selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:45

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 934 Next
Author Message
PostPosted: Thu Jun 02, 2011 16:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag kanske missat det men har du skrivit om detta i tråden?
Trodde det bara handlade om att 4200 tappade orken.
Exakt vad låter inte bra och hur yttrar det sig? tex är det på alla volymer?

När det gäller 350, kan man spela på nära vol100 så ska det inte skilja så pass mycket att 4200 som driver Keltik får problem redan på 50-60.
Var bara det...
Problemet med mellanregistret kommer av att stegen inte orkar med lasten, det blir värre ju högre man spelar på låg volym är inget problem, har man separata steg i basen och driver treb/mid med en egen 4200 så uplever jag inget problem med vasst mellanregister kör man därimot en 4200 på varje högtalare så börjar mellanregistret låta vasst på volym 65 och uppåt beroende på inspelning därmot så kan jag inte riktigt hålla med om att Keltik inte släpper på låg volym när de är rätt intunade, volym 40-55 funkar extremt bra helt magiskt bra, då upplever man verkligen hur bra 4200 är men på högre volymer så blir det inte så kul nå mera

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:

När det gäller 350, kan man spela på nära vol100 så ska det inte skilja så pass mycket att 4200 som driver Keltik får problem redan på 50-60.
Var bara det...
Problemet med mellanregistret kommer av att stegen inte orkar med lasten, det blir värre ju högre man spelar på låg volym är inget problem, har man separata steg i basen och driver treb/mid med en egen 4200 så uplever jag inget problem med vasst mellanregister kör man därimot en 4200 på varje högtalare så börjar mellanregistret låta vasst på volym 65 och uppåt beroende på inspelning därmot så kan jag inte riktigt hålla med om att Keltik inte släpper på låg volym när de är rätt intunade, volym 40-55 funkar extremt bra helt magiskt bra, då upplever man verkligen hur bra 4200 är men på högre volymer så blir det inte så kul nå mera
Skumt då att problemen också tycks lösa sig med andra filter.

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Thu Jun 02, 2011 21:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är jag ganska övertygad om att det inte gör, möjligtvis att det kanske får en annan karaktär eller så kan det vara så att eftersom filterboxen har egen ström så blir matningen till filtren stabil och på så sätt låter det bättre, när de sitter i stegen blir de också påverkade att nätdelen blir drenerad

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 23:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Vad gäller krutet i 1st 4200 vs 2st 2200 så hävdar i alla fall Linn helpline med en dåres envishet att det är samma sak. Antingen har de rätt... eller fel.

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Fri Jun 03, 2011 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De har fel

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 08:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:

Var bara det...
Jag fick för mig att det var basen som inte orkade med hemma i din rigg, men det är alltså mellanregistret som inte låter bra vid högre volymer?

Det första jag tänker på som åtgärd då är installationen/underlaget/förutsättningarna.

Det här har ju flera redan varit inne på. Hur står apparaterna uppställda nu? Jag kör själv Keltik, och har tyckt det låter lite bröligt på mellanregistet vid aningens högre volym (typ 55 börjar bli sämre). Jag har nu bytt från Ikeas Bestå-hylla till en Harmonihylla. Stor skillnad i det avseendet. Går lätt att spela minst 10-15 snäpp högre men att det fortfarande låter bra.

Har även märkt att ds-nätverket är grymt känsligt. Bytte nyligen router, till Netgear RP614. Den har ingen wifi och jag har ännu inte skaffat en WAP. När jag kopplar in min laptop med kabel till nätverket upplever jag nästan hur basen försvinner. Kanske lite tillspetstat, men det är enormt stor skillnad, till det sämre. Drar jag ur den sladden låter det bättre. Antingen är det datorn som stör eller så är det en väldigt dålig kabel (kommer köpa av sportis rekommenderade kablar).

Men det jag menar är att det finns så mycket som kan störa, om du inte gjort det ännu så borde du nog renodla din setup och se om problemen minskar. Dra ur onödiga elsladdar, skaffa bra nätverksdelar. Skaffa bra underlag. Och sedan tuna in högtalarna, också det superviktigt (jag har haft mina Keltik i tre rum nu, och det har bara låtit hyfsat bra vad gäller högtalarplacering i ett av rummen. Det tillskriver jag placeringen och inte rummens egenskaper – har inte haft tid att jobba så hårt med placeringen)

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 08:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
Vad gäller krutet i 1st 4200 vs 2st 2200 så hävdar i alla fall Linn helpline med en dåres envishet att det är samma sak. Antingen har de rätt... eller fel.
Hur var frågan ställd och exakt vad svarade de?

"På papperet" kan ju två nätdelar leverera mer men man ska givetvis testa själv.

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 08:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helpline har fel.
Jag vill dock poängtera att det är ganska mycket krut i chakra-stegen, min C6100 driver utan problem mina Espek till ganska höga nivåer.
När man följer denna tråd är det lätt att tro att Linns slutsteg är klena, men det tycker inte jag. Jag tycker att de leverera väldigt bra.
Dock beter de sig kanske lite annorlunda när de närmar sig sin maxgräns. Det fortsätter helt enkelt att låta bra eller kanske "rent och klent".

