selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: LP12 från USA?
PostPosted: Thu Oct 06, 2011 23:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

LP12 från USA?

Hur kan det gå fel när man postar i sektionen där man får prata om allting som har med Linn att göra?
Jag vågar mig påt, annat fall får ni givetvis stuva om lite o lära mig en läxa.

Till sak.
Jag är sugen på en LP12, men är student. Det billiga finns i USA, men de arbetar på 110volts lina med 60 cyklar per sek jämfört med de 50Hz vi har här hemma.
LP-spelaren jag har lever på sista versen, man måste ta av plattan och snurra igång motorn själv, vilket är rätt störigt utöver det brummande den ger ifrån sig (En enkel Nad jag fick gratis utav en polare, rätt platt 2D ljudbild)… så nästa steg är att fixa en ny...

Om jag har förstått det hela rätt gör hifi utrustning en egen AC till likström konvertering 110/230 (USA/SWE) till nånstans 5-25V?

Så här förstår jag att det funkar:
För all utrustning i musikanläggningen arbetar väll på DC? Och har väll inbyggda transformatorer som omvandlar AC nätspänning till en säker låg spänning för att sedan konverteras till DC via en rectifier brygga, en korrigering (alltså tvärtemot en inverter). Och för att få en stabil DC ström gås det genom en stor kapacitator, kopplad över DC nätagget, som agerar behållare och skickar ut ström när strömmen från rectifiern faller. Även om det kommer vågor av ström så behövs till sist en regulator, så att korrekt DC ström matas ut till elektronik kretsarna. Regulatorn är väll vanligast en zener diod regulator samt resistorer. Och oavsett vilken volt som matas till dioden kommer alltid en konstant volt att matas ut till kretsarna... nått liknande?

Hursom, en transformator bör fungera (med viss betoning på fungera) för en LP-spelare från USA. Och en LP-spelare kan väll inte dra mer än 20w? Men jag tänker mer på om det uppkommer brum pga av de olika Hz-antalen?

Problemet som jag har förstått det är att det är synkrona motorer och det gör att man bör hålla sig borta från transformatorer?

Har vi nån inbiten person som kan bidra med lite mer kött på benen, eller rätta mig där jag uttryckt mig fel?

Tradera rec.

Post subject: Re: LP12 från USA?
PostPosted: Fri Oct 07, 2011 07:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Självklart skall du ha en ny skivspelare!

Jag undrar dock om det totalt sett blir så mycket billigare att beställa från USA.
Jag har inte läst om någon på forumet som gjort det.
I vilket fall så blir du tvungen att göra någon sorts konvertering av motor/styrelektronik.

Frågor:
1: Måste det vara en LP12:a?
2: Vilken budget har du?

Jag förstår att man vill ha en LP12:a, det vill jag oxå, men om man "bara" vill ha en mycket prisvärd
och bra skivspelare så skulle jag rekommendera REGA RP1 eller RP3.

Om du skall ha en LP12:a så får du räkna med minst 10000kr tror jag.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Oct 07, 2011 14:35 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ja tack, nyinköp nalkas det för :)

Jag har självklart sett mig om, delvis på spelare från Thorens och även som du nämner Rega. Och en SME V eller IV arm till, skall enligt stereophile inte vara helt fel.

Anledningen till varför jag drog upp det hela är för jag hoppades på en smidig lösning från kunnig. Och jag har förstått att här är rätta källan med många Linn kunniga :)

Jag är student men har lättare för att lägga ut pengar på en LP12, den har sin historia i mitt liv, jag har lyssnat på den och gillar vad jag hör :) som många andra. Kanske dumdristigt, men något säger mig också att Linn produkter passar med övrig Linn utrustning. Jag är alltså verkligen inte intresserad av den just för att det är den erkända LP12:an, och inte för att jag tycker den utmärker sig speciellt design mässigt, det finns många "snyggare" lp-spelare.

