selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 23, 2011 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej alla flitiga och duktiga forumiter! :)

Jag har en utmaning (man får ju inte säga problem) hemma i vardagsrummet, som jag har grubblat på en hel del. Kanske kan ni komma med era tankar om detta?

Jag har projektor hemma, vilket medför att projektorn och duken är på motsatta sidor av rummet. Därmed uppstår ett dilemma, hur placerar jag apparaterna och drar kablage? Som jag ser det finns det tre alternativ, alla lite småkrångliga.

1) Jag placerar apparater på samma sida som duken. Då måste jag dra HDMI-kabeln till projektorn på andra sidan rummet. Detta resulterar i en lång HDMI-kabel.

2) Samma som ovan, men jag placerar Blu-ray spelaren på samma sida som projektorn. Då behöver jag istället långa interconnects. En udda lösning, helt klart.

3) Jag placerar apparaterna på samma sida som projektorn. Då blir det väldigt långa högtalarkablar.

Frågan är, var nånstans gör en lång kabel mest/minst skada?

En lång HDMI påverkar bilden. Jag tror inte det kommer räcka med 10 meter om jag skulle köra på detta alternativ. Man vill ju göra det snyggt, med kabeln gömd i kanaler. Jag skulle behöva följa taklinjen för att komma över två dörrpartier.
Långa interconnects är jag mer osäker på. Hur skulle det påverka?
Samma sak med långa högtalarkablar, vad säger ni om det? Jag antar att de skulle behöva vara runt 8-10 meter i längd. En stor nackdel med detta alternativ är att jag måste ta mig förbi två dörrpartier, det blir INTE lätt.........

Vad tror ni? :)

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 15:02 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lång HDMI-kabel gör absolut minst skada, från källan till projektorn alltså. Långa interconnects kan lätt plocka upp interference och då bör du nog kika på att köra balanserade kablar. (mig veterligen är det väl just det dom är till för i grund och botten).

Kan rekommendera t.ex kramer eller atlonas kablage om du ska över 10m i HDMI-kabel, det är kvalitetskablar som har små förluster och hög bandbredd och dom används i professionella installationer av hembios. Supras kablar funkar dom med, dock är dom lite tjocka. Finns säkert andra bra märken också :)

Det beror också till viss del på vad det är som ska snacka med vad.

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalarkablarna låter jobbiga i alternativ 3.
Och lång hdmi-kabel är väl dåligt har fått för mig?
Men långa interconnects är väl ingen höjdare det heller, även om i alla fall jag skulle det är det minst dåliga av alternativen?

Det är inget alternativ att ställa anläggningen på en av de andra två väggarna? För att korta kabellängderna.

Edit: här kom det motsående bud! Bra om lång hdmi inte är så negativt som aleann skrev.

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror på alternativ 1. Både långa signalkablar och långa högtalarkablar blir dyrt om du ska ha bra kvalitet, det är en suboptimal lösning ur ljudsynpunkt och du får svårt att få till en snygg lösning om du har tjocka högtalarkablar.

Ett radikalt annorlunda alternativ är att du säljer BD-spelaren och skaffar en HTPC med blu ray. Sen kör du ljudet via Songcaster. En lång nätverkskabel lär vara mindre problematiskt än en lång HDMI-kabel. Huruvida det också låter bättre jämfört med din BD-spelare är svårt att sia om, men en Majik DS är ju rätt kompetent... Allt detta förutsätter förstås att du kör tvåkanaligt.

Ovanstående är precis vad jag själv avser att göra inom kort, min blu ray-drive kom med posten idag :) Dock har jag inte projektor utan tv.

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 15:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Songcaster-htpc är en bra idé!
Går också i sådana tankar. Broccoli, kan du inte skriva lite i någon tråd här på forumet om ditt bygge?

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 15:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan jag göra! Ska se om jag hinner starta en sådan tråd imorgon. (Kan bara snabbt tillägga efter lite googling att det inte verkar helt lätt att spela BD från dator utan särskild mjukvara.)

