pekka71 wrote:
Jag förstår mycket väl Archangels reaktion, han utvärderar från det han hört men jag ska faktiskt erkänna att installation har betydligt större inverkan än jag tidiagare trott eller för den delen upplevt, spelar helt klart på en annan nivå hemma hos mig nu, sen att det inte löser problemen med 4200 är något helt annat och det som känns lite tråkigt är att många här är sugen på att få säja "vad var det vi sa" istället för att ta av sig skygglapparna.
Som sagt, helt klart har jag undervärderat vad många bäckar små kan ge i installationen och även jag har sagt att det bara är några få procent på slutresulltatet vilket jag har fått bevisat för mig att det var helt fel, så här tar jag åt mig erkänner gärna att jag haft fel.
Sen detta om att många inte vill skriva här på selleri, vad kan det bero på? Klarar man inte av att de finns folk av annan åsikt? varför tar dessa personer det så hårt att någon tycker att en iphone spelar tillräckligt bra? själv tillhör jag inte den kategorin, men jag har inga problem med att någon annan tycker så heller, hela debattklimatet når så löjlig nivå när man börjar köra med "om ni inte spelar efter mina spelregler så är inte jag med" Stå på er eller låt det helt enkelt vara okommenterat, men tyvärr här brukar personangreppen komma istället och då stannar debatten helt och det blir sandlådenivå, sen blir folk martyrer och ska minsann inte skriva nå mera på selleri, sen när de väl kommer tillbaka så det första är ett personangrepp, tänk nu om folk här på selleri istället gjorde vad de kunnde för att hålla sams, räkna till hundra innan man skriver något som faktiskt förstör ett mycket bra forum, framför allt ta sig en funderarare vad är min del i bråket
Vill bara säja att jag har stor respekt för mångas kunskap här på selleri, och jag hoppas att folk kan ta till sig det jag skriver och fundera hur kan jag bidra istället för hur kan jag söndra.
Nä nu är det läggdags för länge sedan, vill inte att någon ska ta illa upp av det jag skrivit utan vill hellre att vi hittar en väg ut ur det som blivit.
Jag känner en person (1) som åkte hem till en annan person (2) för att installera ett system. Person 2 som bodde i huset hade redan installerat högtalarna i rummet, men eftersom han inte ville påverka arbetet så hade han ställt undan dem vid tillfället.
När person 1 hade gjort klart installationen så meddelade han detta till person 2 som då tog fram sina anteckningar för att jämföra med den gamla positionen. Det visade sig då att skillnaden mellan de båda installationerna var att högtalarna blev förskjutna en halv centimeter i sidled, avståndet till bakvägg och mellan högtalarna var identiskt. När de jämförde så var den nya positionen lite bättre, men skillnaden var inte så stor (rummet var stort).
Med detta exempel vill jag visa att "tune-dem" är en utvärderingsmetod som leder till samma resultat oavsett vem som utför den. Därför är det tyvärr så att du med ovanstående uttalande (på samma sätt som haraldur här ovanför) visar att du inte riktigt har fattat. "Tune-dem" är alltså inte ett sätt att lyssna på musik utan en metod för att optimera ALLA parametrar i ett system. Det går alltså inte att säga något som
"jag använder tune-dem, men jag vill också ha lite PRAT" eller "
jag gillar tune, men jag vill också ha livekänsla i min installation". Antingen optimerar man, eller så gör man det inte. För oss som sysslar med detta finns det därför inte "andra åsikter" som är intressanta.
Jag inser att ovanstående kan låta drygt, men jag vill poängtera att det inte på något sätt behöver bero på att ni är lågbegåvade. Det är nog snudd på omöjligt att fatta om man inte fått det demonstrerat personligen och även då kan det vara knivigt att släppa den intellektuella analysen och bara försöka hänga med i musiken (fråga jajo! han hade enligt egen utsago stora problem innan polletten trillade ner).
Men om ni vågar slappna av och acceptera att det finns andra människor som kan detta mycket mycket bättre än ni (och pinsamt vore annars, de har ägnat fullkomligt perversa mängder tid åt att förstå och lära sig detta) och ödmjukt* tar åt er av de värdefulla råd ni kan få av dem så LOVAR jag er att ni kommer att få system som låter så bra att ni gråter av lycka varje gång ni sätter på en skiva, särskilt du Pekka med din fantastiskt fina LP12:a!
PS Jag vill passa på att påpeka att jag inte på något sätt räknar mig själv som någon särskilt "kunnig" person (jag är inte på långa vägar tillräckligt excentrisk), däremot så har jag tillräckligt bra koll för att veta vilka jag ska lyssna på.
*haraldur skriver i inlägget ovan att han är "ödmjuk" men jag talar om ödmjukhet inför människor som kan mer än man själv kan, inte ödmjukhet inför sina egna upplevelser - det är helt olika saker.
EDIT: Det var visst en halv centimeter, inte två som jag mindes det.
EDIT 2: Citerar hela inlägget istället för ett par meningar.