Jag har kikat på en lösning, mejlade med stamfordaudio, som säljer Hercules PSU:
Quote:
The Hercules is switchable for both 110/60 and 230/50, if the pulley on your brothers LP12 is 17mm then the standard Herules will work, if it 22mm then you will need the Hercules 60.
I also can supply new Linn motors for £95
Kan det vara nått?

Tack för snabba svaret föresten! Uppskattas :)

EDIT: Vill först se om jag kan lösa detta med LP12 från USA, innan jag funderar på vad jag har för budget på andra lp-spelare.

Tradera rec.

PostPosted: Fri Oct 07, 2011 15:34 
Ny Medlem
Ny Medlem

Snacka om att Linn har snabb support, de svarade efter 8min :)
Quote:
Dear Philip,

Thank you for your e-mail.

The motor would require to be changed as you have suggested. That is the only part in a Sondek LP12 that would need to be changed. If it is a Majik LP12 the internal power supply would required to have the voltage selector switched.. And whichever power supply is being used for the turntable may require to be changed or replaced.

Best Regards

XXXX

Customer Support

Linn Products Limited
Så det innebär att jag alltså kan köpa en LP12:a från USA och sedan beställa en motor från ovan nämnda Stamford Audio för en 95pund? Och möjligen byta ut PSU:n.
Ursäkta om man är trög, men man dubbel kollar gärna inför dyra inköp :D

Tradera rec.

PostPosted: Sat Oct 08, 2011 12:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du ändå ska byta både motor och PS, så kan du ju fundera på DC-kit från Origin Live.
http://www.turntable-power-supply.com/range.htm

Har inte hört dem på LP12:a själv, men enligt recensioner de länkar till samt kommentar på Linns eget forum är det en prisvärd uppgr för LP12.

Även Regas 250-arm är prisvärd.

PostPosted: Sat Oct 08, 2011 14:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Med tanke på att frakten blir dyr samt att du åker på tull och moms känns det inte helt motiverat att köpa från USA. Visst skulle det funka att koppla spelaren till en 110 volts transformator. Frågan är väl bara hur bra de är?

PostPosted: Sat Oct 08, 2011 15:42 
Ny Medlem
Ny Medlem

cortina wrote:
Om du ändå ska byta både motor och PS, så kan du ju fundera på DC-kit från Origin Live.
http://www.turntable-power-supply.com/range.htm

Har inte hört dem på LP12:a själv, men enligt recensioner de länkar till samt kommentar på Linns eget forum är det en prisvärd uppgr för LP12.

Även Regas 250-arm är prisvärd.
Ser super bra ut! Men behöver jag verkligen byta både motor och PSU?

EDIT: Ska även kika på armen :)
Fisherking wrote:
Med tanke på att frakten blir dyr samt att du åker på tull och moms känns det inte helt motiverat att köpa från USA. Visst skulle det funka att koppla spelaren till en 110 volts transformator. Frågan är väl bara hur bra de är?
Du har rätt att ifråga sätta transformatorerna, börjar tveka själv. Risken för att det uppkommer brum och allt vad det kan vara finns. Så nu tänker jag mest på motor-/nätaggregats byte.
Frakten får jag lösa, har vänner som pendlar lite fram och tillbaka, och jag har ingen brådska väntandes på något gott :)
Tullen hamnar väll på en 4%, kan jag kolla upp på tullverket när det närmar sig.

Tradera rec.

PostPosted: Sat Oct 08, 2011 17:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alltså jag tycker att det låter dyrt krångligt och riskfyllt. Jag har köpt dyra saker från både UK och Tyskland, men just en LP12 skulle jag dra mig för att köpa utan att kunna kontrollera den. Hur billigt får du en LP12 från USA? Har du koll på vilka olika versioner av lager/subchassie/motorstyrning som finns? För att inte tala om armar och pickuper. Om inte så är risken stor att du jämför äpplen med päron när du kollar priser - en riktigt gammal LP12 kostar inte mer än 4-5000 i Sverige heller, men en sån är knappast det bästa valet om man vill kunna uppgradera efter hand.

