selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:05

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 121 22 23 24 2534 Next
Author Message
PostPosted: Tue Nov 01, 2011 03:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
haraldur wrote:
Till tidigare talare som tyckte att uttalanden som mitt om att 4200 inte är en höjdare,vilken högtalare menar du att du med gott samvete skulle rekommendera någon att driva med ett slutsteg för 56.000:-(eller vad det nu kan kosta)?

Så fort du blandar in en array och ett element på över 5 tum på samma fyrkanalare så är du och trevar i regionen av vad som är bra för Dynamik i fall du använder alla kanaler.

Bättre vägleda än att vilseleda.
Jag rekommenderar ingenting till någon, självklart ska man testa apparaten själv innan man gör en affär.
Som jag nämnde har dock andra uttalat sig om hur bra de anser att A4200 är, med andra laster (högtalare) än just Keltik och Komri.
Jag tar här ett exempel.
pekka71 wrote:
man måste också se vad lasten är t.e.x M140 funkar mer än utmärkt med 2x4200, tror även dessa burkar funkar utmärkt med en 6100 och en 2100, så där ger förstärkarna det man kan förvänta sig...(snip)
haraldur, det var ju ditt kategoriska uttalande jag invände mig mot. Av dina erfarenheter med A4200 i kombination med Keltik drog du slutsatsen att slusteget är värdelöst, i ordets allmänna betydelse. Om du menade något annat, får du nog vara lite tydligare, för annars uppfattas det lätt som orättvist.
Måste bara förtydliga, A4200x2 samt ett 2200 på A242 är ett hejdundrande system och spelar bättre än många kan drömma om, dock så är det inte ens i närheten av 5x2200, i 242 fallet så handlar det inte om att spela högt utan den uteblivna dynamiken med 2x4200 och en 2200, jag tänkte på det jajo skrev att han kan spela extremt högt med 2x5100 och det kan man, med 5x2200 så vet jag inte ens om jag skulle vilja gå upp till nivå 80 eftersom denna slutstegskombo får 242 att bottna, helt enkelt risk för att spela sönder något, vad vill jag ha sagt med detta?

Jo skillnaden i effekt mellan 5x2200 och 2x4200,2200 är så stor att volymen är inte den samma eftersom den senare inte orkar driva ut på samma sätt, vad som är mera intressant är att många tror att mera steg bara ökar möjligheten att spela högt, men jag skulle sträcka mig så långt att säja att det snarare blir tvärt om eftersom du upplever dynamiken på ett helt annat sätt på lägre nivå

För att förtydliga ytterligare, detta är inga fakta siffror utan bara ett sätt att förklara skillnaden

system 1 spelar med 2x4200,2200 på volym 60 som lägst gör dynamiken på skivan att man hamnar på låt säja volym 40 och som max på volym 65
System 2 spelar på 5x22000 på samma volym 60 som lägst hammnar man på 40 men i topparna hamnar man på volym 75 vilket gör att det spelar som det är tänkt på inspelningen, om man nu väljer att höja än mer kommer 242 att slå i botten eftersom stegen fortfarande har reserver medans 2x4200,2200 tappar än mera dynamik eftersom man höjer till en nivå där stegen inte har någon reserv kvar vilket kommer att ge högt ljudtryck men utan dynamik

som sagt siffrorna har ingen förankring, försöker bara förklara skillnaden, sen får man givetviss andra fördelar med mindre dist och annat men det är inte det som ger den stora kicken utan det jag beskrev ovan

Vad det gäller 4200 och hur Linn tänker vet jag inte, men vid lanseringen så kostade inte en 4200 så mycket mera än en 2200, vilket kan ge en liten vink om hur man värderade de extra kanalerna, 2200 var väl ca 30k och 4200 kostade väl ca 38k vilket gör att man inte kan gnälla så mycket på hur 4200 presterade, men med dagens prissättning på 4200 tycker jag att man som kund ska ha helt andra krav för nu tar man fullt betalt för de 2 extra kanalerna men de presterar inte i närheten av 2x2200, visst är det prisskillnad även idag 80k vs 59k men drar man då bort det extra chassit samt nätdel som man får extra när man köper 2200 och även lägre fraktkostnader så är skillnaden inte så stor

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 10:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis,audioboarden i 2200/4200 är det inget fel på. De är så pass bra att ett annat DIY forum plagierat dem och troligtvis finns de på ebay snart till väldigt överkomliga slantar. Om jag inte missminner mig så var det den gode Järnet som tipsade mig om detta. Det som gör dem så bra är ju till stor del snabb strömförsörjning. Något som också sports hos DIY folket.
Det blir inte så lyckat att ge fyra väl tilltagna kanaler fritt flås ur en brunn som sinar. Därmed blir resultatet mer till de produkter som har färre kanaler eller moderatare uttags fördel.

Om man inte räknar med alla kanaler så är 4200 en bra stärkare -en 2200 helt enkelt,och de är jag riktigt imponerade av ska erkännas. Precis som Pekka säger så är saken en helt annan om priset var i princip vad 2200 tidigare kostat plus ett audioboard.

Har man redan fyrkanalare och inte vill pillra med innanmätet så är det inte värre än att man behåller dem och adderar fler 2200 i stället. Begagnatvärdet torde vara detsamma i det närmaste och när garantin löpt ut så kanske det till och med vänder till 4200 fördel då folk nu vet att det finns lösning kring problemet.

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Har man redan fyrkanalare och inte vill pillra med innanmätet så är det inte värre än att man behåller dem och adderar fler 2200 i stället. Begagnatvärdet torde vara detsamma i det närmaste och när garantin löpt ut så kanske det till och med vänder till 4200 fördel då folk nu vet att det finns lösning kring problemet.
Jag frågade detta tidigare redan, hur får man tag på fler Dynamik-nätdelar?
Jag trodde Linn endast bytte ut nätdelen på en specifik apparat, att man inte kan köpa dem hur som helst.

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vissa saker kanske vi gör rätt i att inte prata om...

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 14:39 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Måste bara förtydliga, A4200x2 samt ett 2200 på A242 är ett hejdundrande system och spelar bättre än många kan drömma om, dock så är det inte ens i närheten av 5x2200, i 242 fallet så handlar det inte om att spela högt utan den uteblivna dynamiken med 2x4200 och en 2200, jag tänkte på det jajo skrev att han kan spela extremt högt med 2x5100 och det kan man, med 5x2200 så vet jag inte ens om jag skulle vilja gå upp till nivå 80 eftersom denna slutstegskombo får 242 att bottna, helt enkelt risk för att spela sönder något, vad vill jag ha sagt med detta?

Jo skillnaden i effekt mellan 5x2200 och 2x4200,2200 är så stor att volymen är inte den samma eftersom den senare inte orkar driva ut på samma sätt, vad som är mera intressant är att många tror att mera steg bara ökar möjligheten att spela högt, men jag skulle sträcka mig så långt att säja att det snarare blir tvärt om eftersom du upplever dynamiken på ett helt annat sätt på lägre nivå
Jo, med ökad dynamik minskar behovet av hög volym..ta bara exemplet med tv ljudet.
Att gå från passivt till aktivt är även ett exempel.
Med klen drivning ökar distet med ökad volym vilket gör att man inte vill spela högre då det låter så illa. Med mer effekt ökar kontrollen och det låter inte illa vid samma volym men volymen upplevs/är högre i vissa passager då dynamiken ökat.
Har varit inne på detta men visste inte att skillnaden kunde vara så stor som ni beskriver, Bra jobbat.
Borde kanske göras en spark till 350A oxo. :?

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 14:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pekka hade ett fint förslag tyckte jag: Tredje kanalen(audioboarden eller kretskortet) i en A3200 och en separat Dynamik nätdel=kompromisslöst monoblock!! Det skulle,och nu är jag kategorisk igen,tvärsäkert vara det bästa..

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kör ett A4200D med A225 passivt biamp och 2st M109 bakhögtalare, då har jag inte spelet jättehögt så men det fungerar faktiskt mycket bra.

Dock tyckte jag det gav en stor förbättring att biampa A225'n jämfört med att singelampa alla högtalarna, jag trodde det var för att den kräver mer kraft, i form av 2x 200watt istället för 1x200watt, men efter att ha läst en del i den här tråden kanske det är så att A225 fungerar bättre just pga. att den nu får halva Dynamiken för sig själv, jämfört med 1/3 del om alla singelampas.

I jämförelse så spelade jag bara med 109'orna en tid och då testat jag att biampa dem med A4200, jag vet inte riktigt om det gav något i att spela högre men jag tyckte då att det lät minst lika bra att singelampa dem, så jag valde det. Dock tycker jag slutsteget fungerar mycket bra även med Passiva M109 och det gick att spela högt. Jag dock hos handlare lyssnat på AkurateDS - MajikI - A242 och det fungerar riktigt bra på mer normal lyssningsnivå, men jag skulle tro att för de denna tråd framförallt handlar om skulle det vara riktigt värdelöst. Allt handlar om vad man har för preferenser.

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Pekka hade ett fint förslag tyckte jag: Tredje kanalen(audioboarden eller kretskortet) i en A3200 och en separat Dynamik nätdel=kompromisslöst monoblock!! Det skulle,och nu är jag kategorisk igen,tvärsäkert vara det bästa..

