selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 14:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Fri Apr 29, 2011 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Cloudberry wrote:
Finns det en länk eller beskrivning på hur man tunar in sitt system med Tune Method. Jag fattar varken vad jag skall lyssna efter eller vilker rum jag skall stå i, eller om det 'bara' är högtalarnas placering vi talar om?
Håller med om att diskussionen är intressant, även om jag tycker att det som sagt blir lite mycket spekulerande ibland som inte verkar vara särskilt "evidensbaserat" för att prata lite sjukvårdsspråk... Vad gäller bra beskrivning av Tune method har ju Fredrik Lejonklou en mycket bra beskrivning på sin webplats: http://www.lejonklou.com/?page=36

PostPosted: Fri Apr 29, 2011 09:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Quote:
Förövrigt är diskussionen om "balanserat system" totalt meningslös då det finns lika många uppfattningar som hifiägare.
Ett perfekt tunedemat system uppbyggt efter source-first principen är väl tämligen balanserat, eller hur.
Kör man tune dem ger det sourcefirst per automatik.
De erfarenheter jag har av ADS(1) vs KDS(1) är att KDS låter klart bättre, typ som Ikemi vs CD12 eller UD1,1 vs topp LP12:a. Dock har jag också en erfarenhet då en KDS presterade sämre i en tune dem än en ACD. Detta betyder inte att det är så, bara att det var så vid detta tillfälle. Men även cd spelare eller Lp spelare kan låta väldigt olika beroende på skik och installtion.

Jag skulle inte påstå att Klimax produkter låter på något särskilt sätt, bara jämfört med andra produkter. Tycker att de låter som de ska låta(självklart) bara inte riktigt ända fram ännu till riktigt live ljud. Låter det tråkigt om en Klimaxrigg är det något fel på installtionen.

/mvh

PostPosted: Fri Apr 29, 2011 10:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Cloudberry wrote:
Hej, man uppskattar Edra uppfriskande diskussioner!

Finns det en länk eller beskrivning på hur man tunar in sitt system med Tune Method. Jag fattar varken vad jag skall lyssna efter eller vilker rum jag skall stå i, eller om det 'bara' är högtalarnas placering vi talar om?

Tjohej, trevlig helg!
Även om själv är bästa dräng så rekomenderar jag att du tittar på eller hjälper till då en mer erfaren person gör detta. Efter detta kommer du att kunna tuna själv mycket bättre o fortare. Annars kommer du att få tragla på och man är osäker på om man gjort rätt. Det är ju egentligen väldigt simpelt och känns självklart när man kan det, men väldigt svårt om man är osäker. Högtalar placering pratar jag om!

Detta med att tuna in systemet med momentdragning av element, internkablage mm är ju en lite vetenskap vilket tagit lång tid att testa sig fram till.

Att hyra in en "konsult" på detta är att rekomendera, det är struntpengar i sammanhanget.

mvh/

PostPosted: Wed May 04, 2011 18:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Cloudberry wrote:
Hej, man uppskattar Edra uppfriskande diskussioner!

Får man testa uthålligheten i source-first principen? Jag sitter på en ADS mk1/Dyn, movie05/D, M140 med alufot. Jag har fundrat på en AK/D mk1 (jag önskar 5 kanal - men bioljudet är iofs en bi (o) sak). Förutom prisskillnaden, är det sannolikt att KDS och movie05 bjuder en mera njutbar musikupplevelse än ADS + AK? Jag har haft tillfälle att testa en Exotik och C2100 - vilket inte gav MIG något att skriva hem om - dock innan alufoten kom på plats.

Tjohej, trevlig helg!
När det gäller Tune dem metoden så är det egentligen inte alls så svårt eller avancerat som det låter. Tänk dig själv att du går på en konsert och ska lyssna till ett band. Vad lyssnar du efter då ?

Ja inte tror jag du lyssnar på hur mycket bas eller hur diskanten låter utan du lyssnar förmodligen på musiken bandet framför.

Samma sak gäller när man utvärderar tex en högtalarplacering enligt Tune dem. Glöm allt teknik tjafs och lyssna på musiken istället så blir det inte så svårt som man ofta gör det till.

Hur metoden går till finns ju beskrivet på forumet ett antal gånger.

När jag själv själv tunar in ett par högtalare så brukar det ta rätt så lång tid beroende på att jag inte vill göra fel på vägen tex. måttet från bakväggen. Blir det fel så får man aldrig till det 100 procentigt i slutändan. Därför brukar jag gå tillbaka och testa måttet från bakväggen efter tex någon vecka när man har tid och se så man har fått högtalarna på rätt position.

