selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 01:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1223 Next
Author Message
PostPosted: Tue Feb 14, 2012 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok,jag håller mer än gärna diskussionen på vettig nivå. Jag tycker däremot direkt illa om tonen hos Henrik och jag anser att det inte bara är jag som befinner mig i sandlådan när det gäller att resonera.

Jag hörde en intressant tanke från en sellerist vars namn jag utelämnar tills jag får ok direkt från honom. Det handlade om att vi gjorde Linnhobbyn alltför "folklig" och tog bort den fina guldkanten i att ha Linn. Att vi litegrann gjorde det till en slitochsläng produkt,skrev ner statusen över ägandet av detta ack så nobla märke. Tidigare skrev Fredrik Lejonklou om att komma till Boureauxklubben med ett franskt lantvin och påstå att det höll hög klass eller säga att vitt vin i en sodastream är champagne. Kanske är det en del i vad det handlar om-förutom tunedem vill säga?

"Här har jag slitit på universitetet i flera år innan jag fick råd att inköpa denna statusbringande symbol som du,din förb€@&€e svåger och Pekka nu sågar och därmed drar ner andrahandsvärdet på ytterigare. Pekkas resa går så fort så vi andra töms på energi,varför byta upp sig till något ni redan avverkat och förbrukat?"

Okej jag sätter mig i båten,det tycker jag fler ska göra..

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 19:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

The Archangel wrote:
Jag skrev ju i en annan tråd att jag skulle skriva om tune dem och vad den innebär för en del av oss. Jag hade skrivit klart det igår och tryckte på submit men då hade ipaden loggat ut mig, j***a apple-skit. Men men, som den tappra norrlänning jag är så gör jag ett nytt försök på en riktig dator. Jag hoppas jag får med alla delar som igår. Anledningen att jag skriver om detta är att jag fått uppfattningen att vi sett två tunedem-läger kristalliseras, en mer hårdför melodislingevariant och en annan som tar in energi, puls och takt.

Så! Till TuneDem. Jag kommer beskriva hur jag ser på det, hur jag uppfattar att linns version varit/är och hur jag fått förklarat för mig av gamla linnrävar här i Sverige. Jag håller mig väldigt nära till hur linn tidigare beskrivit på sin hemsida om hur man bedömer en anläggning. Tyvärr har dom numera tagit bort detta, av någon outgrundlig anledning.

Men då vi gör detta i syfte att bedöma anläggningar så tycker jag att vi kan inleda med att fråga oss "vad gör vi, och varför?"
Vad vi gör är ju såklart att utvärdera anläggningar, men varför? Jo för att vi ska kunna njuta mer av musik, anläggningen är ett redskap för att njuta av musik. Så är det iaf för mig, andra människor får ha sina anledningar men det är viktigt att från början fastslå vad man vill uppnå. Är det för att spela högt eller är det för att njuta av musik eller är det för att vara tuff på en fest eller ska man gå med i en klubb för inbördes beundran?
När vi har fastslagit vad vi gör och framförallt VARFÖR vi gör det kan vi gå vidare. (svaret på varför var såklart att vi vill njuta mer av musik)

Frågan vi ska ställa oss nu är HUR vi gör detta?

Här har ju linn varit tämligen genialiska genom att ta fäste på det viktiga, nämligen musiken. Med denna målmedvetenhet så har man ju lyckats skapa smått otroliga apparater som för oss blir helt självklara.

Men innan vi springer in på metodiken rent praktiskt så tycker jag det är viktigt att klargöra vad musik egentligen är. Vad kan få oss att slänga ut tiotusentals kronor och ibland hundratusentals kronor (vissa uppe över miljonen)? Jo känslor! För mig är musik till stor del känslor, det är känslor som får mig klistrad vid stereon timme efter timme helt bortom tid och rum. Det kan vara sorg, glädje, kärlek, saknad, ilska, desperation, hopplöshet.
Musik rör vid alla dessa känslor och mer! Samma sak tror jag driver musiker att skapa musik; känslor, en vilja att få utlopp för sina känslor och att kunna uttrycka sig på ett sätt som ord inte kan. Man gör detta bland annat genom budskap i text, melodislingor, puls, rytm, takt och ENERGI, framförallt energi. Allt detta binds samma till vad vi kallar för musik.
Musik är inte bara olika melodislingor som matas ut, det är så mycket mer. Samtidigt som melodierna behövs för att kunna förmedla känslor. Allt är sammanvävt. Bra musik (enligt mig) är musik som når fram med sitt budskap, som berör lyssnaren, då blir man trollbunden.

