selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1034 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jun 04, 2011 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lite funderingar kring dina "så kallade" förstärkarproblem.

Keltik gräver ju rätt djupt jämfört med flera andra högtalare. Har du kollat hur mycket eller om elektronikdelarna vibrerar mycket mera nu jämfört med tidigare?

När jag isolerade skivspelare, CD-spelare och förstärkarna bättre från underlaget jämfört med tidigare, så sjönk dess vibrationer markant och ljudet blev klart renare. Och detta märkte man särskilt när man spelade högre

Sedan tycker jag att du skulle prova med andra källor också, ex en LP12a. Bara en sådan sak att kontrollera elektronikens strömförsörjning, gör också stor skillnad (ex kolla faserna).

Jag glömmer aldrig när jag bytte nätdel till en av mina CD-spelare (den har möjlighet att koppla in en extern nätdel). Det blev en helt annan CD-spelare. Från att låtit lite "nasalt", så spelar den nu med pondus.

/mvh

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 20:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

4200 bättre på allt....

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 21:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

More info please!!!!

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 23:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan ju tillägga att jag fick låna en klout en gång till mina aktiva ninka. Klouten till basarna, då ena lk140n var på service. Klouten slog av vid tung basgång, ena kanalen kopplade från helt tillfälligt för att sen komma tillbaka. Så jag har aldrig upplevt att den är speciellt stark.

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

forsättning följer senare, 4200 är bättre på allt upp till volym 45 sen ...........sen är det som en boxningsmatch mellan Tyson i toppform mot en en flugviktare som aldrig vunnit något

PostPosted: Sun Jun 05, 2011 23:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som blivit av med örat än? :mrgreen:

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 01:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Svågern var fan bra nära att få öronen avrivna av 4200 orna för en tid sedan,han är numera rädd för Linns nya grejor;-)

Man kunde låta forskningen fortsätta,låna sig ett klimaxfilter,tuna in systemet minutiöst igen,provlyssna. Finns även en tanke att klicka i monokorten i tuneboxen och spela 4200 genom äldre filter. Eller så inser man att nätdelarna inte orkar med att driva baselementen i dessa högtalare.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 01:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad som är konstigt är att då skulle väl inte A4200 klara av ninka aktivt heller? Då en klout slog av titt som tätt då jag punchade loss. Och lk140n överhettade. Var tvungen att ha dubbla steg på basarna för att det skulle fungera.
Men dom klarar av de nya högtalarna? Something strange.. in the neighborhood..

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 04:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Var det hemma hos dig som det kroknade med ninkorna? Peter på tak&ton nämnde för mig per telefon i Fredags då vi var inne på Pekkas vedermödor "en umeåbo med komri" som haft problem med att få fram strömmen. Då vet jag inte om det dels är dig han pratar om eller vart i tidsplanet detta elektriska bekymmer spökade. Ifall han syftade på dig så kanske detta var orsaken till att det kroknade. Här uppe i Piteå så är vi två som kör Keilidh med dels triampat AKTIV LK100,biampat AKTIV LK85 utan att det kroknar. Ante med LK100 lirar emellanåt riktigt högt och bastungt material. Lillebror med LK85 orna spelar lika gärna Raubtier som Euskefeurat och det är bra tryck där också.

Keilidh ligger runt 90dB i känslighet, Kaber lite lägre (2 1/2 vägskonstruktion)Skulle tro Ninkorna är ungefär lika med Keilidhen lastmässigt/känslighetsmässigt. Äldre Linnhögtalare behöver bra med effekt enligt mina erfarenheter för att leverera. Keltik i synnerhet skulle jag tro. En Kaber med basstödet integrerat så att säga,små slutna kamrar att spela in i och stor konarea. Keilidh och Ninka har leksakselement i jämförelse.

Klout togs fram av en anledning,Skulle kunna vara Keltik som är den anledningen. Kaber blir inte heller bra förräns den har kloutar bakom elementen rent historiskt innan de nya förstärkerierna kom. Sara var också glupsk ifall den skulle låta bra. Nyare talare är klart mer lättdrivna och ljusare i sin karaktär.

