selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Fri Jun 10, 2011 18:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Jag tycker det är att förringa det duktiga musiker faktiskt åstadkommer alldeles fruktansvärt när man påstår att man förstår vad de spelar via i stort sett vilken anläggning som helst. Min åsikt är att man ibland kan förstå rätt mycket via en riktigt bra anläggning, men att nästan alla anläggningar skrapar av mycket av det konstnärliga djupet resten får man extrapolera själv. Det kan man kanske göra ganska hyggligt själv, men det är ju ens egen kreation inte musikerns.
Jag har hållt på med musik i hela mitt liv och är musikerutbildad på kungligt.. :? vis i Sthlm (musikhögskolan). Jag kunde tyvärr inte fortsätta så länge som musiker pga. skada, men har spelat i tillräckligt många år och sammanhang för att fullständigt veta exakt vad det innebär att vara musiker. Det bär man med sig även om man inte längre spelar.

Musiker blir väl knappast duktigare för att en apparat är "duktig" på att förmedla musik på bästa sätt. Att man kan avgöra hur eller om det svänger i en anläggning, som inte har några större anspråk, är det något som är så konstigt? Jag blir mycket glad av att lyssna på inspelad musik via en LP12 - JA, jag tycker att det är den bästa skivspelare som finns. Klimax DS - ingen dålig maskin.. Men alla människor som aldrig har lyssnat via dessa fantastiska apparater har alltså aldrig hört hur duktiga musikerna egentligen är, menar du? Jag är övertygad om att man kan höra konstnärligt djup även utanför Linns domäner och även förstå musiken fullständigt. Men jag gillar ju Linn och ser ingen som helst motsättning.

En av de bästa dofter som finns är ju för övrigt nyklippt gräs. Tänk om Linn skulle göra en gräsklippare. Folk skulle bli höga av gräs på ett nytt sätt :wink:.

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 21:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Att sedan hänga upp sig på något så kontraproduktivt som ordet balanserat visar också att du söker argumentation istället för saklig debatt.
Nu är det ju inte JAG som tar upp "balanserat" som ett skällsord, eller en negativ syn på hur man komponerar en anläggning.

Så vem är det som skapar en osaklig debatt?

/ B

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Kan du ge något konkret exempel på trångsynthet på detta forum så kan vi ta och reda ut det tillsammans.
Man ser ofta negativa kommentarer om de som inte delar samma uppfattning som den gängse här på forumet. Ofta tycker man att Linn är bäst - ofta utan att ens ha lyssnat på något annat. Man tror tex att tunedem är det enda sättet att bedöma anläggningar på. Man tycker att tunedem är ett svart/vitt sätt att se på saken.

Trångsynt? Javisst. Det gäller givetvis inte alla här, men ibland är det bara för bedrövligt. Till och med så bedrövligt att när vissa typer av diskussioner tillåts på detta forum så bryter man sig ur och skapar ett eget forum där sådana diskussioner inte tillåts.

/ B

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Jag tycker det är att förringa det duktiga musiker faktiskt åstadkommer alldeles fruktansvärt när man påstår att man förstår vad de spelar via i stort sett vilken anläggning som helst. Min åsikt är att man ibland kan förstå rätt mycket via en riktigt bra anläggning, men att nästan alla anläggningar skrapar av mycket av det konstnärliga djupet resten får man extrapolera själv. Det kan man kanske göra ganska hyggligt själv, men det är ju ens egen kreation inte musikerns.
Hur kommer det sig att många musiker själva har ganska enkla anläggningar? Hur kommer det sig att dessa, precis som vi andra, kan bedöma musikers kvaliteter - trots att vi har mindre än optimala system?

Ja, hur kommer det sig att människor överhuvudtaget kan njuta av musik hemma trots att det är relativt få som har en Linn-anläggning?

Ibland blir man ju mörkrädd av att höra vissa åsikter...

/ B

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 01:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Med tanke pa den hetska stämningen i debatten skulle man ju rent utav kunna luras att tro att det är väldigt viktiga saker som avhandlas 8)

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 07:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Med tanke pa den hetska stämningen i debatten skulle man ju rent utav kunna luras att tro att det är väldigt viktiga saker som avhandlas 8)
:D

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 07:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
HCL wrote:
Jag har hållt på med musik i hela mitt liv och är musikerutbildad på kungligt.. :? vis i Sthlm (musikhögskolan). Jag kunde tyvärr inte fortsätta så länge som musiker pga. skada, men har spelat i tillräckligt många år och sammanhang för att fullständigt veta exakt vad det innebär att vara musiker. Det bär man med sig även om man inte längre spelar.