/Henrik

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 15:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jo, jag har sett att Linn älskar uppgraderingar av diverse. Och att LP12 har succesivt uppgraderats på flertalet plan.

Frakten har jag familj som kan ta med sig, då de pendlar fram och tillbaka till staterna lite till o från. Och jag har ju ingen större brådska, kanske kan bli en fin julklapp till sig själv.

4-5000kr för LP12:a med Ittok II arm i Sverige? Eller vad för arm har den? Har inte sett LP12 för den summan här. I usa, med ittok II armen går en för runt 1000USD

EDIT: Tack för att du kolla med mig, man vill ju gärna inte stå som ett fån med grisen i säcken :)

Tradera rec.

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 18:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Armen är ju inte det enda, är det en Pre-cirkus tolva med Valhalla (motorstyrning) så är det inte så billigt tycker jag.

Cirkus är ett nytt lager som kom runt -90 (?). Ett nytt kostade 4500 för flera år sedan, vet inte vad det går på idag, och då får du ändå inte en lika bra spelare som om du köper en senare eftersom det har gjorts en del små uppgraderingar av plint m.m.

Om du vill ha en prisvärd arm så ska du titta efter en Akito2, den är i klass med eller bättre än de bästa Ittok och ofta betydligt billigare. Akito2 tillverkas fortfarande (oklart om den är uppgraderad) och kostar idag typ 14 000 (?)

Att den är billig beror på att namnet Akito användes på en relativt enkel arm innan 2:an kom. Den första varianten kostade typ 1500:- i början/mitten på 90-talet och när den uppgraderades så gick den upp till 4500:- och sedan dess har priset höjts successivt.

/Henrik

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 20:41 
Ny Medlem
Ny Medlem

Akito2 arm låter intreessant. Men hursom, jag har tidigare lyssnat på en tidig LP12:a utan vidare uppgraderingar. Den hade Ittok2 armen, jag tyckte det lät fantastiskt.
Är det inte så att jag kommer bli nöjd, vilken LP12:a jag än får, sålänge den fungerar och sålänge den inte kostar skjortan?

Tradera rec.

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så kan det ju vara, men frågan är väl om det är värt att löpa den i USA? :wink:

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 23:27 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jo det är en annan fråga.

Men om, behöver jag byta både motor och kretskortet eller bara det ena? Eller räckte det med hercules uppgraderingen?

Jag hade ju lite mejl från en butik och från linns support ovan. Men vill ju gärna dubbel kolla med er. Skadar ju inte

Tradera rec.

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om tolvan du importerar är frisk, felfri och injusterad så kommer du garanterat bli nöjd.
Problemet är väl att det finns så många saker som kan krångla med en sådan här känslig mekanisk utrustning.
En skivspelare är en sådan typ av produkt som man helst skall undersöka innan köp.
Jag har ingen personlig erfarenhet av LP12:an, men efter att ha läst om hur känslig den är för allt möjligt och hur många olika
uppgraderingar mm som finns så känns det lite riskfyllt att leta efter billigaste möjliga på E-bay.

Det är viktigt att den packas ner väldigt noggrant innan transport för att inte skadas oxå, kan vara bra att tänka på.

Å andra sidan. Det är ju inte direkt med livet som insats du köper skivspelaren, skulle den vara dålig så har du för lorat några tusenlappar, thats it.
Det tristaste är förstås om den funkar bra men ändå inte "låter så bra som du hoppats på, och man inte riktigt vet om det är något fel eller vad felet är.
Att byta till icke Linn-delar skulle jag generellt avråda ifrån.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 23:44 
Ny Medlem
Ny Medlem

Tack Stephan! Packning har jag läst om, säljaren kommer få montera isär det mesta. ...plattan, armen...
Kommer undvika annat än Linn så gott som det går :)

Tradera rec.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00