Så, tillbaka till senaste frågan som ännu inte är besvarad. HUR gör vi nu detta? (bedömer en anläggning utifrån tidigare nämnt kriterie, nämligen att kunna njuta mer av musik). På ett grannforum så är metodiken fokuserad på melodislingor och att man ska kunna följa dessa och hoppa mellan dessa, men jag tycker det är en förenkling av den metod som Linn beskrivit och som jag själv använder mig av.

Som jag kommer ihåg att linn beskrivit detta så är det bland annat att man lätt ska kunna följa de olika melodislingorna, melodislingorna är viktiga för musiken, det förstår vi ju alla.
Stora delar av musiken kan missas om det blir rörigt och man har svårt att hålla isär melodierna. Rätt isärhållna kan det däremot bli helt magiskt.
MEN det ska också vara lätt att samtidigt (med betoning på samtidigt) kunna lyssna på melodierna tillsammans, det är som en måltid, det är ingredienserna tillsammans som skapar måltiden, inte var för sig, ingefära är inte gott som den är, men tillsammans med andra ingredienser kan det bli helt otroligt gott. Så man ska inte bara lyssna på en melodislinga, man ska kunna lyssna på alla melodislingor SAMTIDIGT och de ska bli förståeliga.
För där finns en skillnad; att följa slinga för slinga är en sak, men det är först när dom är samspelta som man kan följa dom tillsammans. Det är bland annat detta som Linn pratar om när man ska stänga av stereon och man ska kunna spela låten i huvudet, ju mer samspelt melodierna är desto lättare blir detta. Ju mer puls musiken har, desto lättare blir det.
Men sen har vi också själen i musiken, budskapet, energin, pulsen. Det som sätter själva prägeln på musiken. Melodin kan man skriva ned i form av noter på ett papper, men känslan och energin kan man inte skriva ned någonstans, den kan bara upplevas. Så när man lyssnar ska man också känna själva energin, hör man vilket humör musikern är på? Förstår man budskapet? Har musiken puls? Eller rättare sagt, har den "stampa takten"? Det här är jätteviktiga delar av musiken som man inte får missa. Det är lätt att förenkla och bara lyssna efter hur lätt det är att följa några melodier, det blir svårare absolut när man ska höra om dom är samspelta, om energin finns där, om pulsen finns där, budskapet osv. Vanligtvis går alla dessa bitar hand i hand, men inte alltid.
Här får man gå tillbaka till frågan "Varför?", varför lyssnar vi på musik? Om det är för känslan, energin, pulsen och budskapet, då ska man självklart också ha med detta i bedömningen. För det är ju detta som faktiskt ÄR musik, självklart tillsammans med melodierna.
Så kortfattat: Lyssna efter melodierna, försök lyssna på dom samtidigt, är de samspelta? Funkar det hela ihop eller blir det bara rörigt? Känner du pulsen? Känner du energin?

Ju bättre det är desto mer driv känner man, desto mer energi får man i kroppen. Den där härliga känslan att dra en luftgitarr eller bara glida in i musiken och låta sig följa efter alla melodier i svallvågorna av energin. Det är DETTA som är musik, det är DETTA som ger njutning, och det är DETTA som får en att lyssna timme efter timme, kväll efter kväll.

