Avancerad medlem |
 |
|
The Archangel wrote: Jag skrev ju i en annan tråd att jag skulle skriva om tune dem och vad den innebär för en del av oss. Jag hade skrivit klart det igår och tryckte på submit men då hade ipaden loggat ut mig, j***a apple-skit. Men men, som den tappra norrlänning jag är så gör jag ett nytt försök på en riktig dator. Jag hoppas jag får med alla delar som igår. Anledningen att jag skriver om detta är att jag fått uppfattningen att vi sett två tunedem-läger kristalliseras, en mer hårdför melodislingevariant och en annan som tar in energi, puls och takt.
Så! Till TuneDem. Jag kommer beskriva hur jag ser på det, hur jag uppfattar att linns version varit/är och hur jag fått förklarat för mig av gamla linnrävar här i Sverige. Jag håller mig väldigt nära till hur linn tidigare beskrivit på sin hemsida om hur man bedömer en anläggning. Tyvärr har dom numera tagit bort detta, av någon outgrundlig anledning.
Men då vi gör detta i syfte att bedöma anläggningar så tycker jag att vi kan inleda med att fråga oss "vad gör vi, och varför?"
Vad vi gör är ju såklart att utvärdera anläggningar, men varför? Jo för att vi ska kunna njuta mer av musik, anläggningen är ett redskap för att njuta av musik. Så är det iaf för mig, andra människor får ha sina anledningar men det är viktigt att från början fastslå vad man vill uppnå. Är det för att spela högt eller är det för att njuta av musik eller är det för att vara tuff på en fest eller ska man gå med i en klubb för inbördes beundran?
När vi har fastslagit vad vi gör och framförallt VARFÖR vi gör det kan vi gå vidare. (svaret på varför var såklart att vi vill njuta mer av musik)
Frågan vi ska ställa oss nu är HUR vi gör detta?
Här har ju linn varit tämligen genialiska genom att ta fäste på det viktiga, nämligen musiken. Med denna målmedvetenhet så har man ju lyckats skapa smått otroliga apparater som för oss blir helt självklara.
Men innan vi springer in på metodiken rent praktiskt så tycker jag det är viktigt att klargöra vad musik egentligen är. Vad kan få oss att slänga ut tiotusentals kronor och ibland hundratusentals kronor (vissa uppe över miljonen)? Jo känslor! För mig är musik till stor del känslor, det är känslor som får mig klistrad vid stereon timme efter timme helt bortom tid och rum. Det kan vara sorg, glädje, kärlek, saknad, ilska, desperation, hopplöshet.
Musik rör vid alla dessa känslor och mer! Samma sak tror jag driver musiker att skapa musik; känslor, en vilja att få utlopp för sina känslor och att kunna uttrycka sig på ett sätt som ord inte kan. Man gör detta bland annat genom budskap i text, melodislingor, puls, rytm, takt och ENERGI, framförallt energi. Allt detta binds samma till vad vi kallar för musik.
Musik är inte bara olika melodislingor som matas ut, det är så mycket mer. Samtidigt som melodierna behövs för att kunna förmedla känslor. Allt är sammanvävt. Bra musik (enligt mig) är musik som når fram med sitt budskap, som berör lyssnaren, då blir man trollbunden.
Så, tillbaka till senaste frågan som ännu inte är besvarad. HUR gör vi nu detta? (bedömer en anläggning utifrån tidigare nämnt kriterie, nämligen att kunna njuta mer av musik). På ett grannforum så är metodiken fokuserad på melodislingor och att man ska kunna följa dessa och hoppa mellan dessa, men jag tycker det är en förenkling av den metod som Linn beskrivit och som jag själv använder mig av.
Som jag kommer ihåg att linn beskrivit detta så är det bland annat att man lätt ska kunna följa de olika melodislingorna, melodislingorna är viktiga för musiken, det förstår vi ju alla.
Stora delar av musiken kan missas om det blir rörigt och man har svårt att hålla isär melodierna. Rätt isärhållna kan det däremot bli helt magiskt.
MEN det ska också vara lätt att samtidigt (med betoning på samtidigt) kunna lyssna på melodierna tillsammans, det är som en måltid, det är ingredienserna tillsammans som skapar måltiden, inte var för sig, ingefära är inte gott som den är, men tillsammans med andra ingredienser kan det bli helt otroligt gott. Så man ska inte bara lyssna på en melodislinga, man ska kunna lyssna på alla melodislingor SAMTIDIGT och de ska bli förståeliga.
