selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:47

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 23:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag vet att liknande frågor har diskuterats tidigare men jag skulle gärna höra vad ni tänker om frågan? Med bättre menar jag musikaliskt, inte ljudmässigt. Jag är mycket nöjd med hur nuvarande system spelar så frågan är inte sprungen ur något missnöje. Jag har upplevt en viss glidning till fördel för de passiva systemen på forumen, både för deras relativa "enkelhet", tror jag, och för att både twin och solos uppenbart är snuskigt bra. Både med och utan dynamik.

Min fråga gäller kanske främst solos utan dynamik, för det är väl vad som ev skulle kunna bli aktuellt. Jag har inte några praktiska möjligheter att själv jämföra och det finns ett antal personer här på Selleri vars åsikter skulle väga tungt i min värld. Vore tacksam för alla erfarenheter och reflektioner!

Linnsane

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 12:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Linnsane wrote:
Jag vet att liknande frågor har diskuterats tidigare men jag skulle gärna höra vad ni tänker om frågan? Med bättre menar jag musikaliskt, inte ljudmässigt. Jag är mycket nöjd med hur nuvarande system spelar så frågan är inte sprungen ur något missnöje. Jag har upplevt en viss glidning till fördel för de passiva systemen på forumen, både för deras relativa "enkelhet", tror jag, och för att både twin och solos uppenbart är snuskigt bra. Både med och utan dynamik.

Min fråga gäller kanske främst solos utan dynamik, för det är väl vad som ev skulle kunna bli aktuellt. Jag har inte några praktiska möjligheter att själv jämföra och det finns ett antal personer här på Selleri vars åsikter skulle väga tungt i min värld. Vore tacksam för alla erfarenheter och reflektioner!

Linnsane
Leta i arkivet så finner du information kring detta.
Jag har jämfört solo vs Aktivt 5125 på 242 för en massa år sedan och jag föredrog den aktiva konfigurationen pga mer ös men mindre hifi...HF tyckte lika som jag.

mvh

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 15:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har föredragit Aktivt med Akuratsteg/D mot solos passivt utan D. Men hur bra respektive högtalare är passivt och aktivt har säkert en del med det att göra. Jag har mest erfarenhet av M140 när de gäller just de jämförelserne. Har annars hört A242 men då med 5100 och 5125. Föredrar solos före aktivt med 5125, inte gjort någon bra jämförelse mellan 5100 och solos där då jag inte haft möjlighet att lyssna på de konfigurationerna på samma system eller ens samma komponenter.

Jag har inte hört solos med Dynamik än

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 22:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har tyvärr bara gjort jämförelsen med årets version av Solos. Aktivt med AK steg kontra passivt med Solos på M140 och A212. I mina öron absolut bättre med Solos, musiken blir mer medryckande. Vet inte hur stor skillnad det är på gamla och nya Solos, där kanske någon annan kan hjälpa till.

En annan fördel med Solos jämfört med Aktivt är att det blir en mer smidig installation. Det är i alla fall en viktig del för vissa av oss:-).

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 23:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kravm wrote:
Jag har tyvärr bara gjort jämförelsen med årets version av Solos. Aktivt med AK steg kontra passivt med Solos på M140 och A212. I mina öron absolut bättre med Solos, musiken blir mer medryckande. Vet inte hur stor skillnad det är på gamla och nya Solos, där kanske någon annan kan hjälpa till.
Jag minns det inlägget väl eftersom det var så intressant för mig men hur jag än söker för att läsa det igen så kan jag inte hitta det. Får bara upp ca 26 sidor om effektförbrukning på 4200 när jag använder sökfunktionen...
Säkerligen är det stor skillnad på solos med och utan dynamik med tanke på förbättringen med dynamik på övriga produkter. Samtidigt läser jag övrigas svar som att det ska rätt mycket till för att spöa aktivt. Tack för svar så här långt. Det lutar ju åt att jag kör vidare med mina 4200 med tanke på hur out of reach solos/D är.

Linnsane

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 06:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Insåg att det var ett tag sen man kollade vad Bremen och Co pysslade med på faktiskt.se

Eftersom det har,om än i väldigt liten mån,att göra med kvaliteterna på slutsteget så klistrar jag in inlägget:

Jag har aldrig lyssnat på Linn-prylar. Många gånger har jag funderat på att kliva in i någon butik då vi har två stycken här i Götet, varav en nära jobbet på Aschebergsgatan.
Sportis på forumet har lätt försiktigt försökt få mig att lyssna på hans steg.
I förrgår kom han hit med lånade prylar från Linnbutiken på Linnégatan i sällskap med ägaren till butiken.
500w monosteg och ett försteg som heter Klimax, tror jag.
Kalla grejor blev varma och först provade vi enbart slutstegen direkt från Lavry, lät helt OK, men lite dull, kraft men avslaget.
Så kopplade vi in försteget också.
Ta mig f-n vad det lirade. Power, finlir, rubbet, utan några grader på diskant och övriga register.
På djupperspektivskalan är det en 8. Påminner om Bryston med avseende på kraft, men med ett antal sprutor av Ernst Hugo Järegård-extrakt i baken. Helt annat liv i luckan här.
Bästa kombon hittills då all musik låter bra. Dire Straits som låg på dödsbädden med ASR visade sig vara full av liv och dynamik, Roger Waters "Amused to death" gav upphov till breda leenden och förundran.
Min smått skeptiska inställning till Linn är numera bortblåst, i alla fall avseende de här 500w stegen.
Snart kommer stortesten med stråkar och mer röster, men till dess lirar jag Stones, Robert Plant & Alison Krauss, Brian Ferry "As times go by".
Jag stampar som f-n.

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 10:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Kul inlägg, Haraldur! Det är inte bara mormoner som missionerar utan även vi inom Livets Ljud :wink: Påminner mig om en rapport som jag fick läsa för många år sedan. Dåvarande Linn-rep Bill Livingstone skrev till Ivor om en tune dem med ett par hifi-tidningsjournalister. Jag tror faktiskt att det var bl.a. Keltik med Klout som det spelades på som toppsystem. Först var journalisterna mycket ljumma i sina omdömen men sedan demade Bill tune dem på ett enkelt system med Basik och Sekrit (om jag minns rätt) och de lyckades faktiskt förstå poängen. Jag minns att Bill skrev att en av dem "sat bolt upright and said "Fuck!", och han tillägger till Ivor att han minns detta ord just för dess grovhet. När de därefter återvände till Keltiksystemet kunde journalisterna uppskatta dess musikalitet på ett helt annat sätt. Slutet gott, allting gott! Man får väl också komma ihåg att detta är en underlydande som rapporterar till sin chef, men visst är det kul när någon greppar vad musikalitet handlar om.

Vad gäller min ursprungliga fråga så har den ju mycket lägligt dykt upp även på Linn's forum. Särskilt philbo's inlägg tycker jag är intressant. Det tycks i övrigt finnas två läger. Själv kan jag inte bestämma mig heller. Solos ska nog trots allt gärna ha dynamik även om de är grymma även utan, och Lejonklous Tundra verkar vara något alldeles exceptionellt, så jag väntar nog. Jag kan ju inte heller öka basen här hemma p.g.a. grannarna så det gäller att vara försiktigt.

Ytterligare tankar och erfarenheter är välkomna, särskilt från dem som har solos och som därför kanske har ställt sig samma fråga och jämfört.

Linnsane

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00