Vill man lära sig tune-dem så gå till
http://www.lejonklou.com/ titta under info, och "Vad är bra ljud?" När man har sysslat med detta ett tag, övat och använt nya skivor, och obekant musik, och praktiserat med andras grejor så märker man att det fungerar alldeles utmärkt.
Känner man sig osäker kan man alltid gå till en Linnhandlare och be om snabb demo/introduktion.
Det gäller att frigöra sig från bas- och diskantlyssnande och huruvida pianot låter som ett piano.
Som komplement till tune-dem kan man fråga:
Hur spelar basisten? Inte hur mycket bas som hörs.
Hur sjunger den kvinnliga sångerskan? Kan hon ge mening åt orden?
Hur spelas pianot? Inte hur det "låter"
Ställ bara frågor som har en musikalisk mening. Bedöm kvalite'n efter samma kriterier som du bedömer livemusik på, "som om du sitter i idoljuryn" (för att citera Lejonklou). Man märker snabbt att källan är viktigare än högtalare och förstärkare.
Folk tror att jag är HiFi intresserad för jag har så många och dyra HiFi-grejor hemma. Men jag slutade med HiFi när jag upptäckte Linn och LP12:an för drygt 20 år sedan. Nu är jag bara intresserad av musik och den upplevelse musik kan ge mig. Tune-dem gör det möjligt för mig att maximera min upplevelse av musik per krona jag spenderar på "hifi-lådor".