komma på avvägar om du först justerar högtalarna efter " maximal upplevelse av musiken " och inte istället justerar efter melodiers tydlighet först. Då är det lätt att börja lyssa på " klangen" och i värsta fall, den tekniska ljudkvaliteten som ju inte har något alls med det musikaliska framträdandet att göra.

Där melodierna återges tydligast ger det också maximal upplevelse av musiken.
Uppenbarligen finns det lite olika åsikter om vad TuneDem är. Eller menar du något annan bedömning/synsätt?

Och varför har den "tekniska ljudkvaliteten" inte med det musikaliska framträdandet att göra? Tekniken är ju faktiskt grunden och förutsättningen till det som du lyssnar på.

/ B
Bill, prova att besöka karlavägen i Stockholm, de har järnkoll på demonstrationer och kan visa hur
det fungerar.
Du kan inte läsa dig till hur metoden fungerar.


Top
   
PostPosted: Fri May 25, 2012 12:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Det är lätt att komma på avvägar om du först justerar högtalarna efter " maximal upplevelse av musiken " och inte istället justerar efter melodiers tydlighet först. Då är det lätt att börja lyssa på " klangen" och i värsta fall, den tekniska ljudkvaliteten som ju inte har något alls med det musikaliska framträdandet att göra.

Där melodierna återges tydligast ger det också maximal upplevelse av musiken.
Uppenbarligen finns det lite olika åsikter om vad TuneDem är. Eller menar du något annan bedömning/synsätt?

Och varför har den "tekniska ljudkvaliteten" inte med det musikaliska framträdandet att göra? Tekniken är ju faktiskt grunden och förutsättningen till det som du lyssnar på.
Bill, prova att besöka Karlavägen i Stockholm, de har järnkoll på demonstrationer och kan visa hur
det fungerar.
Du kan inte läsa dig till hur metoden fungerar.
Jag har varit där åtskilliga gånger, vad menar du? Och vad är det för fel på "tekniken"? Skulle den på något sätt stå i vägen för musiken? För övrigt har jag varit på Tonläget i Gbg ett antal gånger, bland annat jämfört olika drivningar till LP12:an. Och gått hem med den dyraste (då, alltså) varianten. Det gjorde jag inte för den större lådan utan för att det lät bättre. Så vad tror du att jag har läst mig till?

Frågan är fortfarande, har du något annat synsätt än TuneDem? Din beskrivning passar nämligen inte med vissa andras åsikter här. Jag har läst (häpp :-)) åtminstone tre olika förklaringar på vad TuneDem innebär och "följa melodin" är åtminstone ratad av en person, en person som för övrigt verkar veta vad hen pratar om.

Men, precis som med musik... om man kunde beskriva musik med ord skulle det inte behövas musik, som någon klok musiker sade. Kanske är det likadant med TuneDem, det går kanske inte att beskriva med ord?

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 25, 2012 13:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Bill, läs vad Linn och Ivor själva säger om tonhöjdskorrekta apparater:
Det finns ett bättre linnforum numera, Melodik.

http://www.raeng.org.uk/news/releases/p ... Report.pdf


Top
   
PostPosted: Fri May 25, 2012 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5315
Location: Bromma-Stockholm
Rutger wrote:
Bill, läs vad Linn och Ivor själva säger om tonhöjdskorrekta apparater:
Det finns ett bättre linnforum numera, Melodik.

http://www.raeng.org.uk/news/releases/p ... Report.pdf
Nu har jag återigen läst igenom alla de sexton sidorna i denna tråd... Intressant läsning. Linn/Ivors epos ska jag dra igenom så snart jag har tid.

Melodik? Njae. Henrik verkar vara en just kille men såväl gamla som nya Melodik är inte i min smak. För inskränkt och censurerat - jag gillar ju att ta ut svängarna som du vet :-) Se det så här, denna tråd med alla spännande och intressanta diskussioner, den hade inte ens varit tillåten på Melodik.

Tonhöjdskorrekta, ja... Jag tror de allra flesta apparaterna faktiskt är korrekta i det avseendet. Vår upplevelse skiljer däremot. Frågan är då, vad är det som gör vår upplevelse så annorlunda? Varför uppfattar vi ett tonhöjdsfel när det inte finns rent mätmässigt? Med mätmässigt menar jag att man kör in en tex 440 Hz ton och sedan mäter vad som kommer ut. Förutom några ohörbara restprodukter så är det en 440 Hz-ton. Inte 439, inte 441 Hz. Men uppenbarligen händer något vid återgivning av komplexa sammanhang och hade jag varit ung och studerande hade jag valt en sådan studie som mitt examensarbete. Nu blir det snarare en sysselsättning som pensionär :-)

/ B

_________________
"När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet."
Ikemi/Majik DSM, LP12/Ekos/Akiva/Lingo2, B&W DM603


Top
   
PostPosted: Fri May 25, 2012 15:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Joined: Mon Dec 18, 2006 22:32
Posts: 312
Bill:

I länken ovan där Ivor nyligen utalar sig om vad som är väsentligt inom ljudåtergivning får du svar på varför olika apparater presterar olika i tonhöjds- korrekthet. Det är en lång artikel- men väl värd att läsa bums.


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Mon Jan 23, 2006 20:33
Posts: 2353
Location: Göteborg
Bill50x wrote:
...
Tonhöjdskorrekta, ja... Jag tror de allra flesta apparaterna faktiskt är korrekta i det avseendet. Vår upplevelse skiljer däremot. Frågan är då, vad är det som gör vår upplevelse så annorlunda? Varför uppfattar vi ett tonhöjdsfel när det inte finns rent mätmässigt? Med mätmässigt menar jag att man kör in en tex 440 Hz ton och sedan mäter vad som kommer ut. Förutom några ohörbara restprodukter så är det en 440 Hz-ton. Inte 439, inte 441 Hz.
Läs själv vad du skriver! Alltså, är tonhöjdsfelen hörbara eller ohörbara? Våldsamt motsägelsefullt skrivet skull jag säga.

Ur ett teoretiskt perspektiv finns det inga tohöjdskorrekta ljudåtergivningsutrsutningar (gäller även signalkällor). Detta går att mäta (t.o.m. då man avser att generera en ren 440 Hz ton). Det går, precis som du påpekar, även att höra (men de flesta behöver ett mer komplext tonmönster för att avslöja hur tonhödskorrekt en apparat återger en tonföljd).

Att vissa tror att det inte borde gå att höra, vilken slutsats kan man dra av det?


Top
   
PostPosted: Sat May 26, 2012 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Ser mitt namn nämnas i olika trådar om Tune dem.
Meningslöst att diskutera detta flera gånger, säger därför bara en sak. Spekulera mindre, få metoden demad av en som behärskar den!

Och kom ihåg - Musikalisk tydlighet är det viktiga, INTE att musiken är tydlig!


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 114 15 16 17 1823 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited