selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 125 26 27 28 2934 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 14:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
HCL wrote:
Mitt problem med det som skrivs i den här tråden inte går ihop i slutändan och att tekniska förklaringar baserade på i mitt tycke bristfälliga undersökningar om orsaken och att de presenteras som fakta. I och för sig spelar det mindre roll vad orsaken är eftersom det är slutresultatet som räknas, men; jag tycker det presenteras raljerande och på fel sätt! Bristfälliga tekniska förklaringar presenterade av amatörer är störande.

Om det är den här nivån som gäller på selleri må så vara. Frustrerande tycker jag.
Kan inte tänka mig att någon misstycker om du kan bidra med att undvika felaktiga slutsatser.
Onödigt spydigt Sony!
En moderator ska väl ändå inte sänka sig till denna debattnivå?
Dessutom felriktat. Du kan väl kolla vad HCL har bidragit med under åren och även tidigare i denna tråd.

Om vi går tillbaks till grundfrågan ÄR det ett problem att spekuleringar presenteras som fakta och att trots upprepade uppmaningar, testerna skrivs så det är hart när omöjligt att förstå vad som testas!

Det ÄR ett problem att man inte tydligt skriver hur man testar. (2200 visade sig vara 4200 med urplockat kort vilket INTE är samma, finns tex en elkabel från nätdelen som kan vara riktad åt olika håll - bara för att ta ETT exempel)
Det postas bilder utan förklaring...men DÅ förstår man att det man INNAN trott var fel... = dålig hänsyn till läsarna tycker jag!

Med tanke på hur OTROLIGT viktigt kabelriktning, placering inbördes/i lådan och hur de är tvinnade (även hur apparaterna står på rack och inbördes) är för prestandan i chakrastegen (detta gäller även placering och kablar/adaptrar till de aktiva korten) -vad har testats EGENTLIGEN??

Sedan är det mest bara fokus på LJUDET, var tog musikalisk prestanda vägen?
Till detta allt raljerande om Linns produkter (tex 4200 är värdelös)

Ämnet är superintressant och entusiasterna i norr gör massa tester = BRA.
Men Sony, du som är moderator, VAD tycker du vi ska syssla med på Selleri - ljudtweakning eller maximara musikalisk prestanda???

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Det provas och fixas bra mycket mer här än på linns egna forum med enorma mängder energi nerlgda i denna fråga bland annat. Det är HÖG nivå enligt mig, om du visste vilket jobb som ligger bakom detta.

Det telniska kan man dock bara spekulera kring, då konstruktörerna till stegen inte vill yttra sig i frågan. Min generella gissning är att dynamiken inte hinner fylla på med ström när fyra förstärkare ska slurpa soppa. Medtvå så går det bra.

Sen spelar det egentligen inte nån roll vad det har för tekniska orsaker, huvudsaken är att det funkar. Och att man hittar en lösning. Vilket vi nu verkar ha gjort. Två killar i norr på selleri har löst det man haft problem med länge på linns forum och som linn själva inte ens haft en lösning eller förklaring på. DET säger väl något om nivån här.
HÖG nivå för mig är inte kvantitet, det är kvalitet.
Dvs att slutsatserna från en test har hög tillförlitlighet samt att slutsatserna kan ha pratkiskt värde för andra.
Målet med Selleri är väl att andra ska få bättre prestanda från sina system?

Och hur vet du att det inte förekommer lika mycket testande på andra håll? Det enda du vet är att andra inte skriver lika mycket om det...
På tal om spekulering som framställs som fakta.

Och vad vet du om huruvida Linn inte har en lösning på det? Och varför utgår du ifrån att de anser det varande ett problem?
Varför inte kontakta dom och fråga.

Tråden på Linnforum (Akurate C4200's and Keltiks) är ju från våren 2010 så jag passade på att diskutera just detta med Linns ingenjörer förra hösten då jag besökte dom i fabriken.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Innan vi går vidare; vad sa linns tekniker om det hela då? Om vi nu ska vara hårda så tillförs ju inget till diskussionen om man bara säger att man har pratat med linn om det.

Hade dom en lösning på det kanske dom borde h presenterat den för oss.