Jag säger inte att det är fel,vi är alla olika i vårt tycke och smak,det låter bättre numera,inget snack om saken,men jag är inte säker på om det är rätta vägen att gå att försöka para ihop en ljus klen förstärkare med en högtalare som går åt farinsockerhållet. Särskilt inte om han som ska ha dem vill lyssna på lite tyngre musikmaterial.

Linn Keltik 4200 och chakrafilter är perfekt för den store Diana Krall älskaren med lyhörd bostadsrätt. Musiken rullar ur högtalarna så lätt,så magiskt,på volymer upp till 45-50 och man kan avnjuta en flaska vin i finrummet till denna hissmusik -ifall du lyckas hålla dig vaken vill säga. Komplext material blir oxkså bättre med 4200,frågan är bara hur kul det är att spela upp en hårdrockskonsert på dessa nivåer?

Jag gillar beskrivningen MRTweak hade om badbollsbas och pålkransbas. Levererar det inte som det ska så är det inte kul att spela. Antar att du har Komri för att du vill ha tryck och ös. Det vill jag och Pekka också ha. Det må vara hur konstigt,omöjligt,feltunat,icke tunedemmässigt konstaterat det vill men i det här fallet med Keltik-som är en väldigt speciell högtalare så fungerar inte 4200an tillfredsställande,2200 kanske en smula bättre enär den har en egen nätdel men fortfarande inte lämpad för uppdraget. Klouten tar givetvis ner snabbheten i basen gentemot sagda slutsteg. Frågan är hur mycket roll det spelar. Är det så här högtalaren är tänkt att spela,såsom klouten lirar tillsammans med den,varför inte till tunedems ära lägga krutet på den omtalade källan istället där det ger mer? Vad vinner man på att köra med ett magert men tydligt slutsteg som dels inte duger till sin uppgift och därtill med sin tydlighet bara förstorar och åskådliggör bristerna i budgetlösningen som Tonegenelementet innebar till skillnad från Audaxelementet vilket fick inhiberas på grund av kostnadsskäl..

Jag kommer att köra på Klout i basen,så mycket är jag säker på för egen del. I övre registren återstår att se.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 08:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Om 4200 blir omsprungen redan vid volym 45 så är det ingen tvekan om att det inte har att göra med förmåga att leverera effekt, men det låter som att ni kommer ågon vart i varje fall. Vid 45 är det väl ungefär som bas under 50 Hz kommer över hörtröskeln. Ja något är det. Skulle vara kul att få reda på vad som är orsaken (man undrar t.ex. hur filtren mäter) fast å andra sidan. Om ni nu får till det så är kanske inte filtermätning det första ni har lust med. Blandar ni steg och kort nu då eller? Vet inte hur filtren ändrats, men det är troligen bäst att köra på en generation filter rakt över. Finns det adaptrar för gamla filter för Chakra-förstärkarna tro?

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 12:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Var det hemma hos dig som det kroknade med ninkorna? Peter på tak&ton nämnde för mig per telefon i Fredags då vi var inne på Pekkas vedermödor "en umeåbo med komri" som haft problem med att få fram strömmen.
Jo det var hemma hos mig, fyra boenden sen sist. När jag bodde i storstaden vännäs.

