Linnofil wrote:
Majik Isobarik är passiva (utan tvekan) totalt sett sämre än Majik 140, kanske lite bättre i de övre registren. Men melodin och det musikaliska drivet är klart sämre i basen, just det område man satt hoppet till. Klart jag tycker det är trist! Särskilt som jag under många år hade Isobariska Sara. Utan att jämföra med M109 så kan jag lätt dra slutsatsen att Majik Isobarik är sämre än dem med. Med aktiv bas (en A4200, resten passivt) så känns det acceptabelt, men då har jag inte jämfört dem med något. Helaktivt kanske är lösningen? Andkan verkar tycka det. Men i så fall ska man väl jämföra dem med helaktiva M140 för att det ska vara relevant? Är de bättre än M140 även då? Jag är ingen större fan av M140 (först med senaste KDS/1 som jag verkligen gillar dem) så att nya Isobarik är sämre är verkligen en besvikelse, inte bara på produkten, utan på Linn som helhet. Men jag tolkat dig Andkan som att du relaterar till helaktiva M140 när du säger att Isobarik är bäst i Majikserien?
Håller med. M109 tycker jag är mycket bra och prisvärda, men det var inte förrän med KDS/1 (på Tonläget) som jag riktigt gick igång på M140. Har inte hört dom så mycket i.o.f.s. och aldrig med någon bra LP12:a. Några dagar senare var jag tillbaka på Tonläget för att åter igen lyssna via KDS/1, nu med M150

Fick leta efter låtar för att hitta något som gav liknande känsla som M140 gav vid det tidigare besöket. Å andra sidan så var mina förväntningar betydligt högre ställda denna andra gång, men M150 imponerade inte. Vi började då flytta runt dom och det är tydlgit att de är väldigt placeringskänsliga (ungefär som alla andra riktigt bra högtalare). Det kändes dock som att det var svårt att få det att riktigt funka. Kanske är det så att de är väldigt svårdrivna eller så är det något annat.
Jag har dock bara hört M150 passiva (och vad jag skulle benämna) "oinstallerade" hos P&S och nya resp. någorlunda välinstallerade på Tonläget, ej i hemmiljö (ännu). Totalintrycket är ... sådär.
För att sätta in lyssningsintrycken av Linns nuvarande högtalarserie så var jag även på en genomkörare av högtalare tidigare i våras där det spelades på passiva M109, aktiva M109, aktiva 212 samt K320 (d.v.s. aktiva). Det framgick tydligt vilka förbättringar man fick för varje steg upp. I den samlingen har jag svårt att placera in golvmodellerna i Majik-serien (M140 och M150). De känns inte som bättre, bara annorlunda och i M150-fallet lite skumma. Det är troligt att M140 passar mycket bättre i vissa rum, medan M109 passar bättre i andra och i så fall kan det kanske också vara så att M150 passar bäst i en tredje kategori rum, men det återstår väl att se.
Båda Akurat-högtalarna är i vilket fall i en helt annan kvalitetskategori än hela Majik-serien och det är också klart att Klimax-högtalarna är i en klass för sig (jämför med Akurat drivna aktivt med Majik-steg). Vilket av aktiva Akurat eller Klimax som är bäst vet jag inte. Det beror antagligen på vilket förstärkeri man matar Akurat:erna med.