selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jan 09, 2012 03:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
På 16BIT maskinen megadrive från SEGA så fanns det ett spel som hette "Sonic the Hedgehog" ett klassiskt platåspel men med för sin tid blixtsnabb grafik och arkadspelsprestanda. Hursomhelst,Sonic var som sagt hjälten,en liten igelkott med superkrafter,schysst med skogens alla djur. På den andra sidan höll Doktor Robotnik till. Han var spelets så kallade boss,han som man i slutet på varje nivå var tvungen att besegra för att nå vidare. Robotnik hade olika infernaliska maskiner till sin hjälp som utom på en svag punkt var oövervinnerliga. När man till sist lyckades övervinna honom så skuttade små rädda kaniner åt alla håll ut ur maskinen och Robotnik flydde till nästa nivå.
Nu har du nog råkat skriva i fel fönster.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 10:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
The Archangel wrote:
Sen att du kan konstatera rakt av som om det vore fastslaget nu att 4200an mi sann inte alls är dåligt, det förstår jag inte riktigt. Men är förstås ännu en fråga om semantik. För dig kanske ett slutsteg för 75000 är bra om det kan driva en stativare på modesta nivåer vid klassiska stycken. Själv har jag litw högre krav.
Jag driver mina A242 med C5100 som borde vara ännu vekare än C4200 och det har ALDRIG stängt av och ALDRIG gått sönder och låter förvånansvärt rent och roligt på 70+ i volym. Det kan mina nyårsgäster bekräfta.

Sen känner jag åtminstone två som äger/ägde Komri och driver/drev med 4200 med mycket gott resultat. Båda gillar att spela högt och länge. Kanske har du fått ett måndagsexemplar?

/ j
haha..va skönt att det låter "förvånansvärt" rent och roligt, men hur låter det igentligen om du inte tar hänsyn till att du har ganska hög volym?!
Har ju själv haft Aktiva 242 med 4200 och 6100 och de börjar krokna vid dessa nivåer, ljudmässigt. Men det är ju inget större problem om man inte behöver/har behov att spela på dessa nivåer så ofta.
Detta handlar ju om vad man har för krav, 2x5100 duger på samma sätt som att en Ikemi också faktiskt duger tills man hört CD12, och sedan KDS..osv. Ikemin blir ju inte sämre men i jämförelsen med KDSen blir den "dålig". Jag har aldrig hört ett par Passiva 242or låta riktigt bra...men det beror ju på att i jämförelsen med aktivt så blir det dåliga och på samma sätt så låter aktiva 242 med 5100 "dåligt" jmf med 3x2200+4200 eller motsvarande. Väldigt enkelt, inte svårt att förstå om man vill.

Ang bilar och "Ferrari" så kan det skilja upptill 10-15% på effekten mellan två olika motorer av samma typ beroende på toleranserna vid tillverkningen av komponenterna och montering. Och man kan ju låssas vara lyckligt ovetande att det inte är en hel del lösa eller ej monterad skruvar på era bilar när de varit inne på service så jag tycker inte just bilindustrin är ett bra exempal att jämföra med.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 11:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
pekka71 wrote:
Detta har du helt rätt i, blir jävligt svårt för mig,Haraldur mfl att hitta en lösning om de andra inte vill
Så länge som ni fortsätter att säga att "vi har vår egen smak, ni ska inte komma och pissa på oss" så kommer ni inte att kunna ta till er någon hjälp från de duktigaste här. Om ni säger "ok, vi är lite nya på det här, kan ni vara snälla att lära oss?" så kommer ni att få massor av hjälp, det är jag övertygad om.

Och vem är det nu som spelar martyr? Uppsträckning.
Jag är mållös, hoppas verkligen det här endast är din åsikt, ialla fall tror jag det skulle vara lämpligt av er som inte tycker likadant tar avstånd eftersom Henrik ser ut att ha gjort sig till talesperson för mer än sig själv.
Jag förstår faktiskt inte vad du vill uppnå? Det enda som jag ser med ditt sätt att argumentera är att du vill att vi ska krypa på knä och inte ha egna åsikter, känns väldig oroande, allvarlig menar du det du säjer?

Sen är jag väldig glad om du inte vrider fraser för att spetsa till det, men menar du verkligen att vi inte får ha en egen smak? för om vi tycker anorlunda är vi inte värdig eran tid?