Så för mig kan det ta några månader eller mer att få till rätt position. Men det låter ändå riktigt bra på vägen så jag undrar hur många som har sina system rätt uppställda ? Dom som har fått till rätt placering på mm vet hur bra det kan bli!

PostPosted: Wed May 04, 2011 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonas wrote:
När jag själv själv tunar in ett par högtalare så brukar det ta rätt så lång tid beroende på att jag inte vill göra fel på vägen tex. måttet från bakväggen. Blir det fel så får man aldrig till det 100 procentigt i slutändan. Därför brukar jag gå tillbaka och testa måttet från bakväggen efter tex någon vecka när man har tid och se så man har fått högtalarna på rätt position.
Nu är jag inte med riktigt... Antingen blir det väl rätt eller så inte? Avståndet till bakväggen är väl just en sådan sak som man tunar in (tillsammans med placering i sidled och ev invinkling), eller?

/ B

PostPosted: Wed May 04, 2011 18:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vill man lära sig tune-dem så gå till http://www.lejonklou.com/ titta under info, och "Vad är bra ljud?" När man har sysslat med detta ett tag, övat och använt nya skivor, och obekant musik, och praktiserat med andras grejor så märker man att det fungerar alldeles utmärkt.
Känner man sig osäker kan man alltid gå till en Linnhandlare och be om snabb demo/introduktion.
Det gäller att frigöra sig från bas- och diskantlyssnande och huruvida pianot låter som ett piano.

Som komplement till tune-dem kan man fråga:
Hur spelar basisten? Inte hur mycket bas som hörs.
Hur sjunger den kvinnliga sångerskan? Kan hon ge mening åt orden?
Hur spelas pianot? Inte hur det "låter"

Ställ bara frågor som har en musikalisk mening. Bedöm kvalite'n efter samma kriterier som du bedömer livemusik på, "som om du sitter i idoljuryn" (för att citera Lejonklou). Man märker snabbt att källan är viktigare än högtalare och förstärkare.

Folk tror att jag är HiFi intresserad för jag har så många och dyra HiFi-grejor hemma. Men jag slutade med HiFi när jag upptäckte Linn och LP12:an för drygt 20 år sedan. Nu är jag bara intresserad av musik och den upplevelse musik kan ge mig. Tune-dem gör det möjligt för mig att maximera min upplevelse av musik per krona jag spenderar på "hifi-lådor".

PostPosted: Wed May 04, 2011 19:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
jonas wrote:
Nu är jag inte med riktigt... Antingen blir det väl rätt eller så inte? Avståndet till bakväggen är väl just en sådan sak som man tunar in (tillsammans med placering i sidled och ev invinkling), eller?

/ B
Ja visst är det så att rätt är alltid rätt. Men ibland när man börjar närma sig den optimala positionen(några millimeter) så kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är bättre. Kan bero på att man hållit på för länge eller känner sig stressad. Då är det bättre att återkomma en annan dag. Därför kan det bli fel om man sedan fortsätter med nästa steg utan att det första är 100 rätt.

PostPosted: Wed May 04, 2011 19:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jonas wrote:
Ja visst är det så att rätt är alltid rätt. Men ibland när man börjar närma sig den optimala positionen(några millimeter) så kan det ibland vara svårt att avgöra vad som är bättre. Kan bero på att man hållit på för länge eller känner sig stressad. Då är det bättre att återkomma en annan dag. Därför kan det bli fel om man sedan fortsätter med nästa steg utan att det första är 100 rätt.
OK, då förstår jag vad du menar.

En annan fråga, inom hur stort område finns den optimala placeringen? För det finns ju inte bara två platser i ett rum där högtalarna kan stå. Om jag tex flyttar båda högtalarna 50 cm i sidled, kan jag därifrån hitta en optimal plats inom typ en 20 cm radie?

/ B

PostPosted: Wed May 04, 2011 20:19 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
jonas wrote:
OK, då förstår jag vad du menar.

En annan fråga, inom hur stort område finns den optimala placeringen? För det finns ju inte bara två platser i ett rum där högtalarna kan stå. Om jag tex flyttar båda högtalarna 50 cm i sidled, kan jag därifrån hitta en optimal plats inom typ en 20 cm radie?

/ B
Ja det kan du faktiskt göra beroende på rummet. Ibland har man fastnat i en placering som man tror ska låta bra för det ser bra ut men man får inte riktigt till det och sen har man flyttat dom radikalt och hittat en annan position som kan funka bättre.

Inom hur stor radie är svårt att säga, kan nog variera rätt mycket.

