selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Fri Jun 10, 2011 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
HCL wrote:
M150 är specade 28 Hz både passivt och aktivt (INFO-LÄNK).

A242 är specade 49 Hz passivt och 40 Hz aktivt (KOLLA MANUALEN).
Säger ju ingenting om hur de spelar musik. Men prestanda för 242 är ganska dålig med tanke på prislappen. Är den högtalaren konstruerad för att användas med subwoofer?

/ B
Bara att lyssna 242 lirar ju bättre men går inte lika djupt i basen känns som att 242 fyller ut bättre eller hur man ska säga
i mellan registrerna.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ahhhh, så du har jämfört Mricks med 242!!!!
Berätta mer :!:
Är väl mer som skiljer än hur djupt de går....

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 12:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Bill50x wrote:
HCL wrote:
M150 är specade 28 Hz både passivt och aktivt (INFO-LÄNK).

A242 är specade 49 Hz passivt och 40 Hz aktivt (KOLLA MANUALEN).
Säger ju ingenting om hur de spelar musik. Men prestanda för 242 är ganska dålig med tanke på prislappen. Är den högtalaren konstruerad för att användas med subwoofer?
Bara att lyssna 242 lirar ju bättre men går inte lika djupt i basen känns som att 242 fyller ut bättre eller hur man ska säga i mellanregistrerna.
Jag har bara lyssnat på 242 en gång och det var på senaste Sheraton-mässan. Och det lät djäkligt bra. Men det var ingen bastung musik så jag vet inte hur dessa låter i jämförelse med mer baskapabla högtalare. Men om nu 242 är lite lätta i basen så är det väl bara att addera en subb. Å andra sidan, då börjar prislappen bli sådan att det finns alternativ, eller?

/ B

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 14:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Ahhhh, så du har jämfört Mricks med 242!!!!
Berätta mer :!:
Är väl mer som skiljer än hur djupt de går....
Ingen direkt jämförelse mer bara ur minnet hur jag upplever dom

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
[Jag har bara lyssnat på 242 en gång och det var på senaste Sheraton-mässan. Och det lät djäkligt bra. Men det var ingen bastung musik så jag vet inte hur dessa låter i jämförelse med mer baskapabla högtalare. Men om nu 242 är lite lätta i basen så är det väl bara att addera en subb. Å andra sidan, då börjar prislappen bli sådan att det finns alternativ, eller?

/ B
Absolut finns alltid alternativ

PostPosted: Fri Jun 10, 2011 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mindrunner wrote:
Bill50x wrote:
[Jag har bara lyssnat på 242 en gång och det var på senaste Sheraton-mässan. Och det lät djäkligt bra. Men det var ingen bastung musik så jag vet inte hur dessa låter i jämförelse med mer baskapabla högtalare. Men om nu 242 är lite lätta i basen så är det väl bara att addera en subb. Å andra sidan, då börjar prislappen bli sådan att det finns alternativ, eller?

/ B
Absolut finns alltid alternativ
Ska bli skoj att höra hur Majik 140 står sig mot nya Isobarik.

Minge

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En liten uppdatering av tråden efter att ha fått lyssna till M140 vs. M150 igår kväll, på Tonläget här i Götet.

Kringutrustningen var nya KDS, KK och nya A2200 (om någon från forumet var där får ni gärna rätta mig om jag har fel). M150 kördes helt passivt.

Kvällen var uppdelad i två avdelningar: först demades M140 mot M150, i två omgångar (Anders och William fick släpa högtalare in o ut ur rummet :) ), sedan blev det jämförelse av M2100-A2200-nya Twin på M150. Jag kunde tyvärr endast vara med på första avdelningen, så om någon av er på forumet var där för slutstegstesterna får ni gärna berätta mer (vi som närvarade presenterade oss tyvärr inte för varandra, det skulle vart roligt. Samtidigt vill kanske vissa vara "incognito")!

Hur var det då?

