selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 16:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag är mållös, hoppas verkligen det här endast är din åsikt, ialla fall tror jag det skulle vara lämpligt av er som inte tycker likadant tar avstånd eftersom Henrik ser ut att ha gjort sig till talesperson för mer än sig själv.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill uppnå? Det enda som jag ser med ditt sätt att argumentera är att du vill att vi ska krypa på knä och inte ha egna åsikter, känns väldig oroande, allvarlig menar du det du säjer?

Sen är jag väldig glad om du inte vrider fraser för att spetsa till det, men menar du verkligen att vi inte får ha en egen smak? för om vi tycker anorlunda är vi inte värdig eran tid?
Jag sägar bara att det inte är en fråga om smak när man använder tune-dem. Man får ABSOLUT ha en annan smak (herre gud, det är ljudanläggningar vi diskuterar inte Nazism!), men om man använder tune-dem så är det INTE en fråga om smak, bara bättre eller sämre.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Vart någonstans ser du att vi inte utvärderar med tunedem? det är antaganden från andra att vi inte använder tunedem, man tolkar in saker i det vi skriver gör det till sanningar, därimot är vi nog olika i hur vi vill ha uplevelsen vissa skulle kunna gå på en metalica konser och vara nöjd med att de använde Unik, medans jag själv hellre skulle välja att de använde ett pa system för att få den upplevelse jag eftersträvar, och jag förmodar att det är detta som menas med olika smak, vill bara förtydliga detta var ett överdrivet ex
Det framgår supertydligt av flera dina inlägg (exempelvis det jag började med att citera) att ni inte gör det.

Jag har inte avsett att göra mig till talesperson för någon eller några andra.
Nu vet jag inte vilket inlägg du relaterar till?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Jag är mållös, hoppas verkligen det här endast är din åsikt, ialla fall tror jag det skulle vara lämpligt av er som inte tycker likadant tar avstånd eftersom Henrik ser ut att ha gjort sig till talesperson för mer än sig själv.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill uppnå? Det enda som jag ser med ditt sätt att argumentera är att du vill att vi ska krypa på knä och inte ha egna åsikter, känns väldig oroande, allvarlig menar du det du säjer?

Sen är jag väldig glad om du inte vrider fraser för att spetsa till det, men menar du verkligen att vi inte får ha en egen smak? för om vi tycker anorlunda är vi inte värdig eran tid?
Jag sägar bara att det inte är en fråga om smak när man använder tune-dem. Man får ABSOLUT ha en annan smak (herre gud, det är ljudanläggningar vi diskuterar inte Nazism!), men om man använder tune-dem så är det INTE en fråga om smak, bara bättre eller sämre.
Tror nog att du ska läsa om det du skrev från början, så kan man nog tolka in en hel del annat än bara bättre eller sämre

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Vart någonstans ser du att vi inte utvärderar med tunedem? det är antaganden från andra att vi inte använder tunedem, man tolkar in saker i det vi skriver gör det till sanningar, därimot är vi nog olika i hur vi vill ha uplevelsen vissa skulle kunna gå på en metalica konser och vara nöjd med att de använde Unik, medans jag själv hellre skulle välja att de använde ett pa system för att få den upplevelse jag eftersträvar, och jag förmodar att det är detta som menas med olika smak, vill bara förtydliga detta var ett överdrivet ex
Det framgår supertydligt av flera dina inlägg (exempelvis det jag började med att citera) att ni inte gör det.

Jag har inte avsett att göra mig till talesperson för någon eller några andra.
Nu vet jag inte vilket inlägg du relaterar till?
Till citatet? :D

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 23:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Måste säga att jag tycker inlägg här på slutet är riktigt oförskämda!!
Jag kan intyga att Pekka71 och Haraldur är MYCKET väl medvetna om Tunedem och är dessutom mycket bra på att identifiera skillnader samt vet vad bra installation innebär.
Jag vill återigen tacka Pekka71 och Haraldur för att ni med era rön har fått mig att byta ut mina 4200 mot 2200. Det blev ett lyft av stora mått.

Jag tycker att det är dags att ge dessa herrar lite cred för deras vilja att dela med sig av sina upptäcketer.
Tycker att det verkar ha varit svårare att se möjligheter än att gå till attack i denna tråd.

Jag tycker om Pekkas intention till försoning som även Sportis tar upp.
Diskutera är bra - Attackera är dåligt
Jag har haft mycket nytta av forumet här på Selleri och vill fortsätta ha det.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 12:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
En allmänt trist inställning och sarkasm måhända uppskattas på Melodikforumet, men är övertygad om att Selleris läsare föredrar en mer ödmjuk inställning.

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 13:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

young wrote:
Quote:
En allmänt trist inställning och sarkasm måhända uppskattas på Melodikforumet, men är övertygad om att Selleris läsare föredrar en mer ödmjuk inställning.
Så bra att du vet vad alla andra tycker. Själv är jag sjukt trött på helt andra saker, och jag håller mig till att uttrycka mina egna åsikter.