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
The Archangel wrote:
Sen att du kan konstatera rakt av som om det vore fastslaget nu att 4200an mi sann inte alls är dåligt, det förstår jag inte riktigt. Men är förstås ännu en fråga om semantik. För dig kanske ett slutsteg för 75000 är bra om det kan driva en stativare på modesta nivåer vid klassiska stycken. Själv har jag litw högre krav.
Bullshit!

Hur är det nu? Så fort man passerat Sundsvall blir alla högtalare som är mindre än Keltik/Komri klassade som "stativhögtalare" - eller? Jag driver mina A242 med C5100 som borde vara ännu vekare än C4200 och det har ALDRIG stängt av och ALDRIG gått sönder och låter förvånansvärt rent och roligt på 70+ i volym. Det kan mina nyårsgäster bekräfta.

Kommentaren om klassisk musik är bara töntig. Men jag förstår att du måste överdriva för att få fram din poäng.

C4200 kostar för övrigt 58950:- och inte 75000.

Sen känner jag åtminstone två som äger/ägde Komri och driver/drev med 4200 med mycket gott resultat. Båda gillar att spela högt och länge. Kanske har du fått ett måndagsexemplar?

Givetvis är två C2200 kraftigare än ett C4200. Men det gör inte C4200 till ett dåligt steg för de flesta (även de som spelar med GOLVhögtalare). Om du blev rekommenderad att köpa C4200 av din handlare tycker jag att du ska reklamera det. Annars är det väl bara att sälja, ta förlusten och köpa nåt kraftigare.

/ j
Jag ska vara tydlig med att börja med att säja att detta har jag inga tekninska belägg för utan endast upplevda tester det verkar som att x100 stegen inte lider av samma symtom att stänga av eller gå sönder även om man driver de till höga nivåer inte ens på Keltik, vad detta beror på vet jag inte säkert, men en teori är att x100 stegen inte kan ta samma mängd ström lika snabbt som ett x200 steg och därför belastas inte nätdelen med samma övervarv om vi ska översätta till bilspråk, givetviss kommer den heller inte att ge samma dynamik men den får inte heller samma problem
vad jag dels drar mina slutsatser på är att om man använder ett x100 steg på keltik med chakrafilter så får man inte samma dist i miden på t.e.x volym73 använder man därimot ett 4200 och alla kanaler så börjar miden låta illa vid samma volym, detta händer inte om man endast använder 2 kanaler på 4200 eller en 2200

Jag kommer nog testa att jämföra 2x4100 drivandes varsin keltik med chakrafilter vs 2x4200/chakrafilter/keltik volym 73 utgången borde vara solklar, men skulle det visa sig att 2x4100 skulle spela med mindre dist är det beklämande, för jag anser att det ska inte finnas en enda parameter som ska kunna vara bättre om man ser till prisskillnaden

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 11:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När min center plötsligt/Efter flytt lät sämre med samma konfiguration som innan trodde jag att det måste något vara fel med den eller slusteget (4200).
Då jag hade flera slutsteg då kunde jag konstatera att de inte lätt bättre oavsett vilket jag provade med. Jag kunde också driva den som front, center eller bakhögtalare med samma försteg men inget hjälpte.

Till slut fann jag att 1 lödning blivit skadad under flytten på en kontakt på högtalar kabeln. JAg bi-ampar högtalaren så det är många kontakter det handlar om och 1 var dålig! Och det var inte ens hela centern som spelade dåligt utan de två baselementen.

SJälvklart hade högtalaren i sig kunnat ha blivit skadad men det var det svåraste att testa då jag hade fått ta den till min handlare eller låna hem en A225mkI av dem hit(som de faktiskt har berättat at de har på lager så möjligheten fanns) Det var lättare att jämföra med annan billig högtalarkabel jag använder till bakhögtalarna.

Sämre utrustning kan låta bättre om det är fel på den bättre. Eller mindre fel kan i vissa tillfällen vara så pass ödeläggande att det gör produkten mycket sämre. Om en skruv som är åtdragen eller inte rätt är fattalt eller inte låter jag vara osagt då det antagligen är olika från skruv till skruv :wink:

För mig är inte installation bara pacering av högtalare utan också att man har koll på att allt i kedjan fram till dem fungerar som det ska och är optimerat så gott det går. Antingen så gott man själv klarar eller med hjälp av någon duktigare.