Musiker blir väl knappast duktigare för att en apparat är "duktig" på att förmedla musik på bästa sätt. Att man kan avgöra hur eller om det svänger i en anläggning, som inte har några större anspråk, är det något som är så konstigt? Jag blir mycket glad av att lyssna på inspelad musik via en LP12 - JA, jag tycker att det är den bästa skivspelare som finns. Klimax DS - ingen dålig maskin.. Men alla människor som aldrig har lyssnat via dessa fantastiska apparater har alltså aldrig hört hur duktiga musikerna egentligen är, menar du? Jag är övertygad om att man kan höra konstnärligt djup även utanför Linns domäner och även förstå musiken fullständigt. Men jag gillar ju Linn och ser ingen som helst motsättning.

En av de bästa dofter som finns är ju för övrigt nyklippt gräs. Tänk om Linn skulle göra en gräsklippare. Folk skulle bli höga av gräs på ett nytt sätt :wink:.
Jag menar precis tvärs om.

Jag har noterat att du är duktig på musik och dessutom är musikaliskt välutbildad. Det gör troligen att du har mycket lättare att fylla i det som saknas och saknar det följdaktligen inte, alls eller tycker inte att det tillför såvärst mycket. Det man själv fyller i är dock inte det musikern faktiskt gjorde vid inspelningstillfället utan den version, eller tolkning om man så vill, som man själv gör.

Jag har förstått att musiker som spelar vissa instrument lättare hör vad som spelas medan vi andra bara hör ett mummel från just det instrumentet. Det är klart att om den inspelade musikern spelar enligt gängse normer och metoder så behövs det mindre för någon som mycket väl känner dessa normer och metoder för att tolka det som spelas. Varje detalj som går fram på ett begripligt sätt bär ju då med sig väldigt mycket mer (redundant) information. Musik är till viss eller ganska stora delar bestående av redundant information ulngefär p.s.s. som språk. Olika musik består av olika stor mängd redundant information. Ju mer redundant information musiken består av desto lättare lär den vara att förså och på enklare musikförmedlare. Notera att redundant i det här fallet kan variera oerhört mellan olika människor boende på hur musikaliskt bildad man är generellt, på vilken musik som spelas och på vilken musik man är van vid (gillar sedan tidigare). Jag skulle vilja påstå att det är detta som gör att man kan höra på musik med viss behållning även via en klockradio, men då främst på musik man känner (sedan tidigare) eller som påminner om (passar det mönster, de normer som gäller för) den musik man redan känner.

Att ta till sig ny musik, musik som inte följer de regler som man lärt sig eller en artist som man inte tagit in kräver följdakligen mer av anläggningen för att bli begriplig. Man kan spela en skiva många gånger för att samla på sig erfarenhet av hur en platta låter. Anläggningen gör inte alltid samma fel varje gång (i de fall det är de störningar anläggningen tillför är av brusartad karaktär). Hur många har inte hört; "Det är en jättebra platta, men den kräver viss inlyssning. Den kändes lite avig i början, men efter bortåt tio lyssningar blev den helt magisk..."? Med en bra anläggning kan tiden till musikalisk förståelse kortas!

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 07:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
HCL wrote:
Hur kommer det sig att många musiker själva har ganska enkla anläggningar? Hur kommer det sig att dessa, precis som vi andra, kan bedöma musikers kvaliteter - trots att vi har mindre än optimala system?

Ja, hur kommer det sig att människor överhuvudtaget kan njuta av musik hemma trots att det är relativt få som har en Linn-anläggning?

Ibland blir man ju mörkrädd av att höra vissa åsikter...

/ B
1. Musiker kan musik bättre och behöver inte lika mycket information för att konstruera en bild av det anläggningen spelar. Se ovanstående inlägg.

