selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 13:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 834 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jun 01, 2011 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja,jag vet inte vad jag ska svara,jag är tom på argument. Det enda jag märker är att det inte spelar bra. Vi har verkligen grunnat på alla de tänkbara sätt,både mindre snällt runt det eviga hallelujat om Linn men även med största vilja försökt få det att fungera. Bara att man är beredd att baxa runt på de svintunga kolisserna mellan varandra och åtskilliga bilresor i norrland med oändliga avstånd emellan måste vittna om denna ambition. Jag har ju till och med köpt mig ett eget par eftersom jag hyser en förhoppning om att det skulle kunna spela musik om dem.

Kom gärna med förslag på vad vi kan testa härnäst så prövar vi. Jag är beredd på att flytta dem in i sovrummet eller garaget om det så ska vara nödvändigt för att verifiera att det ska gå att få tryck ur dem. Mina Kloutar har kommit men min granne som just köpt sig en ny Bayliner tyckte det var viktigare att vi fick oss några distansminuter i stället för att hämta slutstegen. I morgon är det röd dag så jag får vänta lite till med att testa Klout.

Kanske skulle jag behållit piP eller köpt PI60..

PostPosted: Wed Jun 01, 2011 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vi har väl föreslaget en uppsjö saker att borra i, men får nog knappast svar på direkten. Några frågor bör ställas till Linn och några saker till behöver testas. Jag har försökt ställa några frågor i tråden och väntar fortfarande på respons.

När det gäller karkatär på ljud så kan man diskutera sig grön utan att alltid helt komma överens så det vore rätt enfaldigt att försöka dömma någon för det. Om man skall tweaka ljudkaraktären så är det def. i slutet av kedjan som det är vettigt att göra, men man bör göra det med en gnutta försiktighet så att man inte köper på sig en massa prylar som tweakar ljudet åt (vad som förefaller) rätt håll med nuvarande källor och senare visar sig helt fel då man byter upp sig i käll-änden. Det är lätt hänt.

Som exempel så blev jag totalt överaskad av M140 drivna passivt med nya KDS/1+KK+A2200. Trodde tidigare att de saknade riktig botten och var lite lösa i hullet i de nedre regionerna. Det är de inte alls utan spelar både artikulerat och djup med rätt grejer före. Source first! Man kan ofta ha glädje av att lyssna på sportis och när det gäller Isobarik och Keltik i synnerhet.

Skall bli intressant att läsa om hur det går med Klout på basarna i.st.f. C4200.

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 00:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Av det jag testat, så det enda som funkat hyffsat är 3x4200, då spelar det bra, men forfarande bara som ett par trimmade 242, 20 hz frekvensen kan jag garantera är 20 db lägre än än högre frekvenser och vad är vitsen med Keltik om ett par Espek spelar ljupare`?

Jag kan säja så här, när vi testade 2x4200 i basen istället för en singel 4200 så var det nästan haksläpp på vilken skillnad det blev redan på volym 55 om ni läser Harulders innlägg så erkänner ju Linn att Isobarik kontruktionen är en svår last även Lk280 spark

Ingen annan än jag hade verkligen hoppats på att 2x4200 skulle funka eftersom de förmodligen är grymt mycket mera musikaliska, men om det inte kan flytta isobariken så låter nog en distande Klout bättre som aldrig tappar effekt oavsett hur tungt det går, klout känns just nu som den enda lösningen annars får jag nog kapa ner keltikarna och elda upp dom :?

Angående min Elektronik så är den testad på andra högtalare (m140) och där presterar den över medel kan jag nästan lova

Angående Lk140 så har man ju dubbelt med effekt jämfört med en 4200 som använder alla kanaler, sen finns det en till sak som kan vara skillnad som jag inte har koll på och det är om baskorten är olika stereo vs chakra, för i happis har han ett stereokort i sin LK140

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det vore kul att se era reaktioner om man ställde in ett par Akurate 242, K350 eller Komri i det här omtalade "Haparandarummet". Jag kan satsa vad som helst på att ni skulle tappa hakan.

