Bill50x wrote:
Man ser ofta negativa kommentarer om de som inte delar samma uppfattning som den gängse här på forumet.
Negativa kommentarer beror ju på att de har fel, är det då så konstigt?
Bill50x wrote:
Man tror tex att tunedem är det enda sättet att bedöma anläggningar på. Man tycker att tunedem är ett svart/vitt sätt att se på saken.
Ja, men återigen så beror det på att det är så. Tunedem avgör vad som är bättre och vad som är sämre, det är hela principen bakom tunedem. Man kan ha andra kriterier för hur man väljer sitt system, men då väljer man inte efter vad som är bäst resp. sämst. Så enkelt är det, faktiskt!
Om nån väljer vilken bil som är bäst för den utefter färg så är det naturligtvis dennes rätt att göra det. Men att då tro att man generellt väljer den bil som är bäst och att dessutom argumentera för det på ett bilforum? Är det så konstigt att det blir motstånd och debatt? Att välja stereokomponenter efter bastryck ljudbild etc. är precis likadant. Ett val som står individen fritt att göra, men inte ett val som görs utifrån bättre/sämre. Om nån säger att hans röda Hyundai Coupe är bättre än en blå Cayman S för att rött är bättre/sportigare så får den personen räkna med motargument och debatt. Så enkelt är det.
Det innebär fortfarande inte att det är fel för just den individen som tycker att röd färg är den viktigaste egenskapen. Men generellt är det naturligtvis det. Med mer kunskap och erfarenhet av bilar så är det ganska naturligt att tro att dessa preferenser kan komma att omvärderas. Där kommer vi tunedemivrare (oblygt) in i bilden.
I övrigt håller jag med Erik och HCL i deras inlägg ovan. Framför allt det där med att skapa egen musik i hjärnan, med egna (oftast omedvetna) approximationer. Skillnaden är att den som har klättrat uppåt på tunedem stegen inser att deras hjärna har sysslat med apprroximationer tidigare. Jämför små barn som lyssnar på engelska texter och sen sjunger dem. I deras tolkning sjunger de rätt, även om det för nån med mer språkkunskap är rena rappakaljan. När de sen växer upp och hör inser de att barndomens tolkning var fel. Samma gäller musik. Den musik du tror du hör på NRJ i bilradion är din egen tolkning, din egen hjärnas skapelse. Så enkelt är det. Men det krävs en viss insikt för att förstå och erkänna det.
Jag har pratat med bra musiker som begriper väldigt lite om hur musik tas emot. Bara för att man är bra på att tala är man inte bra på att lyssna. Det är HELT olika saker. Är det så konstigt? En kompetent hobbymusiker jag talade med hävdade t.ex. att ju svårare det är att höra vad de spelar, desto bättre är det. "Den musik man måste lyssna på 100 ggr för att förstå är ju mer avancerad"... Ridå!
Jag och en kompis (som kände honom) pratade en gång med Bengan Blomgren och försökte få honom att inte använda en box/effekt till sin gitarr. Varje gång han trampade på just den pedalen dog hans gitarr helt (musikaliskt, den lät fortfarande). Hans spel var väldigt drivande i låtarna men helt plötsligt försvann gitarren ur drivet i låten och kom tillbaka igen när han trampade ur effekten med pedalen igen. Otroligt frustrerande för oss som lyssnade eftersom vi visste att kompetensen och spelet fanns kvar där på scenen, tre meter från oss. Men själv hade han spelet i huvudet och fattade inte hur hans effektbox påverkade musiken. Jag tror inte ens hans öron/hjärna lyssnade på det som kom ut ur gitarrförstärkaren, musiken fanns redan i hjärnan/fingrarna.
För övrigt så tror jag inte att de flesta får ut så mycket av att lyssna på "vanliga" anläggningar. Det är en myt enligt mig. De säger att de gillar att lyssna på musik. Men det handlar ofta om att det är tråkigt med tystnad. Det är väldigt sällan jag stöter på verkligt musikintresse hos människor som inte spelar själv, inte går på konserter och har en medioker anläggning. De flesta sätter på radion/musiken en stund för att tystnaden är tråkig men stänger sedan av för att det blir jobbigt (för hjärnan att försöka räkna ut vad som egentligen händer i musiken, men detta inser de givetvis inte). Då åker TV'n på istället. Wow, vilket musikintresse...