Det bästa skulle vara solos :mrgreen:

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

+1 på det!

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite mer allvarligt som det nu verkar så har Dynamik'delen mycket att göra med om det blir bra eller inte, fungerar inte ett A4200 likvärdigt som ett A2200 om man bara kör 2 av dess kanaler?

Om det blir bättre för att Dynamiken behöver driva mindre kanaler borde det som med 3200 förslaget kunna bli bättre med en kanal per slutsteg. Men är det inte möjligt att testa det genom att helt enkelt sammla ihop de A2200,A3200,A4200 ni kan hitta och köra bara 1 kanal från varje till var sitt element på var sin högtalare.

Altså 4st 2200,3200,4200 vad ni hittar per Högtalare!!!, (men det viktiga är 1dynamik per kanal), och likadant för nästa högtalare. Det hade iaf vart intressant att höra vad ni tycker om det. Det krävs bara en massa lastande och körande... jobb.... inget slutsteg behöver ju moddas!

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 15:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt!
som du skriver så blir det framför allt en rackarns massa testande,personligen så håller jag på att vara less. Jag och Pekka har uppskattningsvis kört ett par hundra mil bara för det här och då är inte alla kvällar inräknade. Börjar förstå vad de äldre uvarna i föreningen Öronvax egentligen mest ägnade sig åt-telefonerande,kånkande och testande samt likaledes bilkörning..

Ett 2200 har ett audioboard och en Dynamik
4200 två audioboard och en Dynamik
3200 ett 2200 audioboard+1 200W monoaudioboard

Tar du bara ut effekt ur en,två,tre eller fyra kanaler så belstas givetvis nätdelen därefter,går exempelvis en 3200 tom på en kanal så är den att betraktta som en 2200 osv..

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur är det med strömförsörjning i form av liner in? Hur påverkar det/klarar de alltid att leverera?

När Komri för länge sedan demades med 8xsolos hos taktoton har jag för mig de kopplade in 3 linor.

Vet tyvärr inte om det stämmer eller inte då det var vad de sa till mig muntligen och jag inte varken tittade hur allt var kopplat eller i proppskåpet.

De menade iaf att det inte räckte till med 1 lina, antar det vara 16A? sen om det behövdes 3 eller 2 vet jag inte men det sa att de kopplat 4solos +1komri på en lina osv. sen spelare försteg på 1.

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 17:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
HerrJanzon wrote:
Men resten, dina erfarenheter med LK140 och 4200, alltså liksom, måndagsexemplar har man ju hört talas om men snackar vi måndag hela veckan i Linnfabriken? Eller gäller detta andra märken också?
Jag vill påstå att det gäller allt, i varierande grad. Ju högre prestanda man har på apparaterna, desto mindre toleranser måste man ha vid tillverkningen. Och ju högre kvalitet vi får på återgivningen, desto lättare är det att höra skillnad. Det är som med riktigt bra högtalare, där det finns mycket mer att vinna med en exakt placering än det gör med sämre högtalare. Och när man letar efter den optimala positionen så upplever de flesta att ju närmare man kommer, desto lättare blir det att höra skillnaden.

Därför tycker jag att uttrycket "the law of diminishing results" är helt fel. Det är snarare tvärt om. Nedåt i kvalitet gäller däremot "the law of diminishing differences".

Ett problem för företag som Linn är att det kan bli väldigt dyrt att ha små toleranser. Då krymper vinstmarginalen. Och den provlyssning som tidigare gjordes av varje Linnprodukt slutade de med, märkligt beslut.
Så om man ska hitta sina 5x2200, undra hur många exemplar man måste ha i urvalsprocessen då för att hitta 5st som låter lika, och dessutom bra.

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 17:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Herr Janzom: jag tror du lugnt törs köpa 2200 utan oro. Det är ju inte "drabbad" så att säga av för liten motor. Hur var det hos dig,körde du biampat eller kör du enbart två kanaler? Visst hade du ett 4200?

Kanske vi skulle komma och "oriva" dig oxå (skojar) :wink:

PostPosted: Tue Nov 01, 2011 17:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
Så om man ska hitta sina 5x2200, undra hur många exemplar man måste ha i urvalsprocessen då för att hitta 5st som låter lika, och dessutom bra.
Det är inte jättekritiskt att slutstegen låter lika vid aktiv drift.

Dessutom kan det skilja en hel del i kvalitet bland kanalerna i C4200/C5100/C6100.

/ j

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 121 22 23 24 2534 Next

All times are UTC+02:00