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag har tidigare kört enligt alternativ 1, med lång hdmi-kabel, vilket fungerade utmärkt för mig. Drog hdmi-kabeln närmsta vägen i taket, så 8m räckte för mig. Man bör nog satsa på en bra hdmi-kabel med ordentlig skärm etc.
Beroende på vilka apparater du har så kanske du tar ut ljudet digital från BD-spelaren, och då kanske alternativ 2 kan tänkas? Har själv aldrig kört längre än 5m, men det borde funka bra, kanske någon annan som vet?

/Ola

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Broccoli wrote:
Det kan jag göra! Ska se om jag hinner starta en sådan tråd imorgon. (Kan bara snabbt tillägga efter lite googling att det inte verkar helt lätt att spela BD från dator utan särskild mjukvara.)
Varför fumla med en HTPC med blueray när du lika gärna kan koppla in en laptop? Du behöver bara en trådlös mus och on screen keyboard för kontroll. Ett litet applekeyboard är ganska smidigt om du har plats och går att hacka in i Windows.

Köper du en laptop med Bluray eller Bluerayspelare så medföljer ofta playerprogramvara. Till lenovo går det att ladda ner från supportsidan om jag inte minns fel.

Jag kör CyberLink PowerDVD 11 och den fungerar hyffsat bra, med 3d. Jag rippar alltid blueray innan jag spelar upp dem på Lenovo x220 datorn kopplad till TV:n då jag inte har spelare inbyggd i denna. Lenovo x220 har stöd för HDMI via display port adapter och fixar 3d med det inbyggda grafikkortet på i7 processorn.

Även enklare laptops kan fås med bluray spelare nu?

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack till alla för era tankar! :)

Aleanns hänvisning till Kramer ledde till att jag började Googla lite... och hittade att det finns en HDMI-kabel som är platt. En sk. "flat-cable". Detta öppnar upp lite intressanta möjligheter för mig. Nu kanske ni tycker det låter som ett skämt... men en platt-kabel under mattan på golvet? :) Jag har funderat på att sätta två stora mattor framför högtalarna, så om jag placerar mattorna så nära högtalarna och hi-fi möbeln som möjligt, så kanske den skulle kunna smyga in under mattan.

Nåja, jag måste experimentera lite. Nu gäller det bara att hitta en återförsäljare och prata sig till att få låna hem en kabel.

I "värsta" fall får det bli en lång HDMI-kabel som ålar sig runt hela rummet i kabelkanal. Mycket jobb, men det kanske ändå blir snyggast till slut?

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aleann wrote:
Det beror också till viss del på vad det är som ska snacka med vad.
Just detta är lite lurigt.
Tydligen "passar" inte alla märken ihop med varandra, t.ex. en projektor med en viss kabel, eller en Blu-ray spelare med en viss kabel.
Låna hem o prova är väl det enda som gäller.

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Det är inget alternativ att ställa anläggningen på en av de andra två väggarna? För att korta kabellängderna.
Just nu är jag inte inne på att ha prylarna utmed sidoväggen, men jag får nog hålla den möjligheten öppen.

PostPosted: Wed Nov 23, 2011 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kramer och Atlona har uppkommit i tråden som tips på bra HDMI-kabel.
Har någon andra tips att komma med? Det behövs nog 15 meter.

PostPosted: Thu Nov 24, 2011 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Varför fumla med en HTPC med blueray när du lika gärna kan koppla in en laptop?
Med "HTPC" menade jag bara en dator som klarar av att spela upp den bild- och ljudmedia som man vill att den ska kunna spela upp. Så en laptop är definitivt ett alternativ. Själv har jag en tidigare modell av en sån här liten sak: Asuss EEE Box.

PostPosted: Thu Dec 15, 2011 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blev en Kramer HDMI "Flat" på 15,2 meter till slut :) Har hunnit testa och det funkar. Skönt :!:
Det blir ingen kabel under mattan, jag satsar på minikanal istället. Fick kanalerna idag, så det blir att borra o skruva upp dem i helgen.

Kanske hinner det bli film till helgerna :)

Attachments:
Kramer-HDMI.jpg
Kramer-HDMI.jpg [ 19.83 KiB | Viewed 1541 times ]

Post new topic  Reply to topic  [ 14 posts ] 

All times are UTC+02:00