selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 14, 2011 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalaren heter Majik Isobarik. Har väl aldrig hetat Majik 150 så varför kalla den för det? :roll: :oops:
Majik 140 var också en högtalare som Linn gjorde för att främst passa på USA-marknaden.

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 07:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad är det med M140 som är tänkt att passa amerikanska marknaden?

Förresten borde ju även Miso tilltala amerikanerna som verkar ha en förkärlek för kvantitet. :-)

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 07:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Och vissa kulturer har mycket svårt att säga r.....

Det är ganska lätt att förstå marknadsavdelningens tankar om att använda Isobarik. Det berör.
JA, namn berör och är viktigt, märkligt att inte Linn därför insåg problematiken kring det nuvarande namnet. Majik150 skulle passa in perfekt i nuvarande sätt att namna produkterna.

Jo Erik håller med dig om "keep it simple". Detta gäller även namn :wink: :mrgreen:

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 07:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Siffror i namn känns bara meningslösa och går inte att relatera till. Bättre med ord. Tycker Majik Isobarik är ett bra namn därmed! Man vet precis vad man talar om - en högtalare i Majik-serien med isobarik-bas. (Nu blir det lite offtopic kanske?)

Men sportis, missade jag något, eller spelades det helt passivt med solo?

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 08:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Siffror i namn känns bara meningslösa och går inte att relatera till. Bättre med ord. Tycker Majik Isobarik är ett bra namn därmed! Man vet precis vad man talar om - en högtalare i Majik-serien med isobarik-bas. (Nu blir det lite offtopic kanske?)
Ja siffror är mindre bra men nu har ju Linn valt det sättet att namna...
Men att diskussion uppkommit innebär ju att det inte är ett bra namn eller hur?

Back to topic, ja drivna passivt av Solo mkII.
Någon göteborgare som vill jämföra Solo vs Twin vs A2200, Mricks vs 242? Det vore intressant!

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Någon göteborgare som vill jämföra Solo vs Twin vs A2200, Mricks vs 242? Det vore intressant!
Det finns många medborgare i göteborgsregionen och vem vill inte lära sig genom erfarenheter? Det vore dumt att säga nej till det! :)

Jag gillar både namn och nostalgi istället för nya nummer, så jag tycker det är kul att Linn återanvänder både namnet och tekniken. Enkelt, bra och talande namn på Majik Isobarik tycker jag således. Sen lär det bli ett kärt barn och får därför säkert en del smeknamn och förkortningar precis som de gamla. Själv gillar jag M'iso bättre än M'ricks. Lustigt nog påminner båda två om karaktärer i Muminvärlden... (Misan och (Snus)Mumrik för er som inte är föräldrar. :) ) Att bara säga M Isobarik vore väl konsekvent med tidigare benämningar som M109, M140, K110 o.s.v.? Särskilt som det kanske kommer A Isobarik och K Isobarik senare?

Tillbaka till ämnet så ska det bli riktigt kul att se Maeve O'Boyel live igen. Hon gör sig inte riktigt på skiva hemma hos mig. (Kvalitet på inspelning? Har bara CD nivå på mina egerippade FLAC och att den är signerad har inte riktigt hjälpt... Är hon bra på högupplösta filer?) Gogobot har jag inte sett live tidigare så det ska bli väldigt spännande! Känns som att det kommer att bli en riktig höjdarkväll! Suveränt att Martin har lyckats sy ihop denna kväll! Vilken annan Linnbutik kan matcha hans meritlista för livespelningar av hög kvalitet i butiken??? Vi har det bra i Götet, tack vare Martin och Gustaf.

PostPosted: Wed Jun 15, 2011 23:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ser fram mot god musik och att träffa många Linnentusiaster från Göteborg på lördag...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 08:47 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Roland wrote:
Högtalaren heter Majik Isobarik. Har väl aldrig hetat Majik 150 så varför kalla den för det? :roll: :oops:
Majik 140 var också en högtalare som Linn gjorde för att främst passa på USA-marknaden.
Den kallades M150 under utvecklingsfasen enligt Linn. Senare övergick den till namnet Majik Isobarik när den började produceras och säljas. Så det är inte helt märkligt att namnet fastnat då M140 faller rätt lätt på tungan. Jag själv gillar namnet Miso :p Men men.. namn åsido..