Linn säger ju också att "The Tune Dem™ is a way to compare the two products and decide on how easy it is to follow the tune and appreciate the musical piece as a whole on each one"

Alltså det är helheten i musiken och förståelse som är viktig. Vidare säger dom:

" this allows you to hear quite clearly which product sounds better. The method involves silent repetition of the sound from the loudspeakers, silently singing along simultaneously with the sound from the speaker. The easier this is to do, the more accurate the system performance"

Att tyst upprepa musiken, att sjunga med osv är bra indikationer, här kommer vi tillbaka till musikens kärna, känslorna. Ju mer känsla, ju mer takt, puls, energi desto lättare blir det att drivas med, att DRAS med, IN i musiken. När det är riktigt bra så kan man inte låta bli att sjunga med, att till och med spela med (i luften visserligen). DÅ är det bra. Då är det roligt.

Och då har vi också uppfyllt vårt syfte, att få ut mer av musiken. Jag kan inte riktigt beskriva här i ord, men efter att mitt system blev rätt justerat så lyfte det hela så pass att jag numera har vissa musikstycken inbrända i huvudet, mestadels cohen-låtar (surprise), jag kan spela upp alla melodier och toner i huvudet, men inte bara det, även energin och pulsen är där. Eller snarare: det är pulsen och energin som är där, melodierna följer pulsen. Utan energi och puls hade jag aldrig haft melodierna i huvudet. Det är energin och pulsen som är drivmedlet.
Fråga dig själv: "vad lyssnar man helst på, en musikelev som sitter i rummet framför en och plinkar på en melodi, melodin blir jättetydlig. Eller vill du höra mark knopfler, eric clapton eller slash live, kanske lite skitigare ljud och lite svårare med att höra melodin exakt, men du får drivet, energin, budskapet.. KÄNSLAN!". Är melodislingetydligheten allt eller finns det mer med musik än så?

"Tune: British slang term, often said when referring to a piece of music that is enjoyed"
TuneDem för mig är få njuta mer av musik.

Mycket bra förklarat, tycker mig förstå vad du menar och håller med. Ett ord som jag vill sammankoppla med känsla, energi och driv är "Dynamik". Har samtidig förstått efter vinterns diskussioner att inte alla uppskattar "dynamik" utan i sanningens namn(min!) faktiskt snackar(lyssnar) mycket om/på "Ljud" fast de kanske inte insett det.

mvh/

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 19:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kalle på HF och Peter på ToT brukar vara överens om det mesta vad gäller musikåtergivning
från Linn och andra tillverkare. Det är i a f vad Peter har sagt åt mig tidigare (innan denna
debatt kom upp).

Siffernisse: Dynamik är (för mig i a f) inte alls samma sak som driv eller sväng. Dynamik kan
du t ex hitta gott om i vissa s k "icke-musikaliska" förstärkare.

Linnofil: V g sluta generalisera oss Norrlänningar.

/M

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OT: Sällan har det väl varit så hög aktivitet här som senaste veckan...?

:!:

/M

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 19:43 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

siffernisse wrote:
Ett ord som jag vill sammankoppla med känsla, energi och driv är "Dynamik". Har samtidig förstått efter vinterns diskussioner att inte alla uppskattar "dynamik" utan i sanningens namn(min!) faktiskt snackar(lyssnar) mycket om/på "Ljud" fast de kanske inte insett det.
Dynamiken är en viktig del. En viss minskning av dynamiken gör att man tycker sig höra detaljer bättre, inte konstigt när allt låter lika högt. Men det rycker undan naturligheten. Kolla tex på detta YouTube-inlägg:
http://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
+1

Låt oss inte göra något Jugoslavien av detta!

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Målsättning är att editera och radera så lite som möjligt. Några inlägg som bara innehöll personangrepp, och inte något relaterat till trådens ämne har nu tagits bort eller redigerats. Det finns önskemål från flera håll att rensa bort det som är helt ovidkommande.
Alla andra åtgärder (stryka över, flytta och ersätta med länk - kanske till personligmedlemstråd) är bättre än att radera inlägg tycker jag.