När jag läser om hur andra testar förutsätter jag att de förr eller senare har jämfört med sämre utrustning/ eller likadan. Presterar gamla slutsteg o kort bättre så är det nåt som inte stämmer med den nyare konfigurationen.

Presterar likadana slutsteg likvärdigt ligger inte heller felet i dem/eller iaf inte hel felet. För Ja man kan då säga att tex 4200 är svag och så vidare, men presterar ett likadant slusteg likvärdigt är det inte så mycket mer du kan göra på den punkten i kedjan. (därav mitt förslag att se på annan utrustning)

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 12:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

SMAK

Alla här har olika smak. Jag tycker gott och väl att man får ha sin egen smak(snällt va :D ). Däremot blir det ett problem när man har olika sett att utvärdera optimering av sitt system.

Och jag hoppas det är det Henrik menar i det jag läst, när han skriver om olika smak/vår smak er smak. Henrik har säkert inte heller samma smak om alla andra som använder tunedem.
Setter vi vissa premisser, systemmet måste ha bas, tryck kunna spela högt och så vidare, kan ändå utrustning vurderas genom tunedem. Nackdelen är att det blir lite svårare och behöver beskrivas/göras mer omständigt/exakt.

Ett exempel är som Pekka71 skriver att han tänker testa, 4200 mot 4100. Är vissa premisser viktigare än andra tex. att spela med en viss volym bör utrsustningen testas på den volymen. Frågan är då om de spelar lika högt på volym 73 annars bör dessutom DB-mätare användas för att konstatera att premisserna är samma för bägge sluttegen. (men Linnstegen ska väl egentligen vara optimerade till att ge närmast samma DB vid samma volym på försteg)

Oavsett, under dessa premisser, så går de ändå att använda tunedem för att ta fram bäst placering av högtalare, eller jämföra osv.

När det gäller 4100 vs 4200: Kan 4100 driva Keltik bättre på högre volymer och det visar sig att 4200 är bättre vid lägre volymer så är det en smak sak vad man föredrar. Själv tycker jag det vore märkligt om det är så men tanken med att testa sin anläggning/utrusting under de förutsättningar man själv föredrar tycker jag inte är fel.

Däremot vet jag inte om någon kan återskapa testerna och jämföra resultet om inte samma testmetod används. Därför är det fördelaktigt med Tunedem. Jag har tidigare läst om flera om valt högtalare på forumet inte bara pga bättre tunedem utan högtalarnas karraktär så detta är egentligen inget nytt.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Är vissa premisser viktigare än andra tex. att spela med en viss volym bör utrsustningen testas på den volymen. Frågan är då om de spelar lika högt på volym 73 annars bör dessutom DB-mätare användas för att konstatera att premisserna är samma för bägge sluttegen. (men Linnstegen ska väl egentligen vara optimerade till att ge närmast samma DB vid samma volym på försteg)
.
En dB-mätare är inte nog exakt, bättre att använda en Volt-meter och mäta bakom ht-terminalerna.

/M

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

(obs har inte läst inlägg efter siffernisses ”sportbilsinlägg” från imorse, läser ifatt senare)
Hej, föreslår att alla taggar ned lite. Föreslår att alla bemödar sig att läsa igenom sina inlägg och tar bort det som kan uppröra, söndra utan istället fokuserar på att skriva för att HJÄLPA, STÖTTA OCH SPRIDA KUNSKAP! Just sprida kunskap tycker jag är viktigt. Alla har något att lära av en annan. Kanske en ny synvinkel? Ödmjukhet inför det okända och nyfikenhet på ny kunskap är därför viktigt. Därför bör man bemöda sig att skriva så andra förstår.
Ingen begär att alla ska vara kungar på Tune Dem, men om man strävar efter att utvecklas åt det hållet blir man en tillgång för andra som läser vad man skriver.
Ironi, off topic, och annat funkar enligt mig rätt dåligt…att ge igen på ett inlägg som upprör funkar även det rätt dåligt…är ju lätt det ser värre ut i text än vad avsändaren avsåg.

Hoppas därför alla förstår min intension i nedan inlägg, hör av er annars via PM så reder vi ut det!

