selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 21:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1134 Next
Author Message
PostPosted: Mon Jun 06, 2011 14:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Som HCL säger så är det något annat än effekt som ger de resultat ni får. Som jag skrivit tidigare är effektsiffror nästan alltid vilseledande. Det som upplevs som mycket eller lite effekt är i själva verket nåt helt annat.

Så här ser effektbehovet ut vid volym 45:
Volym 45 på ett Linnförsteg eller Kikkin betyder att försteget sänker källans signal med 35 dB.
En normal källa (till exempel en DS-spelare) levererar 2 V vid full utstyrning.
Vid volym 45 blir det 36 mV som lämnar försteget.
Både Klout och 4200 förstärker signalen 27 ggr.
Slutsteget matar högtalarna med maximalt 1 V. En Volt i musikens toppar, alltså.
Vid 8 ohm på högtalarna betyder det 0,125 W.
Vid 4 ohm på högtalarna betyder det 0,25 W.
Vid 2 ohm på högtalarna betyder det 0,5 W.
Vid 1 ohm på högtalarna (jag tror inte att Keltik är i närheten av så låg impedans) betyder det 1 W.

Det är ingen som helst risk att 4200 börjar krokna när den levererar mindre än en Watt i musikens toppar.

Jag tror att Chakrafiltren till Keltik har en helt annan frekvensgång än de gamla filtren - och att detta är orsaken till era resultat.
Men hur är det med ampare? alltså mängden ström som finns att tillgå? för skillnaden är inte lite om man jämför om vi tar ett konkret ex Dire straits, man to strong har ett parti där det produseras ganska mycket ljupbas på komri får man upplevelsen av en sprängning i gruvan, keltik med klout ger inte samma kännsla men ganska nära, medans 4200/keltik ger samma kännsla som när en telefon ringer och vibrerar, kan mycket väl vara filtren men då måste man ju ha varit full och inte vid sina sinnens full bruk när man tillverkade dem

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

effekt = ström * spänning (gäller rent resistiva belastningar som en talare inte är iof men skit samma då du ser i vilket härad vi rör oss i)

Dvs den strömstyrka som skickas till talarna är pytteliten!

Som jag och andra upprepade gånger redan sagt, något är tokigt.
Frågan är vad, men att dra slutstsen att c4200 är vekt bara för att det blir ok när ni lägger till annat slutsteg eller byter till Klout är en förhastad slutsats.

Som sagt, ni behöver kolla varje del i kedjan, har ni tex jämfört 4200 passivt med annat slutsteg, annat 4200?
Korten kan ni kolla i en tunebox...
Är det rätt kopplat?

Ja menar, jag har drivit mina 4200 över 70 i timmar o de blir inte ens fisljumna och fläkten har bara startat mågon enstaka gång (även i södra frankrike där det var 35+ på sommaren.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

både jag och niklas kommer förmodligen att gå till botten med detta, synd bara att det är 10 mil mellan oss samt att jag jobbar dyngnet runt........eventuell kommer det även att provas med klimax tunebox för att räta ut de sista frågetecknen

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 18:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ni får palla upp grejerna på en forskningsstation någonstans i Älvsbyn..

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jäkligt bra ide,av en händelse så har vi ett gammalt soldattorp strax utaför Älvsbyn. Man kanske skulle dra dit anläggningen.

Kom ett PM från en linnhandlare i UK i dag som lyder på följande vis:

"Great news...and I'm not surprised.
I knew the guys at The Sound Organisation in York, England...who always thought that the reason for the change in amps had more to do with politics (Ivor's brother owns the company that now make the new cases).
They always thought that the 'old' amps sounded better with older speakers. Hamish, who owns the shop even felt that the Tukans were a better speaker that the ninkas/katans that replaced them.

