selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Tue Aug 30, 2011 22:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du jämfört CD12 vs Majik DS något lejonklou? Åsikter?

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Jag ser dock hellre en öppen diskussion med (även) avvikande åsikter än bara ett gäng som kliar varandras ryggar.
Det handlar inte om ryggkliande utan om att diskutera intryck utifrån en gemensam och mellan personer utbytbar nomenklatur/begreppsvärd baserad på en mellan personer upprepbar, till musikalisk förståelse starkt korrelerad jämförelsemetod. Brist på sådan leder lätt till oändliga diskussioner om vad man kan tycka. Jag lyssnar på ulligt fluff och det tycker jag är bra, min åsikt är lika mycket värd som din, istället för vilket som ger bäst musikaliska förståelse (fluffet är ointressant i det sammanhanget - visst man kan tycka att fluff är kul också, men det är ju bara just det - kuligt fluff, för mig, men det kan betyda något helt annat för dig).

Utgångspunkten är upplevelsen av musik (kanske främst live), inte ljuden av musik (live) utan den musikaliska förståelsen (vid live-lyssning d.v.s. bra live). T.ex. ger bra live oöverträffad musikalisk förståelse. Pratar man tune-dem så är det trivialt att höra vad musikerna spelar när det är bra live - musiken bara flödar in - helt utan motstånd. Hur ljuden låter kan vara kul, men det är ju inte det som är poängen och hur man upplever ljuden och vad man tycker där är mycket mer subjektivt än hur väl man förstår vad musikerna spelar d.v.s. ur ett tune-dem perspektiv. Att prat ljuden av musik är ibland också intressant, men det är en annan diskussion och en i grunden mycket mer subjektiv sådan och därför inte alls lika användbar vid utbyte av erfaranheter för att uppnå ökad musikalisk förståelse.

Hypotetiskt exempel;
#Fluff#
Vilken kabel lät bäst? Den var lite mer fluff i min anläggning, men i min kompis anläggning var det ingen sådan skillnad däremot tyckte han att denna kabel gav en större tyngd åt trummorna i låten "Fckd Up". I en tredje anläggning gav kabeln en något romantisk slöja över återgivningen... Hur skall man tolka detta och vad skall man ha denna info till? Vilka slutsatser kan man dra och applicera på en fjärde anläggning?

#tune-dem#
Vilken kabel lät bäst? Det var lättare att upprepa melodin (sjunga med eller nynna i huvudet) med denna kabel än med jämförelseobjektet. Det var samma skillnad med alla låtar utom en, där skillnaden var liten/svår att höra.

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Väldigt off topic!
Jag läste just om problemen här på Selleri...

Finns det inga Moderatorer här som kan utesluta medlemmar?
Det är väl bara att spärra vissa personers konton.

Om man tittar på den samlade mängden information och tid som lagts här så är Selleri värt en mindre förmögenhet.
Väldigt synd att låta det arbetet vittra upp pga ett litet antal personer som inte passar på forumet.

Det är väl inget mänsklig rättighet att vara medlem på Selleri???

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 22:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harald wrote:
Som mycket oregelbunden Selleri-besökare under de sista åren sitter jag och häpnar över nivån forumet hamnat på. Tror att majoriteten av de regelbundna besökarna skulle må bra av att ta ett antal steg tillbaka och fundera på vad det är som egentligen diskuteras.
Ja det kan man undra. Jag har själv skivit en del här och flera trådar har på senare tid kommit att bli mer av en metadiskussion. Dessvärre är den tydligen nödvändig med jämna mellanrum för att forumet inte skall tappa fokus på vad allt (med hifi) egentligen går ut på.
Harald wrote:
Följer ett antal forum inom mer eller mindre nischade områden och har aldrig stött på en sån ängslan och brist på distans och självinsikt någon annan stans.
Antingen är jag en del av det problem du försöker beskriva eller så är jag inte riktigt med på vad du avser. Kan du utveckla dig något?
Harald wrote:
Vad är det för djupt tillägnad kunskap ni renodlade rentänkare vill dela med er till varandra av som inte tål olärda inpass?

Vill man raljera kan man fråga sig om forumet "tål" inlägg som inte går i linje med det man kan läsa ut ur en prislista, med korrektion för lanseringsår och teknikskiften.
???