2. Source First

Varför blir du mörkrädd? Jag tror du tolkar in något i det jag skrev som jag inte menar!? Varför skulle det vara så hemskt om de flesta anläggningar skalade bort mycket av det musikerna faktiskt åstadkommer? Ja, bortsett från att det är trist då... :|

Appropå trångsynthet så kan jag tycka att i det här fallet är det du som är trångsynt och vägrar tro att det du hör inte är allt väsentligt av det som den musik du spelar hemma faktiskt innehåller. Gläds åt det som är, men förringa inte det som är därutöver.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Man ser ofta negativa kommentarer om de som inte delar samma uppfattning som den gängse här på forumet.
Negativa kommentarer beror ju på att de har fel, är det då så konstigt? ;)
Bill50x wrote:
Man tror tex att tunedem är det enda sättet att bedöma anläggningar på. Man tycker att tunedem är ett svart/vitt sätt att se på saken.
Ja, men återigen så beror det på att det är så. Tunedem avgör vad som är bättre och vad som är sämre, det är hela principen bakom tunedem. Man kan ha andra kriterier för hur man väljer sitt system, men då väljer man inte efter vad som är bäst resp. sämst. Så enkelt är det, faktiskt!

Om nån väljer vilken bil som är bäst för den utefter färg så är det naturligtvis dennes rätt att göra det. Men att då tro att man generellt väljer den bil som är bäst och att dessutom argumentera för det på ett bilforum? Är det så konstigt att det blir motstånd och debatt? Att välja stereokomponenter efter bastryck ljudbild etc. är precis likadant. Ett val som står individen fritt att göra, men inte ett val som görs utifrån bättre/sämre. Om nån säger att hans röda Hyundai Coupe är bättre än en blå Cayman S för att rött är bättre/sportigare så får den personen räkna med motargument och debatt. Så enkelt är det.

Det innebär fortfarande inte att det är fel för just den individen som tycker att röd färg är den viktigaste egenskapen. Men generellt är det naturligtvis det. Med mer kunskap och erfarenhet av bilar så är det ganska naturligt att tro att dessa preferenser kan komma att omvärderas. Där kommer vi tunedemivrare (oblygt) in i bilden. :)

I övrigt håller jag med Erik och HCL i deras inlägg ovan. Framför allt det där med att skapa egen musik i hjärnan, med egna (oftast omedvetna) approximationer. Skillnaden är att den som har klättrat uppåt på tunedem stegen inser att deras hjärna har sysslat med apprroximationer tidigare. Jämför små barn som lyssnar på engelska texter och sen sjunger dem. I deras tolkning sjunger de rätt, även om det för nån med mer språkkunskap är rena rappakaljan. När de sen växer upp och hör inser de att barndomens tolkning var fel. Samma gäller musik. Den musik du tror du hör på NRJ i bilradion är din egen tolkning, din egen hjärnas skapelse. Så enkelt är det. Men det krävs en viss insikt för att förstå och erkänna det.

Jag har pratat med bra musiker som begriper väldigt lite om hur musik tas emot. Bara för att man är bra på att tala är man inte bra på att lyssna. Det är HELT olika saker. Är det så konstigt? En kompetent hobbymusiker jag talade med hävdade t.ex. att ju svårare det är att höra vad de spelar, desto bättre är det. "Den musik man måste lyssna på 100 ggr för att förstå är ju mer avancerad"... Ridå!

Jag och en kompis (som kände honom) pratade en gång med Bengan Blomgren och försökte få honom att inte använda en box/effekt till sin gitarr. Varje gång han trampade på just den pedalen dog hans gitarr helt (musikaliskt, den lät fortfarande). Hans spel var väldigt drivande i låtarna men helt plötsligt försvann gitarren ur drivet i låten och kom tillbaka igen när han trampade ur effekten med pedalen igen. Otroligt frustrerande för oss som lyssnade eftersom vi visste att kompetensen och spelet fanns kvar där på scenen, tre meter från oss. Men själv hade han spelet i huvudet och fattade inte hur hans effektbox påverkade musiken. Jag tror inte ens hans öron/hjärna lyssnade på det som kom ut ur gitarrförstärkaren, musiken fanns redan i hjärnan/fingrarna.

För övrigt så tror jag inte att de flesta får ut så mycket av att lyssna på "vanliga" anläggningar. Det är en myt enligt mig. De säger att de gillar att lyssna på musik. Men det handlar ofta om att det är tråkigt med tystnad. Det är väldigt sällan jag stöter på verkligt musikintresse hos människor som inte spelar själv, inte går på konserter och har en medioker anläggning. De flesta sätter på radion/musiken en stund för att tystnaden är tråkig men stänger sedan av för att det blir jobbigt (för hjärnan att försöka räkna ut vad som egentligen händer i musiken, men detta inser de givetvis inte). Då åker TV'n på istället. Wow, vilket musikintresse...

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 10:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL och Linnofil: Tack för era kloka inlägg om musik ovan!