(för övrigt var jag inte sarkastisk, men jag antar att man kan missa sarkasm åt båda hållen...)

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Comstedt wrote:
SMAK

Alla här har olika smak. Jag tycker gott och väl att man får ha sin egen smak(snällt va :D ). Däremot blir det ett problem när man har olika sett att utvärdera optimering av sitt system.

Och jag hoppas det är det Henrik menar i det jag läst, när han skriver om olika smak/vår smak er smak. Henrik har säkert inte heller samma smak om alla andra som använder tunedem.
Setter vi vissa premisser, systemmet måste ha bas, tryck kunna spela högt och så vidare, kan ändå utrustning vurderas genom tunedem. Nackdelen är att det blir lite svårare och behöver beskrivas/göras mer omständigt/exakt.

Ett exempel är som Pekka71 skriver att han tänker testa, 4200 mot 4100. Är vissa premisser viktigare än andra tex. att spela med en viss volym bör utrsustningen testas på den volymen. Frågan är då om de spelar lika högt på volym 73 annars bör dessutom DB-mätare användas för att konstatera att premisserna är samma för bägge sluttegen. (men Linnstegen ska väl egentligen vara optimerade till att ge närmast samma DB vid samma volym på försteg)

Oavsett, under dessa premisser, så går de ändå att använda tunedem för att ta fram bäst placering av högtalare, eller jämföra osv.

När det gäller 4100 vs 4200: Kan 4100 driva Keltik bättre på högre volymer och det visar sig att 4200 är bättre vid lägre volymer så är det en smak sak vad man föredrar. Själv tycker jag det vore märkligt om det är så men tanken med att testa sin anläggning/utrusting under de förutsättningar man själv föredrar tycker jag inte är fel.

Däremot vet jag inte om någon kan återskapa testerna och jämföra resultet om inte samma testmetod används. Därför är det fördelaktigt med Tunedem. Jag har tidigare läst om flera om valt högtalare på forumet inte bara pga bättre tunedem utan högtalarnas karraktär så detta är egentligen inget nytt.

Sen undrar jag hur många lever som de lär? hur många sitter på en maxad 12á innan de byter sina Unik? för det är just detta som förspråkas, att det finns bara en riktig åsikt slavisk tunedem, många använder den som grund men få följer det slaviskt
Pekka,

Här tror jag att vi närmar oss pudelns kärna. Det är ingen som säger att du gör "fel" när du väljer Keltik istället för något i stil med 2200 med passiva 109 som antagligen skulle bli "bättre" (i bemärkelsen "mer musikaliskt"), än dina Keltik.

Däremot: när man installerar ett givet system så kommer man garanterat att gå vilse om man velar mellan saker som att "den elkabeln var bättre på "tune-dem", men den här hade mer "PRAT" så jag föredrar nog den, eller motsvarande vägskäl som uppstår vid momentdragning, högtalarpositionering och så vidare. är det inte längre en fråga om "smak", utan antingen är man konsekvent eller så är men det inte.

Lyssna på Jan. Han är fantastiskt duktig!

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 13:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Jag har haft mycket nytta av forumet här på Selleri och vill fortsätta ha det.
+1

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 13:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Sedan har jag fått reda på ny info avseende Keltik o chakrafiltren som jag ska dra med mina kontakter i Linn. Finns ett mellanregisterelement som inte jag känt till. Ni vet ju att konstruktören matchat element med filter och ev kan det skett något då det senaste elementet infördes… väntar på en lista över alla olika element först.
Återkommer.
Detta måste ju vara en av de mest intressanta vinklarna på problemet just nu tycker jag! Om det är så att det krävs ett viss mellanregister för att få till det bra är det mycket intressant att få veta om problemen fortfarande finns med A4200 eller om detta är lösningen!!!

Sen har jag långt tidigare förstått att det antagligen är mer optimalt med 2200 och ha flera då jag sedan tidigare läst om de som med fördel har kört A242 med 2st 3200+2st2200 och fått betydligt bättre resultat jämfört med 2x4200+1 2200.
Men det är skillnad på om nåt blir bättre genom fler nätdelar och om det inte fungerar riktigt alls utan flera nätdelar. (iaf när det kommer til lite högra nivåer.

Det hade föresten vart intressant och se om 2st 3200 +1st 2200 är nog eller om det verkligen krävs 4st 2200. Är tex mellanregistret värst kan det räcka med en 2200 att driva de 2 mellanregistrena medans en 3200 kan driva resten av högtalaren. Det blir trots allt en stor ekonomisk skillnad för varje extra slutsteg som ska till. Och om det räcker med nytt mellanregister eller kanske mellanregister + 3 ampar istället för 4. Iaf är det intressant att veta var det största skillnaden ligger i antal ampar.