Jag lyssnade på dessa bjässar på T&T häromdan, nya KDS, nya AK, M4100 och semiaktivt mao.

Dom kan lira, och det högt tom med en M4100, däremot upplevde jag att det fattades något i basen, högtalarna måste ställas upp lite bättre, Mats sade att dom i princip bara var ditställda för tillfället.

Däremot är det inga burkar för mig, hujjaligen vad fort man skulle bli vräkt med den lågbasen =) Jag gillade soundet dock, dom spelar hyfsat tungt men ibland lite småfladdrigt men återigen, dom var inte ordentligt uppställda. Dom är ösiga och rockar på duktigt.

Jag hoppas man får en chans att lyssna på dom i ett lite större rum och ordentligt riggade någon gång, tror dom kan prestera rätt bra faktiskt :)

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur skulle någon kunna säga hur dessa Majik Isobarik låter jämfört med Espek, avseende bas och ljudkaraktär?
Bara så att man får någon sorts känsla för skillnaden.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Thu Jun 16, 2011 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Hur skulle någon kunna säga hur dessa Majik Isobarik låter jämfört med Espek, avseende bas och ljudkaraktär?
Bara så att man får någon sorts känsla för skillnaden.
Skulle inte våga mig på att säga ett skvatt om det i.o.m. att så mycket av ljudet från Linn:s talare bestäms av elektroniken. Espek med 1.1+Exotic+5125 aktivt var rätt såsigt medan KDS+Kinos+2250 aktivt på Espek var en helt annan sak. Säkert samma visa idag...

PostPosted: Sun Jun 19, 2011 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Maeve O'Boyle & Gogobot (Akustik set) ska spela plus så klart det finns mycket bra HiFi på plats
Maeve blir bara bättre o bättre för varje spelning man hör henne. :shock:
Covern på Springsteen var kvällens höjdpunkt!
Gogobot's nya singel kommer att slå bra, klart musikaliska bandmedlemmar.

Tack till Martin&Gustav för ett trevligt arrangemang. :D

PostPosted: Sun Jun 19, 2011 23:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack till Martin&Gustav för ett trevligt arrangemang!

Det håller vi med om, en toppenkväll. :D

PostPosted: Mon Jun 20, 2011 10:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ett tack till (från Uppsala) för en jättetrevlig kväll med mycket bra, kul och delvis ny musik.

Trevligt att även få ansikten på några av "nicken" här på forumet.

Ser fram emot att besöka butiken igen under lite lugnare former med möjlighet till lyssning på div. Linn produkter.

Stort tack Martin & Gustaf!

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Last edited by Komri on Wed Jun 22, 2011 08:38, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Jun 21, 2011 10:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

En något mer melankolisk Maeve (maybe). Höjdpunkt enl. mig --> 'Facing Home' som framfördes med emotionell och musikalisk skärpa Beautiful!

Gogobot är ena riktiga skojare. Ja, inte bluffmakare då :roll:. Snarare levererar de musikaliska slapsticks i parti och minut (textmässigt kul också). Nästan in absurdum fast väldigt raffinerat, ja på sätt och vis omärkbart. Det verkar vara deras grej, men kanske skulle det behövas åtminstone ett uns mer allvar(?) Hm, eller inte, jag vet inte. Fin liten trio ju. Det kanske är så det är - hjärta & smärta i hårt, stramt röj? Men nu baseras detta på just det här akustiska set:et. Det är en viss skillnad på sparsmakad maracas och trumset.. Ah, fina som sagt - Go, GOGOBot!

Last edited by [Naim]-(Linn) on Tue Jun 21, 2011 13:31, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Jun 21, 2011 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Ah, fina som sagt - Go, GOGOBot!
Har dom inte gett ut någon skiva? Hittar inget med Gogobot på Linnrecords...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 62 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00