I think you will find Linn evolve into making active speakers with 'digital'amps ultimately. They are starting to loose sales to companies like Adam of Germany.
Anyway..I hope you continue to enjoy the klouts for many years to come...they are built like a battleship.

cheers

XXXX"

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 19:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Jäkligt bra ide,av en händelse så har vi ett gammalt soldattorp strax utaför Älvsbyn. Man kanske skulle dra dit anläggningen.

Kom ett PM från en linnhandlare i UK i dag som lyder på följande vis:

"Great news...and I'm not surprised.
I knew the guys at The Sound Organisation in York, England...who always thought that the reason for the change in amps had more to do with politics (Ivor's brother owns the company that now make the new cases).
They always thought that the 'old' amps sounded better with older speakers. Hamish, who owns the shop even felt that the Tukans were a better speaker that the ninkas/katans that replaced them.

I think you will find Linn evolve into making active speakers with 'digital'amps ultimately. They are starting to loose sales to companies like Adam of Germany.
Anyway..I hope you continue to enjoy the klouts for many years to come...they are built like a battleship.

cheers

XXXX"
Ja han verkar ju obiaserad :roll:

Ström hit, effekt dit. Jag tycker att vi bör vara försiktiga när det gäller tekniska spekulationer. Det blir lätt väldigt fel. Jag vet t.ex. inte hur skyddskretsarna i de äldre eller de nyare Linn-förstärkarna fungerar, men om t.ex. skyddskretsarna i de aktuella 4200:orna är trasiga eller (av någon anledning) feljusterade så skulle alla möjliga tokigheter kunna uppstå. Det går också att testa såklart. Skyddskretsarna i Klout var faktiskt ganska ivriga att slå till vid låga frekvenser (har mätt Klout, Lk100, NAD och div. andra steg (främst PA-steg, t.ex. LAB-gruppen) och Klout var det enda steget som slog ifrån vid lågfrekvent testpuls (en period sinus i 4 ohm) och då långt under specad effekt. Ljudmässigt var Klout dock det bästa slutsteget av samtliga testobjekt. Jag har också kört 3xKlout aktivt på Isobarik och det var stor skillnad till den i sammanhanget kontrollösa LK280+Spark som drev basarna innan. Det gick dessutom spela nära nog hur högt som helst utan att det kroknade. Grundlade en onödig tinnitus på den tiden.

Ni har väl två huvudalternativ;

1. Lägga resurserna på Kloutar och bättre källor ( eller skivor kanske)

2. Ta reda på var problemen sitter och agera därefter

Tills ni vet vad som orsakar den upplevda skillnaden mellan slutstegen så vore det trevligare med en något mindre dömmande profil.

Om ni har rätt i era antaganden så borde väl Linn-stegen få problem med de nya M150-Isobarik som, i.o.m. sina konstruktionsmässiga likheter, sannolikt presenterar liknande utmaningar på slutstegen som sina föregångare.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 20:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
både jag och niklas kommer förmodligen att gå till botten med detta, synd bara att det är 10 mil mellan oss samt att jag jobbar dyngnet runt........eventuell kommer det även att provas med klimax tunebox för att räta ut de sista frågetecknen
Har ni kontaktat Linn i frågan? Det vore ju trist om ni testade sönder något på vägen...

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Om ni har rätt i era antaganden så borde väl Linn-stegen få problem med de nya M150-Isobarik som, i.o.m. sina konstruktionsmässiga likheter, sannolikt presenterar liknande utmaningar på slutstegen som sina föregångare.
På T&T så lirade dom med M4100 på dom nya Isobarik och jag spelade
på volym 72 (Akurate Kontroll) utan problem eller att det lät ansträngt.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stafettpinnen är nu överräckt till mig. Tuneboxen laddad med monofilter från 1997,kommer att köra 4200 med gamla kort för att undersöka vad som händer. Därefter kommer Klout att få sin signal delad genom samma tunebox. Vidare kommer en Klout att ersättas av 5105 i basen. Därefter flyttas ett klout upp i mellanregistret. I morgon får vi det tredje Kloutet,då får vi se vad det ger. Slutligen ska jag testa LK85 med stereofilter i mellaregistret/toppen.

