En liten uppdatering av tråden efter att ha fått lyssna till M140 vs. M150 igår kväll, på Tonläget här i Götet.
Kringutrustningen var nya KDS, KK och nya A2200 (om någon från forumet var där får ni gärna rätta mig om jag har fel). M150 kördes helt passivt.
Kvällen var uppdelad i två avdelningar: först demades M140 mot M150, i två omgångar (Anders och William fick släpa högtalare in o ut ur rummet

), sedan blev det jämförelse av M2100-A2200-nya Twin på M150. Jag kunde tyvärr endast vara med på första avdelningen, så om någon av er på forumet var där för slutstegstesterna får ni gärna berätta mer (vi som närvarade presenterade oss tyvärr inte för varandra, det skulle vart roligt. Samtidigt vill kanske vissa vara "incognito")!
Hur var det då?
Det var bra!

Det var en tydlig skillnad mellan högtalarna, till M150ans fördel, tycker jag (vad förvånande

). Om man ska beskriva med ett ord hur det var att lyssna, så skulle jag säga "roligt!". M150 var bättre på det mesta, inte bara basen, som man kanske först tänker på. Hela framförandet var tajt, klart och detaljerat. Nu är ju inte M140 någon dålig högtalare, men det var som sagt tydligt att M150 spelade bättre. Man blev mer engagerad av musiken. Inget av musiken som spelades var riktigt i min "smak", men ändå var det roligt och underhållande att lyssna. Det måste vara ett gott betyg
Väl investerade extra tusenlappar (jämfört med M140), som William sa. Håller med
Till utseendet var M150 rätt snygga, faktiskt. Nätet nertill var inte alls störande, tyckte jag, men vissa andra upplevde det som fult. Färgen var valnöt, riktigt snyggt! Skulle jag köpa nya högtalare idag skulle det sannolikt bli valnöt

En sak som slog mig var att jag upplevde att högtalarna inte var så stora som de bilder vi sett tidigare gett sken av. Jämfört med A242 är M150 lite bredare, A242 kändes "slankare" när man såg dem bredvid varandra. Däremot var de lika höga, så som jag uppfattade det. En annan sak är att de såg ganska "rena" ut framifrån, då det endast finns 2K array och mellanregister. Basarna är ju på undersidan. Jämför med M140 med två stora (större än M150) element på fronten.
Kort sagt en trevlig kväll, tusen tack till Anders och William!
Synd att man inte hann lyssna till slutstegena. Var någon annan från forumet med igår? Berätta gärna mer om era intryck i så fall!