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Magnus wrote:
+1

Låt oss inte göra något Jugoslavien av detta!
OT:
Jag har också norrländskt ursprung, men i den här frågan verkar det finnas någon sorts polarisering ;-)

Som det ser ut nu så känns det inte direkt aktuellt att damma av sin gamla norrländska stampfot. Den delen av golvet är dessutom väldigt nött.
!OT:

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Kalle på HF och Peter på ToT brukar vara överens om det mesta vad gäller musikåtergivning från Linn och andra tillverkare. Det är i a f vad Peter har sagt åt mig tidigare (innan denna debatt kom upp).
OK, då har vi rett ut det. Det var väl ändå det mest sannolika.
Magnus wrote:
Det har du absolut rätt i. Jag är ju själv norrlänning, är från Gällivare/Malmberget. Det är faktiskt Pekka och hans trio som kör med nord vs syd argumentet och jag har bara hakat på begreppen. Men eftersom jag är norrlänning så vet jag också hur snacket går däruppe ibland. Det är inte bara från mina Ronny Eriksson och Euskefeurat plattor... :)

Jag har för övrigt kontakt via pm med norrlänningar som är väldigt förnuftiga vad gäller tunedem och source first. Det är just den omtalade trion jag (och en del andra tunedemare) har problem med.

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Ok,jag håller mer än gärna diskussionen på vettig nivå. Jag tycker däremot direkt illa om tonen hos Henrik och jag anser att det inte bara är jag som befinner mig i sandlådan när det gäller att resonera.

Jag hörde en intressant tanke från en sellerist vars namn jag utelämnar tills jag får ok direkt från honom. Det handlade om att vi gjorde Linnhobbyn alltför "folklig" och tog bort den fina guldkanten i att ha Linn. Att vi litegrann gjorde det till en slitochsläng produkt,skrev ner statusen över ägandet av detta ack så nobla märke. Tidigare skrev Fredrik Lejonklou om att komma till Boureauxklubben med ett franskt lantvin och påstå att det höll hög klass eller säga att vitt vin i en sodastream är champagne. Kanske är det en del i vad det handlar om-förutom tunedem vill säga?

"Här har jag slitit på universitetet i flera år innan jag fick råd att inköpa denna statusbringande symbol som du,din förb€@&€e svåger och Pekka nu sågar och därmed drar ner andrahandsvärdet på ytterigare. Pekkas resa går så fort så vi andra töms på energi,varför byta upp sig till något ni redan avverkat och förbrukat?"

Okej jag sätter mig i båten,det tycker jag fler ska göra..
Men kan ni sluta ha såna komplex?! Jag har för det första ingen aning om vad ni sysslar med och jag bryr mig inte om det heller! Det är ingen som tycker att ni drar ned något i smutsen! Herre gud.

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Jag har också norrländskt ursprung
Jag med :D

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Sen får du absolut ha din metod och använda den. Men kidnappa inte linns benämning på den, påstå inte att det är detta som ger musikalitet.

[snip]

Jag tycker ju att det här är ett linnforum och då ska linns metoder användas. Dina metoder hör hemma på ditt eget forum.

Är det inte så att linns metoder ska användas här så ser jag inte vitsen med att vara här. Jag är ute efter stampa takten. Jag vill ha roligt när jag lyssnar på musik.

Sen kan du hävda i oändlighet att vi inte begriper något. Men sanningen kanske är det omvända. Hursomhelst så är det två olika ideal. Din metod är inte linns metod. På ett linnforum bör linns metod användas, annars blir det bara ett ytterligare lejonklou-forum. Jag tycker att vi behöver ett linnforum i sverige.
The Archangel,

Du hävdar att Linns metod Tune-dem och Lejonklous metod Tune Method i själva verket är olika varandra.
Jag anser att du har fel, men tänker inte debattera det vidare. Du har förstås all rätt att tycka så.

Vad jag skulle vilja rikta din, samt alla övriga som anser som du gör, uppmärksamhet på är, återigen, vad detta forums regler egentligen säger.
tråden Ny på forumet - Läs här wrote:
Utgångspunkten för att bedöma olika stereokomponenters kvaliteer för de flesta på forumet är en metod som brukar kallas Tune-dem. En utmärkt förklaring till den finns exempelvis på Lejonklou:s site.
Det verkar således att de som sätter reglerna på detta forum inte alls tycker att Lejonklous metod är felaktig, eller inte värdig för Linnforumet Selleri. Tvärtom, faktiskt. Jag tycker detta borde väga ganska tungt och saken borde därmed inte behöva fortsätta vändas och vridas på i all oändlighet. Det verkar ju ändå som att inget konstruktivt kommer att komma ut ur detta. Ni verkar ha bestämt er för er åsikt, vilket ni förvisso har all rätt att göra.