/från en som numera spelar med fler nätdelar en två och vet skillnaden från två 4200 till fler dynamiknätdelar
sportbilsentusiasten wrote:
The Archangel wrote:
Det provas och fixas bra mycket mer här än på linns egna forum med enorma mängder energi nerlgda i denna fråga bland annat. Det är HÖG nivå enligt mig, om du visste vilket jobb som ligger bakom detta.

Det telniska kan man dock bara spekulera kring, då konstruktörerna till stegen inte vill yttra sig i frågan. Min generella gissning är att dynamiken inte hinner fylla på med ström när fyra förstärkare ska slurpa soppa. Medtvå så går det bra.

Sen spelar det egentligen inte nån roll vad det har för tekniska orsaker, huvudsaken är att det funkar. Och att man hittar en lösning. Vilket vi nu verkar ha gjort. Två killar i norr på selleri har löst det man haft problem med länge på linns forum och som linn själva inte ens haft en lösning eller förklaring på. DET säger väl något om nivån här.
Dvs att slutsatserna från en test har hög tillförlitlighet samt att slutsatserna kan ha pratkiskt värde för andra.

Och hur vet du att det inte förekommer lika mycket testande på andra håll? Det enda du vet är att andra inte skriver lika mycket om det...

Och vad vet du om huruvida Linn inte har en lösning på det? Och varför utgår du ifrån att de anser det varande ett problem?

Tråden på Linnforum (Akurate C4200's and Keltiks) är ju från våren 2010 så jag passade på att diskutera just detta med Linns ingenjörer förra hösten då jag besökte dom i fabriken.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 15:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Innan vi går vidare; vad sa linns tekniker om det hela då? Om vi nu ska vara hårda så tillförs ju inget till diskussionen om man bara säger att man har pratat med linn om det.
Fast det har ju jag redan skrivit om ju.
Sök på Selleri och ring mig sedan om du vill diskutera.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 15:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror att man måste ha en viss acceptansnivå för att tester av olika produkter/konfigurationer alltid kommer vara mer eller mindre bristfälliga.
Det finns väl ingen som har gjort några perfekt dokumenterade tester där det finns full spårbarhet ner på komponentnivå, där allt är dokumenterat och man dessutom använt ett antal olika enheter för att kontrollera spridning mellan enheter.

Vissa personer (som du Sportis) är grymt välorganiserade, och arbetar i princip helt proffesionellt.
De flesta har dock varken kunskaper, tid eller intresse av att gå så grundligt tillväga.
De tester som Haraldur och Pekka71 gjort har inte den högsta tänkbara nivån. Men det är så de valt att arbeta.

På vårt jobb brukar vi köra något som vi kallar "chicken tests" i början av ett projekt, det innebär att man bara "slarvtestar" så många olika egenskaper och ideer som möjligt för att snabbt få en magkänsla för olika konstruktioner. Ofta kan man få upp ganska intressant information till ytan.

Jag ser dessa tester på det viset.
Testerna har tveklöst gett intressant information att gå vidare med.

Samtidigt kan jag förstå att det är frustrerande att se andra människor lägga ner massor av
testjobb men inte göra det lika uppstyrt som man själv skulle ha gjort.

Jag kan oxå tycka att Linn tydligare borde flagga för tydligare för vilka slutstegskombinationer som är lämpliga till
vilka högtalare (om det nu finns olämpliga kombinationer) 8)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har sökt men hittar inget konkret. Det mest konkreta och mest utvecklande harkommit av pekkas och haraldurs testande. Något som både jag och en akurate-ägare fått nytta av då vi insett hur mycket man tappar med 4200orna. Vi kan båda bekräfta det dom funnit och vi är på god väg att åtgärda problemet

Är det inte det forumet är till för? Har här två konkreta exempel där andra dragit stor nytta av deras tester. Har du liknande exempel som kommit av linns tystnad eller andra medlemmars klagande på deras tester?

Fråga: hardu själv jämfört direkt vad skillnaden blir när man går från4200 till dubbla antalet nätdelar?

