Erik wrote:
Bill, varje gång du skriver något så visar du att du inte förstått tune dem. Det är helt uppenbart när jag läser dina inlägg.
Dessutom är det mycket sällan, gränsande till aldrig, som du tycker något själv. Vad tjänar du på att vara allmänhetens hifi-advokat? Varför tar du parti för andra? Är det för att du själv tycker så?
Vad "vi vill uppnå" torde vara självklart för alla som förstår tune dem. Vad du vill uppnå mer än att till varje pris ifrågasätta allt kan bara du svara på.
Vad du tror jag har förstått, eller inte, får stå för dig. Kanske är det så att jag förstår mer än du eftersom jag kan komma med relevant kritik av det som du så kärt omhuldar och okritiskt tar till dig?
Normalt sett så får jag kritik för att jag tycker en massa som inte faller de bokstavstroende på läppen, så det var ju uppfriskande att få höra att jag inte tycker något

För övrigt så heter det att vara "djävulens advokat" när man för diskussionens skull tar motståndarens parti.
Läser du någonsin något av det jag skriver på Faktiskt.se? Där kan du se att jag faktiskt
försvarar tunedem och det synsätt som präglar Linnister. Nu har inte Linnisterna någon ensamrätt till begreppet att lyssna på musik istället för ljud, men det var genom Linn som jag kom i kontakt med begreppet. Det gjorde jag redan på tidigt 80-tal, då köpte jag fö min första Linn-produkt, en LP12:a. Eftersom denna blev stulen vid ett inbrott så var jag tvungen att köpa en ny, denna andra spelare är nu inne på sitt 20:e år och vårdas ömt.
Att jag ifrågasätter vissa förhållanden här beror på att jag ogillar trångsynthet oavsett varifrån denna kommer. Ibland ifrågasätter jag det med viss finess (om jag får säga det själv...

), ofta med viss klumpighet. Men syftet är att skaka om lite, försöka att inte bara stryka medhårs och tillhöra jasägarklubben. Precis som jag gör på Faktiskt. Allt är inte svart/vitt, allt är inte tunedem eller att mäta frekvensgång. Musik innehåller så mycket fler aspekter än så.
Om man inte ens kan komma överens om vad en "balanserad anläggning" är, hur ska man kunna vara säker på att man är överens om det övriga bara för att man använder sig av rätt "kodord"? Precis som politiker som pratar om rättvisa men alla menar olika med det ordet.
Mvh / B