Men Keltik är kanske ett special-case. Jag vet någon på forumet som kört dem med två 5105:or i basen och AV5125 till diskant mellanregister och fått bra resultat.
Jag tror även att de körts med bra resultat med 2st AV5125. Om någon kört med 4st 2250 känner jag inte till, men jag har i vart fall inte hört någon klaga på den setupen.

Vettigast kanske är att helt enkelt använda 5105:or eller Kloutar eller något annat enklare i basen och lägga ett bättre slutsteg på diskant mellanregister och ta pengarna man sparar och lägga tidigare i kedjan. Jag tror att tex ett system med ADS-AK-4st 5105-Keltik skulle kunna låta grymt bra, och då ändå ha ganska billig playbackdel.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 09:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det är jag ganska övertygad om att det inte gör, möjligtvis att det kanske får en annan karaktär eller så kan det vara så att eftersom filterboxen har egen ström så blir matningen till filtren stabil och på så sätt låter det bättre, när de sitter i stegen blir de också påverkade att nätdelen blir drenerad
Du verkar väldigt säker på din sak här, men jag tycker du bör reflektera, en gång till, dels över de åsikter som framförts ang. anläggningens förutsättningar, som monkeydevil skriver om och dels att andra med till synes identiska symptom som du upplever och som provat mer (alternativ) än du kommit fram till andra slutsatser. Det känns f.f.a. sannolikt att han med Klimax-filter och 4x2250 borde komma fram till samma slutsats som du om du har rätt. Han kom ju fram till raka motsatsen d.v.s. att C4200 helt enkelt var mycket bättre - med Klimax-filtren före (i båda fallen). Med Chakra filter var han mer tveksam till slutstegsbytet.

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att 2x2200 är bättre än 1xC4200 är nog rätt säkert, även om skillnaden sannolikt är mycket liten (ointressant) i vissa fall och betydelsefull i andra (dock i mycket midre grad effektmässigt). Skillnaderna ligger då knappast i drivförmåga i.o.m. att det bara handlar om 3 dB skillnad och således inte mycket mer än noterbart. Störningsmässigt d.v.s. isolationsmässigt lär vara den stora skillnaden däremot, en skillnad som lär märkas närapå oberoende av nivå.

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 10:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

HerrJanzon wrote:
Hur var frågan ställd och exakt vad svarade de?

"På papperet" kan ju två nätdelar leverera mer men man ska givetvis testa själv.
Well, det började med en fundering kring 4200 vs 2x2200 för biampning från ett "pure power availability perspective".
Svar:
"In terms of power handling and power output for the amplifiers, the Akurate 4200 and the 2200 are the exact same, however 2 Akurate 2200 would give you a better audio performance because the power supply in the 4200 will have to work harder to power the 4 channels than a power supply within the 2200."

Jaha, men "however" och "work harder" gör ju att man önskar ett förtydligande. Blandar han per kanal och per låda på nåt sätt?
Svar:
"Each channel of the amplifier has its own amplification stage that is limited to 200w rms into 4 ohms. Effectively an Akurate 4200 is the same as 2 Akurate 2200. Bi-amping an Akurate 4200 is the same as running 2 Akurate 2200 in a bi amp configuration."

Ere möjligt?
Fråga: "Is the summarized maximum simultaneous output power using all 4 channels of a 4200 really the same as for TWO x 2200?"

Svar: "Yes, the summarized maximum simultaneous output power using all 4 channels of a 4200 really the same as for TWO x 2200."

Det var Helpline's 2 cents

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 10:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hylla sodoko vent
router D-link 655 framlyssnad som en av de bästa
Nas WD mybook betydligt bättre än Neatgear duo
nätvärkskablar de sportis har rekomenderat
nätvärket är ett eget inga andra produkter anslutna förutom DS,nas
Alla produkter är momentdragna med rätt moment, även elektronik
Installation av högtalare gjord av Återförsäljare dock bara i ett av rummen

Ok hoppas ni nu förstår, drar man ut basarna från slutsteget så har man inga problem med mellanregistret, slutsats? samma sak händer med mellanregistret om det inte drivs av ett steg som även driver basarna, slutsats?

I alla fall så är basen tunn om man inte spelar lågt då finns allt med, som sagt jag har prövat i 3 olika rum ett på 17 kvadrat ett på 80, och hos Haraldur där jag inte vet exakt men skulle tro ca 22 kvadrat, och det spelar tunnt om man inte spelar lågt upp till volym 50, visst går det att höja mera men volym mellan 40-50 spelar de faktiskt bättre än vad min 242 någonsin gjorde passivt

Jag har också som er hoppats på att det ska ha varit någon yttre omständighet som ställer till det, sist nu hoppade jag på strömen och det gorde lite grann som sagt vi får se när Haruldur får sina kloutar, kanske blir det bara sämre vem vet?

