selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 20:36 
Moderator
Moderator

torig wrote:
Det här med ”tyckande” och ”åsikter” är svårt. När är det fakta och när är det tyckande? Är inte allt subjektivt på så sätt att vi alla är olika? Vi har olika hörsel och utrustning. Jag får den uppfattningen att många av oss gör bedömning av apparater och utrustning efter lyssning i butiksmiljö. Alla gånger är det inte optimalt och många gånger bara efter en hastig lyssning (jmf Majik 150 som fått högst varierande omdömen).

Har under en längre period gjort jämförelser i hemmiljö mellan CD12, LP12 och DS. Jag har funderat på att delge mina upplevelser av jämförelserna, men känner samtidigt mycket stor tvekan att göra det eftersom det egentligen bara är mitt ”tyckande” jag då delger.
Vad har du gjort för iaktagelser när du jämfört dessa? Om du vill skriva om det så vore det intressant att läsa.

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, det tål att funderas kring både en och flera gånger, efter de diskussioner/synpunkter som varit i en annan tråd (som mitt citat ovan är hämtat ifrån).

Bestämmer jag mig för att delge mina upplevelser, så gör jag det i såfall i en tråd under "Övrigt" eftersom min utrustning även består av enheter från andra tillverkare än Linn.

/mvh

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 17:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Ja, det tål att funderas kring både en och flera gånger, efter de diskussioner/synpunkter som varit i en annan tråd (som mitt citat ovan är hämtat ifrån).

Bestämmer jag mig för att delge mina upplevelser, så gör jag det i såfall i en tråd under "Övrigt" eftersom min utrustning även består av enheter från andra tillverkare än Linn.

/mvh
Det är klart att du kan berätta om dina upplevelser kring dessa maskiner. Om du inte använder tune dem så säg det bara så är det ingen som missuppfattar. Intryck ska vi alla dela tycker jag.

Mina egna intryck av dessa är att de kommer i följande ordning (överst är bäst)

Klimax DS
Akurate DS
CD12
Majik DS

Lp12 har jag inte haft hemma så har inte kunnat jämföra med denna. De övriga har stått hemma hos mig. Klimaxen totalt överlägsen. Majik spelar bra men jämfört med min CD12a så tycker jag att den gick på valium. Allting sakta ner, tappade lite av drivet. Vid akurate dsen så blev allt bättre, möjligen att cd12 hade någon hifi-parameter bättre i form av luftigt och lite analogt ljud. Med klimaxen så ville man inte spela med nåt annat mer :). Den är sjukt bra.

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 23:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag håller med The Archangel. Bara man är tydlig när man skriver om sina iakttagelser, så borde det inte vara några problem. Det är väl det som har varit felet på sista tiden (under en längre tid), att folk inte har varit tydliga nog när en iakttagelse/test inte varit enligt tunedem.

Jag ser fram emot din rapport, torig :)

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört Akurate CD mot CD12 och då var Akurate CD'n klart bättre.

Vid ett annat tillfälle har jag jämfört samma Akurate CD mot Sneaky DS. Sneakyn var bättre men det var ingen stor marginal. Och Akurate CDn lät klart renare och snyggare.

Givetvis kan man inte dra några direkta slutsatser av detta eftersom det bara handlar om en CD12a som mycket väl kunde ha presterat sämre än den ska.

Man ska inte underskatta den extrema vinst som streaming ger.

/ j

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 13:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Bara man är tydlig när man skriver om sina iakttagelser, så borde det inte vara några problem. Det är väl det som har varit felet på sista tiden (under en längre tid), att folk inte har varit tydliga nog när en iakttagelse/test inte varit enligt tunedem.
Håller med. Tycker även att det vore en fördel att man indikerar ur tunedem-perspektiv eftersom musik kan återges (bra) på flera olika sätt. Oavsett hur man värderar dessa olika sätt.

Oavsett synsätt, tydlighet är absolut viktigast för då har man ju en referens.

/ B

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Tycker även att det vore en fördel att man indikerar ur tunedem-perspektiv eftersom musik kan återges (bra) på flera olika sätt. Oavsett hur man värderar dessa olika sätt.
:shock: :shock: :shock:
Bill50x, du är HELT otrolig. Skojar du!? :?:
Förstod du ingenting av den här tråden?: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=7&t=8087
Allvarligt talat så tycker jag inte du ska skriva mer i trådar som handlar om A/B-jämförelse.