Det är skillnader som inte kan förklaras av kabelvändningar och skillnader mellan olika förstärkarpar.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 15:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:

Fråga Mnm om han tycker testerna har något värde, du brukar alltid förorda att man själv ska testa innan man dömer?, det är många som skriver i tråden som "tror" bakom tangentbordet men man har ingen anning om det faktiska resulltatet, men för de som inte tycker att testerna har något värde, är det ju bara att bortse från det vi skriver och lyssna på de som vet bättre

Vi har kontaktat Linn i sommras om 4200/keltik ca 4 månader sen , de skulle återkomma med svar, men inget kom

jag har skrivit sammanfattning tidigare i tråden, i tråden finns felaktiga slutsatser, där vi senare har erkänt att vi dragit fel slutsats. Hoppar man över ett par sidor, kommer denna tråd att vara omöjlig att förstå eftersom vi ändrat uppfattning i vissa frågor efter testandets gång
Vad som även förvirrar en hel del i tråden är när frågeställarna vänder och vrider på frågeställningen till något helt annat än det som diskuteras

Jag är också fullt medveten om att grejer inte presterar optimalt stående på varandra, dåliga underlag och felvända kablar, men med all respekt, de skillnader som det gör är inte ens jämförbara med de skillnader vi upplevt, det du pratar om är den sista procenten som gör att ett system går från bra till magiskt, lite som att tuna en formel1 bil får att vara 0,5 sec snabbare per varv, medans de skillander vi upplevt är som att gå från en blankslitna sommardäck på is mot spikdäck

Jag har alltid uppskattat dina inlägg men på senare tid vet jag inte vad som hänt, från att vara öppen för förändringar och tweak till att vara katagorisk fördömmande utan att ha en anning om hur det spelar utan drar slutsatser från bilder och här i princip publiserar det som fakta att det är därför som vi kommer fram till felaktiga slutsatser.

Sen vad vet du av hur vi utverderar? att det bara är ljudintryck?
För oss här upp är helheten viktig, ger min anläggning det jag vill ha?, måste jag förklara för vänner när de tycker att det spelar tunt att de lyssnar på fel sätt?, nä vet ni vad vi lyssnar på musik och vill få max ur systemet, Hos MnM fick jag mig en sån musikupplevelse som jag aldrig varit i närheten av tidiagre, håret stod rätt upp och tåranrna var nära att komma, helt sanslöst bra, så var det inte förän det var med 5 separata nätdelar, innan var det bra men inte mera heller
Testet vi gjorde hos MnM finns det något där som inte gjorts på rätt sätt? kan bifoga en bild senare

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 16:22 
Site Admin
Site Admin

Sony wrote:
HCL wrote:
Mitt problem med det som skrivs i den här tråden inte går ihop i slutändan och att tekniska förklaringar baserade på i mitt tycke bristfälliga undersökningar om orsaken och att de presenteras som fakta. I och för sig spelar det mindre roll vad orsaken är eftersom det är slutresultatet som räknas, men; jag tycker det presenteras raljerande och på fel sätt! Bristfälliga tekniska förklaringar presenterade av amatörer är störande.

Om det är den här nivån som gäller på selleri må så vara. Frustrerande tycker jag.
Kan inte tänka mig att någon misstycker om du kan bidra med att undvika felaktiga slutsatser.
Onödigt spydigt Sony!
En moderator ska väl ändå inte sänka sig till denna debattnivå?
Dessutom felriktat. Du kan väl kolla vad HCL har bidragit med under åren och även tidigare i denna tråd.

[...]

Ämnet är superintressant och entusiasterna i norr gör massa tester = BRA.
Men Sony, du som är moderator, VAD tycker du vi ska syssla med på Selleri - ljudtweakning eller maximara musikalisk prestanda???
Om jag lät onödigt spydig mot HCL ber jag om ursäkt till honom, jag vill inget hellre än att tråden fortsätter i konstruktiv anda framåt. HCL, Jajo, du och många till har massor av erfarenhet och har testat hur mycket som helst, det som hjälp till vår oerhört tålmodiga testgrupp i norr kan göra underverk, det är vad jag hoppas.