/ Jacob

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 01:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jajo kanske har rätt-eller så inte,hursom oavsett om han har rätt eller inte så är det fler som inte får det att spela,jag lyfte frågan på linns eget forum och fick omedelbart svar samt en länk till en 18 sidor lång tråd i ämnet..

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... #pid130047

http://forums.linn.co.uk/bb/showthread. ... 6#pid79956

"As almost everyone in this tread has said, going from old type amp/cards to chakra cards and amps, will produce a shriller, thinner sound.

I have yet not made the effort to narrow it down to either the cards or the amps, but my guess is that the cards are behind the bigger part of the difference.

But regardless thin sounding or not, the new stuff is quite a lot more musical, although it will be an individual question on how well you can handle the "new" sound. The louder you play, the bigger the problem. For those who regard 60 volume party level, this might be a small problem. For those who regard 60 volume a gentle alarmclock wakeup volume, it will be more of a problem.

Comparing chakra cards with adapters in old amps to the old cards in the same old amps would be very interesting, so if someone has the means to do that, i would be really interested in a report on the outcome."

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Av det jag testat, så det enda som funkat hyffsat är 3x4200, då spelar det bra, men forfarande bara som ett par trimmade 242, 20 hz frekvensen kan jag garantera är 20 db lägre än än högre frekvenser och vad är vitsen med Keltik om ett par Espek spelar ljupare`?

Jag kan säja så här, när vi testade 2x4200 i basen istället för en singel 4200 så var det nästan haksläpp på vilken skillnad det blev redan på volym 55 om ni läser Harulders innlägg så erkänner ju Linn att Isobarik kontruktionen är en svår last även Lk280 spark

Ingen annan än jag hade verkligen hoppats på att 2x4200 skulle funka eftersom de förmodligen är grymt mycket mera musikaliska, men om det inte kan flytta isobariken så låter nog en distande Klout bättre som aldrig tappar effekt oavsett hur tungt det går, klout känns just nu som den enda lösningen annars får jag nog kapa ner keltikarna och elda upp dom :?

Angående min Elektronik så är den testad på andra högtalare (m140) och där presterar den över medel kan jag nästan lova

Angående Lk140 så har man ju dubbelt med effekt jämfört med en 4200 som använder alla kanaler, sen finns det en till sak som kan vara skillnad som jag inte har koll på och det är om baskorten är olika stereo vs chakra, för i happis har han ett stereokort i sin LK140
Har ont om tid så jag kommenterar det som jag fetat i din text.
1, bara marknadsföring för att sälja nya slutsteg. Tack o lov har Linn slutat med dylika dumheter!
2. Jo men hur mycket information som är matnyttigt ger det testet? Har du testat de saker som jag/HCL och andra föreslagit?
3. Om det är effekt på papperat du är efter, skaffa ett PAsteg på några tusen watt. Finns billiga får någon få tusenlapp...
ELLER så jämför du stegen, använder det som är bäst och ger det bra förutsättningar att prestera.
Tror "förutsättningar" är nyckeln här. Se mitt nästa inlägg.

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 09:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:

"As almost everyone in this tread has said, going from old type amp/cards to chakra cards and amps, will produce a shriller, thinner sound.
Ja, som tidigare sagt de nya stegen distar mindre och bummlar mindre pga bättre kontroll, speciellt i basen.
Problemet är att de inte inser att de nu hör (tidigare ohörda) defekter i systemet. Ingen som klagar i det engelska forumet har gjort sig kända för att förstå tunedem och inse vikten av installation.
Tills skillnad från dig/pekka testar de inget, försöker inget, de bara klagar.
De gör allt själva, vägrar ta hjälp av erfarna Linnsäljare.

Som jag tidigare skrivit GNÄLLSPIKAR är var de är!!!

Är lite pinsamt att läsa dessa trådar. Är bara några få som har problem ändå påstås det att det är en generellt fel... Logiken haltar betänkligt tex de skyller på dåliga element i Keltik men samtidigt skriver de att med Klimaxfilter blev det bra. Jaha...