Jag är mållös. :roll: :|

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Bill50x wrote:
Tycker även att det vore en fördel att man indikerar ur tunedem-perspektiv eftersom musik kan återges (bra) på flera olika sätt. Oavsett hur man värderar dessa olika sätt.
:shock: :shock: :shock:
Bill50x, du är HELT otrolig. Skojar du!? :?:
Förstod du ingenting av den här tråden?: http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=7&t=8087
Allvarligt talat så tycker jag inte du ska skriva mer i trådar som handlar om A/B-jämförelse.

Jag är mållös. :roll: :|
Ja, vad ska man säga? Jag känner mig också ganska mållös. Först visste jag inte om jag återigen skulle överge Selleri för ytterligare ett år, eller om jag skulle fortsätta kampen för ett vettigt Linnforum på svenska. Det blir kanske något mellanting? Att återge musik på dåligt, bra eller bättre sätt är exakt det som tunedem mäter, det vet du mycket väl Bill. Det har åtminståne väldigt många sagt till dig, väldigt många gånger. Men jag tror faktiskt att det här är EXAKT det jag skrev om i tråden Roland hänvisar till. För enkelhetens skull citerar jag mig själv:
Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
det är inte mitt fel att vissa väljer att publicera sina kunskaper någon annanstans. Vad är du rädd för, att få mothugg? Står du inte för dina åsikter, står du inte för de kunskaper du tillgodogjort dig? Om inte, varför ska jag bry mig?.
Ta lite ansvar nu Bill! Inte ditt fel? Naturligtvis inte bara ditt fel, men det finns många som retar ihjäl sig på dina "sätt fart på debatten", "kasta in en pinne i glöden, se om det tar fyr" typ av inlägg. Det måste du veta! Du kommer sällan (aldrig enligt Erik) med ny kunskap som läsarna kan omsätta i bättre prestanda i sina anläggningar, det säger du t.o.m. själv. När nån annan gör det går du oftast emot, synbarligen utan andra själ än att skapa debatt. Förstår du inte att det kan leda till att folk tröttnar på att posta? Du får ju flera besked i klartext!? Det har inget med rädsla eller oförmåga att stå för vad man tycker att göra. Det har med lust och begränsad tid att göra. Jag begriper i alla fall att mina inlägg får andra att tappa lusten och bli barnsligt griniga, jag får också klara besked.

Men jag tror egentligen inte att du är ovetande. Du vet mycket väl vad du gör. Det är bara ännu ett sätt för dig att röra om i grytan, att sätta fart på debatten och kanske viktigast av allt, att få vara "The Puppetmaster", som får alla att dansa. Jag gick i alla fall på det denna gång...
Så nu kära Puppetmaster har du dragit i dina trådar, vi har dansat. Sveriges seriösa Linnister har blivit griniga och tröttnar på Selleri ett tag till. Dina insatser har burit frukt, än en gång. Du är säkert nöjd med dig själv. Men Bill, jag måste fråga dig. Finns det inget annat du kan göra med ditt liv än att vara den främsta förebilden för rollfiguren Ove Sundberg i Solsidan? Vad är det som är så tillfredsställande med det? Tips: Du behöver inte svara. Ove Sundberg är inte så välkommen som han tror alla gånger...

Åter till ämnet. Jag har själv inte jämfört rakt av M.LP12 vs nya KDS. Vissa som har gjort det föredrar för det mesta Majik LP12, andra nya KDS. Jag kan bara gissa att det beror på omständigheter, installation och val av musikmaterial. Jag har ingen anledning att betvivla något annat. Vad gäller CD12/A.CD så är de med god DS installation/förutsättningar båda sämre än en Sneaky DS, tråkigt för en del, roligt för andra. Bara att de är så nära att det debatteras är väl egentligen fantastiskt? En CD spelare kräver dock bara ett bra underlag och en vettig strömmatning för att prestera riktigt bra. Så att vissa föredrar CD (framför allt CD12) är inte så konstigt, om förutsättningarna inte är bra för DS blir resultatet därefter. En CD12 har dessutom en sån känsla i ljud, utseende, finish och handhavande att det kan påverka omdömet hos vissa testare, vill ha känslan är givetvis större för produkten CD12 än för produkten Sneaky DS. Därför är det fler som gillar CD12 över Sneaky DS än de som gillar A.CD över Sneaky DS, trots att A.CD ska vara bättre än CD12.

