Hej alla flitiga och duktiga forumiter!
Jag har en utmaning (man får ju inte säga problem) hemma i vardagsrummet, som jag har grubblat på en hel del. Kanske kan ni komma med era tankar om detta?
Jag har projektor hemma, vilket medför att projektorn och duken är på motsatta sidor av rummet. Därmed uppstår ett dilemma, hur placerar jag apparaterna och drar kablage? Som jag ser det finns det tre alternativ, alla lite småkrångliga.
1) Jag placerar apparater på samma sida som duken. Då måste jag dra HDMI-kabeln till projektorn på andra sidan rummet. Detta resulterar i en lång HDMI-kabel.
2) Samma som ovan, men jag placerar Blu-ray spelaren på samma sida som projektorn. Då behöver jag istället långa interconnects. En udda lösning, helt klart.
3) Jag placerar apparaterna på samma sida som projektorn. Då blir det väldigt långa högtalarkablar.
Frågan är, var nånstans gör en lång kabel mest/minst skada?
En lång HDMI påverkar bilden. Jag tror inte det kommer räcka med 10 meter om jag skulle köra på detta alternativ. Man vill ju göra det snyggt, med kabeln gömd i kanaler. Jag skulle behöva följa taklinjen för att komma över två dörrpartier.
Långa interconnects är jag mer osäker på. Hur skulle det påverka?
Samma sak med långa högtalarkablar, vad säger ni om det? Jag antar att de skulle behöva vara runt 8-10 meter i längd. En stor nackdel med detta alternativ är att jag måste ta mig förbi två dörrpartier, det blir INTE lätt.........
Vad tror ni?