Jag har tidigare rekommenderat Jan Fagius (min lärare i neurologi) bok "Hemisfärernas musik", som handlar om hur hjärnan tolkar musik. Förra året kom det ut en ny bok på engelska på samma ämne, den verkade superintressant men jag har inte läst den ännu.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 10:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Det man själv fyller i är dock inte det musikern faktiskt gjorde vid inspelningstillfället utan den version, eller tolkning om man så vill, som man själv gör.

Jag har förstått att musiker som spelar vissa instrument lättare hör vad som spelas medan vi andra bara hör ett mummel från just det instrumentet. Det är klart att om den inspelade musikern spelar enligt gängse normer och metoder så behövs det mindre för någon som mycket väl känner dessa normer och metoder för att tolka det som spelas. Varje detalj som går fram på ett begripligt sätt bär ju då med sig väldigt mycket mer (redundant) information. Musik är till viss eller ganska stora delar bestående av redundant information ulngefär p.s.s. som språk. Olika musik består av olika stor mängd redundant information. Ju mer redundant information musiken består av desto lättare lär den vara att förså och på enklare musikförmedlare. Notera att redundant i det här fallet kan variera oerhört mellan olika människor boende på hur musikaliskt bildad man är generellt, på vilken musik som spelas och på vilken musik man är van vid (gillar sedan tidigare). Jag skulle vilja påstå att det är detta som gör att man kan höra på musik med viss behållning även via en klockradio, men då främst på musik man känner (sedan tidigare) eller som påminner om (passar det mönster, de normer som gäller för) den musik man redan känner.

Att ta till sig ny musik, musik som inte följer de regler som man lärt sig eller en artist som man inte tagit in kräver följdakligen mer av anläggningen för att bli begriplig. Man kan spela en skiva många gånger för att samla på sig erfarenhet av hur en platta låter. Anläggningen gör inte alltid samma fel varje gång (i de fall det är de störningar anläggningen tillför är av brusartad karaktär). Hur många har inte hört; "Det är en jättebra platta, men den kräver viss inlyssning. Den kändes lite avig i början, men efter bortåt tio lyssningar blev den helt magisk..."? Med en bra anläggning kan tiden till musikalisk förståelse kortas!
Jag vet inte om den här redunansen du pratar om, alltså upprepening och överskottsinformation, inte är möjlig att tillgodogöra sig om den inte förs fram i ultimat signalväg. Så komplicerad är oftast inte själva musiken. Inte heller uttryck. Det man kan missa är den allra finaste textur och dynamik. Jag har i alla fall väldigt svårt att få till obegriplighet och inte höra saker. Däremot kan jag höra att det finns mer att hämta om man skulle höra musiken i en "riktig" anläggning. Men det är egentligen ganska subtila saker, men det kan göra nog så mycket. Upplevelsen kan skruvas upp ordentligt av den tydlighet som återfinns i uppspelningen genom en bra apparat. Jag skrev tidigare att sväng inte kan tillföras. Med det menar jag, för att förtydliga med viss redunans :) att om det inte svänger vid inspelningstillfället så kommer det inte att svänga vare sig i klockradion eller Klimaxanläggningen. Däremot så kan svänget förhöjas av tydligheten i Klimax. Å andra sidan så tål supersvängigt groove rätt så mycket skit i vägen och svänger bra ändå :roll:.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 10:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Man ser ofta negativa kommentarer om de som inte delar samma uppfattning som den gängse här på forumet.
Jag ser hjälpsamhet. När Kalle skriver att hans moppe går mycket fortare än hans bil så rycker kunniga och erfarna personer in och förklarar att det inte ska vara så.
Bill50x wrote:
Ofta tycker man att Linn är bäst - ofta utan att ens ha lyssnat på något annat.
Jag tycker inte att det är okej att du gång på gång skriver detta. Det är nedlåtande och felaktigt. De flesta som bidrar på det här forumet har massor av erfarenhet, som de generöst delar med sig av.
Bill50x wrote:
Man tror tex att tunedem är det enda sättet att bedöma anläggningar på. Man tycker att tunedem är ett svart/vitt sätt att se på saken.
Som Erik skrev ovan så är Tune Method ett svartvitt sätt att bedöma prestanda på. Jag har upprepade gånger erbjudit dig en demonstration i metoden, men endast mötts av ointresse från din sida. Jag tycker inte att det är okej att du fortsätter kritisera - eller, på andra forum, försvara - en metod du inte förstår dig på.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 10:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har pratat med bra musiker som begriper väldigt lite om hur musik tas emot. Bara för att man är bra på att tala är man inte bra på att lyssna. Det är HELT olika saker. Är det så konstigt? En kompetent hobbymusiker jag talade med hävdade t.ex. att ju svårare det är att höra vad de spelar, desto bättre är det. "Den musik man måste lyssna på 100 ggr för att förstå är ju mer avancerad"... Ridå!

