Bill50x wrote:
Jag ser dock hellre en öppen diskussion med (även) avvikande åsikter än bara ett gäng som kliar varandras ryggar.
Det handlar inte om ryggkliande utan om att diskutera intryck utifrån en gemensam och mellan personer utbytbar nomenklatur/begreppsvärd baserad på en mellan personer upprepbar, till musikalisk förståelse starkt korrelerad jämförelsemetod. Brist på sådan leder lätt till oändliga diskussioner om vad man kan tycka. Jag lyssnar på ulligt fluff och det tycker jag är bra, min åsikt är lika mycket värd som din, istället för vilket som ger bäst musikaliska förståelse (fluffet är ointressant i det sammanhanget - visst man kan tycka att fluff är kul också, men det är ju bara just det - kuligt fluff, för mig, men det kan betyda något helt annat för dig).
Utgångspunkten är upplevelsen av musik (kanske främst live), inte ljuden av musik (live) utan den musikaliska förståelsen (vid live-lyssning d.v.s. bra live). T.ex. ger bra live oöverträffad musikalisk förståelse. Pratar man tune-dem så är det trivialt att höra vad musikerna spelar när det är bra live - musiken bara flödar in - helt utan motstånd. Hur ljuden låter kan vara kul, men det är ju inte det som är poängen och hur man upplever ljuden och vad man tycker där är mycket mer subjektivt än hur väl man förstår vad musikerna spelar d.v.s. ur ett tune-dem perspektiv. Att prat ljuden av musik är ibland också intressant, men det är en annan diskussion och en i grunden mycket mer subjektiv sådan och därför inte alls lika användbar vid utbyte av erfaranheter för att uppnå ökad musikalisk förståelse.
Hypotetiskt exempel;
#Fluff#
Vilken kabel lät bäst? Den var lite mer fluff i min anläggning, men i min kompis anläggning var det ingen sådan skillnad däremot tyckte han att denna kabel gav en större tyngd åt trummorna i låten "Fckd Up". I en tredje anläggning gav kabeln en något romantisk slöja över återgivningen... Hur skall man tolka detta och vad skall man ha denna info till? Vilka slutsatser kan man dra och applicera på en fjärde anläggning?
#tune-dem#
Vilken kabel lät bäst? Det var lättare att upprepa melodin (sjunga med eller nynna i huvudet) med denna kabel än med jämförelseobjektet. Det var samma skillnad med alla låtar utom en, där skillnaden var liten/svår att höra.