SMAK
Alla här har olika smak. Jag tycker gott och väl att man får ha sin egen smak(snällt va

). Däremot blir det ett problem när man har olika sett att utvärdera optimering av sitt system.
Och jag hoppas det är det
Henrik menar i det jag läst, när han skriver om olika smak/vår smak er smak. Henrik har säkert inte heller samma smak om alla andra som använder tunedem.
Setter vi vissa premisser, systemmet måste ha bas, tryck kunna spela högt och så vidare, kan ändå utrustning vurderas genom tunedem. Nackdelen är att det blir lite svårare och behöver beskrivas/göras mer omständigt/exakt.
Ett exempel är som
Pekka71 skriver att han tänker testa, 4200 mot 4100. Är vissa premisser viktigare än andra tex. att spela med en viss volym bör utrsustningen testas på den volymen. Frågan är då om de spelar lika högt på volym 73 annars bör dessutom DB-mätare användas för att konstatera att premisserna är samma för bägge sluttegen. (men Linnstegen ska väl egentligen vara optimerade till att ge närmast samma DB vid samma volym på försteg)
Oavsett, under dessa premisser, så går de ändå att använda tunedem för att ta fram bäst placering av högtalare, eller jämföra osv.
När det gäller 4100 vs 4200: Kan 4100 driva Keltik bättre på högre volymer och det visar sig att 4200 är bättre vid lägre volymer så är det en smak sak vad man föredrar. Själv tycker jag det vore märkligt om det är så men tanken med att testa sin anläggning/utrusting under de förutsättningar man själv föredrar tycker jag inte är fel.
Däremot vet jag inte om någon kan återskapa testerna och jämföra resultet om inte samma testmetod används. Därför är det fördelaktigt med Tunedem. Jag har tidigare läst om flera om valt högtalare på forumet inte bara pga bättre tunedem utan högtalarnas karraktär så detta är egentligen inget nytt.