För övrigt så tror jag inte att de flesta får ut så mycket av att lyssna på "vanliga" anläggningar. Det är en myt enligt mig. De säger att de gillar att lyssna på musik. Men det handlar ofta om att det är tråkigt med tystnad. Det är väldigt sällan jag stöter på verkligt musikintresse hos människor som inte spelar själv, inte går på konserter och har en medioker anläggning. De flesta sätter på radion/musiken en stund för att tystnaden är tråkig men stänger sedan av för att det blir jobbigt (för hjärnan att försöka räkna ut vad som egentligen händer i musiken, men detta inser de givetvis inte). Då åker TV'n på istället. Wow, vilket musikintresse...
En musiker som inte kan lyssna är ingen bra musiker. Punkt.

Tja, jag känner inte så många som inte är genuint musikintresserade. Bara för att de inte lyssnar på musik genom Linnapparater så skulle jag aldrig någonsin kunna påstå att de inte förstår musiken som strömmar ut ur deras "vanliga" anläggningar. Dessutom så är musik en mycket kraftfull påverkare av känslor. Så det behövs ju faktiskt inte superanläggningar för att bli knockad och förälskad av/i musik, som är riktigt bra. Därmed inte sagt att det inte behövs bra anläggningar ..för den som vill bli riktigt kär :P.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[quote="Linnofil"]
För övrigt så tror jag inte att de flesta får ut så mycket av att lyssna på "vanliga" anläggningar. Det är en myt enligt mig. De säger att de gillar att lyssna på musik. Men det handlar ofta om att det är tråkigt med tystnad. Det är väldigt sällan jag stöter på verkligt musikintresse hos människor som inte spelar själv, inte går på konserter och har en medioker anläggning. De flesta sätter på radion/musiken en stund för att tystnaden är tråkig men stänger sedan av för att det blir jobbigt (för hjärnan att försöka räkna ut vad som egentligen händer i musiken, men detta inser de givetvis inte). Då åker TV'n på istället. Wow, vilket musikintresse...[/quote]

Här är jag precis FÖR motsatsen, jag har ganska många kompisar som är mycket musikintresserade de åker på konserter och en del har spelat egna instrument.
Samtliga dessa personer, både tjejjer och killar har vad man i mina öron kan betrakta som värdelösa stereoanläggningar. De lyssnar på rippad musik, Spotify mm.
Ingen av dem skulle komma på tanken att köpa en Linn-rigg, trots 8) att de hört min ett flertal gånger, de lägger sina pengar på helt andra saker.
Är de dumma i huvudet? Vet ej. Jag upplever dem som helt normala. :wink:

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Här är jag precis FÖR motsatsen, jag har ganska många kompisar som är mycket musikintresserade de åker på konserter och en del har spelat egna instrument.
Samtliga dessa personer, både tjejjer och killar har vad man i mina öron kan betrakta som värdelösa stereoanläggningar. De lyssnar på rippad musik, Spotify mm.
Ingen av dem skulle komma på tanken att köpa en Linn-rigg, trots 8) att de hört min ett flertal gånger, de lägger sina pengar på helt andra saker.
Är de dumma i huvudet? Vet ej. Jag upplever dem som helt normala. :wink:
Stephan, jag delar din och [Naim]-(Linn)s uppfattning i detta. Jag har lyssnat på och uppskattat musik i hela livet. Linn system har jag bara haft de senaste åren. Innan dess hade jag olika andra typer av system. Givetvis var inget av dem i närheten så bra som mitt nuvarande system, men de var på något sätt tillräckligt bra för att jag skulle kunna njuta av och ta till mig musik. Phillips CD a 1984, Technics förstärkare och Jamo högtalare var en gång i tiden vad som gällde för mig. Ändå kunde jag och mina musikintresserade kompisar sitta nätterna igenom i källaren hemma och lyssna på musik. Jag inser så här i efterhand att det nog var mycket av det subtilare budskapen som helt missades, men som tidigare sagts så om budskapet är tillräckligt starkt så funkar det i en klockradio. Jag menar: Riffet till "Smoke on the Water" går väl fram i stort sett hur man än spelar upp det?

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00