Till sist tycker jag, likt vissa föregående skrivare, att ditt påhopp på Lejonklou var mycket osmakligt.

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Du "håller mer än gärna diskussionen på vettig nivå", men befinner dig ändå ganska ofta i sandlådan tillsammans med henriklh.
Hur ska du ha det, egentligen?
haraldur wrote:
Tror du på allvar att sanna tune-demare har valt att lägga ner sina hard earned cash på Linn för att få en högre status?
Tror du på allvar att det du har skrivit här på forumet riskerar att göra Linn till en slit-och-släng produkt?
Tror du på allvar att Lejonklous liknelse handlade om status?

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:42 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

henriklh wrote:
HCL wrote:
Jag har också norrländskt ursprung
Jag med :D
Det är oftast Norrlänningar som blir dom ''värsta'' Sörlänningarna. :lol:

OT, en reflektion bara.

PostPosted: Tue Feb 14, 2012 21:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har framförts åsikter om att tune-dem skulle innehålla avvägningar mellan olika komponenter i musik eller att man genom att kombinera eller göra oberoende ingrepp eller inställningar av/i en anläggning skulle kunna komponera en optimerad anrättning (musikåtergivare/anläggning). Det tror jag är väldigt fel i.o.m. att det skulle förutsätta att åtgärderna och deras effekter var just oberoende, vilket de knappast kan vara. T.ex. en förflyttning av högtalare, ändring av nivån på ett register i ett aktivt system, optimerar åtdragningsmomentet på skruvarna till ett element etc påverkar alla aspekter av återgivningen samtidigt.

Det är inte heller bättre tune (dem) att man justerar så att det framstår som att man hör någon enskild melodislinga bättre. Om man nu vill ta exemplet med melodislingan så kan man t.ex. Fråga sig själv; Kan man memorera melodislingan och när man gör det blir det då som det man hör när man spelar den igen? Är melodislingan musikaliskt meningsfull, bidrar den till helheten? F.f.a. känner man musike i melodislingan? Glöm hifi, glöm hur man tror att ett visst instrument skall låta på en viss skiva (det är det ingen som vet säkert ändå - inte någon vet hur det som finns på skivan faktiskt låter), tänk - musik ! När det är bättre faller mer på plats, passar ihop, både takt och melodi. Kommer man inte i ett läge där det börjar dra åt samma håll i alla (glöm ljudet av instrumenten under tiden) avseenden då är man fel ute. När man är klar och installationen låter så bra den kan utifrån grundförutsättningar och de åtgärder man optimerat så kommer även ljuden av instrumenten låta så ofärgat som anläggning/installation förmår prestera.

Det är lätt att fokusera sig på en eller några enskilda aspekter av musikåtergivning och att försöka optimera anläggningen mot just dessa kvaliteter. Jag skulle beskriva det som ett  i grunden intellektuellt förhållningssätt, vilket det inte måste vara, men blir ett problem när det är det i.o.m. att det hindrar oss från att höra allt anläggningen återger. Att inte intellektualisera det man hör utan intellektualisera sin reaktion på det man hör är nog snarare tricket. På så sätt kan man skilja bättre från sämre eller, om man vill, intellektuellt avgöra vad som inte hänger ihop, koppla sin reaktion till återgivningen. Det är dock inte nödvändigt utan bättre/sämre duger ofta bäst eftersom man ändå inte kan rätta till någon enskilld aspekt utan att påverka alla andra.

Last edited by HCL on Tue Feb 14, 2012 22:07, edited 5 times in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 343 posts ]  Go to page Previous 18 9 10 11 1223 Next

All times are UTC+02:00