Både nya och gamla ADS/KDS är så bra att de flesta utan LP skivor kan acceptera att inte ha en LP12'a i sina system. LP12 är så bra att de flesta som har en massa LP inte kan leva utan en LP12'a i sina system. Så enkelt upplever jag det. Att sen vissa skaffar LP12 fast de har senaste KDS och inga LP skivor vittnar bara om att LP12'ans prestanda och tillgången på billig bra musik från vitt skilda årgångar har sin magi. En LP12'a är helt enkelt svårslagen, med eller utan de senaste Radikal/SE uppgraderingarna.

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 16:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu blir jag lite konfunderad. Alldeles nyss skrev DelNaja att det är bra om man markerar när en synpunkt INTE är i enlighet med tunedem. Jag tyckte man kan vara tydligare än så. Helt klart, om man läser inläggen här utan skyddsglasögon, är att några inte automatiskt utgår från tunedem när man säger att något låter bra (eller mindre bra). Även om så kanske är underförstått när man gör inlägg här på Selleri.

Jag önskade alltså bara att vi alla ska vara tydligare så vi vet i vilken kontext man ska läsa ett värdeomdöme.

Var det så fel?

Linnofil - "Bra eller dåligt sätt att återge musik" är inte en enda sanning. Läser man trådarna här på Selleri inser man snabbt att det inte bara handlar om tunedem. Det finns olika åsikter där man bla väger ett tunedem-resultat mot andra parametrar. Vad man sedan värderar högst är givetvis en personlig fråga. I denna fråga lägger jag själv ingen annan värdering än att jag personligen hellre har en musikaliskt engagerande återgivning än en ljudmässigt perfekt återgivning.

Jag ser dock hellre en öppen diskussion med (även) avvikande åsikter än bara ett gäng som kliar varandras ryggar. Som jag skrivit tidigare, kanske vi har något att lära av varandra även om det känns avlägset med SodaStreamat vitt vin på ett Champagneforum :-)

Se det så här: Det finns en anledning till att jag huvudsakligen spelar på Linn-produkter, det finns en anledning till att jag hänger här. Om du/ni tänker era vänligaste tankar, vad tror ni är anledningen?

/ B

PS - För att vara lite mer On Topic..
Jag spelar på LP12 därför att många äldre plattor helt enkelt låter bättre på denna. Oavsett utvärderingsmetod. De ursprungliga mixarna är helt enkelt bättre i alla avseenden än vad dagens är. Jag har köpt en hel del nya vinyler, ingen av dessa (med något litet undantag) är bättre än CD-utgåvan (om man utgår från ursprunglig utgåva och inte sk remastrad). Däremot är mina äldre vinyler ofta(st) bättre än de senare återutgivna CD-skivorna. Eftersom jag tillhör first-source-anhängarna menar jag att det har med källan att göra, inte LP12 (typ) utan själva inspelningen och mixningen. Begränsningen (den tekniska) i vinylmediet gjorde att man helt enkelt var tvungen att hålla sig inom ramarna för det som låter bra (tunedem OCH ljudmässigt).

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 17:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Så nu kära Puppetmaster har du dragit i dina trådar, vi har dansat.
För övrigt tycker jag det är klädsamt att diskutera ämnet och inte ägna sig åt personangrepp.

/ B

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 18:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
För övrigt tycker jag det är klädsamt att diskutera ämnet och inte ägna sig åt personangrepp.
Ja Bill, det var ännu ett personangrepp från min sida, erkänner. Jag vet inte hur jag ska angripa problemet annars, än att gå direkt till källan, vad kan jag göra annat än att gå till gåsen med min vattenkanna? Det var du Bill som angrep forumet igen, för din egen skull. Till skada för alla andra seriösa Linnister i Sverige som vill lära sig mer om hur de får det mesta ut av sina investerade slantar. Jag kan bara erkänna mig besegrad, det finns nog inget mer jag kan göra för att försöka rädda forumet. Jag tycker att jag har stuckit ut mer än bara hakan i detta, kanske sista försök, att rädda forumet. Utan annat resultat än att några seriösa skribenter och en hifitillverkare kom tillbaka för några få dagar. Det gick inte denna gång heller.