Att jämföra Espek med Keltik är väl som att jämföra ett lass med bomull mot bly, espek är väl nästan en av linn mest lättdrivna burkar?

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 11:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Hylla sodoko vent
router D-link 655 framlyssnad som en av de bästa
Nas WD mybook betydligt bättre än Neatgear duo
nätvärkskablar de sportis har rekomenderat
nätvärket är ett eget inga andra produkter anslutna förutom DS,nas
Alla produkter är momentdragna med rätt moment, även elektronik
Installation av högtalare gjord av Återförsäljare dock bara i ett av rummen

Ok hoppas ni nu förstår, drar man ut basarna från slutsteget så har man inga problem med mellanregistret, slutsats? samma sak händer med mellanregistret om det inte drivs av ett steg som även driver basarna, slutsats?

I alla fall så är basen tunn om man inte spelar lågt då finns allt med, som sagt jag har prövat i 3 olika rum ett på 17 kvadrat ett på 80, och hos Haraldur där jag inte vet exakt men skulle tro ca 22 kvadrat, och det spelar tunnt om man inte spelar lågt upp till volym 50, visst går det att höja mera men volym mellan 40-50 spelar de faktiskt bättre än vad min 242 någonsin gjorde passivt

Jag har också som er hoppats på att det ska ha varit någon yttre omständighet som ställer till det, sist nu hoppade jag på strömen och det gorde lite grann som sagt vi får se när Haruldur får sina kloutar, kanske blir det bara sämre vem vet?

Att jämföra Espek med Keltik är väl som att jämföra ett lass med bomull mot bly, espek är väl nästan en av linn mest lättdrivna burkar?
Ok, hyllan vet jag inget om. Väggmonterad?
Vad har du för väggmaterial?
Dämpning i rummet? Fönster? Öppningar?
Golv? Spikes rakt i golvet eller Skeets?
Är huset gammalt nytt? Hur ser elinstallationen i huset ut? Jordade uttag? Om inte, går det att jorda? Vad har du för inkopplingslister? Var får routern ström i förhållande till anläggningen?
Har du kollat fasen på NAS och router?
Hur står dom (NAS o router)?
Vilken nätverkskabel är det du har? Är den skärmad och med skärmen ansluten i båda ändar?

Har du kvar ADS (eller hade du bytt till KDS)? Har du provat med t.ex. någon Unidisk eller LP12 istället? Det är ett enkelt test för att se om något är skumt med själva DS-installationen.

F.ö. tycker jag inte Espek alls är lätta att driva. Körde dom aktivt med 5125+2250 och 5125 kämpade hårt. Det blev bättre med 5125 bara till basen, men det var inte förrän även basen fick en 2250 som det blev mycket bättre. Förbättringen med 2250 rakt över var mycket stor. LK100 på 5140/Espek var ett skämt! Klout eller 5125 var vad som krävdes för att det skulle funkar ö.h.t. (passivt) och aktivt fungerade (d.v.s. bra) allt från LK140, men förbättringen upp till 3x2250 var mycket stor. Skulle gissa att en C6100 också funkar utmärkt, men att man kan spela lite högre med 3x2250. 2x2250 + 1xC4100 (gärna med Dynamik) skulle jag gissa är en utmärkt kombination på Keltik. Det funkar säkert även med de äldre filtren som ju enligt vissa inte har samma karaktär som Chakra-filtren, dock inte samma förtjänster heller... Att nedgradera i slutstegsänden i ditt fall och lägga överblivna medel på källan tycks vara ett attraktivt drag.

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pekka71!
Först av allt så vill jag säga att jag tror jag förstår vad du är ute efter avseende bastryck och Live känsla. Jag tycker själv det är viktiga ingredienser för att kunna njuta av musik, det var bland annat därför jag fastnade för aktiva ATC. Tråkigt att du inte får till det, men tack för att du och Haraldur skriver om era erfarenheter så att vi andra kan ta del.

Spontant kan jag tycka att det vore intressant att testa ett 2250 steg till basen. Jag TROR att det är ett steg som har en hög drivförmåga och jag VET att det har ett ganska fett sound som kan passa för att driva basen.

PostPosted: Fri Jun 03, 2011 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klout nu hämtade.
Pekka,du är välkommen att låna mina grejor över helgen om du lovar att berätta vad du kommer fram till,själv ska jag jobba hela helgen.

Åkte förbi svågern med Keilidh för att låna en flaska sprit till en 40 åring då systemet hade stängt samt jag inte är så stor kännare av destillaten från de skottska höglandet. Tänkte ta igen mina K400 men fick så dåligt samvete när jag hörde hur bra det svängde om aktiva Keilidh och LK85. Så jag får fortsätta lyssna LP tolva via lurar ett tag till.

Vad värre är att tolvan verkar hotad..

Jaja.det återstår att se i Pekkas medlemspresentation..

Trevlig helg Alla och happy listening Pekka!

/Niclas

Image

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 934 Next

All times are UTC+02:00