Jag gillar ju bilar som ni förstår och visst varierar prestandan - speciellt på topptunade grejjer där den MÄRKS mer.
Tycker därför jämförelsen med bilar ÄR bra!
Dvs, vardagsbilar som har slappt chassi, smala däck, kraftlösa motorer och allmänt dålig feedback från ratt, stol pedaler DÄR ÄR DET MINDRE UPPLEVD SKILLNAD på ett "bra ex" och ett "dåligt" - relativt en topptunad sportbil.
I en topptunad sportbil märks varje liten skillnad!!
Jag märkte klar skillnad med en matkasse i skuffen... (inte på acc givetvis utan väghållningen på gränsen till släpp)

Linn jämställer jag med sportbilar. Linn Majik skulle kunna vara en Porsche, Linn Akurate skulle kunna vara en värstingFerrari och Klimax Formel1.
Dvs redan med Linn Majik skiljer det prestanda beroende på ex, och man kan öka prestandan ett gott stycke genom att gå igenom apparaten (kabelriktning, vrida kablar, dra åt skruvar lagon hårt etc)
Sedan kan man antingen slänga upp systemet slarvigt ELLER lägga massa tid på att tuna in systemet. Detta är ett projekt som man får göra över tid! En kväll räcker iof långt men man får vara beredd på lite arbete över tid. Och upprepade tuningar ger klart bra effekt.
Här bestämmer varje ägare var ribban ska ligga!
Som tidigare sagt slår ett bra installerat Majiksystem ett slarvigt Klimaxsystem – om vi snackar musikalisk prestanda.

NU TILL DET JAG VILL SNACKA OM – SKANDALER!
Detta känner ni till då jag skrivit det massa gånger…men vill göra det en gång till då JUST detta har drabbat grabbarna i denna tråd.
1. Skandal 1 är all Linn slarvar med kvalitetskontrollen. Annat var det förr! Numera är det massa kablar, lösa kort mm i produkterna som leder till svårigheter att producera med KONSEKVENT HÖG kvalitet. Ska givetvis inte skilja musikalisk prestanda som det gör! Dessutom går grejjer sönder på ett sätt som inte tidigare gjorde. Vissa är till o med trasiga vid leverans.
2. Skandal 2 är att Linn inte tydligare tvingar handlare att FÖRSTÅ och ANVÄNDA Tune Dem. Förr fick handlare lära sig hur man skulle dema…hur man skulle installera…Förr fick de gå kurser för att lära sig allt detta och nåde den som inte praktiserar detta i butiken. Nu verkar Linn nöjja sig med att butikerna säljer. Hur skiter man i…
3. Skandal 3 är att Linns krav på att allt som säljs SKA installeras hos kund, inte följs upp. Finns numera få handlare som verkligen gör detta. Och Linn HQ blundar…
4. Skandal 4 är att Linn inte hanterar supportcase snabbt, en missnöjd kund är synnerligen dålig PR. (på 90-talet köpte jag ett Naimförsteg som gick sönder 2ggr inom ett års ägande. Fick ett personligt brev från chefen av Naim där han bad om ursäkt. Har även fått ett personligt mail från Ivor i ett ärende på 2000-talet.)
5. Skandal 5 är att vissa handlare inte installerar systemet gratis och följer upp kunden gratis. Särskilt ett komplext aktivt system kräver MASSA jobb över tiden. Linn betalar faktiskt handlarna för detta!
Här finns en lysande marknadspotential för en duktig, seriös handlare som gör ALLT för kunden! Som inte tänker kortsiktigt utan långsiktigt. Bygga relationer med kunderna.
Finns en hel del mer att säga om detta , men givetvis gör Linn bra saker med. Tex de släpper GRYMMA PRODUKTER DÄR PRESTANDAN ÖKAT på ett otroligt sätt på senare år. De har sprutat ut nya produkter, de släpper uppdateringar som är prisvärde (tex Dynamik) och mjukvaror som GRATIS ökar prestandan (till DS tex) och ger nya funktioner GRATIS (Songcast) LYSANDE!!!!!