Raubtier är ju säkert "hård" musik men speciellt mycket lågbas är det ju faktiskt inte.
Det var med Era 2 som klouten gick bet. När en viss bas gick igång.
Vad keilidh har för last vet jag inte så där kan jag inte svara.
Quote:
Då vet jag inte om det dels är dig han pratar om eller vart i tidsplanet detta elektriska bekymmer spökade. Ifall han syftade på dig så kanske detta var orsaken till att det kroknade.
Var säkert mig han pratade om. Det har dock inget med LK140 eller ninkor att göra :). Inte heller strömförsörjningen, detta uteslöt jag i ett tidigt skede.
Quote:
Här uppe i Piteå så är vi två som kör Keilidh med dels triampat AKTIV LK100,biampat AKTIV LK85 utan att det kroknar. Ante med LK100 lirar emellanåt riktigt högt och bastungt material. Lillebror med LK85 orna spelar lika gärna Raubtier som Euskefeurat och det är bra tryck där också.
Se kommentar ovan :)
Quote:
Linn Keltik 4200 och chakrafilter är perfekt för den store Diana Krall älskaren med lyhörd bostadsrätt. Musiken rullar ur högtalarna så lätt,så magiskt,på volymer upp till 45-50 och man kan avnjuta en flaska vin i finrummet till denna hissmusik -ifall du lyckas hålla dig vaken vill säga. Komplext material blir oxkså bättre med 4200,frågan är bara hur kul det är att spela upp en hårdrockskonsert på dessa nivåer?
Jag förstår precis vad du menar.
Quote:
Jag gillar beskrivningen MRTweak hade om badbollsbas och pålkransbas. Levererar det inte som det ska så är det inte kul att spela. Antar att du har Komri för att du vill ha tryck och ös.
Och musikalitet, tydlighet osv.. tune dem alltså =). Sen gillar jag bastryck också förstås.
Quote:
Jag kommer att köra på Klout i basen,så mycket är jag säker på för egen del. I övre registren återstår att se.
Ja om det funkar bättre så är det klart du ska göra det! Inte det jag reagerar på.

Tycker bara det är så mycket konstigt kring allt detta. Men det är ju jättebra att ni försöker reda ut allt detta och identifiera problemen. För nåt skumt är det ju. Hoppas vi kan få en riktig vetenskaplig förklaring framöver till vad ni upplever.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

4200 är som en mordern sportbil med extrem väghålning men utan någon effekt i motorn medans klouten är som en gammal grupp b rally bil med mycket sämmre väghållning, men som ändå kommer att vinna på sin större motor

Önskar väldigt mycket att 4200 skulle funka, för handen på hjärtat så är den bara så mycket bättre, men tyvärr så orkar den inte en sån last som Keltik faktiskt är

Det är mycket möjlig att Klouten slår av, men tills den slår av kommer den att ge samma effekt ända tills den bryter vilket är betydligt mera än 4200

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 13:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som HCL säger så är det något annat än effekt som ger de resultat ni får. Som jag skrivit tidigare är effektsiffror nästan alltid vilseledande. Det som upplevs som mycket eller lite effekt är i själva verket nåt helt annat.

Så här ser effektbehovet ut vid volym 45:
Volym 45 på ett Linnförsteg eller Kikkin betyder att försteget sänker källans signal med 35 dB.
En normal källa (till exempel en DS-spelare) levererar 2 V vid full utstyrning.
Vid volym 45 blir det 36 mV som lämnar försteget.
Både Klout och 4200 förstärker signalen 27 ggr.
Slutsteget matar högtalarna med maximalt 1 V. En Volt i musikens toppar, alltså.
Vid 8 ohm på högtalarna betyder det 0,125 W.
Vid 4 ohm på högtalarna betyder det 0,25 W.
Vid 2 ohm på högtalarna betyder det 0,5 W.
Vid 1 ohm på högtalarna (jag tror inte att Keltik är i närheten av så låg impedans) betyder det 1 W.

Det är ingen som helst risk att 4200 börjar krokna när den levererar mindre än en Watt i musikens toppar.

Jag tror att Chakrafiltren till Keltik har en helt annan frekvensgång än de gamla filtren - och att detta är orsaken till era resultat.

PostPosted: Mon Jun 06, 2011 14:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med detta sagt så måste vi testa att flytta över de gamla monokorten i tuneboxen och köra med 4200 igen. Tuneboxen är säkerligen ingen undergörare för signalen men man borde i alla fall få ett hum om det blir samma karaktär som med klout.

Vore kanske snart dags att äska om ett forskningsstipendium hos Linn?

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 1034 Next

All times are UTC+02:00