DelNaja wrote:
haraldur wrote:
Till tidigare talare som tyckte att uttalanden som mitt om att 4200 inte är en höjdare,vilken högtalare menar du att du med gott samvete skulle rekommendera någon att driva med ett slutsteg för 56.000:-(eller vad det nu kan kosta)?
Så fort du blandar in en array och ett element på över 5 tum på samma fyrkanalare så är du och trevar i regionen av vad som är bra för Dynamik i fall du använder alla kanaler.
Bättre vägleda än att vilseleda.
Jag rekommenderar ingenting till någon, självklart ska man testa apparaten själv innan man gör en affär.
Som jag nämnde har dock andra uttalat sig om hur bra de anser att A4200 är, med andra laster (högtalare) än just Keltik och Komri.
Jag tar här ett exempel.
pekka71 wrote:
man måste också se vad lasten är t.e.x M140 funkar mer än utmärkt med 2x4200, tror även dessa burkar funkar utmärkt med en 6100 och en 2100, så där ger förstärkarna det man kan förvänta sig...(snip)
haraldur, det var ju ditt kategoriska uttalande jag invände mig mot. Av dina erfarenheter med A4200 i kombination med Keltik drog du slutsatsen att slusteget är värdelöst, i ordets allmänna betydelse. Om du menade något annat, får du nog vara lite tydligare, för annars uppfattas det lätt som orättvist.
Måste bara förtydliga, A4200x2 samt ett 2200 på A242 är ett hejdundrande system och spelar bättre än många kan drömma om, dock så är det inte ens i närheten av 5x2200, i 242 fallet så handlar det inte om att spela högt utan den uteblivna dynamiken med 2x4200 och en 2200, jag tänkte på det jajo skrev att han kan spela extremt högt med 2x5100 och det kan man, med 5x2200 så vet jag inte ens om jag skulle vilja gå upp till nivå 80 eftersom denna slutstegskombo får 242 att bottna, helt enkelt risk för att spela sönder något, vad vill jag ha sagt med detta?
Jo skillnaden i effekt mellan 5x2200 och 2x4200,2200 är så stor att volymen är inte den samma eftersom den senare inte orkar driva ut på samma sätt, vad som är mera intressant är att många tror att mera steg bara ökar möjligheten att spela högt, men jag skulle sträcka mig så långt att säja att det snarare blir tvärt om eftersom du upplever dynamiken på ett helt annat sätt på lägre nivå
För att förtydliga ytterligare, detta är inga fakta siffror utan bara ett sätt att förklara skillnaden
system 1 spelar med 2x4200,2200 på volym 60 som lägst gör dynamiken på skivan att man hamnar på låt säja volym 40 och som max på volym 65
System 2 spelar på 5x22000 på samma volym 60 som lägst hammnar man på 40 men i topparna hamnar man på volym 75 vilket gör att det spelar som det är tänkt på inspelningen, om man nu väljer att höja än mer kommer 242 att slå i botten eftersom stegen fortfarande har reserver medans 2x4200,2200 tappar än mera dynamik eftersom man höjer till en nivå där stegen inte har någon reserv kvar vilket kommer att ge högt ljudtryck men utan dynamik
som sagt siffrorna har ingen förankring, försöker bara förklara skillnaden, sen får man givetviss andra fördelar med mindre dist och annat men det är inte det som ger den stora kicken utan det jag beskrev ovan
Vad det gäller 4200 och hur Linn tänker vet jag inte, men vid lanseringen så kostade inte en 4200 så mycket mera än en 2200, vilket kan ge en liten vink om hur man värderade de extra kanalerna, 2200 var väl ca 30k och 4200 kostade väl ca 38k vilket gör att man inte kan gnälla så mycket på hur 4200 presterade, men med dagens prissättning på 4200 tycker jag att man som kund ska ha helt andra krav för nu tar man fullt betalt för de 2 extra kanalerna men de presterar inte i närheten av 2x2200, visst är det prisskillnad även idag 80k vs 59k men drar man då bort det extra chassit samt nätdel som man får extra när man köper 2200 och även lägre fraktkostnader så är skillnaden inte så stor