Åter till klagomålen…
Helt klart ska man förvänta sig att ett slutsteg ska kunna leverera den effekt som det står i databladet. Annars ta bort specen! En 300W nätdel klarar ju inte ens att mata ett 2200 som ju har 2*200W effekt, än mindre ett 4200. Här skulle Linn varit tydligare i specen. Detta debatterade vi redan för 6-7år sedan på Selleri, men man kan ju inte begära att alla köpare ska ha sådan koll. Det ska ju handlaren ha!
Å andra sidan har jag och många andra INTE haft problem med 4200 och Majikstegen. Jag vet även av erfarenhet att ett vältunat system har mindre problem och kan spela högre.
Åtminstone skulle Linn informerat handlarena om att Akurate kanske inte passar de kunder perfekt som verkligen vill spela på rejält om man samtidigt inte vill/kan installera systemet perfekt.
Att man kallar 4200 för värdelöst, kass mm tycker jag dock är att överdriva. Det är skitbra men har begränsningar. Dock ska ju inte kunden själv upptäcka dom!
Uppmanar därför till viss försiktighet med att dra snabba slutsatser.

Helt klart har flera än de i denna tråden drabbats av det ovanstående. Skulle tro att de flesta systemen inte är korrekt installerade. Och det är ju inte kundernas fel, det är handlarna.
Om allt skulle funka som Linn avser skulle handlarna installera så kunderna står o hoppar av glädje. Och om kunderna är missnöjda fixar de till det. Ska ju INTE behövas massa hjälp från ett forum – egentligen.
Själv är jag lycklig att jag började med Linn på 80-talet och därigenom fick lära mig av Christer/Peter i uppsala. Tusan i mig vad det tunades…skruvades…tweakedes… ALLT kunde förbättras om man bara testade. Omöjliga grejjer funkade ibland. Varje gång man kom in i butiken fick man nya tips…
Det synsättet och metodiken har jag haft glädje av sedan dess!!
Med min erfarenhet över åren är jag därför rätt säker på att en minutiös installation skulle höja prestandan rejält. Dessutom tror jag att slutstegen skulle få ett klart mindre besvärligt arbete med denna bättre insignal.
Kritiken faller givetvis inte på kunderna, de köper ju produkterna installerade perfekt av handlarena. Kunderna kan ju inte veta allt, det förväntas handlarna göra. Huvudansvaret bär givetvis Linn som inte stöttar handlarna som förr. ”fri uppfostran” funkar inte här heller!!! Man får ju vägleda o stötta handlare precis som barn så de blir så bra som möjligt. Vilket leder till att de säljer mer produkter!!!
Sedan tycker man att Linn borde tacka för att de inbyggda svagheterna uppmärksammats – så de kan fixa till det i kommande produkter. Att försöka mörka är inte klädsamt.
Sedan har jag fått reda på ny info avseende Keltik o chakrafiltren som jag ska dra med mina kontakter i Linn. Finns ett mellanregisterelement som inte jag känt till. Ni vet ju att konstruktören matchat element med filter och ev kan det skett något då det senaste elementet infördes… väntar på en lista över alla olika element först.
Återkommer.

Blev lite pratigt detta, hoppas ni ursäktar. Sitter ju på lunchen och skriver...

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
SMAK

Alla här har olika smak. Jag tycker gott och väl att man får ha sin egen smak(snällt va :D ). Däremot blir det ett problem när man har olika sett att utvärdera optimering av sitt system.

Och jag hoppas det är det Henrik menar i det jag läst, när han skriver om olika smak/vår smak er smak. Henrik har säkert inte heller samma smak om alla andra som använder tunedem.
Setter vi vissa premisser, systemmet måste ha bas, tryck kunna spela högt och så vidare, kan ändå utrustning vurderas genom tunedem. Nackdelen är att det blir lite svårare och behöver beskrivas/göras mer omständigt/exakt.

Ett exempel är som Pekka71 skriver att han tänker testa, 4200 mot 4100. Är vissa premisser viktigare än andra tex. att spela med en viss volym bör utrsustningen testas på den volymen. Frågan är då om de spelar lika högt på volym 73 annars bör dessutom DB-mätare användas för att konstatera att premisserna är samma för bägge sluttegen. (men Linnstegen ska väl egentligen vara optimerade till att ge närmast samma DB vid samma volym på försteg)

Oavsett, under dessa premisser, så går de ändå att använda tunedem för att ta fram bäst placering av högtalare, eller jämföra osv.

När det gäller 4100 vs 4200: Kan 4100 driva Keltik bättre på högre volymer och det visar sig att 4200 är bättre vid lägre volymer så är det en smak sak vad man föredrar. Själv tycker jag det vore märkligt om det är så men tanken med att testa sin anläggning/utrusting under de förutsättningar man själv föredrar tycker jag inte är fel.