(har köpt en hel del genom åren mer eller mindre på de tre listade ovans inlägg i diskussioner då jag har 40 mil till närmsta handlare om du nu tvivlar på eventuellt förtroende för personer)

Vi är helt överens om vad vi ska fokusera på, det är maximal musikalisk prestanda, inget annat. Och att Archangel har koll på det är jag övetygad om, övriga känner jag inte att jag bedömma i detalj. Däremot tycker jag att det fokuseras på musik och inte ljud, dock musik på rejält hög volym.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 18:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

The Archangel wrote:
The Archangel wrote:
Har sökt men hittar inget konkret. Det mest konkreta och mest utvecklande harkommit av pekkas och haraldurs testande. Något som både jag och en akurate-ägare fått nytta av då vi insett hur mycket man tappar med 4200orna. Vi kan båda bekräfta det dom funnit och vi är på god väg att åtgärda problemet

Är det inte det forumet är till för? Har här två konkreta exempel där andra dragit stor nytta av deras tester. Har du liknande exempel som kommit av linns tystnad eller andra medlemmars klagande på deras tester?

Fråga: hardu själv jämfört direkt vad skillnaden blir när man går från4200 till dubbla antalet nätdelar?

Det är skillnader som inte kan förklaras av kabelvändningar och skillnader mellan olika förstärkarpar.
Jo, nog har Pekka & Haraldur fått jobba, man kan inte annat än tacka gossarna.
Hoppas att det funkar hos dig, ett par Komri som levererar måste vara häftigt!
Har aldrig lyssnat på Komri, måste göra det någon gång.

Om du hittar tråden där "sportis" skrivit om när han besökte linn fabriken, posta den snälla.

Nå inte behöver man jämföra när man redan vet.... (detta är att raljera!)

/T

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:?: Det kommer bli nån trevlig afton sen med musik i massor när jag fått ordning här hemma. Redan nu med tre nätdelar är det riktigt bra. Toppen får en helt annan kontroll. Med ytterligare nötdel blir det grymt. Så du är välkommen sen! :) visserligen en bit att åka men.
Teuvo wrote:
Jo, nog har Pekka & Haraldur fått jobba, man kan inte annat än tacka gossarna.
Hoppas att det funkar hos dig, ett par Komri som levererar måste vara häftigt!
Har aldrig lyssnat på Komri, måste göra det någon gång.

Om du hittar tråden där "sportis" skrivit om när han besökte linn fabriken, posta den snälla.

Nå inte behöver man jämföra när man redan vet.... (detta är att raljera!)

/T

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det verkar oxå finnas en viss geografisk konflikt, där de personer som bor i norra Sverige håller ihop och upplever
att vi i södra Sverige (söder om Östersund?) inte tycker att de är lika kompetenta och skärpta som oss (söderlänningar).

Jag känner att den här konflikten ligger latent i flera diskussioner.
Jag vet inte vad man kan göra åt det mer än att vara medveten om den.

Även jag faller naturligtvis ofta offer för fördomar.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Det verkar oxå finnas en viss geografisk konflikt, där de personer som bor i norra Sverige håller ihop och upplever
att vi i södra Sverige (söder om Östersund?) inte tycker att de är lika kompetenta och skärpta som oss (söderlänningar).

Jag känner att den här konflikten ligger latent i flera diskussioner.
Jag vet inte vad man kan göra åt det mer än att vara medveten om den.

Även jag faller naturligtvis ofta offer för fördomar.
Det förnekarjagbestämt. Säger som drill sergeant i full metal jacket "to me you are all equally worthless" :)

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:D

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 20:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Finns det någon plats att montera bägge dynamikerna + filter internt eller är konsekvensen alltid ett ormbo om man vill maxa sin 4200?
Är det någon skillnad mellan olika generation av AV lådorna?

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
Finns det någon plats att montera bägge dynamikerna + filter internt eller är konsekvensen alltid ett ormbo om man vill maxa sin 4200?
Är det någon skillnad mellan olika generation av AV lådorna?
Montera två dynamik är helt omöjligt kan jag direkt säga :). Måste ha en extern låda.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 125 26 27 28 2934 Next

All times are UTC+02:00