För där finns en skillnad; att följa slinga för slinga är en sak, men det är först när dom är samspelta som man kan följa dom tillsammans. Det är bland annat detta som Linn pratar om när man ska stänga av stereon och man ska kunna spela låten i huvudet, ju mer samspelt melodierna är desto lättare blir detta. Ju mer puls musiken har, desto lättare blir det.
Men sen har vi också själen i musiken, budskapet, energin, pulsen. Det som sätter själva prägeln på musiken. Melodin kan man skriva ned i form av noter på ett papper, men känslan och energin kan man inte skriva ned någonstans, den kan bara upplevas. Så när man lyssnar ska man också känna själva energin, hör man vilket humör musikern är på? Förstår man budskapet? Har musiken puls? Eller rättare sagt, har den "stampa takten"? Det här är jätteviktiga delar av musiken som man inte får missa. Det är lätt att förenkla och bara lyssna efter hur lätt det är att följa några melodier, det blir svårare absolut när man ska höra om dom är samspelta, om energin finns där, om pulsen finns där, budskapet osv. Vanligtvis går alla dessa bitar hand i hand, men inte alltid.
Här får man gå tillbaka till frågan "Varför?", varför lyssnar vi på musik? Om det är för känslan, energin, pulsen och budskapet, då ska man självklart också ha med detta i bedömningen. För det är ju detta som faktiskt ÄR musik, självklart tillsammans med melodierna.
Så kortfattat: Lyssna efter melodierna, försök lyssna på dom samtidigt, är de samspelta? Funkar det hela ihop eller blir det bara rörigt? Känner du pulsen? Känner du energin?
Ju bättre det är desto mer driv känner man, desto mer energi får man i kroppen. Den där härliga känslan att dra en luftgitarr eller bara glida in i musiken och låta sig följa efter alla melodier i svallvågorna av energin. Det är DETTA som är musik, det är DETTA som ger njutning, och det är DETTA som får en att lyssna timme efter timme, kväll efter kväll.
Linn säger ju också att "The Tune Dem™ is a way to compare the two products and decide on how easy it is to follow the tune and appreciate the musical piece as a whole on each one"
Alltså det är helheten i musiken och förståelse som är viktig. Vidare säger dom:
" this allows you to hear quite clearly which product sounds better. The method involves silent repetition of the sound from the loudspeakers, silently singing along simultaneously with the sound from the speaker. The easier this is to do, the more accurate the system performance"
Att tyst upprepa musiken, att sjunga med osv är bra indikationer, här kommer vi tillbaka till musikens kärna, känslorna. Ju mer känsla, ju mer takt, puls, energi desto lättare blir det att drivas med, att DRAS med, IN i musiken. När det är riktigt bra så kan man inte låta bli att sjunga med, att till och med spela med (i luften visserligen). DÅ är det bra. Då är det roligt.
Och då har vi också uppfyllt vårt syfte, att få ut mer av musiken. Jag kan inte riktigt beskriva här i ord, men efter att mitt system blev rätt justerat så lyfte det hela så pass att jag numera har vissa musikstycken inbrända i huvudet, mestadels cohen-låtar (surprise), jag kan spela upp alla melodier och toner i huvudet, men inte bara det, även energin och pulsen är där. Eller snarare: det är pulsen och energin som är där, melodierna följer pulsen. Utan energi och puls hade jag aldrig haft melodierna i huvudet. Det är energin och pulsen som är drivmedlet.
Fråga dig själv: "vad lyssnar man helst på, en musikelev som sitter i rummet framför en och plinkar på en melodi, melodin blir jättetydlig. Eller vill du höra mark knopfler, eric clapton eller slash live, kanske lite skitigare ljud och lite svårare med att höra melodin exakt, men du får drivet, energin, budskapet.. KÄNSLAN!". Är melodislingetydligheten allt eller finns det mer med musik än så?
"Tune: British slang term, often said when referring to a piece of music that is enjoyed"
TuneDem för mig är få njuta mer av musik.
Mycket bra förklarat, tycker mig förstå vad du menar och håller med. Ett ord som jag vill sammankoppla med känsla, energi och driv är "Dynamik". Har samtidig förstått efter vinterns diskussioner att inte alla uppskattar "dynamik" utan i sanningens namn(min!) faktiskt snackar(lyssnar) mycket om/på "Ljud" fast de kanske inte insett det.
mvh/
_________________ Klimax Exakt DSM. Klimax 350 Exakt Organik. Exaktbox Sub. Stereo Sub Klimax 345
|
|