Pekkas problem är dock ett annat.
Fundera kring detta; om K350A kan drivas till vansinniga volymnivåer utan att tappa orken med sammanlagt 600W maxineffekt fördelat på 6slutsteg MED samma teknologi i nätdel/slutsteg som 4200, vad säger det er?

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har läst nästan hela tråden (pust!) och länkade till de mer informativa av de slutsatser som dras i tråden > HÄR <

Det är nog som sportis skriver att kunskapen varierar en hel del bland deltagarna på Linn-forumet, men helt ute och cyklar tycker jag inte de verkar vara.

Keltik har säkert sina bra och mindre bra sidor p.s.s. som andra högtalare. Vissa tycker att de mindre bra sidorna är bra nog och vägs upp av de bra sidorna, medan andra inte nöjer sig utan kräver mer av vissa saker (nöjer sig med 242) eller mer av allt (och gräver stora hål i plånboken och går på 350).

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo,själv satt jag vid datorn och läste ända fram till halv tre i natt. PM har regnat ner i min brevlåda under morgonen,bland annat ett från CJ som sålde Pekkas högtalare. Han var beredd att låna ut filter till oss ifall vi är beredda att testa ordentlig och skriva om våra upplevelser. Det finns ett genuint intresse från flera håll att en gång för alla få det utrett vad som funka och inte. Ifall man är beredd att betala resan hem för filtret så skulle detta ge oss möjligheten att jämföra även klimaboxarna,chakrakort,stereokort,monokort.

Min svåger köpte ett Klout av CJ så frakten ena vägen blir liksom inbakad så att säga. Det som talar både för och emot är det jag hörde från Xanlin(rätta mig om jag lägger ord i din mun)nämligen att det som skiljer klimax från chakra är EQ-ningen i mellan och diskanten samt till viss del konstruktionen medan klimaxens basfilter är identiskt med chakra. Det vi funderar över pekka och jag är lite kring just mellanregistret/mellanbasen som troligtvis både är en viktig och känslig del i den här högtalaren,vilket det även skrivs runt på UK forumet,dock som du påpekar Sportis,så är det ingen vetenskaplig studie,finns inte så mycket konkret att ta på kring påståendet men det sår ändå ett frö hos mig. Jag vet inte om det blir ytterligare off topic att nämna (den icke tunedmkunnige konstruktören bakom succeerna Kaber och Keltik)Rod från Australien. Jag kontaktade honom för kanske ett år sedan och vi brevväxlade en tid. En av orsakerna till att jag gjorde det var för att säkerställa tillgången på element till Kaber ifall olyckan var framme(vilket just drabbat min svåger)Rod berättade öppet att han inte var nöjd med mellanregistret/basen men efter inom ramen för vad han hade att röra sig med i budget var de över förväntan. Han ordade även kring de begränsningar dåtidens filterkonstruktioner innebar och de kompromisser som man i bland fick nöja sig med. Han var väldigt försiktig med konkreta råd om exakt ersättare men berättade runt sina egna konstruktioner och vad det hade inneburit för den "kaber" som fortfarande säljs och tillverkas av honom. den är exakt identisk så när som elementval och en förskjuten diskant samt aktiva digitala filter. Jag tror inte man fyller igen hålet i basen med femtumselementet,det är inte dit jag vill komma,det är det där obehagliga som händer när elementet bryter upp fult i vissa områden och som mycket möjligt kan vara en funktion av kurvan på chakrafiltret och stressade slusteg.

Jag vill bara att det ska bli bra,det är den kortkorta versionen..

