selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
PostPosted: Sat Aug 27, 2011 15:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
don Tomaso wrote:
Skulle vara kul att höra Majik Isobariks också
Kör sedan länge tillbaka helaktiva med två st A4200, riktigt bra! Är såhär de ska drivas...finns för lyssning hela tiden här i Shoowroom'et i Luleå!
:)

Mvh / Anders
Ahhh något närmare än Göteborg (för mig åtminstone) :)

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 16:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Det var det luddigaste jag läst på länge.
Det var så lite så, det kan jag bjuda på! Den som vill får gladeligen komma och bilda sig en egen uppfattning om hur saker presterar i relation till varandra, min roll är att ge möjligheten till det. Inte att säga att "såhär står det till"...
:)

Mvh / Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Den som vill får gladeligen komma och bilda sig en egen uppfattning om hur saker presterar i relation till varandra, min roll är att ge möjligheten till det. Inte att säga att "såhär står det till"...
Fair enough.

Eftersom Linnhandlare gladeligen brukar informera om vad som är bättre och sämre så kändes det som att du försökte undvika att säga vad du tyckte.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 17:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Majik Isobarik är passiva (utan tvekan) totalt sett sämre än Majik 140, kanske lite bättre i de övre registren. Men melodin och det musikaliska drivet är klart sämre i basen, just det område man satt hoppet till. Klart jag tycker det är trist! Särskilt som jag under många år hade Isobariska Sara. Utan att jämföra med M109 så kan jag lätt dra slutsatsen att Majik Isobarik är sämre än dem med. Med aktiv bas (en A4200, resten passivt) så känns det acceptabelt, men då har jag inte jämfört dem med något. Helaktivt kanske är lösningen? Andkan verkar tycka det. Men i så fall ska man väl jämföra dem med helaktiva M140 för att det ska vara relevant? Är de bättre än M140 även då? Jag är ingen större fan av M140 (först med senaste KDS/1 som jag verkligen gillar dem) så att nya Isobarik är sämre är verkligen en besvikelse, inte bara på produkten, utan på Linn som helhet. Men jag tolkat dig Andkan som att du relaterar till helaktiva M140 när du säger att Isobarik är bäst i Majikserien?
Håller med. M109 tycker jag är mycket bra och prisvärda, men det var inte förrän med KDS/1 (på Tonläget) som jag riktigt gick igång på M140. Har inte hört dom så mycket i.o.f.s. och aldrig med någon bra LP12:a. Några dagar senare var jag tillbaka på Tonläget för att åter igen lyssna via KDS/1, nu med M150 :-| Fick leta efter låtar för att hitta något som gav liknande känsla som M140 gav vid det tidigare besöket. Å andra sidan så var mina förväntningar betydligt högre ställda denna andra gång, men M150 imponerade inte. Vi började då flytta runt dom och det är tydlgit att de är väldigt placeringskänsliga (ungefär som alla andra riktigt bra högtalare). Det kändes dock som att det var svårt att få det att riktigt funka. Kanske är det så att de är väldigt svårdrivna eller så är det något annat.

Jag har dock bara hört M150 passiva (och vad jag skulle benämna) "oinstallerade" hos P&S och nya resp. någorlunda välinstallerade på Tonläget, ej i hemmiljö (ännu). Totalintrycket är ... sådär.

För att sätta in lyssningsintrycken av Linns nuvarande högtalarserie så var jag även på en genomkörare av högtalare tidigare i våras där det spelades på passiva M109, aktiva M109, aktiva 212 samt K320 (d.v.s. aktiva). Det framgick tydligt vilka förbättringar man fick för varje steg upp. I den samlingen har jag svårt att placera in golvmodellerna i Majik-serien (M140 och M150). De känns inte som bättre, bara annorlunda och i M150-fallet lite skumma. Det är troligt att M140 passar mycket bättre i vissa rum, medan M109 passar bättre i andra och i så fall kan det kanske också vara så att M150 passar bäst i en tredje kategori rum, men det återstår väl att se.

Båda Akurat-högtalarna är i vilket fall i en helt annan kvalitetskategori än hela Majik-serien och det är också klart att Klimax-högtalarna är i en klass för sig (jämför med Akurat drivna aktivt med Majik-steg). Vilket av aktiva Akurat eller Klimax som är bäst vet jag inte. Det beror antagligen på vilket förstärkeri man matar Akurat:erna med.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Linnofil och HCL, mycket informativt.

Jag har inte hört dem själv ännu.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 23:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack även från mig :)

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Uppenbarligen är det något som gått snett vid utvecklande av Majik 150. En Klimax Solo får hicka och stänger av sig vid volym 70 och man måste gå upp till aktivt med stärkare från Akurate-serien för att det ska låta bra. Kan impedansen variera eller gå ned så kraftigt att de därmed är en svår last för slutstegen?

Jag har hört Majik 150 drivna passivt av Akurate-stärkare. Jag hade förväntat en betoning på basåtergivningen (reggae spelades), men jag blev positivt överraskad. De lät väldigt homogena, men dock utan att beröra något nämnvärt. Men det är tråkigt om det behövs stärkare från Akurate-serien för att driva en högtalare ur Majik-serien.

Slutligen, att Majik 109 är lättare att "få till" än Majik 140/150 är kanske inte är så konstigt eftersom en stativhögtalare inte återger de lägre frekvenserna, vilka många gånger kan ställa till det i flera rum.

/mvh

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan bekräfta att de är trögdrivna om man skall tro testen i senaste Stereoplay. De mätte en känslighet runt 80dB och rekommenderar förstärkare från 150 W och uppåt. Den får dock stort beröm och väldigt gott betyg. Speciellt förtjusta är de i den aktiva varianten, de körde dem med 2 st. Majik 4100. De hävdar att de lät bättre aktiva med 2x4100 än med deras referensslutsteg (Ayre MX-R). Intressant är att redan en aktivering i basen lyfter dem till en nivå i klass med referensslutsteg i passiv drift.

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 20:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bekräftar det jag hört då att de till och med är mer tungdrivna än Komri. Det säger en hel del om jobbiga de är för slutstegen.

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 20:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag har nu varit och lyssnat igen på Miso hos Ankan och det har jag även gjort tidigare och inte alls varit imponerad av dessa, men nu i Lördags hade något hänt, en helt annan värme i mellanregistret de spelade riktigt avslappnat och nu fanns allt där även fast de var passivt med en 4200.

Anders berättade att han gjort små ljusteringar samt även lagt in en fluffig matta, och jag måste verkligen säja att de spelade på en ny nivå, helt klart det bästa jag hört i majik serien.

Ni som varit där och lyssnat tidigare tycker jag ska ta en sväng till och lyssna för dessa burkar har potensial om allt är rätt vilket jag inte trodde tidigare

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00