Däremot vet jag inte om någon kan återskapa testerna och jämföra resultet om inte samma testmetod används. Därför är det fördelaktigt med Tunedem. Jag har tidigare läst om flera om valt högtalare på forumet inte bara pga bättre tunedem utan högtalarnas karraktär så detta är egentligen inget nytt.
Vart någonstans ser du att vi inte utvärderar med tunedem? det är antaganden från andra att vi inte använder tunedem, man tolkar in saker i det vi skriver gör det till sanningar, därimot är vi nog olika i hur vi vill ha uplevelsen vissa skulle kunna gå på en metalica konser och vara nöjd med att de använde Unik, medans jag själv hellre skulle välja att de använde ett pa system för att få den upplevelse jag eftersträvar, och jag förmodar att det är detta som menas med olika smak, vill bara förtydliga detta var ett överdrivet ex

Sen undrar jag hur många lever som de lär? hur många sitter på en maxad 12á innan de byter sina Unik? för det är just detta som förspråkas, att det finns bara en riktig åsikt slavisk tunedem, många använder den som grund men få följer det slaviskt

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Sedan har jag fått reda på ny info avseende Keltik o chakrafiltren som jag ska dra med mina kontakter i Linn. Finns ett mellanregisterelement som inte jag känt till. Ni vet ju att konstruktören matchat element med filter och ev kan det skett något då det senaste elementet infördes… väntar på en lista över alla olika element först.
Återkommer.
Intressant. Jag upplevde dist i mellanregistret när jag drog på tidigare. Som jag minns det var det dock bara ena kanalen, men jag kan minnas fel. Och jag har ju gamla monofilter. Tyvärr minns jag inte vilken mellanregistermodell det var och jag tror jag sålt av dem. Pga disten utgick jag från att det var nåt fel på elementen och jag har nu uppgraderat till de senaste mellanregistren (de var i alla fall de senaste för 2-3 år sen), den modellen som man behövde göra nya hål i lådan för att skruvarna skulle passa. Och nu upplever jag ingen dist.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis:jag uppskattar ditt senaste inlägg! Helt klart både sant och tänkvärt!
+1

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Comstedt wrote:
SMAK

Vart någonstans ser du att vi inte utvärderar med tunedem? det är antaganden från andra att vi inte använder tunedem, man tolkar in saker i det vi skriver gör det till sanningar, därimot är vi nog olika i hur vi vill ha uplevelsen vissa skulle kunna gå på en metalica konser och vara nöjd med att de använde Unik, medans jag själv hellre skulle välja att de använde ett pa system för att få den upplevelse jag eftersträvar, och jag förmodar att det är detta som menas med olika smak, vill bara förtydliga detta var ett överdrivet ex

Sen undrar jag hur många lever som de lär? hur många sitter på en maxad 12á innan de byter sina Unik? för det är just detta som förspråkas, att det finns bara en riktig åsikt slavisk tunedem, många använder den som grund men få följer det slaviskt
Jag skrev aldrig att du inte använder tunedem. Men det är den viktigaste metoden för jämförelse på detta forum. Smak och hur du jämför är 2 olika saker. DVS. du kan koma fram till att unik är bättre musikaliskt/tunedem, men saknar basen och trycket, volymen du kan spela på med en stor golvare vilket gör att alla inte väljer samma.

Jag tror de flesta tänker mer lika än vad folk generellt tror. Däremot formulerar vi oss olika och det blir ibland tyvärr dålig stämning pga av missförståelser och frustrationer. För förståelse är det då bättre att beskriva vad som görs efter tunedem och vilka eventuella skyssteringar som görs senare utan tunedem. Då jag tror flera (det betyder inte nödvändigtvis Pekka71) gör det.

Ett exempel på det kan vara den som har subb och sjyssteras in den efter tunedem, plasering, begränsningar i filter i lägre och övre regioner osv. när det sedan spelar som mest musikaliskt är det kanske ändå kul med lite extra bas, kanske begränsningen för lägre hz blev för hög eller eventuell sänkning i db i nedre frekenser gör filmseende mindre kul osv. Detta sjyssteras då något annorlunda som är något sämre än tunedem men det kan ändå vara värt det för den som inte tycker basen räcker till. På samma sätt kanske den som vill spela tokhögt får begränsa subben mer för att den ska orka med att spela på samma nivåer även om det är sämre tunedem vid än lägre volym.

