jajo wrote:
Comstedt wrote:
2: KlimaxKontroll och antingen behålla kinos eller byta den mot en eller annan prossesor med de nya HD formaten førr eller senare.
Jag har testat alla processorer för HDMI som finns på den svenska marknaden och ingen håller måttet. Min Akurate Kontrol/D är fortfarande bättre med optisk koppling. Den bästa jag testat är en processor från ett amerikanskt företag som heter ADA (modell Suite 7.1). Den var extremt neutral och hyggligt tight. Men ett pris på 60k och en prestanda som fortfarande ligger efter AK/D är inte acceptabelt.
Bästa HD-ljudsprestandan jag haft var när jag körde en Oppo BDP-93 Nuforce-edition med analog 5.1-koppling till Akurate Kontrols flerkanalsingångar. Tyvärr led denna setup av bedrövlig (och ojusterbar) lipsync.
HD-spåren låter extremt bra ljudmässigt och har en dynamik/detaljrikedom som ger stort ha-begär. Men timing är fortfarande viktigast för att bli indragen i filmen. Dålig lipsync eller allmänt otight ljud stör illusionen av att man är inne i filmens värld = inte bra.
Min röst faller alltså på att uppgradera från Kinos till Kisto (förutsatt att den är bättre även på SPDIF-koppling för ljudet - det förutsätter jag men testa helst innan köp).
/ j
Tack! nu blev jag om möjligt ändå mer klyven

Fördelen med kiston, är dock att en del pengar kan läggas på annat runt omkring, blu-ray, projektor då de vi hade tidigare är sålda(ps3 står tillfälligt för blu-ray/dvd)
Har du hittat någån annan spelare som verkar bra? Jag hade sist hemma NADs M56 och den var inte direkt dålig, men den var inte heller direkt bra om jag säger så och den kostar mer än vad än oppo 95 gör vilket jag misstänker är en bra mycket bättre spelare. Jag har testat några men inte hittat nån "Hitt"
(Jag önskar att någon gjorde ett program där det gick att streama ljudet i 5.1 ut via 3st DS'ar det hade varit tufft och streama bild via någon mediabox.)
Edit: När det gäller blu-ray, så som jag har förstått det. Så om man får problem med lipsync måste det åtgärdas i spelaren. (vid användande av 5.1 analogt in i kinos/kisto)