Det var bra! :D Det var en tydlig skillnad mellan högtalarna, till M150ans fördel, tycker jag (vad förvånande :) ). Om man ska beskriva med ett ord hur det var att lyssna, så skulle jag säga "roligt!". M150 var bättre på det mesta, inte bara basen, som man kanske först tänker på. Hela framförandet var tajt, klart och detaljerat. Nu är ju inte M140 någon dålig högtalare, men det var som sagt tydligt att M150 spelade bättre. Man blev mer engagerad av musiken. Inget av musiken som spelades var riktigt i min "smak", men ändå var det roligt och underhållande att lyssna. Det måste vara ett gott betyg :)

Väl investerade extra tusenlappar (jämfört med M140), som William sa. Håller med :)

Till utseendet var M150 rätt snygga, faktiskt. Nätet nertill var inte alls störande, tyckte jag, men vissa andra upplevde det som fult. Färgen var valnöt, riktigt snyggt! Skulle jag köpa nya högtalare idag skulle det sannolikt bli valnöt :) En sak som slog mig var att jag upplevde att högtalarna inte var så stora som de bilder vi sett tidigare gett sken av. Jämfört med A242 är M150 lite bredare, A242 kändes "slankare" när man såg dem bredvid varandra. Däremot var de lika höga, så som jag uppfattade det. En annan sak är att de såg ganska "rena" ut framifrån, då det endast finns 2K array och mellanregister. Basarna är ju på undersidan. Jämför med M140 med två stora (större än M150) element på fronten.

Kort sagt en trevlig kväll, tusen tack till Anders och William!
Synd att man inte hann lyssna till slutstegena. Var någon annan från forumet med igår? Berätta gärna mer om era intryck i så fall!

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 18:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om den är bättre än M140 så vore det kul att jämföra med M109. Verkar som att de flesta är överens om att M109 är bättre än M140, även om man kanske föredrar M140.

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 18:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sköldpadda wrote:
Om den är bättre än M140 så vore det kul att jämföra med M109. Verkar som att de flesta är överens om att M109 är bättre än M140, även om man kanske föredrar M140.
Jag skulle säga att M140 egentligen bara är lite trixigare att installera och få till bra.

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 19:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Varför föredrar man något som är sämre?

/ B

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

There's no substitute for cubic inches! 8)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 20:47 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Stephan wrote:
There's no substitute for cubic inches! 8)
Sant, även om 109:orna faktiskt kan låta mäktigt med rätt källa. Trots detta så saknar jag suget i magen majik 140 gav ( Haft dem innan ) och just därför verkar Majik Isobarik vara min drömhögtalare, åtminstone om man ser till bestyckningen med en "inbyggd" 109 i toppen och större basar än majik 140 i botten.

Väntar fortfarande på att Hifibutiken i Östersund ska få in dem så att jag kan lyssna :mrgreen:

PostPosted: Fri Jun 17, 2011 22:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vet du inte svaret Bill? Man kanske föredrar M140 pga dess förmåga att skapa tryck, och leverera djupare bas. Men trots det kan man ju anse att M109 är bättre (när man utvärderar enligt tunedem). Är du med på tankesättet?

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Frågan var förstås retorisk...
Om man väljer något som man anser är sämre för att man tycker det är bättre så har man gjort ett logiskt fel.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sat Jun 18, 2011 16:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sköldpadda wrote:
Vet du inte svaret Bill? Man kanske föredrar M140 pga dess förmåga att skapa tryck, och leverera djupare bas. Men trots det kan man ju anse att M109 är bättre (när man utvärderar enligt tunedem). Är du med på tankesättet?
Stephan wrote:
Frågan var förstås retorisk...
Om man väljer något som man anser är sämre för att man tycker det är bättre så har man gjort ett logiskt fel.
Visst var det en retorisk fråga. Om man alltid utgår ifrån tunedem (vilket ju kan vara lämpligt på detta forum :-)) så bör man berätta när man utgår från ett annat synsätt. Att acceptera/omhulda tunedem som en måttstock men ändå föredra andra ljudande parametrar känns för mig lite märkligt. Ur min synvinkel är alltid det bästa bäst, dvs det som jag upplever som bäst. Om det sedan sammanfaller med det ena eller andra synsättet är, (återigen) för mig, egalt. Men det är alltid bra att berätta ur vilken synvinkel man anser något vara bättre/bäst - eller hur?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00