* Forumets grundbult är att jämförelser relateras till musikalisk förståelse. Den metod som hittills visat på mycket god överensstämmelse mellan olika personer och tillfällen och har mycket tydlig koppling till just musikalisk förståelse är tune-metoden (eller tune-dem). Andra aspekter kan givetvis belysas, men då normalt sett som en extra information till det kvalitativa omdömmet med utgångspunkt från en tune-dem jämförelse

* Ifrågasättande av resultat baserade på tune-dem jämförelser, bör (av ovanst. anl.) respekteras. Ogrundat ifrågasättande leder inte diskussionen framåt och därför bör man i första hand försöka kolla upp själv hur det ligger till istället för att - utan egentlig grund - ifrågasätta någons iakttagelser. Hifi-världen är full av mer eller mindre ogrundade antaganden, åsikter och fördomar. Att ta upp den tråden leder inte framåt. Att det är så är tämligen uppenbart om man tittar runt lite på olika forum eller besöker några genomsnittliga hifi- eller även s.k. high-end betitilade butiker.

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 22:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Det är väl inget mänsklig rättighet att vara medlem på Selleri???
Jag skulle nog vilja slå ett slag för just den rättigheten. Förbehållet är givetvis att man håller sig till forumets umgängesregler.

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 23:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har du jämfört CD12 vs Majik DS något lejonklou? Åsikter?
Nej, jag har aldrig haft tillfälle att jämföra CD12 med någon DS-spelare. Bara med andra CD-spelare, av vilka Akurate CD/Unidisk 1.1 (jag betraktar dem som likvärdiga då det verkar skilja mer mellan exemplar och mjukvara än mellan dessa modeller) kommit närmast.

Något som jag tycker hörs är att Linn troligen lade ner väldigt många timmar på att fintrimma konstruktionen CD12. Den låter som en genomarbetad produkt som presterar homogent (i betydelsen en harmonisk återgivning där inget sticker ut och stör, det är både ljudmässigt snyggt och musikaliskt bra). De flesta Klimaxprodukter har den där homogena känslan och därför verkar de gå hem både hos musikintresserade och stora tidskrifter som Stereophile.

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 06:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Antingen är jag en del av det problem du försöker beskriva eller så är jag inte riktigt med på vad du avser. Kan du utveckla dig något?
Det faktum att man ens diskuterar att utesluta forummedlemmar baserat på att deras (välformulerade, motiverade och oftast genomtänkta) åsikter inte stämmer överens med forumets konsensus känns som svar nog...

Det faktum att ett stort antal skribenter fullkomligt går i taket när någon (skämtsamt) påpekar att en mobiltelefon faktiskt också spelar musik som går att lyssna på, tyder också på en viss brist på självdistans.
HCL wrote:
* Ifrågasättande av resultat baserade på tune-dem jämförelser, bör (av ovanst. anl.) respekteras. Ogrundat ifrågasättande leder inte diskussionen framåt och därför bör man i första hand försöka kolla upp själv hur det ligger till istället för att - utan egentlig grund - ifrågasätta någons iakttagelser. Hifi-världen är full av mer eller mindre ogrundade antaganden, åsikter och fördomar. Att ta upp den tråden leder inte framåt. Att det är så är tämligen uppenbart om man tittar runt lite på olika forum eller besöker några genomsnittliga hifi- eller även s.k. high-end betitilade butiker.
Om alla svar som baseras på tune-dem (vilket enligt vad jag uppfattat av diskussionen skall vara ALLA svar) måste ses som korrekta och orubbliga sanningar, eftersom tune-dem är (som det så ofta sägs) en objektiv och entydig metod, förstår jag inte riktigt vad som blir kvar i fråga om diskussioner. Skulle det inte då räcka med en fullärd person som fick åka runt och ranka alla anläggningar, för att sen sätta samman en oberörbar topplista?

I min mening börjar det i så fall mer likna ett trossamfund än ett diskussionsforum. Kanske är det det som är tanken, men då borde det vara tydligare uttryckt, så att de som inte är ute efter det kan söka sig vidare.

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 07:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Börjar inte den här tråden bli onödigt raljant och på gränsen till tramsig... för att inte nämna off-topic nu?

Forumet har vissa kriterier, kan inte alla läsa igenom dem en gång till innan det mailas och tycks för mycket! Den lilla respekten borde väl forummedlemmarna kunna visa varandra?!