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Jag har läst nästan hela tråden (pust!) och länkade till de mer informativa av de slutsatser som dras i tråden > HÄR <
OBS
Notera att den som klagade mest på Keltik kör ett 5103 försteg.
Kanske läge att testa ett KKmkII/D (eller åtminståne ett bättre försteg) innan man klagar på keltik, 4200 och filtren.

jag påminner om vad jag skrev imorse
Quote:
Problemet är att de inte inser att de nu hör (tidigare ohörda) defekter i systemet
Är det någon på det svenska forumet som ens skulle komma på tanken att driva ett synnerligen kompetent dyrt aktivt system (Klimaxfilter/2*4200/Keltik) med en 5103, och utan att inse var problemet sitter?

Den andre som klagade på keltik kör nu AK in i Solo/K350P. :?
I rest my case

pekkas problem dock som sagt är ett annat.

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
HCL wrote:
OBS
Notera att den som klagade mest på Keltik kör ett 5103 försteg.
Kanske läge att testa ett KKmkII/D (eller åtminståne ett bättre försteg) innan man klagar på keltik, 4200 och filtren.

jag påminner om vad jag skrev imorse
Quote:
Problemet är att de inte inser att de nu hör (tidigare ohörda) defekter i systemet
Är det någon på det svenska forumet som ens skulle komma på tanken att driva ett synnerligen kompetent dyrt aktivt system (Klimaxfilter/2*4200/Keltik) med en 5103, och utan att inse var problemet sitter?

Den andre som klagade på keltik kör nu AK in i Solo/K350P. :?
I rest my case

pekkas problem dock som sagt är ett annat.
Mellanregisterproblemet som beskrivs på det englska forumet, har även vi stött på trots KDS/KK/, det blir mindre med KDS men ju mera man höjer ju mera påtagligt blir det, detta problem försvinner helt med 3x4200 även med ADS/kk

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 12:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
haraldur wrote:

Ja, som tidigare sagt de nya stegen distar mindre och bummlar mindre pga bättre kontroll, speciellt i basen.
Problemet är att de inte inser att de nu hör (tidigare ohörda) defekter i systemet. Ingen som klagar i det engelska forumet har gjort sig kända för att förstå tunedem och inse vikten av installation.
Tills skillnad från dig/pekka testar de inget, försöker inget, de bara klagar.
De gör allt själva, vägrar ta hjälp av erfarna Linnsäljare.

Som jag tidigare skrivit GNÄLLSPIKAR är var de är!!!

Är lite pinsamt att läsa dessa trådar. Är bara några få som har problem ändå påstås det att det är en generellt fel... Logiken haltar betänkligt tex de skyller på dåliga element i Keltik men samtidigt skriver de att med Klimaxfilter blev det bra. Jaha...

Pekkas problem är dock ett annat.
Fundera kring detta; om K350A kan drivas till vansinniga volymnivåer utan att tappa orken med sammanlagt 600W maxineffekt fördelat på 6slutsteg MED samma teknologi i nätdel/slutsteg som 4200, vad säger det er?
Har ingen anning exakt vilken config det sitter i 350, men kan tänka mig att det sitter specal anpassade nätdelar i bas som på t.e.x komri, sen tror jag jag inte att konstruktionen som basen i 350 är lika svårdriven som en sluten isobarik, detta är bara vad jag tror hur det ligger till exakt vet jag inte

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske missat det men har du skrivit om detta i tråden?
Trodde det bara handlade om att 4200 tappade orken.
Exakt vad låter inte bra och hur yttrar det sig? tex är det på alla volymer?

När det gäller 350, kan man spela på nära vol100 så ska det inte skilja så pass mycket att 4200 som driver Keltik får problem redan på 50-60.
Var bara det...

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 12:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Rumsligt problem är kanske det som spökar mest? Sitter själv och lyssnar just nu på en vinylrip i min sekundäranläggning iMac 24" > Rotel reciever > 4 speakers - JPW & Wharfdale. Trots tjohej-installation låter det sanslöst bra (just nu). Ja, även sportis AC/DC rip låter mycket bra i denna anläggning :wink:. Jag anser ju att det är det som är source No. 1 före uppspelningsapparatur. Om man matar nya klimax DS med sånt godis så kan det inte gå fel.. men rummet då? Hm, problematiskt det här. Är det inte så ändå, att ju fler burkar man blandar in desto fler är problemen som kan uppstå? Enkel logik :roll:, men jag baxnar här, vilken fantastisk rip. OK, det är Pat Metheny och ECM. Superkompetent inspelning från början, men ändå!