Det viktiga om man är flera som försöker hitta en lösning på något är att veta förutsättningarna och var tunedem görs och när/om det frångås.

Nu lyssnar jag på gamla Elvis, kanske inte det bästa kvalitetsmässigt, antagligen svårare att följa tune på än något annat val men det är det jag vill lyssna på nu. Då jag tidigare använt tunedem hoppas jag ändå att det är så behagligt/musikaliskt som det nånsinn kan låta.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 14:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tycker därför jämförelsen med bilar ÄR bra!
Att man kallar 4200 för värdelöst, kass mm tycker jag dock är att överdriva. Det är skitbra men har begränsningar. Dock ska ju inte kunden själv upptäcka dom!
Ok vad är snabbast runt banan då, en Mazda miata med R-däck eller en Porsche gt3 med regumerat?.. :mrgreen:
Håller med om det andra!

mvh/

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Detta handlar ju om vad man har för krav, 2x5100 duger på samma sätt som att en Ikemi också faktiskt duger tills man hört CD12, och sedan KDS..osv.
Jag skrev "förvånansvärt" för att jag faktiskt inte trodde att jag skulle bli så nöjd med C5100. Det var en temporärlösning för att mitt Klimax Twin Chakra som jag hade tidigare inte klarade av de volymer jag tycker om att spela på. Jag och Fredrik var väl rätt skeptiska till att aktivt med 5100 skulle vara bättre än Twin. Särskilt precis efter jag bytt stegen. Då lät systemet total junk. Efter några dagar av tuning däremot nådde 5100 en klart imponerande nivå.

Min poäng är att många i den här tråden uttrycker ett missnöje över hur 4200 presterar - även när den inte jämförs med annat. Pekka hade ju en gnagande känsla att något var fel i hans system och började misstänka strömmatningen i slutsteget. Detta var innan han började alla experiment med aktiva kort och andra slutsteg (rätta mig om jag har fel Pekka). Jag är expert på att bli missnöjd med grejer. Om jag känner att något inte spelar på ett bra sätt så ger jag mig inte förrän jag lokaliserat problemet och bytt ut det (kosta vad det kosta vill). Med 5100 och A242 har jag glömt bort slutstegen. De är ett icke-problem och gör sitt jobb med bravur oavsett volym.

Kanske beror det på att det jag är mest stolt över i mitt system inte är prylarna utan just installationen. Jag tror att jag har lyckats klämma ut varje droppe av potential ur dessa burkar. Mycket tack vare Fredriks enorma kompetens av installation.

4200 kanske inte kan leverera effekten - pekka har ju en teori som låter rimlig. Men frågan är väl varför ni ska ha just 4200? Det finns ju andra slutsteg. 100W-are kanske räcker om ni optimerar installationen till perfektion?

Angående C4200 så kan man inte låta bli att sucka över hur otroligt korkat Linn har namngett slutstegen.

Jag har snackat med deras ingenjörer och målet med Cx200 vs Cx100 är att göra ett steg som presterar bättre i tunedem, inte göra ett starkare steg. Effekten säger ju trots allt inte så mycket längre. Ett starkt slutsteg kan låta riktigt dåligt jämfört med ett som inte har hälften av effekten. Bättre namn hade varit MAJIK POWER2, MAJIK POWER3, MAJIK POWER4, MAJIK POWER5, MAJIK POWER6, AKURATE POWER2, AKURATE POWER3, AKURATE POWER4. Kanske går det inte att nå den fantastiska musikaliska prestandan i C4200 och samtidigt få den att leverera dubbelt så mycket kraft som en C4100. Men då ska man givetvis inte namnge steget på det här sättet. Handlarna har ett stort ansvar men även Linn i sin produktspecifikation.

Om nån av er däruppe har vägarna förbi Uppsala så hoppas jag att ni inte tvekar att dra iväg ett PM så får ni komma och testa A242/C5100. Jag är riktigt nöjd, och jag tror att jag gillar att ösa lika mycket som er. Fråga mina grannar...

/ j

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det framgår supertydligt av flera dina inlägg (exempelvis det jag började med att citera) att ni inte gör det.

Jag har inte avsett att göra mig till talesperson för någon eller några andra.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 130 31 32 33 34 Next

All times are UTC+02:00