Som anvisades ovan så finns ju information för gammal som ung på detta forum umgängesregler

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 07:48 
Site Admin
Site Admin

Nu är det tyvärr ett par dagar sent in i tråden och flera övriga har redan fyllt i tydligt men sähär är det:

Tune-dem är utgångspunkten i debatten och följer man inte den ska man vara tydlig med det. I en ideal värld ska man då kunna vara överens om vad som är bättre och sämre men sedan kan liknande prestanda i tune-dem göra att vissa kompromissar där för andra kvaliteer (främst kring högtalarval). Då gäller det att vara tydlig med detta för att inte förvirra.
Bill50x wrote:
DelNaja wrote:
Bara man är tydlig när man skriver om sina iakttagelser, så borde det inte vara några problem. Det är väl det som har varit felet på sista tiden (under en längre tid), att folk inte har varit tydliga nog när en iakttagelse/test inte varit enligt tunedem.
Håller med. Tycker även att det vore en fördel att man indikerar ur tunedem-perspektiv eftersom musik kan återges (bra) på flera olika sätt. Oavsett hur man värderar dessa olika sätt.

Oavsett synsätt, tydlighet är absolut viktigast för då har man ju en referens.

/ B

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 16:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harald wrote:
HCL wrote:
Det faktum att man ens diskuterar att utesluta forummedlemmar baserat på att deras (välformulerade, motiverade och oftast genomtänkta) åsikter inte stämmer överens med forumets konsensus känns som svar nog...
Jag tror det beror på antalet gånger samma avvikande åsikt delges forumet utan att skribenten till synes tagit till sig något alls av de tidigare kommentarer. Håller man sig till forumets regler är ju allt frid och fröjd.
Harald wrote:
Det faktum att ett stort antal skribenter fullkomligt går i taket när någon (skämtsamt) påpekar att en mobiltelefon faktiskt också spelar musik som går att lyssna på, tyder också på en viss brist på självdistans.
HCL wrote:
Om alla svar som baseras på tune-dem (vilket enligt vad jag uppfattat av diskussionen skall vara ALLA svar) måste ses som korrekta och orubbliga sanningar, eftersom tune-dem är (som det så ofta sägs) en objektiv och entydig metod, förstår jag inte riktigt vad som blir kvar i fråga om diskussioner. Skulle det inte då räcka med en fullärd person som fick åka runt och ranka alla anläggningar, för att sen sätta samman en oberörbar topplista?
Se fetmarkerat ovan!

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 17:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harald wrote:
Hur skulle man hitta en sådan person? Vem har tid, ork och lust att göra sådana resor? Eller råd?
Förresten så behövs ju inte en sådan person, vi har ju ett forum fullt med intresserade meddlemmar och metoden tune-dem.

Det är ju det som är vitsen med ett forum som detta, att folk kan, med hjälp av en metod som man är överens om och som ger liktydiga resultat oavsett vem som utför dem, själva testa med sin egna anläggning (och andras) och delge resultaten till allas glädje och nytta. Visst kan det bli små meningsskiljaktigheter även om man utfört ett test med tune-dem. Om man följer upp sådana tester och diskuterar om dem, och inte tar illa upp så fort någon ifrågasätter något som man anar har haft en oönskad effekt på testet, kan man komma framåt.

Grunden till den senaste tidens irritation är ju inte alls att folk testar och kommer fram till annorlunda resultat än forumets "konsensus", utan att testerna inte anses kunna bevisas ha utförts enligt tune-dem. Därför, som så många gånger redan framförts, är testernas värde begränsad. Man vet helt enkelt inte om man kan lita på dem.

PostPosted: Wed Aug 31, 2011 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Självklart är det så att lyssningstester ska göras utifrån tune dem.

Men, när man gör bedömningar om olika apparater (exempelvis när man skriver att "X låter bättre än Y och Y låter bättre än Z"), så tycker jag att det är mycket viktigt att man också talar om var och hur länge man lyssnat på apparaterna, när man skriver att "den är bättre än den".

Att man gjort bedömningen efter en hastig lyssning i en affär eller efter att man "hört någon säga" att "X är bättre än Y" eller läst det i en tidning eller på ett forum eller har man lyssnat på apparaterna under en längre tid i hemmiljö eller upprepade gånger i en affär är - enligt mig - viktigt att veta.

Jag tror nämligen att det är rätt vanligt med många "självsäkra tyckanden" om olika apparater, utan att skribenten själv gjort en ordentlig lyssning på apparaten.

/mvh

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00