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 14:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Comstedt wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Sedan har jag fått reda på ny info avseende Keltik o chakrafiltren som jag ska dra med mina kontakter i Linn. Finns ett mellanregisterelement som inte jag känt till. Ni vet ju att konstruktören matchat element med filter och ev kan det skett något då det senaste elementet infördes… väntar på en lista över alla olika element först.
Återkommer.
Detta måste ju vara en av de mest intressanta vinklarna på problemet just nu tycker jag! Om det är så att det krävs ett viss mellanregister för att få till det bra är det mycket intressant att få veta om problemen fortfarande finns med A4200 eller om detta är lösningen!!!

Sen har jag långt tidigare förstått att det antagligen är mer optimalt med 2200 och ha flera då jag sedan tidigare läst om de som med fördel har kört A242 med 2st 3200+2st2200 och fått betydligt bättre resultat jämfört med 2x4200+1 2200.
Men det är skillnad på om nåt blir bättre genom fler nätdelar och om det inte fungerar riktigt alls utan flera nätdelar. (iaf när det kommer til lite högra nivåer.

Det hade föresten vart intressant och se om 2st 3200 +1st 2200 är nog eller om det verkligen krävs 4st 2200. Är tex mellanregistret värst kan det räcka med en 2200 att driva de 2 mellanregistrena medans en 3200 kan driva resten av högtalaren. Det blir trots allt en stor ekonomisk skillnad för varje extra slutsteg som ska till. Och om det räcker med nytt mellanregister eller kanske mellanregister + 3 ampar istället för 4. Iaf är det intressant att veta var det största skillnaden ligger i antal ampar.
Tack för en kommentar som hör till trådens ämne... !

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sak jag kom att tänka på.

Om det nu är Dynamiken som är för svag, jag skriver om.

Men isf kan eventuellt en konfiguration med 4st 2100 låta betydligt bättre. Där bör Dynamikdelen kunna försörja slutstegen med det de behöver.

Jag förstår om A2200 kanske är bättre, men med tanke på kostnader så om 4st 2100 är ett alternativ till 4st 2200 kan det vara värt att utvärdera.

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Men isf kan eventuellt en konfiguration med 4st 2100 låta betydligt bättre. Där bör Dynamikdelen kunna försörja slutstegen med det de behöver.
Pekka, är detta något ni testat? Eller 4100:or?

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 16:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Comstedt wrote:
Pekka, är detta något ni testat? Eller 4100:or?
Han har tidigare nämt att han funderat att testa med 2 st 4100, men jag kan tänka mig att nätdelen även vid tillfälle kan få jobba hårt också där.

Min tanke är att M/C2100 är det slutsteg där Dynamiken mest troligt bör kunna förse slutstegen med nog ström. Om detta nu är/skulle vara det största problemet, är det möjligt att 4st 2100 låter bättre än 2st 4200 även om Akuratestegen vid normala förutsättning ska låter bättre.

Jag tror att det finns ganska många konfigurationer som kan vara intressanta att testa i dessa avseenden. Det är inte nödvändigt så att alla ellement är exakt lika svåra att driva vilket betyder att 2200 eller 2100 kan vara opptimalt för vissa ellement medans 3200 eller 3100 kanske räcker till andra.

Dessvärre blir det ändå mer kopplande och lånande vilket förståss kan vara väldigt enerverande.

Men ett aber, sportis hade funnit ut att det kan finnas ett till Mellanregister, om det visar sig att det är ett vist mellanregister som chakra korten är anpassade till kan det mycket väl vara så att detta iaf är en del av lösningen till problemet, sen hur stor del av problemet detta är går bara att gissa innan någon har jämfört.

PostPosted: Thu Jan 12, 2012 16:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:

Men ett aber, sportis hade funnit ut att det kan finnas ett till Mellanregister, om det visar sig att det är ett vist mellanregister som chakra korten är anpassade till kan det mycket väl vara så att detta iaf är en del av lösningen till problemet, sen hur stor del av problemet detta är går bara att gissa innan någon har jämfört.
OBS det är inte jag som funnit ut - jag blev upplyst av en annan forummedlem om att det fanns ett till element som jag inte tidigare kännt till.
Från denne person väntar jag nu på serienummer på alla element så jag kan gå tillbaka till min Linnkontakt.
Min Linnkontakt har ju redan tidigare sagt att chakrakorten är designade (=ändrade) för "det nya elementet" - men frågan är vilket av de båda senaste snackar han om...
Jag trodde bergis det var det tredje (och sista), men nu finns det tydligen ett till (det som kräver mellanring). Så frågan är, vilket menade han?
Då jag inte visste om det fjärde ställde jag inte kontrollfrågorna som skulle krävas.

"Den senaste" kan ju lika väl vara den senaste som passar rakt av i Keltik (= nummer 3) - ELLER den senaste som passar Keltik (efter modifikation) = nummer 4

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34 Next

All times are UTC+02:00