Tukanerna ska prövas med 4200 hade jag tänkt och även jämföra dem med klout. När ändå tuneboxen är framme så kanske jag testar LK2´orna också,bara för att det är trevligt att slippa börja med målningen av solväggen.

Som HCL säger, så är det bäst att vi håller vårt drömmande för oss själva jag och Pekka. Börjar bli olustigt när man får PM om att tagga ner skrivandet.

Så hädanefter kan var och en få dra sina egna slutsatser/göra sina egna misstag/felplaceringar av pengar/ta goda(billiga) råd av andra mer bemedlade,erfarna forummedlemmar. Vad vet vi som bara testar grejorna,annat är det med "experterna"som kan uttala sig om saker de inte själv sett eller hört.

Börjar bli lite för religiöst för mig med Linn..

Image

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 21:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Börjar bli olustigt när man får PM om att tagga ner skrivandet.
Vad är det du skriver Haraldur? Är det någon som har skrivit ett slikt PM till dig? Det känns minst sagt olustigt.

Självklart får du eller Pekka71 skriva precis vad ni vill och testa/spekulera vad ni vill.

Jag skulle dock också skicka ett mail till Linns Helpdesk. Bara för att höra/läsa deras syn på saken.

Lycka till!

/mvh

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 21:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Börjar bli olustigt när man får PM om att tagga ner skrivandet.
Tråkigt att höra, själv tycker jag att detta är en av de mer intressanta trådar här på länge. Ni är inte ensamma om att upptäckt problemet med nya slutsteg och Keltik. Även om jag själv knappast någon gång kommer att äga varken Keltik eller 4200 har jag lärt mig en del.

Alla sitter inte inne med de kunskaper, och erfarenhet, som tex Lejonklou och att efter att ha upptäckt ett problem fortsatt söka efter orsaken tycker jag är föredömligt, inte utan att man blir imponerad över de staplar med elektronik du samlat på dig för detta ändamål.

Jag ser fram mot att höra vad ni slutligen kommer fram till, för även om "if it sounds better it is better" så är det intressant att försöka förstå varför det är bättre.

Och gillar man inte det som skrivs behöver man inte läsa

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 21:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Som HCL säger, så är det bäst att vi håller vårt drömmande för oss själva jag och Pekka. Börjar bli olustigt när man får PM om att tagga ner skrivandet.

Så hädanefter kan var och en få dra sina egna slutsatser/göra sina egna misstag/felplaceringar av pengar/ta goda(billiga) råd av andra mer bemedlade,erfarna forummedlemmar. Vad vet vi som bara testar grejorna,annat är det med "experterna"som kan uttala sig om saker de inte själv sett eller hört.

Jag har följt tråden med intresse och hoppas att ni fortsätter att redovisa era resultat. Praktiska jämförelser är naturligtvis alltid att föredra framför spekulationer.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ju den klart mest intressant tråd på evigheter. Äntligen reda ut detta :). Två tummar upp för två kämpar säger jag! Ska bli mycket intressant se vad som händer.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Vad vet vi som bara testar grejorna,annat är det med "experterna"som kan uttala sig om saker de inte själv sett eller hört.

Detta raljerande tycker jag är trist att läsa. :?
HCL och Lejonklou (även i annan tidigare tråd linnofil) som givit råd har var och en ägt en mängd olika slutsteg/högtalare från Linn sedan 80talet. Plus att de testat/installerat mängder av prylar under nära 30år.

Det är jättebra att ni testat och fortsätter testa, men inse att även andra har gjort en och annan test genom åren.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

både du och jag Haraldur läste nog lite slarvigt, HCl har skrivit dömmande och inte drömmande, vilket ger inlägget en lite mindre nervärderande ;)

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 17 8 9 10 1134 Next

All times are UTC+02:00