Hoppas att du hittar en lösning på problemet Pekka. Det finns ju de som är helnöjda med sina Keltiks (MRTweak med Klout, vad jag vet) så det ska väl gå. Jag förstår också frustrationen av att 4200 inte fungerar för det borde det ju göra. Missmatchning..? Mina spörsmål behöver ej besvaras då de inte är av teknisk natur, om man inte känner för dvs.

RNL (provar HCL-typ-nick RegaNaimLinn) fel ordning på apparaterna.. men det funkar :)

PostPosted: Thu Jun 02, 2011 13:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
...

Min svåger köpte ett Klout av CJ så frakten ena vägen blir liksom inbakad så att säga. Det som talar både för och emot är det jag hörde från Xanlin(rätta mig om jag lägger ord i din mun)nämligen att det som skiljer klimax från chakra är EQ-ningen i mellan och diskanten samt till viss del konstruktionen medan klimaxens basfilter är identiskt med chakra. Det vi funderar över pekka och jag är lite kring just mellanregistret/mellanbasen som troligtvis både är en viktig och känslig del i den här högtalaren,vilket det även skrivs runt på UK forumet,dock som du påpekar Sportis,så är det ingen vetenskaplig studie,finns inte så mycket konkret att ta på kring påståendet men det sår ändå ett frö hos mig. Jag vet inte om det blir ytterligare off topic att nämna (den icke tunedmkunnige konstruktören bakom succeerna Kaber och Keltik)Rod från Australien. Jag kontaktade honom för kanske ett år sedan och vi brevväxlade en tid. En av orsakerna till att jag gjorde det var för att säkerställa tillgången på element till Kaber ifall olyckan var framme(vilket just drabbat min svåger)Rod berättade öppet att han inte var nöjd med mellanregistret/basen men efter inom ramen för vad han hade att röra sig med i budget var de över förväntan. Han ordade även kring de begränsningar dåtidens filterkonstruktioner innebar och de kompromisser som man i bland fick nöja sig med. Han var väldigt försiktig med konkreta råd om exakt ersättare men berättade runt sina egna konstruktioner och vad det hade inneburit för den "kaber" som fortfarande säljs och tillverkas av honom. den är exakt identisk så när som elementval och en förskjuten diskant samt aktiva digitala filter. Jag tror inte man fyller igen hålet i basen med femtumselementet,det är inte dit jag vill komma,det är det där obehagliga som händer när elementet bryter upp fult i vissa områden och som mycket möjligt kan vara en funktion av kurvan på chakrafiltret och stressade slusteg.
... och problemen verkar som bortblåsta med bra källa och Klimax-filter.

Vad ville du säga med ditt inlägg. Jag hängde inte riktigt med.

Det finns givetvis ett visst spann mellan olika exemplar av chakrafilter och exemplar av Keltik. Kanske kan det vara så att vissa kombinationer blir mindre bra. Dessutom finns det ett antal olika element att välja på, både för mellan och diskant. Man förstår varför inte Linn åtar sig att lösa proböemet. De har nog dessutom stött på en och annan hifi-entusiast som aldrig blir nöjd, vad man än gör och att binda upp sig i ett sådant läge vore oklokt. Chansen att det inte går komma ur det hela med beröm är kanske i vissa fall noll och de kan inte veta vilket i just de här fallen.

Om man känner sig hängiven så kan man prova Klimax-filter och om det låter bra så kan man försöka få sina Chakra-filter så lika som möjligt (filtersvar). Blir det bra säljer man Klimax-filtren och behåller Chakra-filtren. Blir det inte bra nog så får man slänga eller sälja filtren vidar till någon mer experimentsugen.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 14 5 6 7 834 Next

All times are UTC+02:00