Ni som tycker att alla sätt är bra, även de dåliga, ni har vunnit, grattis! Pyrrus, någon? Välkommen tillbaka alla ni som ryggat för min och andras stundtals brutala ärlighet om vad de/jag vill att forumet ska stå för. Välkomna in med era insikter, åsikter och debattlust. Varför inte ha Selleri som din egen blogg, det är gratis! Kvalitativa svar på undrande frågor av nybörjare såväl som erfarna? Nix, det har ni förhandlat bort, sorry. Den kakan smulade ni sönder, den är inte kvar längre. Att komma överens om att tillsammans baka en större kaka var det inte tal om, tydligen.

Jag kommer fortfarande att komma hit, för att vittja min pm låda när jag får mail om nytt pm. Men förvänta er inte mer av mig här, på ett tag. Möjligtvis om nån annan lyckas bättre än jag med att få styr på forumet. (Lycka till med det, verkar helt j-vla omöjligt!) Som tur är blir jag inte ensam om att försvinna. Då har jag någon att diskutera med, ta del av/dela med mig av testresultat etc. i slutna rum och privata kanaler. Det är så ni har bestämt det. Vinnaren bestämmer reglerna och det ska ni ha all rätt att göra, nu är ju forumet ert igen. Nu hinner jag inte skriva mer, måste sticka och köpa en Soda Stream innan de stänger, det blir ju så grymt god Champange med den.

Ha det gott, allihopa!

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
Ja Bill, det var ännu ett personangrepp från min sida, erkänner. Jag vet inte hur jag ska angripa problemet annars, än att gå direkt till källan, vad kan jag göra annat än att gå till gåsen med min vattenkanna? Det var du Bill som angrep forumet igen, för din egen skull.
För min egen skull? Angripit forumet?

Jag har bara skrivit om vad jag tycker är viktig för att uppleva musik på samma sätt som i verkligheten. Om mitt synsätt inte stämmer med ditt är en annan sak.

Peace brother!

/ B

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 20:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Som mycket oregelbunden Selleri-besökare under de sista åren sitter jag och häpnar över nivån forumet hamnat på. Tror att majoriteten av de regelbundna besökarna skulle må bra av att ta ett antal steg tillbaka och fundera på vad det är som egentligen diskuteras.

Följer ett antal forum inom mer eller mindre nischade områden och har aldrig stött på en sån ängslan och brist på distans och självinsikt någon annan stans.

Vad är det för djupt tillägnad kunskap ni renodlade rentänkare vill dela med er till varandra av som inte tål olärda inpass?

Vill man raljera kan man fråga sig om forumet "tål" inlägg som inte går i linje med det man kan läsa ut ur en prislista, med korrektion för lanseringsår och teknikskiften.

TV: Apple TV - Sneaky DSM - Unik

Kök: Sneaky DS - Majik I - 2x LK100 - Kaber

Kontor: Sneaky DS - 5110

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Akurate CD bättre än CD12?

Det var nåt nytt, helt främmande för mig. Verkar skumt. Dålig laser då?

För CD12an är väl iaf enligt Linn fortfarande världens bästa CDspelare, så vitt jag förstått.

Akurate DS mot CD12 är ju dock en annan femma förstås.

PostPosted: Tue Aug 30, 2011 21:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harald wrote:
Som mycket oregelbunden Selleri-besökare under de sista åren sitter jag och häpnar över nivån forumet hamnat på.
Det kan vara just att du varit oregelbunden besökare som gör att du häpnar. Jag tror att det krävs att man hängt här ofta för att till fullo förstå irritationen som byggts upp mellan 1) de som hävdar att återgivningens kvalitet i första hand ska bedömas med samma metod som Linn använder och lär ut, och 2) de som hävdar att alla får bedöma kvalitet hur de vill, det finns inget rätt eller fel.

CD12 mot ACD/Unidisk 1.1 (utan Dynamik) har jag demat några gånger och CD12 har varit bättre varje gång. Dock tycker jag att det varit större skillnad på ljudet än på hur väl musiken förmedlats. 1.1 (utan Dynamik) mot Sneaky DS (använd endast som källa) är en spännande jämförelse, där Sneaky känns gungig, nästan sjösjuk, i jämförelse med den digitalt stela 1.1. Stora ljudmässiga skillnader där bristerna i dem båda känns nästan motsatta. Musikaliskt har det varit en liten fördel till Sneaky, tycker jag. Med Dynamik i ACD/1.1 så gissar jag att den vinner över Sneaky DS. Men det är en gissning.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00