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har idag gjort en ganska rejäl "Source First"-utflykt. Har lånat ett par Keilidh (modell riktigt gammla, men med stenfot) som jag provade att ha när vi nu sitter ute så frekvent (i det fina vädret :-) ). Fick också (man tackar!) en 80-tals Technics receiver (redan för 25 år sedan en av de billigare modellerna) som jag inte testat alls sedan den ställdes i förrådet, så... varför inte koppla upp och testa. Lite lödande av övergång mellan banan och kabelstump (för de ultrarappliga högtalarkabelanslutningarna på Receivern), inkoppling med 5 m hyffsad lågnivåkabel till Tape-out på försteget (som ju får signal från KDS).

Hur lät det då? Jo, alldeles utmärkt faktiskt. Lite snabbjustering av högtalarna och visst, sista unset av känsla i sång och uttryck är bortskalat, men riktigt bra sväng. Tajt, tydligt och spelglatt! Vad skulle man jämföra med? Det är svårt att säga på rak arm, men är något böjd att tveka över om en ADS med mycket bättre övriga prylar skulle spela mycket bättre. Mer hifi, javisst, men bättre???

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 18:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Har idag gjort en ganska rejäl "Source First"-utflykt. Har lånat ett par Keilidh (modell riktigt gammla, men med stenfot) som jag provade att ha när vi nu sitter ute så frekvent (i det fina vädret :-) ). Fick också (man tackar!) en 80-tals Technics receiver (redan för 25 år sedan en av de billigare modellerna) som jag inte testat alls sedan den ställdes i förrådet, så... varför inte koppla upp och testa. Lite lödande av övergång mellan banan och kabelstump (för de ultrarappliga högtalarkabelanslutningarna på Receivern), inkoppling med 5 m hyffsad lågnivåkabel till Tape-out på försteget (som ju får signal från KDS).

Hur lät det då? Jo, alldeles utmärkt faktiskt. Lite snabbjustering av högtalarna och visst, sista unset av känsla i sång och uttryck är bortskalat, men riktigt bra sväng. Tajt, tydligt och spelglatt! Vad skulle man jämföra med? Det är svårt att säga på rak arm, men är något böjd att tveka över om en ADS med mycket bättre övriga prylar skulle spela mycket bättre. Mer hifi, javisst, men bättre???
:)

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 19:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Keilidh är väldigt bra :D . Dessutom ser den rätt cool ut.

OT. Tror jag skulle ha svårt att leva med ett par 109or, när man är van vid Keilidh.

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 20:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

P&S i Göteborg har en intressant demo för närvarande. Nya Klimax DS, KK, 2X Solo 2011 samt ett par 109. Mer "source first" än så blir det inte.

Hur fungerade det? Oväntat bra, den enda anläggning som jag hört låta bättre är Linn's referens i fabriken. Mycket oväntat måste jag säga, jag trodde faktiskt att högtalarna skulle påverka mer. I ett litet rum verkar 109 fungera alldeles utmärkt. Mycket lovande inför Isobarik releasen!

PostPosted: Wed Jun 08, 2011 21:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har också hört den uppsättningen, makalöst bra. Det är inte högtalarna som är den svaga punkten i min anläggning var min reflektion.

PostPosted: Thu Jun 09, 2011 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kravm wrote:
P&S i Göteborg har en intressant demo för närvarande. Nya Klimax DS, KK, 2X Solo 2011 samt ett par 109. Mer "source first" än så blir det inte.
Jodå, det kan det alltid bli! :D Det brukar alltid tjatas om clockradio m.m. här. Framförallt när nån inte fattat grejen... Sanningen är att "Source first" principen kan dras till sånna ytterligheter att det är löjligt, ÄNDÅ stämmer den!
Kravm wrote:
Hur fungerade det? Oväntat bra, den enda anläggning som jag hört låta bättre är Linn's referens i fabriken. Mycket oväntat måste jag säga, jag trodde faktiskt att högtalarna skulle påverka mer.
Man måste ibland höra saker för att verkligen förstå. Kul med en Aha upplevelse för dig! Source first gäller, punkt.
nonick wrote:
Jag har också hört den uppsättningen, makalöst bra. Det är inte högtalarna som är den svaga punkten i min anläggning var min reflektion.
Nej, det är ju sällan det. Det är ju bara med bästa möjliga (för dagen) insignal man verkligen hör vad högtalaren går för. I de andra fallen är det ju inte högtalarens "fel" att det låter som det gör. Men det kan ta ett tag att ta till sig.

Så svaret på trådskaparens ursprungliga fråga är (för mig och musikalisk prestanda iaf): JA!

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1013 Next

All times are UTC+02:00