Rutger wrote:
Bill50x wrote:
Rutger wrote:
Det är lätt att komma på avvägar om du först justerar högtalarna efter " maximal upplevelse av musiken " och inte istället justerar efter melodiers tydlighet först. Då är det lätt att börja lyssa på " klangen" och i värsta fall, den tekniska ljudkvaliteten som ju inte har något alls med det musikaliska framträdandet att göra.
Där melodierna återges tydligast ger det också maximal upplevelse av musiken.
Uppenbarligen finns det lite olika åsikter om vad TuneDem är. Eller menar du något annan bedömning/synsätt?
Och varför har den "tekniska ljudkvaliteten" inte med det musikaliska framträdandet att göra? Tekniken är ju faktiskt grunden och förutsättningen till det som du lyssnar på.
Bill, prova att besöka Karlavägen i Stockholm, de har järnkoll på demonstrationer och kan visa hur
det fungerar.
Du kan inte läsa dig till hur metoden fungerar.
Jag har varit där åtskilliga gånger, vad menar du? Och vad är det för fel på "tekniken"? Skulle den på något sätt stå i vägen för musiken? För övrigt har jag varit på Tonläget i Gbg ett antal gånger, bland annat jämfört olika drivningar till LP12:an. Och gått hem med den dyraste (då, alltså) varianten. Det gjorde jag inte för den större lådan utan för att det lät bättre. Så vad tror du att jag har läst mig till?
Frågan är fortfarande, har du något annat synsätt än TuneDem? Din beskrivning passar nämligen inte med vissa andras åsikter här. Jag har läst (häpp

) åtminstone tre olika förklaringar på vad TuneDem innebär och "följa melodin" är åtminstone ratad av en person, en person som för övrigt verkar veta vad hen pratar om.
Men, precis som med musik... om man kunde beskriva musik med ord skulle det inte behövas musik, som någon klok musiker sade. Kanske är det likadant med TuneDem, det går kanske inte att beskriva med ord?
/ B